2015-08-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Om det nu ens är han.

Vad får dig att tro att det inte skulle vara Litauen?
2015-08-30, 12:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Kan du förklara den självklara gränsen, eftersom du tydligen begriper dig
på detta...

Det är inte så knepigt:

Åklagaren är den ende som har full insyn i utredningen och samtidigt har yttranderätt oavsett FU-sekretess elle yppandeförbud. Därför kan man anta att i den mån det går att ge information över huvud taget, så är det åklagaren som kan göra bedömningen om spridande av uppgifter gynnar eller åtminstone inte hindrar utredningen.

Samtidigt finns ett berättigat intresse från media, som rapporterar till allmänheten, och det är meningsfullt att ge tillräckligt med information för att rena stollehistorier inte skall växa fram, samtidigt som fakta inte förvrängs eller röjs så att utredningen skadas.

Vill man ha en förklaring till att DNA-fynden ventilerats och är lagom inlindade i ett beskrivande töcken, så hittar vi det där - man vill helst inte ha en hysterisk debatt om hur polisen fångat en oskyldig utlänning eller rena rövarhistorier om komplotter och sammansvärjningar (vi kan kalla det "arbetsro"), samtidigt som man inte vill avslöja för den misstänkte vad man hittat och exakt var så att det går att skapa förklaringsmodeller ur tomma intet.
2015-08-30, 12:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så knepigt:

Åklagaren är den ende som har full insyn i utredningen och samtidigt har yttranderätt oavsett FU-sekretess elle yppandeförbud. Därför kan man anta att i den mån det går att ge information över huvud taget, så är det åklagaren som kan göra bedömningen om spridande av uppgifter gynnar eller åtminstone inte hindrar utredningen.

Samtidigt finns ett berättigat intresse från media, som rapporterar till allmänheten, och det är meningsfullt att ge tillräckligt med information för att rena stollehistorier inte skall växa fram, samtidigt som fakta inte förvrängs eller röjs så att utredningen skadas.

Vill man ha en förklaring till att DNA-fynden ventilerats och är lagom inlindade i ett beskrivande töcken, så hittar vi det där - man vill helst inte ha en hysterisk debatt om hur polisen fångat en oskyldig utlänning eller rena rövarhistorier om komplotter och sammansvärjningar (vi kan kalla det "arbetsro"), samtidigt som man inte vill avslöja för den misstänkte vad man hittat och exakt var så att det går att skapa förklaringsmodeller ur tomma intet.
Har åklagaren rätt att bryta mot domstolens yppandeförbud?
2015-08-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Konstig period i livet att börja på, 35 år, gift och ligger borta på jobb i Sverige? Ingen drömstart för en blivande seriemördare.

Vi vet inte om det är första heller. Kanske finnas tidigare offer. Även fast det i dagsläget inte finns något som talar för det.
2015-08-30, 12:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Varför tog han kontakt med Lisa? Det låter förmodligen rätt naivt men han gifte sig för tre år sen, var äktenskapet redan på upphällning? Eller hörde det till vanligheterna att han hade lite äventyr då och då med unga tjejer och trodde att Lisa var intresserad? Svårt i.o.f.s. att föreställa sig det när någon jobbar 6 dagar i veckan och förmodligen längre än 9-17. Inte mycket fritid där.

En person kan bli fixerad vid en person via ett enda ögonkast och sen ta reda på namnet. En annan faktor att ta hänsyn till är internet. Att söka vidare till bilder via fb, instagram går fort och sen rullar fixeringen igång. En stalker fungerar på detta sätt. Att de slutar kl 18 lär han ha koll på - vilka som jobbar där likaså.
2015-08-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Varför tog han kontakt med Lisa? Det låter förmodligen rätt naivt men han gifte sig för tre år sen, var äktenskapet redan på upphällning? Eller hörde det till vanligheterna att han hade lite äventyr då och då med unga tjejer och trodde att Lisa var intresserad? Svårt i.o.f.s. att föreställa sig det när någon jobbar 6 dagar i veckan och förmodligen längre än 9-17. Inte mycket fritid där.

Givetvis har han varit där förut och hållit på, vad skulle Lisa ha för intresse av att prata med en 35 årig byggjobbare från Litauen? Förmodligen inget, om inte den 35 åriga byggjobbaren vet precis vad han ska säga eller göra för att intressera/locka henne.

Jag kan tänka mig att det är färdigheter som man måste öva upp precis som med grooming. Många som håller på med det är extremt skickliga och vet precis vad de ska säga.

