Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Det finns väl inget värre än mord?
Nej, att det står "misstänkt för mord m.m." beror antagligen på att personutredningen är lite hafsigt skriven. Om formuleringen trots allt skulle avslöja något, borde det ju röra sig om "...mord, dråp eller vållande till annans död". Nåt annat kan väl inte "m.m." betyda?
Det låter inte så troligt. Mord, dråp och vållande till annans död är ömsesidigt uteslutande brottsrubriceringar. Det kan visserligen förekomma att åklagaren gör ett alternativyrkande för den händelse att rätten inte finner uppsåtligt dödande styrkt, men det är ju en annan sak. Jag vet inte hur vi ska tolka detta "m.m" heller. Det kan vara allt från ett skrivfel till standardformulering eller att åklagaren faktiskt presenterat ett underlag till frivårdsinspektören som innehållit flera brott.
Vi lär inte komma längre än så före åtalet om inte åklagaren släpper fler detaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Dit räknas nog jag. Fast din formulering är lömsk. Om jag får tala för mig själv så har jag inget horn i sidan till polisen. Jag har ingen önskan om att de ska göra misstag, så att jag kan peka finger åt dem eller hur du nu tänker.
Däremot vill jag, och det står jag för, att NB ska visa sig vara oskyldig till mord. Världen är en bättre plats om han är inte är skyldig och jag hoppas innerligt att man hittar någon annan GM med ett åtminstone någorlunda kriminellt förflutet.
Om NB blir ställd bortom rimligt tvivel skyldig till detta, då vill jag helst att hans tidigare bravader kommer i ljuset också. D.v.s. att man kan koppla honom till tidigare mord.
Jag har inte påstått att alla som vill tro på oskuld är polishatare. Däremot är det uppenbart i såna här trådar (vilket jag skrivit om vid flera tillfällen) att de drar till sig människor som hyser stark misstro, ett allmänt förakt eller rentav hat mot rättsapparaten. I sitt tänkande har de en grundpremiss att polisen och åklagaren är mer eller mindre korrumperad och inkompetent. Naturligtvis kommer man då lätt fram till att de är på fel spår i en förundersökning om det finns minsta tvivel/osäkerhet kring den misstänktes skuld.
Vi hade en intressant diskussion häromåret i psykologiforumet om vad som driver folk att engagera sig för misstänkta och senare dömda mördares oskuld:
(FB) Killer groupies Bry dig inte om titeln och inledningen, diskussionen fördjupas snart. Där kan du läsa lite mer också om du vill om min syn på saken.
Jag förstår hur du tänker (tror jag) även om jag tänker mer som Develi. Jag har nog lättare personligen att åsidosätta den känslomässiga aspekten av saken. Jag är nog egentligen mer orolig att människors tvivelaktiga förflutna/osympatiska karaktär ska påverka skuldbedömningar om man ser det från ett rättssäkerhetsperspektiv. Det ska dock sägas att risken är mycket mindre i vårt rättssystem där hovrätten med sin juristmajoritet vid rättegångar alltid kan rätta till uppenbart "emotionella" domar. Typexempel första fällande domen i "styckmordsmålet" mot Härm och Allgén. Mycket värre i USA där manipulativa åklagare och advokater ibland kan få lekmannajuryn att tappa all rim och reson. Och där är en fällande dom mycket svår att riva upp eftersom det i princip bara kan ske om procedurella misstag/fel kan bevisas eller uppenbara bevis för oskuld kommer upp (alltså en omvänd oskuldspresumtion).
Personligen har jag de senaste 7-8 åren tvingats konfronteras med flera emotionellt plågsamma mordfall (mycket uppmärksammade också) därför att gärningsmannen haft Aspergers syndrom. När man har en anhörig med den diagnosen är det fruktansvärt att läsa en del skriverier som är både fördomsfulla och okunniga. Samtidigt som jag tycker mig förstå hur diagnosen i en del olyckliga fall tyvärr kan bidra till att människor begår horribla brott. Ska man se det så hade det varit mycket lättare för mig psykologiskt att i Vatchareeyamordet engagera mig på alternativsidan eftersom den senare dömde Kristoffer har en AS-diagnos. Men jag försökte att sätta den i grunden irrelevanta aspekten i skuldfrågan åt sidan. När FUP:en kom kunde jag då inte hitta någon annan rimlig förklaring än att Kristoffer begått mordet eller åtminstone varit djupt inblandad i det. Bevisningen var på gränsen (det var ju ett indiciemål), men att argumentera för att han sannolikt inte är skyldig de facto är helt enkelt avancerad verklighetsförvanskning.
I det här målet har vi ännu inte fakta för ett slutligt ställningstagande i skuldfrågan. Men nog ser det i nuläget svårt ut att formulera en rimlig teori för att NB de facto inte alls skulle vara inblandad i detta mord.