2015-08-30, 00:40
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Viken av dessa två typer mördare anser du mördade Lisa?

Kaotisk
2015-08-30, 00:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det har du rätt i, mycket märkligt, och jag skulle mycket gärna villa veta VARFÖR ?

Jag med, det verkar så onödigt. Det var ju en ganska detaljerad historia om MPS observation, polis som lade ihop 1+1=2, samt magkänsla. Sedan gripandet och fyndet av Lisa strax efter.
2015-08-30, 00:45
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har givit ett exempel idag. Morot fick två vänner att hjälpa honom att dumpa kroppen, utan ersättning av allt att döma. (FB) Trollhättan: Misstänkt dråp/människorov. Ida, 23, försvunnen. Funnen död 20130808

Eftersom jag inte har häckat på heltid här på Fb innan fallet med LH så hade jag ett elände att ens begripa vem Morot var som du nämnde i ditt svar men jag kom på det till slut .... Men dom var ju polare sen tidigare och nazzar , det är väl en viss skillnad ändå . Dessutom var väl en av medhjälparna dömd sen tidigare till våldsbrott . Hur det var med den andre vet jag inte . NB är ju bara anställd hos AJ och inte har dom en kompis-relation i klass med den sammanhållningen som nazzarna bevisligen har . Att AJ skulle äventyra hela det imperium han har byggt upp för att se till att någon med koppling till honom skulle slippa undan ett brott av den här sorten verkar i mina ögon en aning konstigt . Vilken person med kopplingar till AJ menar du skulle ha begått brottet ?? Är det den så kallade galne spanjoren eller finns det fler misstänkta ??
2015-08-30, 00:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Eftersom jag inte har häckat på heltid här på Fb innan fallet med LH så hade jag ett elände att ens begripa vem Morot var som du nämnde i ditt svar men jag kom på det till slut .... Men dom var ju polare sen tidigare och nazzar , det är väl en viss skillnad ändå . Dessutom var väl en av medhjälparna dömd sen tidigare till våldsbrott . Hur det var med den andre vet jag inte . NB är ju bara anställd hos AJ och inte har dom en kompis-relation i klass med den sammanhållningen som nazzarna bevisligen har . Att AJ skulle äventyra hela det imperium han har byggt upp för att se till att någon med koppling till honom skulle slippa undan ett brott av den här sorten verkar i mina ögon en aning konstigt . Vilken person med kopplingar till AJ menar du skulle ha begått brottet ?? Är det den så kallade galne spanjoren eller finns det fler misstänkta ??
Enligt personutredningen är NB och AJ vänner, och nog tycks det finnas lojalitet dem emellan. AJ är skrupelfri, som det framgår av tråden, och om hans band till GM är starka kan jag tänka mig att han tar den här risken. Vem GM är kan jag inte gissa.
2015-08-30, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Detta kan ha skett utan telefontrafik, och varför kolla alibi och vilka som har varit på besök hos vem när det finns en misstänkt? Vilken bil skulle ha granskats?

Jag tänker mer på att de jobbade nästintill dygnet runt med kartläggning i fem dygn innan hon hittades och kontrollerade kring bygden. Nån lär väl ha sett om de haft besök.
Speciellt om nån varit på cafèt och då sett Lisa. Eller menar du att alla skulle lyckas hålla tyst om nåt sådant - från anställda, caféägare, lokala gäster där?
2015-08-30, 00:51
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
DNA, blod, var då? Kanske på handsken som hittades där han jobbade? Eller hittande han en telefon vid vägen som han synade och konstaterade trasig och slängde? Uppträde han och hans bror märkligt då det stövlar in en massa människor på Mantorp (en av arbetsplatserna) som snokar omkring, visste bröderna att sökområdet utökats? Vi vet inte vad bevisningen är och åklagaren är av någon anledning extra luddig i detta fall.
Men blod på flera tillhörigheter och dessutom någon annan typ av DNA-spår är för mycket för att ifrågasätta hans inblandning.

