• 2
  • 3
2015-08-30, 03:07
Medlem
Så att med andra ord, hennes argument om paketets vikt gör ingen skillnad? Och det verkar ju som att detta är gjort med flit, för det verkar ju som sagt väldigt konstigt att "glömma" bort att packa ner hälften av ordern? Är det bara att anmäla till ARN som gäller eller?
Citera
2015-08-30, 03:11
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Så att med andra ord, hennes argument om paketets vikt gör ingen skillnad? Och det verkar ju som att detta är gjort med flit, för det verkar ju som sagt väldigt konstigt att "glömma" bort att packa ner hälften av ordern? Är det bara att anmäla till ARN som gäller eller?
det kommer till största sannolikhet bli ord mot ord, och om det är ett seriöst företag kommer du aldrig vinna den fighten. det bästa du kan göra är att ringa posten och hoppas på att de vägt paketet när de kom till deras service point
Citera
2015-08-30, 03:39
Medlem
Men alltså, förstår att det kanske är en lång väg att gå, men du säger att den fick pöats i brevinkastet. Detta borde ju finnas noterat nånstans, brevbäraren borde ju kunna gå och få tag på? För en jacka får inte plats i inkastet. Det där bevisar ju att något lurt står till. Dessutom, är inte kanske sändningen försäkrad, har du kollat upp det med företaget som skickade?
Citera
2015-08-30, 04:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Som sagt, jag mejlade dem, och de sade själva att både jackan och toppen ska finnas i paketet, och det står ju att det ska väga 980g vilket det verkligen inte gör :S

1. Först kontrollerar du på paketet du fått att det inte står att det är paket 1 av 2 i försändelsen,

2. Därefter, om paketet du fått är det enda som skickats, ringer du till "Hallå konsument" (Konsumentverket) och frågar hur du bör agera
http://www.hallakonsument.se/

3. Sen ringer du företaget du köpt från och förklarar vad som hänt. Oftast har dom fått liknande frågor tidigare och varit med om situationen tidigare och har ett sätt dom agerar på i sådana situationer. Att du pratat med Konsumentverket innan ger dig lite bättre förutsättningar inför samtalet med företaget, du har fått info om dina rättigheter och skyldigheter och vad som brukar vara gängse rutin i den här typen av ärenden, och kan framhålla vad Konsumentverket pekat på och förordar.
Citera
2015-08-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Men alltså, förstår att det kanske är en lång väg att gå, men du säger att den fick pöats i brevinkastet. Detta borde ju finnas noterat nånstans, brevbäraren borde ju kunna gå och få tag på? För en jacka får inte plats i inkastet. Det där bevisar ju att något lurt står till. Dessutom, är inte kanske sändningen försäkrad, har du kollat upp det med företaget som skickade?
Ja jag tänkte det också, borde ju finnas noterat någonstans att jag inte har hämtat paketet hos ett postombud och visat legitimation. Har inte kollat upp om den är försäkrad, men det är väl något de borde nämnt själva isåfall när jag skrivit att jackan inte finns här?
Senast redigerad av zozinka 2015-08-30 kl. 11:46.
Citera
2015-08-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Först kontrollerar du på paketet du fått att det inte står att det är paket 1 av 2 i försändelsen,

2. Därefter, om paketet du fått är det enda som skickats, ringer du till "Hallå konsument" (Konsumentverket) och frågar hur du bör agera
http://www.hallakonsument.se/

3. Sen ringer du företaget du köpt från och förklarar vad som hänt. Oftast har dom fått liknande frågor tidigare och varit med om situationen tidigare och har ett sätt dom agerar på i sådana situationer. Att du pratat med Konsumentverket innan ger dig lite bättre förutsättningar inför samtalet med företaget, du har fått info om dina rättigheter och skyldigheter och vad som brukar vara gängse rutin i den här typen av ärenden, och kan framhålla vad Konsumentverket pekat på och förordar.
Det är det enda paketet. Okej, får ringa till konsumentverket med en gång efter skolan imorgon, tack!
Citera
2015-08-30, 14:45
Medlem
Enydrions avatar
Jobbig sits, minns när jag beställt minneschips till min amigadator i forntiden en halv meg eller så, kostade en förmögenhet då,och bara hälften av minneskapslarna var med i paketet, och jag ringde firman, onga problem fick resten hemlevererat nästa dag, brukar numera sprätta upp paketet på utlämnimgsstället så man har nån sorts vittne eventuellt...

Edit man skulle kanske filma med mobilen...
Citera
2015-08-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jobbig sits, minns när jag beställt minneschips till min amigadator i forntiden en halv meg eller så, kostade en förmögenhet då,och bara hälften av minneskapslarna var med i paketet, och jag ringde firman, onga problem fick resten hemlevererat nästa dag, brukar numera sprätta upp paketet på utlämnimgsstället så man har nån sorts vittne eventuellt...

Edit man skulle kanske filma med mobilen...
Mjo, har aldrig varit med om något liknande förut så det är ju inte direkt något jag förväntade mig skulle hända. Men i fortsättningen om jag beställer något över nätet ska jag helt klart göra det.
Citera
2015-09-07, 22:16
Medlem
Uppdatering: De har nu efter 10-tals mejl erkänt sitt "misstag", och ska skicka jackan denna veckan...
Citera
2015-09-08, 23:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Uppdatering: De har nu efter 10-tals mejl erkänt sitt "misstag", och ska skicka jackan denna veckan...

Bra att du äntligen fick rätt!
Citera
2015-09-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Bra att du äntligen fick rätt!

Hej, jag jobbar med e-handel själv... man skall stå på sig, hota med att skvallra på fejjan och twitter, då får man nästan alltid pengar tillbaka. kom ihåg att dom du köper av har ca 2ggr påslag, så handlar du för 1000kr så har dom råd att ge dig ca 600kr tillbaks..

pressa, klaga, tjata. och du får det nästan gratis..

mvh
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in