2015-08-30, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag gillar det lilla leende som växer fram på Wennerholm när journalisten tar upp kritiken från NBs advokat .
Åklagaren har ett rykte om att han är extremt noggrann , han är nog rätt person i detta uppmärksammade mål .

Jag gillar hans framtoning. Jag blev bekymrad när Johansson funderade om de skulle möjligen hinna till den 28 juli. Olsson antydde nåt snarlikt inför augsti. Sen kom Wennerholm från semestern. Vet du nåt mer om honom? Andra rättsfall?
2015-08-30, 13:41
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så knepigt:

Åklagaren är den ende som har full insyn i utredningen och samtidigt har yttranderätt oavsett FU-sekretess elle yppandeförbud. Därför kan man anta att i den mån det går att ge information över huvud taget, så är det åklagaren som kan göra bedömningen om spridande av uppgifter gynnar eller åtminstone inte hindrar utredningen.

Samtidigt finns ett berättigat intresse från media, som rapporterar till allmänheten, och det är meningsfullt att ge tillräckligt med information för att rena stollehistorier inte skall växa fram, samtidigt som fakta inte förvrängs eller röjs så att utredningen skadas.

Vill man ha en förklaring till att DNA-fynden ventilerats och är lagom inlindade i ett beskrivande töcken, så hittar vi det där - man vill helst inte ha en hysterisk debatt om hur polisen fångat en oskyldig utlänning eller rena rövarhistorier om komplotter och sammansvärjningar (vi kan kalla det "arbetsro"), samtidigt som man inte vill avslöja för den misstänkte vad man hittat och exakt var så att det går att skapa förklaringsmodeller ur tomma intet.
Jag har fått uppfattningen att du är advokat/jurist eller i vart fall väldigt kunnig inom juridik...
Något som satt lite griller i huvudet på mig är åklagarens uttalande om blodspår och en annan typ av DNA som han inte vill gå in på vad det är, och han vill heller inte kommentera obduktionsprotokollet.
Att prata om blodspår och hår eller blodspår och saliv eller hud under naglar borde väl inte ses som underligt...skulle det "andra" spåret av DNA kunna röra sig om spår av sperma?
Ett sådant spår kan ju vara svårare att förklara bort än att han är hantverkare som skadat sig ofta och blodat ner hela Kinnekulle, det skulle dessutom avslöja motiv och man kanske inte vill gå ut med detta nu med hänsyn till LH och hennes familj.

Har du någon vettig förklaring till varför det skulle vara känsligt att avslöja vad det "andra" spåret av DNA är?
2015-08-30, 13:44
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte uteslutit hans inblandning, jag har bara konstaterat att ingenting är känt här som på minsta vis skulle tala för att han är inblandad. Det är inte detsamma som att jag tycker att han inte ska kollas upp, jag förutsätter att man har gjort det. Även om en 80-årig man är många gånger mer osannolik som mördare än en 35-åring. Vad jag ville peka på främst är att han diskuteras därför att han är känd i tråden. Hade vi på något vis vetat att NB har en 45-årig litauisk kompis som svänger förbi Blomberg ibland så hade säkert han diskuterats minst lika intensivt och med lika lite faktaunderlag. Tråden utgår från vad den vet, men har svårt att ta till sig att det finns saker den inte vet i sina bedömningar. Precis som enskilda människor fungerar. När det gäller alternativa GM i krimtrådarna kokas gärna soppa på en spik. Men alternativteoretikerna har svårt för spikar de inte ser mitt framför näsan. Intresset för Xenias "finniga yngling" har därför inte varit särskilt stort hos flertalet av de som tvivlar på NB:s skuld. Vilket jag ser som ologiskt eftersom jag faktiskt håller med Xenia om att bortsett från bevisningen mot NB så är det mycket rimligare att tänka sig en yngre man i Lisas ålder som alternativ GM än en gubbe eller hans 50-årige son.
Du gör bra poänger. Jag håller med om att det borde grubblas på fler än NB och AJ. Det har som nåtts en gräns där det inte kan spekuleras i fler scenarion vad gäller dessa två, utifrån vad vi vet idag. Problemet är bara att ingen annan GM har presenterats och utan någon som helst utgångspunkt (annat än statistik kanske) är det lite svårt att klura på alternativa händelseförlopp, även om det är önskvärt.
2015-08-30, 13:49
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Du gör bra poänger. Jag håller med om att det borde grubblas på fler än NB och AJ. Det har som nåtts en gräns där det inte kan spekuleras i fler scenarion vad gäller dessa två, utifrån vad vi vet idag. Problemet är bara att ingen annan GM har presenterats och utan någon som helst utgångspunkt (annat än statistik kanske) är det lite svårt att klura på alternativa händelseförlopp, även om det är önskvärt.
Varför är det önskvärt?
Precis allt talar för att rätt man sitter häktad, precis allt.
Mördarlitauern har t.o.m kletat ner LH:s tillhörigheter med sitt blod.
Åklagaren är säker på att de har rätt man.
'Varför är det då önskvärt med alt. gärningsman med det knappa underlag som offentliggjorts?
Trams naturligtvis.
2015-08-30, 13:58
Medlem
matsqqs avatar
Xenias krystade hypotes (som det finns noll bevis för):

