2015-08-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men kan du ge något exempel på när en uppstädare skulle ha misstänkts för mord då? Och om du kan hitta det hur lång tid tog det innan uppstädaren började prata?

Edit: Vi talar alltså om ca 3 år i straff för ett uppstädande och nästan garanterat livstid för mord i det här fallet.
Jag vill inte driva tesen om MGM som uppstädare - den låter mycket mera långsökt än att han faktiskt är GM. Men om man nu skulle hålla tanken vid liv, så borde denna kräva
- att MGM är mycket okunnig om DNA-teknik - fullt möjligt
- att han har dåligt omdöme och litar för mycket på uppdragsgivaren - finns kanske tecken på detta
- att hans kunskap om rättssystemet är bristfällig - säkert
- att han inte hade en aning om det snabba och enorma pådraget - säkert
- att han är övertygad om att han inte kan dömas till livstid eftersom han faktiskt inte mördat - kanske rimlig tilltro till systemet ?
- att ersättningen är rätt och motsvarar den upplevda risken för ett kortare straff - en miljon ?
- att hans girighet står över hans moral - fullt möjligt även utan psykopati
- att han inte är intelligent nog att förstå alla farliga förvecklingar och tänkbara svek (ta bara döljandet av betalningen) - inte otroligt

Av alla dödssynder bygger denna hypotes på girigheten och på den cyniska tanken att en människas såväl säkerhet som anständighet är till salu bara priset är rätt.

Som sagt, jag kan inte bedöma om MGM skulle uppfylla kriterierna och jag tror egentligen inte på hypotesen.
2015-08-30, 12:26
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han BRYTER inte nåt yppandeförbud. Åklagaren har rätt att delge information till allmänheten men utan att för den skull äventyra förundersökningen.
Att han inte förmedlar mer beror givetvis på just detta yppandeförbud.

Kan du förklara den självklara gränsen, eftersom du tydligen begriper dig
på detta...
2015-08-30, 12:26
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Hej,

är relativt ny på forumet; har dock läst och följt den här tråden.

En fundering hos mig som jag inte tror att det spekulerats så mycket i är huruvida någon inom familjen är inblandad i mordet på LH?

Hennes far militären? Nu vet jag inte vilken ställning fadern har/hade inom det militära, men kan det ha funnits en hittills outtalad hotbild mot honom? Ovänner som kan ha lejt någon att utföra detta?

Bara spekulationer så klart.
2015-08-30, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Läs SVT Text-tv idag. Står nämnt om Lisa Holm-fallet. Det är straffbart att peka ut personer hur som helst utan några bevis.

Det är något att tänka på.

http://www.svt.se/nyheter/experterna-varnar-for-natmobbar
2015-08-30, 12:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I det här fallet kan moderns funktion ha sin grund i att fadern rel. nyligen drabbats av en hjärtattack, och att hon är orolig för att hennes make riskerar att få nya hjärtproblem:
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Delvis kanske. Men det är ju också påfallande att fadern är närvarande och fotograferad vid den intervjun, men att journalisten likafullt skriver att han håller tyst nästan hela tiden - det är i första hand frun, och i andra hand svärdottern, som håller låda. Inte får man väl mer hjärtproblem att själv prata med en journalist än av att lyssna på sin fru och beröras så att ögonen tåras?

Nej, att det är mamma Bilevičiene som frontar familjen Bilevičius är ganska uppenbart. Och det är alltså lite mer anmärkningsvärt i en litauisk kontext än att det var Gundes mamma som frontade familjen Svan här hemmavid när han slog igenom.
2015-08-30, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Kan du förklara den självklara gränsen, eftersom du tydligen begriper dig
på detta...

Åklagaren innefattas inte i beslutet. Han har rätt att informera fortlöpande om förundersökningens process men som sagt utan att riskera förundersökningen.
Det kan tyckas orättvist men handlar om att skydda ett komplicerat brottsmål - speciellt vid hög mediabevakning - ihop med balansgången att i viss mån (utan detaljer) informera allmänheten.
Vet inte om det blev mer begripligt.
2015-08-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Även en seriemördare börjar nånstans så det är väl... hugget som stucket?

