2015-08-28, 14:49
Moderator
sosweets avatar
Jag har bestämt mig för att i sakta mak prova mig igenom de glutenfria sorterna, först ut var en ljus öl som heter Zatec. Den var väl så där får jag säga, smakade inte så mycket av något tycker jag. Den var inte äcklig eller så, det var mer så att man liksom inte märkte att man drack den.
Citera
2015-08-28, 16:46
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Jag har bestämt mig för att i sakta mak prova mig igenom de glutenfria sorterna, först ut var en ljus öl som heter Zatec. Den var väl så där får jag säga, smakade inte så mycket av något tycker jag. Den var inte äcklig eller så, det var mer så att man liksom inte märkte att man drack den.

Varför glutenfritt? Pga. allergi? Om så är fallet, hur pass känslig är du? Min bror är nämligen glutenintolerant, dock ganska milt. Han fick veta på en bryggkurs att någon typ av medel (kommer inte ihåg vilket) tillsätts vid tillverkningen av öl som dödar glutenet i den utsträckning att det inte utlöser en reaktion. Däremot har jag stött på folk som säger sig uppleva en reaktion efter att ha druckit vissa sorters öl
Citera
2015-08-28, 17:48
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet

Testat den här: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/mikkeller-peter-pale-and-mary-120603 ?

Den är riktigt god och man känner inte att det är en glutenfri öl.
Citera
2015-08-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Testat den här: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/mikkeller-peter-pale-and-mary-120603 ?

Haha. tänkte också tipsa om den. Den är jäkligt bra, inte bara bland glutenfria öl, utan överlag.
Citera
2015-08-28, 23:09
Medlem
Splatta-holics avatar
Min standardöl när jag drar till systemet nu är nog poppels american pale ale, lagom på 5,4 å jävla god smak, varvat med brooklyn lager. Poppels india pale ale är egentligen godare men dyrare.
Citera
2015-08-29, 12:04
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splatta-holic
Min standardöl när jag drar till systemet nu är nog poppels american pale ale

Den är riktigt bra, särskilt med tanke på att den brukar vara jämn i kvalitét rent humlemässigt. Det är det annars dåligt med i Sverige idag så denna är lite go-to även för mig, väldigt stabil och inte speciellt dyr
Citera
2015-08-29, 22:14
Medlem
gato12s avatar
Dricker Poppels IPA just nu och den var verkligen bra. Mycket bättre än många av de mer eller mindre trötta IPA:s jag genomlidit. Tänk om alla som automatiskt köper Punk IPA kunde välja den här istället.

Rekommenderas verkligen!
Senast redigerad av gato12 2015-08-29 kl. 22:24.
Citera
2015-08-29, 23:57
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Kan vara värt att nämna att det är en hyfsat hårt humlad öl för dom som inte gillar mycket humle i sin öl.
Gillar man mycket humle så är den inte så dum.
Citera
2015-08-30, 02:20
Medlem
Splatta-holics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Den är riktigt bra, särskilt med tanke på att den brukar vara jämn i kvalitét rent humlemässigt. Det är det annars dåligt med i Sverige idag så denna är lite go-to även för mig, väldigt stabil och inte speciellt dyr

Jo exakt, jävla najs, sen när det finns bra svensk öl så vill man ju gärna stödja de bryggerierna.
Citera
2015-08-31, 08:05
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Varför glutenfritt? Pga. allergi? Om så är fallet, hur pass känslig är du? Min bror är nämligen glutenintolerant, dock ganska milt. Han fick veta på en bryggkurs att någon typ av medel (kommer inte ihåg vilket) tillsätts vid tillverkningen av öl som dödar glutenet i den utsträckning att det inte utlöser en reaktion. Däremot har jag stött på folk som säger sig uppleva en reaktion efter att ha druckit vissa sorters öl
Nähä? Det måste jag ju forska vidare i så klart, tack snälla Du för tipset!
Citat:

Då ska den bli nummer två till provning om den finns på Bolaget här, annars får jag ta och beställa den och några andra sorter samtidigt. (hoppas man kan göra så på Systemet)
Citera
2015-08-31, 10:29
Medlem
Ownagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splatta-holic
Min standardöl när jag drar till systemet nu är nog poppels american pale ale, lagom på 5,4 å jävla god smak, varvat med brooklyn lager. Poppels india pale ale är egentligen godare men dyrare.

Den är ju hur god som helst, håller med
Citera
2015-08-31, 21:27
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Jag har precis druckit en Mariestads 3.5% och sitter och analyserar informationen som finns på burken. Det är mycket "Hantverk och tradition". "Bryggmästarna på Mariestads bryggeri har förfinat orginalet sedan 1848" Dessutom så finns det en fin bild på det gamla bryggeriet med tre rykande skorstenar....

Men, läser man lite till så faller bluffen platt....

"Bryggt av SBAB för Mariestads Bryggeri AB"

SBAB = Spendrups Bryggeri AB. Det visar sig att Spendrups lär ha köpt upp Mariestads bryggeri någon gång på 70 talet och lagt ned det. Mariestads är ett rent varumärke och ölen bryggs ihop med all annan Spendrups öl. Ordet "Spendrups" förekommer inte överhuvudtaget på burken

Har Spendrups inte dragit sanningen lite väl långt???
Haha den är skön den. Jag kan just Mariestad/Spendrup alldeles för dåligt, men det vore ju inte första gången något sådant händer. Jag tycker man kan se med jämna mellanrum något liknande om man verkligen ger sig tusan på att läsa det finstilta med minimal text.

Det är ju för övrigt en gammal fin företagsteknik som Heineken framförallt utvecklade till en konstform. Att köpa upp konkurrenter bara för att lägga ner må vara fult, men ack en smart teknik för att främja egna varumärket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in