2015-08-29, 22:00
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle du säga att han verkar vara en lojal medarbetare till AJ? Skulle han kunna begå brott som ger högst två respektive fyra års fängelse för sin arbetsgivare, mot ersättning förstås?

Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att han skulle göra detta även om han är väldigt lojal i vanliga fall . Pengar väger väl ganska lätt i jämförelse att sitta inne ett antal år för något som nån annan har ställt till med . Och att skiljas från familjen och även då även kanske helt sumpa chansen att få träffa sin dotter igen som i hans fall . Den här hypotesen skulle kanske också skulle kunna platsa i Fablernas Värld ... Om man nu ska gå efter hur karaktärerna är där så är väl frågan är om inte denna kommer från Fröken Stork i så fall .... Kan frök jag menar miss XO ge ett exempel på när det har hänt att en "städare" har ryckt in och fixat efterspelet vid något annat mord som har varit liknande det vi skriver om här . Det händer ju på film ibland att elaka gubbar dyker upp med både syror och annat men hur vanligt är det i verkligheten i Sverige där det gäller en ung flicka som försvinner och sen hittas död att en "städare" anlitats ?? Och inga utbrott nu tack , man måste ju få fråga om man inte vet . Eftersom du har koll på alla mord som har skett i Sverige så borde ju du veta hur det ligger till ...
2015-08-29, 22:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men han ville hemskt gärna ha den i någon av sina byggnader?
All PR är bra PR?
Det har jag inte sagt.

Du går ner på en detaljnivå som är ointressant. Du har hypotesen klar för dig.
2015-08-29, 22:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu har jag inte läst ikapp sedan i morse så kanhända har det redan dryftats men det jag tänker på är om man nu tänker som teori att denne AJ skulle vara svårt inblandad som antyds titt som tätt, varför skulle isåfall NB ställa upp på att "städa" efter honom? Varför anses det som så självklart? Om man tänker sig att han är den trevlige och duktige man han framställs som av så många. Han är väl inte livegen, det går väl att säga nej till ett så hemskt förslag. Han borde isåfall blivit livrädd för sin arbetsgivare och anmält honom. Och åkt därifrån fort som tusan, rädd för att själv råka illa ut.

Men antagligen tänker jag helt fel.
En lojal medarbetare som blir erbjuden pengar. Personutredningen talar starkt för att han var vän till och lojal till sin arbetsgivare.
2015-08-29, 22:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att han skulle göra detta även om han är väldigt lojal i vanliga fall . Pengar väger väl ganska lätt i jämförelse att sitta inne ett antal år för något som nån annan har ställt till med . Och att skiljas från familjen och även då även kanske helt sumpa chansen att få träffa sin dotter igen som i hans fall . Den här hypotesen skulle kanske också skulle kunna platsa i Fablernas Värld ... Om man nu ska gå efter hur karaktärerna är där så är väl frågan är om inte denna kommer från Fröken Stork i så fall .... Kan frök jag menar miss XO ge ett exempel på när det har hänt att en "städare" har ryckt in och fixat efterspelet vid något annat mord som har varit liknande det vi skriver om här . Det händer ju på film ibland att elaka gubbar dyker upp med både syror och annat men hur vanligt är det i verkligheten i Sverige där det gäller en ung flicka som försvinner och sen hittas död att en "städare" anlitats ?? Och inga utbrott nu tack , man måste ju få fråga om man inte vet . Eftersom du har koll på alla mord som har skett i Sverige så borde ju du veta hur det ligger till ...
Jag har givit ett exempel idag. Morot fick två vänner att hjälpa honom att dumpa kroppen, utan ersättning av allt att döma. (FB) Trollhättan: Misstänkt dråp/människorov. Ida, 23, försvunnen. Funnen död 20130808
2015-08-29, 22:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fast att genomföra ett planerat förhör kan man ju göra utan att gripa dem, men de greps av någon orsak. Polisen tackade sin magkänsla men den magkänslan måste ha uppenbarats av något, kanske uppträdandet mot mp ändå.

Men intressantare tycker jag är att de några dagar senare häktades på sannolika skäl, vad framkom mot dem under den där helgen?

1. Bröderna skulle hämtades in för att förhöras på polisstationen. Till detta var inte bröderna samarbetsvilliga – därav fick polisen hjälpa dom på traven. Det var alltså inget gripande.

