2015-08-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Fast det är nog stor skillnad på ”min” och ”hennes” i det läget. Det Miriam gjorde var att prata med servitrisen när Berny och Andreas hade gått. Hon berättade vem Berny var och gav ut Bernys telefonnummer. Hade Miriam sagt att mannen som gick med Berny var hennes pojkvän, så hade i alla fall jag först tolkat det som om det handlade om Bernys pojkvän. Då Miriam borde ha sagt ”min pojkvän” istället för ”hennes pojkvän” i det läget (alltså om Andreas var Miriams pojkvän).

Fast visst, somliga har problem med hans/hennes/sin/sig osv. Så det kan lätt bli missförstånd. Fan vet, jag bryr mig inte. Vi får nog aldrig klarhet i det där ändå.

Men om servitrisen återger konversationen för polisen säger hon "hennes" oavsett vad Miriam sa till henne.

Hur som helst: nej, deras monogami i praktiken är det kanske sisådär med, men att faktiskt ha en öppen inställning till öppna förhållanden eller polyrelationer är en annan sak än att ha en tendens att ha överlappande förhållanden så att säga. Tycker fortfarande ingenting tyder på annat än att de utåt sett har ett väldigt konventionellt tvåsamt förhållande och skulle bli väldigt förvånad om det var okej att någon annan också helt naturligt kallar Andreas sin pojkvän. Min poäng är väl mest att det antagligen är meningslöst att sitta och dra slutsatser eller spekulera i deras eventuella polyförhållanden bara baserat på en sak som ser ut att vara ett missförstånd alternativt skrivfel när det som visas upp tyder på att det inte är så.

Sedan skulle jag tro att de blev ihop typ när hon började skriva om honom men att det verkade mer romantiskt att lägga på lite tid, eller plötsligt räkna från första gången de pratade med varandra, typ som när hon "alltid varit kär i Jhna".
Citera
2015-08-28, 09:02
Medlem
Hyperexiums avatar
Jäklar vilken action det blivit i tråden - jag hänger knappt med ju! Jag hade ju en tanke för ett tag sedan att alla här inne (inkl jag) borde sitta i debatt på SVT på bästa sändningstid och verkligen diskutera in real life allt detta så det liksom blir kristallklart men nu smurfar jag mer åt en Big Brother-såpa! Ultradrama+kaos=fett med cash!

Men seriöst... är det någon som vet vad det där vin-bråket handlade om? Jag hänger ej med!
Senast redigerad av Hyperexium 2015-08-28 kl. 09:09.
Citera
2015-08-29, 19:27
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Det är lustigt hur man förvånas gång på gång av hennes totala avsaknad av gränser, mot både andra och sig själv, trots att man borde vara sargad vid det här laget. Får samma känsla av det här bisarra tatuerandet som när hon matade oss med självdestruktiva fotosessioner med kedjor och rep på Emmas tid. Ungefär lika snygga och smakfulla också. Bara en i raden av helt obegripliga saker som hon sedan kommer att förklara med att hon mådde dåligt, om hon ens bryr sig om att förklara längre.

Hon läser här fortfarande, kan jag informera om. Den dagen hon slutar göra det är dagen då grisar börjar flyga.

Hur vet du det, sinfon? Du hade väl aldrig träffat Berny om jag inte minns helt tokigt fel nu? Själv vet jag inte om hon sitter och läser här än... i någon FUP nämner hon dock något kort om det.

Citera
2015-08-29, 20:53
Medlem
Kardnialvokals avatar
Alltså framför allt så uppgav hon att hon sög kuk for a living men att hon haft "tandvärk" och därmed inte kunnat "jobba" på länge? Och förhören med henne hölls under tiden hon var tillsammans med Andreas?
Citera
2015-08-29, 21:09
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Alltså framför allt så uppgav hon att hon sög kuk for a living men att hon haft "tandvärk" och därmed inte kunnat "jobba" på länge? Och förhören med henne hölls under tiden hon var tillsammans med Andreas?

Men det där påståendet från Berny ska man kanske ta med en nypa salt? Vi har svårt att förstå vad hon har för motiv med att säga sådär, särskilt om det inte ens var sant, men något vill hon ju uppnå genom att säga sådär, annars hade hon väl aldrig sagt från första början. Sen vad det är mer specifikt är ju svårt att avgöra, det kan man ju bara spekulera kring. Vem vet till vilka syften hon säger det hon säger at any given moment? Eftersom att hon följer samma typ av beteendemönster hela tiden och således kan vara ganska förutsägbar till och från så kan man ibland förutspå vissa grejer. Ett beteende som jag noterat är att hon försöker spegla alla hon har relationer till för att de ska uppnå önskad uppfattning om henne, hon har på sig en mask inför alla hon träffar, olika masker beroende på vem hon träffar. Det är därför hon många gånger lyckats komma undan med saker hon inte borde ha fått komma undan med. Te.x genom att uppge felaktiga svar till kronofogden...

Så ser jag på saken iaf.
Citera
2015-08-29, 21:14
Avslutad
Citat:

Övertygad om att det var skådespel rakt igenom. Spela "förvirrad" och vara vulgär för att ta bort bilden av kalkylerade och planerade brott. "inte vid sina sinnens fulla bruk" som det heter.
Hennes beteende under förhören är classic Berny när hon ska använda sina diagnoser för att undslippa ansvar.