Själv är jag 29, jag har ingen aning om vad jag skulle säga till en 17 årig tjej för att få henne att följa med mig till nån buske eller lada. Jag skulle förmodligen snubbla en del på orden också, om jag ens skulle få fram en hel mening...
Senast redigerad av 8332 2015-08-30 kl. 13:02.
2015-08-30, 13:03
Medlem
develis avatar
Citat:

Hehehe. Jag stärker dina ord lite då de sammanfaller med min förkortade variant av förklaring:
Citat:
Varför gick ni ut tidigare i veckan och berättade att ni har säkrat blodspår på tillhörigheter från Lisa Holm?
– Jag tror, från åklagarens sida, att det blev så stor oro bland allmänheten efter advokatens uttalanden, om att det här inte ens räcker till åtal. Jag tror att det var för att lugna allmänheten. Därför tror jag att åklagaren valde att göra så.
http://www.expressen.se/gt/oro-infor-haktningen-i-lisa-holm-fallet/
2015-08-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En person kan bli fixerad vid en person via ett enda ögonkast och sen ta reda på namnet. En annan faktor att ta hänsyn till är internet. Att söka vidare till bilder via fb, instagram går fort och sen rullar fixeringen igång. En stalker fungerar på detta sätt. Att de slutar kl 18 lär han ha koll på - vilka som jobbar där likaså.

Jag är ingen expert på hur en polisutredning går till men jag kan tänka mig att polisen kollar igenom hans telefon/laptop grundligt.
2015-08-30, 13:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag är ingen expert på hur en polisutredning går till men jag kan tänka mig att polisen kollar igenom hans telefon/laptop grundligt.

Det gör de garanterat i husrannsakan. Hoppas inte mobilen var dumpad.
2015-08-30, 13:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
För att anknyta till tråden, så är det extremt troligt att om någon tidning skulle skriva om "godsägaren" och hans familj på det sätt som någon eller några av deltagarna här gör, så hade fan plockat bofinken och ansvarige utgivaren respektive tidningen hade fått svara för detta.
Ja, det är direkt pinsamt att se hur obetänksamma debattörer här målar upp anklagelser mot en högst sannolikt oskyldig person, bara för att man har som tidsfördriv att leka med tankeexperiment.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Allt är väl relativt och ligger i betraktarens ögon.

Blomberg måndag 8 juni

http://tinypic.com/view.php?pic=140iz6e&s=8#.VeK7H87q4fE

http://tinypic.com/view.php?pic=2zzntoi&s=8#.VeK7cs7q4fE
Men vi kan nog konstatera att det inte det var full aktivitet dygnet runt.
Jag tror, som sagt, att det kan ha varit möjligt att flytta kroppen under den första natten och att det var denna, sannolikt brådskande aktivitet som ledde till att Lisas handske råkade komma fram - m.a.o efter att pappan med vänner hade genomsökt ladan.

Jag tror heller inte att hundar användes första kvällen, även om en tidning uppgivit detta i en sammanfattning.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-30 kl. 13:58.
2015-08-30, 13:23
Medlem
Är inte godsägaren typ 80 år? Tror ni han skulle kunna våldta, mörda och dumpa lik? Tveksamt om han ens skulle orka lyfta en kropp på 50 kg utan att riskera bråck.
2015-08-30, 13:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Mja. Att säga att det pekar lika lite på båda teorier ju inte riktigt klokt. Lisa försvann på AJs ägor och återfanns död på AJs ägor. MGM är anställd och polare till AJ och bor dessutom hos honom. AJ har även träffat Lisa dagen hon försvann.

Jag tror för sakens skull inte heller på att AJ är GM men att utesluta hans inblandning helt och hållet till fördel för okänd knarkbaron X är ju fett märkligt.

Jag har inte uteslutit hans inblandning, jag har bara konstaterat att ingenting är känt här som på minsta vis skulle tala för att han är inblandad. Det är inte detsamma som att jag tycker att han inte ska kollas upp, jag förutsätter att man har gjort det. Även om en 80-årig man är många gånger mer osannolik som mördare än en 35-åring. Vad jag ville peka på främst är att han diskuteras därför att han är känd i tråden. Hade vi på något vis vetat att NB har en 45-årig litauisk kompis som svänger förbi Blomberg ibland så hade säkert han diskuterats minst lika intensivt och med lika lite faktaunderlag. Tråden utgår från vad den vet, men har svårt att ta till sig att det finns saker den inte vet i sina bedömningar. Precis som enskilda människor fungerar. När det gäller alternativa GM i krimtrådarna kokas gärna soppa på en spik. Men alternativteoretikerna har svårt för spikar de inte ser mitt framför näsan. Intresset för Xenias "finniga yngling" har därför inte varit särskilt stort hos flertalet av de som tvivlar på NB:s skuld. Vilket jag ser som ologiskt eftersom jag faktiskt håller med Xenia om att bortsett från bevisningen mot NB så är det mycket rimligare att tänka sig en yngre man i Lisas ålder som alternativ GM än en gubbe eller hans 50-årige son.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in