2. Då hade Lisa hittats i anslutning till det fynd som indirekt föranledde inhämtning av bröderna till förhör.
2015-08-29, 22:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu har jag inte läst ikapp sedan i morse så kanhända har det redan dryftats men det jag tänker på är om man nu tänker som teori att denne AJ skulle vara svårt inblandad som antyds titt som tätt,
Notera att det endast antyds av en högst begränsad skara debattörer, även om dessa har hög postfrekvens. De klassas dessutom ofta som t...
Och du ser ju själv hur motsägelsefullt det blir för dem när de försöker försvara sig.
2015-08-29, 22:18
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Eftersom ca 2-3% av världens befolkning kan klassas som psykopater(dessutom är det vanligare att män är det) så ca 3-4% av den manliga delen av befolkningen kan kallas psykopater.
Sen är det inte alla som begår våldsbrott även om dom har enklare att gå över gränsen än vad friska personer har.
Att man sen har ett fläckfritt förflutet utan tidigare domar innebär inte alltid att man aldrig begått brott...bara att man inte åkt fast för några.
Ja, så är det. Däremot så borde ju personutredningen ha fastställt om han var psykopat. En av känneteckena för en psykopat är ett antisocialt beteende, något som ju utredarna inte lyckats påvisa hos NB. Inte heller har de hittat några andra psykopattendenser.

Till att börja med är det ju statistiskt ganska osannolikt att han är psykopat. Sedan att det ska ha lyckats undgå hans fru, bror, familj, arbetsgivare och sedermera polisens egna personutredare är ju ännu mer osannolikt. Om du fortfarande vill driva psykopatlinjen undrar jag på vilka grunder du gör det?

Jag delar din uppfattning att man kan ha begått brott utan tidigare domar.
2015-08-29, 22:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Att be NB lägga kroppen där djuren inte kommer åt den betyder inte att han preciserade var det skulle vara.

Vadå lägga kroppen där djuren inte kommer åt den, vem har påstått något så imbecillt? Du då, eller?
2015-08-29, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Här har vi alltså en MGM som först ska ha betett sig mer eller mindre som en lindrigt utvecklingsstörd (IQ<80 typ) och spridit runt sina saker mot sitt eget hem, samt kletat runt med sitt eget blod på tillhörigheterna till Lisa, gömt Lisa på sin egen arbetsplats, suttit och fikat i trädgården utan att försöka fly landet efteråt, m.m, m.m. Denne lindrigt utvecklingsstörde MGM ska sedan lyckats transportera Lisa på något sätt i ett fordon, utan att (vad det verkar hittills) lyckats lämna ett enda spår efter sig (alt helt plötsligt tänkt till och haft tillgång till en för utredarna "hemlig" bil som de inte känner till)

Denne lågintelligente MGM skall sedan betett sig totalt iskallt och avslappnat under hela perioden i polisens förvar och till och med lyckats pricka in ett perfekt resultat i personutredningen.
Visst, det kan handla om en fullblodspsykopat utan dess like, men tycker återigen att sannolikheten för en annan GM är betydligt större.

Jag skulle inte kunna utrycka det bättre!
Visst är det motsägande?
Tror inte MGM är så knall och fall
självdestruktiv rakt igenom.
Men någonstans har han "skitit rejält i det blå skåpet"
2015-08-29, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Att prylarna låg spridda kan bero på att GM tittade i bagaget efter att kroppen lämnats på Martorp och upptäckte att de låg kvar, och slängde ut dem, pryl för pryl.

Överfallet skedde nog i all hast och inkastad i en bil. Hittar de DNA i bilen så vore det ju graverande. Flertal saker och en kropp lär väl ha lämnat spår och jag svårt att se att det var väldigt välplanerad med förberett emballage.
2015-08-29, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En lojal medarbetare som blir erbjuden pengar. Personutredningen talar starkt för att han var vän till och lojal till sin arbetsgivare.
Din hypotes är alltså att någon som känner LH och står nära AJ = GM och att NB fått i uppdrag av AJ att utplåna alla spår efter AJ:s närstående (eller bekant). Och ett av de bärande elementen i hypotesen ska alltså vara att LH dumpats inomhus på AJ:s ägor - där AJ som den gambler han är har gett polisen fritt spelrum.

Varför lurar då AJ NB och säger att NB ska placera kroppen på hans ägor? Och inte nog med det: AJ ser också till så att det första polisen får göra på måndag morgon är att topsa NB så att man får den lojale medarbetarens DNA plus att AB/NB får span på sig.

Är det inte mer troligt att den snåle AJ har försökt få NB till syndabock för att hans bekanting X ska komma undan?
2015-08-29, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Överfallet skedde nog i all hast och inkastad i en bil. Hittar de DNA i bilen så vore det ju graverande. Flertal saker och en kropp lär väl ha lämnat spår och jag svårt att se att det var väldigt välplanerad med förberett emballage.
Jag håller med. Om hypotesen stämmer kan NB, efter en fällande tingsättsdom, berätta sanningen och peka ut GM och hans bil. Polisen undersöker bilen och grillar GM och kan då troligen lösa mordet. Men NB åker i fängelse och han får inte se röken av sina stålar. Därför håller han tyst nu och hoppas på att bli friad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in