Bara en sån sak att hon googlade upp info om företag på samma adress som möblerna beställdes till och skrev sig där. Och senare agerade kontaktperson.
Citera
2015-08-29, 21:18
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:

Nu har jag inte någon större erfarenhet utav vare sig polisen eller kriminalare men de få gånger jag haft med dom att göra så är dom hyfsat lättlurade. Däremot förefaller det vara så att nämndemän, åklagare och domare definitivt är bättre på att genomskåda (emfas) eventuella lögner och bortförklaringar.
Citera
2015-08-30, 00:00
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Hur vet du det, sinfon? Du hade väl aldrig träffat Berny om jag inte minns helt tokigt fel nu? Själv vet jag inte om hon sitter och läser här än... i någon FUP nämner hon dock något kort om det.

För att hon fortfarande pm:ar mig ibland. Nu senast för ett par veckor sedan:

Berny

Jag

Berny
Citera
2015-08-30, 00:11
Medlem
sinfons avatar
Tycker för övrigt det är så himla sorgligt hur hon tillskriver Andreas allt som (enligt henne då) fungerar i hennes liv. Nu, nu minsann, nu är allt bra, för nu har hon träffat Andreas, och han älskar henne. Hon tänker till och med ta upp det som förmildrande omständigheter vid rättegången, att nu har hon ju träffat Andreas, så nu lever hon HELT annorlunda. Att man inte kan vända sitt liv på egen hand utan måste hänga upp tillvaron på en partner, det är ganska långt ifrån riktig stabilitet och trygghet.
Citera
2015-08-30, 00:38
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
För att hon fortfarande pm:ar mig ibland. Nu senast för ett par veckor sedan:

Aha, OK! Tack för svaret.
Citera
2015-08-30, 01:59
Medlem
Denosynliges avatar
"Jag vet någonstans inom mig att jag ekar tomt. Men jag börjar kanske acceptera det på någon nivå. Jag vet att rom inte byggdes på en dag. Mitt nuvarande liv går jag inte in på met än att jag mår så bra jag nog kan göra. Något fattas inombords och istället för att göra motstånd eller bejaka den delen så försöker jag leva med vissheten om att det är just så. Ha det bra sinfon och jag är ledsen att jag gjorde dig och flera så illa. Samtidigt funkar jag så att mitt samvete är flackt."

Låter som ASPD. Är det bara jag som tycker det? Jag känner iaf att hon är så gott som genomskådad för min del, jag blir inte ens förvånad över allt hon hittar på längre. Som jag sa hon är ganska förutsägbar till och från för man känner ändå igen hennes beteende. Vissa grejer blir ju så typiskt Berny, typ som med Cherry Coke, B&J och keso som är alla våra omtalade "favoriter". Hon funkar inte riktigt som andra och därför blir det först svårt att förstå hur hon ens resonerar ibland. Hon har haft massor med vänner som hon idag inte har träffat eller ens knappt haft kontakt med på flera år, så blir det för många som har typ cluster B diagnos. För mig börjar verkligen pusselbitarna falla på plats iaf.
Citera
2015-08-30, 02:17
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
"Jag vet någonstans inom mig att jag ekar tomt. Men jag börjar kanske acceptera det på någon nivå. Jag vet att rom inte byggdes på en dag. Mitt nuvarande liv går jag inte in på met än att jag mår så bra jag nog kan göra. Något fattas inombords och istället för att göra motstånd eller bejaka den delen så försöker jag leva med vissheten om att det är just så. Ha det bra sinfon och jag är ledsen att jag gjorde dig och flera så illa. Samtidigt funkar jag så att mitt samvete är flackt."

Låter som ASPD. Är det bara jag som tycker det?

Vi har ju som bekant delade meningar här (och jag hävdar inte att jag har 100% rätt i mina teorier.. för jag ser det bara ur en lite annan vinkel). Jag tror ju att det är dom tunga drogerna från tidigare år (plus längden hon gick på dom) som lett till ett (emfas) liknande tillstånd som ASPD men att Berny INTE har ASPD egentligen (utan en variant utav Aspergers i grund och botten).

Från wiki om ASPD (för upplysnings skull för folk som tillkommer/tillkommit och läser tråden):

Citat:
The WHO's International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, tenth edition (ICD-10), has a diagnosis called dissocial personality disorder (F60.2):[8][9]

It is characterized by at least 3 of the following:

Callous unconcern for the feelings of others;

Gross and persistent attitude of irresponsibility and disregard for social norms, rules, and obligations;

Incapacity to maintain enduring relationships, though having no difficulty in establishing them;

Very low tolerance to frustration and a low threshold for discharge of aggression, including violence;

Incapacity to experience guilt or to profit from experience, particularly punishment;

Marked readiness to blame others or to offer plausible rationalizations for the behavior that has brought the person into conflict with society.

EDIT: Skippade att citera DSM IV-TR från artikeln men hela artikeln är som följer ifall någon vill djupstudera den:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antisocial_personality_disorder
Senast redigerad av Hyperexium 2015-08-30 kl. 03:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in