Konstig period i livet att börja på, 35 år, gift och ligger borta på jobb i Sverige? Ingen drömstart för en blivande seriemördare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
http://www.vastgotabladet.se/article/omhaktning-bakom-stangda-dorrar/

– Min bedömning är att jag ska kunna väcka åtal den 23 september, men ingen vet helt säkert, allt kan hända under den fortsatta utredningen, säger Lars-Göran Wennerholm.

"Allt kan hända......". Det låter så kryptiskt. Han erkänner? Man hittar DNA från en annan person som vänder på allt på ända?

Allt kan hända för man kanske inte är helt färdiga med de två övriga misstänkta, de är iaf inte ännu avfärdade officiellt vad som är känt.

Pressen ligger på MGM då han säkerligen är högst medveten om vad man kommer lägga fram för bevis mot honom vid slutförhöret/en, de är synnerligen besvärande om man säger så.

Så visst kan det komma en "story" som då måste kollas upp innan man går till åtal, det kommer iaf advokaten kräva.

Väljer han att totalt förneka någon kännedom om bortförandet och mordet samt att aldrig träffat offret så är det tid att skicka in stämningsansökan. Det är ju meningslöst att lägga mer tid på MGM utan då får TR ta ställning i skuldfrågan.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Läs SVT Text-tv idag. Står nämnt om Lisa Holm-fallet. Det är straffbart att peka ut personer hur som helst utan några bevis.

Grattis! Det är, noga taget, straffbart att peka ut personer, även med bevis. Förtalslagstiftningen är tydlig med sådant.

För att anknyta till tråden, så är det extremt troligt att om någon tidning skulle skriva om "godsägaren" och hans familj på det sätt som någon eller några av deltagarna här gör, så hade fan plockat bofinken och ansvarige utgivaren respektive tidningen hade fått svara för detta.

Nu ger FB en plattform för att skriva i stort sett vad man vill (inom ramen för FB:s regler), men det behöver ju inte innebära att man tappar sans och balans i alla fall.
2015-08-30, 12:40
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Godsägarteorin har dessutom inte mer stöd i verkligheten än vilken annan "alternativ hypotes till åklagarens" som helst nästan. Varför diskuterar vi inte en litauisk knarkbaron som kom förbi för att prata med sin kurir, råkade få syn på Lisa, försökte övertala henne att följa med i hans bil (van som han var att bli åtlydd av allt och alla), blev arg när hon vägrade och sa något otrevligt och därför gick ut ur bilen och ströp henne. Eller lät nån av sina hejdukar slå ihjäl henne kanske? För att sen ringa NB och hota med både det ena och det andra om han inte skaffade undan liket?

Även denna "hypotes" är teoretiskt möjlig och det finns såvitt känt av oss inte direkt något som säger att den INTE kan vara sann. Det finns exakt lika mycket som talar för den som för godsägarteorin: Dvs i stort sett ingenting. Så varför inte diskutera den också? Eller byt ut knarkbaronen mot samordnaren av en stöldliga. Eller en för oss okänd lantbrukare i trakten som NB haft hemliga affärer med. Möjligheterna är oändliga.
Mja. Att säga att det pekar lika lite på båda teorier ju inte riktigt klokt. Lisa försvann på AJs ägor och återfanns död på AJs ägor. MGM är anställd och polare till AJ och bor dessutom hos honom. AJ har även träffat Lisa dagen hon försvann.

Jag tror för sakens skull inte heller på att AJ är GM men att utesluta hans inblandning helt och hållet till fördel för okänd knarkbaron X är ju fett märkligt.
2015-08-30, 12:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Konstig period i livet att börja på, 35 år, gift och ligger borta på jobb i Sverige? Ingen drömstart för en blivande seriemördare.

Neee - jag skojade med ordvitsar (hugget som stucket) Jag tror inte han är en begynnande seriemördare. Nån gång är dock den första..Men att säga att det är helt omöjligt via den minimala personundersökningen som gjorts tror jag inte heller. Ser det då mer som impuls/affekt om han är skyldig.
2015-08-30, 12:47
Medlem
Varför tog han kontakt med Lisa? Det låter förmodligen rätt naivt men han gifte sig för tre år sen, var äktenskapet redan på upphällning? Eller hörde det till vanligheterna att han hade lite äventyr då och då med unga tjejer och trodde att Lisa var intresserad? Svårt i.o.f.s. att föreställa sig det när någon jobbar 6 dagar i veckan och förmodligen längre än 9-17. Inte mycket fritid där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in