X: Jag råkade ha ihjäl en tjej som jag försökte våldta, kan du hjälpa mig?
AJ: Naturligtvis, inga problem, precis som de flesta människor ställer jag upp på det omedelbart, eftersom det är så självklart ska jag blanda in en tredje part i det här!

AJ: Hallå , kan du ta hand om en död brud som en kompis till mig råkat mörda ? Du får ett muntligt löfte av mig att få en massa pengar senare.
NB: Låter som en skitbra deal. Riskera att åka dit för mord för ett muntligt löfte från en person som är involverad i mordet på en ung tjej. Taget !
Som de flesta människor tycker jag det är jättekul att bli involverad i ett mord och själv riskera att åka dit !
Jag behöver inte fundera på det här ens, jag kommer direkt, jag bestämmer mig så snabbt att vi hinner städa undan detta på två timmar.
Jag gömmer honom på dina ägor om det är OK.

AJ: självklart !

En enklare hypotes som det finns belägg för:
NB är skyldig eftersom hans blod återfinns på Lisas tillhörigheter.
2015-08-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför är det önskvärt?
'Varför är det då önskvärt med alt. gärningsman med det knappa underlag som offentliggjorts?
Trams naturligtvis.

Och "annat DNA"
2015-08-30, 14:03
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du stött på en psykopat nån gång? Det är väl just förmågan att lära in sociala beteendemönster som gör att det är svårt att identifiera dem. Därav svårigheten att se störningen. Ljuger och manipulerar. Det som inte känns igen via NB är att denne ter sig lugn och relativt tillbakadragen?
Psykopaten tar för sig och är expressiv - mer flackig. Svårigheten är att det känslolösa många ggr är i kombination med ett högt intellekt. Inte undra på att de är luriga.

Sant! Håller med dig!
Men "galen och kriminell" blir man inte över natten
Just därför behöver man en " livshistoria" om GM
Det finns faktiskt en viss personlighetstyp som passar in ...