Det märkliga beteendet sägs ha varit att bröderna sagt till MP att de inte behövde/skulle söka vid Martorp, eftersom detta redan var gjort.
Citat:
Man undrar när han skulle ha haft möjlighet att se eller träffa Lisa om det nu inte var en ren tillfällighet denna dag. Var det planerat eller en sjuk drift så borde han ha sett henne tidigare och eftersom han inte verkat ha besökt cafeet så måste det ha varit under tre lördagar då han eventuellt jobbat i närheten. Han ska då ha fattat tycke och fått en fixering på flickan från 50m avstånd de få gånger hon var utomhus. Också något jag finner märkligt.
För mig känns det som om han inte fattat vem hon var, om det nu handlat om sex.
Men någon form av olycka, är ju fullt möjlig också.
Citat:
Jag hänger inte med i många krimtrådar och det var ett bra tag sedan man hade kontakt med farbror polis så man får väl följa och se hur det fungerar idag. Det här fallet känns lite unikt, ung fager flicka till offer, oskyldigt vacker lansdbygd, godsherrar och slott, fadern yrkesofficer, utländska gästarbetare, cafe, spår en här en där etc. Inte konstigt att tråden är stor och föder vilda spekulationer.
Jo, det skulle vara lätt att göra en bra filmatisering utifrån detta.
Fast det där med "godsherre" som titel är ju lite tramsigt. Arne är ju bara en vanlig affärsman från Skåne. Så det känns rätt kokett av honom att använda sig av en så uråldrig och pompös titel.
2015-08-30, 00:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tänker mer på att de jobbade nästintill dygnet runt med kartläggning i fem dygn innan hon hittades och kontrollerade kring bygden. Nån lär väl ha sett om de haft besök.
Speciellt om nån varit på cafèt och då sett Lisa. Eller menar du att alla skulle lyckas hålla tyst om nåt sådant - från anställda, caféägare, lokala gäster där?
Du svarade inte på "besök hos vem", så jag vet inte vad du menar. Vad har anställda, kaféägare och lokala gäster med saken att göra?
2015-08-30, 00:57
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I en dokumentär på TV framträdde en framstående forskare i ämnet. Han berättade med viss humor att det i en undersökning med anonyma individer framkommit att han själv var psykopat. Vetenskapsman som han var så blev han fascinerad och började fråga ut familj och vänner om mindre smickrande iakttagelser och han fick fram sådana. Enligt honom är psykopati inte att betrakta som en sjukdom, inte ens som en personlighetsstörning utan som en uppsättning personlighetsdrag, som utvecklingshistoriskt tjänat ett syfte, men i det moderna samhället, tillsammans med olyckliga omständigheter, utgör en riskfaktor. Han själv fick moraliskt försvarbart utbyte av sin personlighet genom att leva och verka i en miljö där han fick hävda sig, utkämpa och vinna strider i en akademisk miljö utan att fara illa känslomässigt osv. Det hänvisades till undersökningar som visat att vissa yrkeskategorier rymmer oproportionerligt många psykopater. Ett exempel är chefer ! Och vi är väl många som sett chefer hänsynslöst hävda sina egna och den egna verksamhetens mål och synbarligen empatilöst avskeda massor av människor. Ett visst mått av psykopati kanske krävs för en sådan motbjudande uppgift, om än så nödvändig ?

Psykopati leder alltså inte med nödvändighet till brottslighet.

Omvänt tror jag inte heller att man måste vara psykopat för att bli brottsling, ens för att döda.
Utan psykologisk diagnos
detta är en kombination av flera olika personlighetsstörningar, däribland narcissistisk personlighetsstörning och antisocial personlighetsstörning.
2015-08-30, 00:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
AJ är skrupelfri, som det framgår av tråden
Nej, det finns inga belägg för detta. Han kanske helt enkelt är smart och tuff i affärer, men detta är fullt tillåtet så länge man följer lagen.

Att han skulle gömma liket efter en dotter till en bekant till en bekant, är en bisarr anklagelse.
2015-08-30, 00:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2

Håller med om dina invändningar, men hela diskussionen i sig har egentligen ingenting för sig. Vi kan inte säga att "hypotesen" är teoretiskt omöjlig och Xenia, Foreigner m fl kan inte visa upp minsta lilla pluttelutt till bevis för att den skulle kunna ha någon bäring på verkligheten. Det handlar enbart om spekulationer a'la soppa på en spik. Det är klart att det har något slags värde som intellektuell övning precis som att lösa en Sudoku, men mer än så är det inte.

Sen är jag personligen som vanligt så tråkigt att jag föredrar enklare förklaringar framför komplexare. Åtminstone när det gäller frågan om hur, varför och av vem ett brott begicks. En bra hypotes ska vara så enkel som möjligt och ge rimliga förklaringar till alla kända observationer. Att NB har en mörk sida som på något vis får honom att ha ihjäl en ung flicka och sen på egen hand försöka dölja sitt brott (och i den processen fatta ett antal som det verkar mindre väl genomtänkta beslut) är en enklare och mer konsistent teori än att en godsägare kontaktar sin trogne hantverkare för att be honom att gömma ett lik godsägaren nyligen har fått på halsen till följd av en yngre släktings störning (En släkting vi inte ens vet om ifall han existerar). Dessutom så ger den godsägare inte bättre instruktioner än att hantverkaren dumpar liket på godsägaren ägor och dessutom sprider föremål från offret i terrängen.
2015-08-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Om detta tragiska mord mot förmodan skulle resultera i en film i framtiden, förslag på titel?

"Herr Arnes penningar"
"Kodnamn:Lisa"
"Sommarmord"
"Den vedervärdige mannen från Krekenava"

Andra förslag?

Föreslår namnet:

"Sista sommaren", eftersom det mer eller mindre blev "sista" sommaren för LH i området, och för att det troligen även blev sista sommaren för MGMs i området eftersom de troligen ej kommer att vara där fler somrar (oavsett om de blir frikända eller ej).

Funderar på "personutredningen" gällande MGM som är gjord. Hur har de kommit fram till hur MGM är som person? Genom att fråga honom och låta honom fylla i papper eller genom att fråga hans anhöriga? Känns som omöjligt att ta reda på hur en person är egentligen om personen vill dölja det och att det inte finns i något tidigare register osv.
2015-08-30, 01:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Kaotisk

OK kaotisk...dvs då pekar det INTE, enligt dig, att MGM är GM om jag förstår dig rätt?

Du skrev:
2. Underskottbeteende - GM har underlåtit att göra ngt som han kanske borde ha gjort tex försök att förstöra spår och andra ledtrådar
Kaotisk GM som är impulsiv och har bristande förmåga att planera som tex syns i hans brottsliga handlingar bör även genomsyra hans hela liv
Lägre utbildning , kortare anställningar , uppsägningar , arbetslöshet , lättare anställningar , ekonomiskt begränsad , billigt boende , eller hos någon förälder, tidigare brott , svårt med nära relationer etc

För "kaotisk" stämmer ju inte med hur MGM beskrivs i personutredningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in