Ett svagt "jag" , svag impulskontroll, brist på medkänsla och empati, dåliga relationer till andra har sina rötter i tidiga barndom som präglats av våld , nyckfull och inkonsekvent uppfostran , olika vårdnadshavare, droger och alkohol
Man behöver goda , trygga förebilder för att bygga upp ett jag och ett överjag - ett samvete
Och man behöver en stabil och förutsägbar omgivning för att lära sig klara ilska och besvikelse utan att ta till våld
Om barnet växer upp i ett kaos så lär det sig att använda djungelns lag
Om inte utvecklingen bryts i tid så blir tonåringen en värsting som snabbt hamnar i fängelse
2015-08-30, 14:04
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför är det önskvärt?
Trams naturligtvis.
Eftersom diskussioner i tråden om MGM och AJ mer eller mindre har stagnerat kan det därför tyckas önskvärt att ta upp annan potentiell GM. För varje inlägg som skrivs om alternativ GM skrivs det ju minst två hundra till om att rätt man redan sitter. Man kan ju fråga sig varför det då ens är lönt att diskutera vidare om man redan är övertygad om att rätt man sitter? Bättre att invänta FUP istället så kan man visa på att man visst hade rätt hela tiden

Jag är iaf väldigt glad över att du inte är åklagare. "MGMs blod på BOs tillhörigheter? Jaja, då är saken biff! Detta kommer säkert räcka till fällande dom oavsett under vilka förutsättningar blodet kommit dit. Vadå räcker inte?? Hallå, han har ju tomma ögon, klart han är mördare!"
2015-08-30, 14:08
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Eftersom diskussioner i tråden om MGM och AJ mer eller mindre har stagnerat kan det därför tyckas önskvärt att ta upp annan potentiell GM. För varje inlägg som skrivs om alternativ GM skrivs det ju minst två hundra till om att rätt man redan sitter. Man kan ju fråga sig varför det då ens är lönt att diskutera vidare om man redan är övertygad om att rätt man sitter? Bättre att invänta FUP istället så kan man visa på att man visst hade rätt hela tiden

Jag är iaf väldigt glad över att du inte är åklagare. "MGMs blod på BOs tillhörigheter? Jaja, då är saken biff! Detta kommer säkert räcka till fällande dom oavsett under vilka förutsättningar blodet kommit dit. Vadå räcker inte?? Hallå, han har ju tomma ögon, klart han är mördare!"
Finns enligt uppgift annat DNA som binder mördarlitauern till LH.
Kan det vara sperma på kroppen? Kan det vara saliv på kläder LH hade på sig då hon hittades?
Vad tror alternativteoretikern?
2015-08-30, 14:09
Medlem
Nu vet vi inte exakt vilka tillhörigheter som polisen har hittat MGM blod på, men det låter som att det är på ett antal objekt. Om han är oskyldig så måste han haft en väldig otur att hans blod från arbetsplatsen hamnade på hennes saker. Det tror jag inte en sekund på.

Att någon har planterat hans blod/DNA på tillhörigheterna är rena fantasier och fullständigt osannolikt. Detta ska då ha gjorts efter att hon mördats och innan det stora sökandet sattes igång. Kroppen ska också hinnas flyttas. 0% chans.

Kvar finns då att MGM är mördaren och/eller en städare som skyddar någon annan. Oavsett vilket så vet han vad som har hänt Lisa.
2015-08-30, 14:12
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Nu vet vi inte exakt vilka tillhörigheter som polisen har hittat MGM blod på, men det låter som att det är på ett antal objekt. Om han är oskyldig så måste han haft en väldig otur att hans blod från arbetsplatsen hamnade på hennes saker. Det tror jag inte en sekund på.

Att någon har planterat hans blod/DNA på tillhörigheterna är rena fantasier och fullständigt osannolikt. Detta ska då ha gjorts efter att hon mördats och innan det stora sökandet sattes igång. Kroppen ska också hinnas flyttas. 0% chans.

Kvar finns då att MGM är mördaren och/eller en städare som skyddar någon annan. Oavsett vilket så vet han vad som har hänt Lisa.
Och det vill han inte berätta. Man kan ju stilla undra varför han inte vill det?
Han kanske får ett par tusenlappar om han kniper käft
2015-08-30, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc

Identiskt mitt resonemang.
Det låter som om det är för mycket DNA på olika tillhörigheter för att kunna se honom som oskyldig.
Inväntar delgivningen eller rättegången för att se om han snackar - skyddande av brottsling kan vara ett alternativ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in