2015-08-29, 15:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och detta är viktig fakta:
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
Det sägs att man under utredningen har förhört/kollat upp ett hundratal kafégäster. Dock förmodar jag att alla kontantbetalande inte ingår bland de som kunnat kontrolleras. - Har heller inte hört något mer om den här gästen som skulle ha uppträtt aggressivt, annat än att han avförts, och det var väl under lördagen som just den gästen skulle ha besökt kaféet?

Ja, både en kafégäst och någon som befann sig utanför kaféet (om något samtal betr. mopedfärd mm förekommit där) kan ha fått vetskap om LH:s förestående mopedåkande. - En sak som här föresvävat mig (och som jag inte tycker har framgått tillräckligt klart), är om också själva mopeden levererades till LH i samband med besöket, dvs att hon anlände med bil till kaféet men skulle ta sin moped hem..?

Just det, det har jag inte tänkt på, att hon fick skjuts på morgonen men ingen kunde hämta henne och därför levererades moppen till henne. Inte omöjligt faktiskt, besöket verkar så onödigt annars. Kunde MGM ha sett när mopeden lastades av?

Ja, den aggressive gästen var där på lördagen, man undrar ju varför de så kraftigt dementerade sin egen utsaga. Kan det ha varit NB och att detta är ett viktigt vittnesmål?
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-29 kl. 15:52. Anledning: Tillägg
2015-08-29, 15:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet, men jag nöjer mig med att konstatera vad som är mest sannolikt.

(Och angående detta finns inte endast DNA-spåren inräknat, utan även bl.a tillgången till låsta utrymmen på Martorp och sannolikt avsaknaden av alibi.)
Ja, det kan nog räcka en bit, och har man tur är man också sanningen på spåren. - Betr. nycklar och avsaknad av alibi är bägge sakerna av vikt, men det är av stort intresse att få veta vilka som innehaft nycklar till de låsta utrymmena på Martorp (eller om man kunnat visa att GM måste ha tagit sig in i ett sådant utrymme). Har LH hittats i ett olåst utrymme är detta av minst lika stor vikt. - Sedan vet vi ju hur olika nycklar kan cirkulera omkring...
2015-08-29, 15:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack för länkarna, jag har inte hängt med tillräckligt i tråden ett par dagar så jag hade inte läst det där innan. Om det var sonen som var den som grälade med Lisa dagen innan hon försvann, tror du inte polisen har tittat på det? Alltså tittat på honom? Vet du om han är dömd för något?
Det har ju stått i tråden om ett annat vittne som såg Lisa stå vid en bil och att det verkade som att hon kände personen i bilen eftersom hon såg bekväm ut. Stämmer det och även den andra uppgiften som du länkade till och om det skulle tex vara sonen som lånat Arnes bil och stannat till vid Lisa behöver det nödvändigtvis inte vara så att han har något med brottet att göra. Han kanske ville be om ursäkt Jag misstänker mer NB, men visst är jag inte helt säker, ingen är ännu dömd. NB kan väl möjligtvis haft tillgång att låna bilar?

Jag vet tyvärr inte mer än det som jag skrev i mitt inlägg, jag vet inte heller identiteten på den påstådda "adoptivsonen".

Og visst kan personen i den mörka SUV som Lisa, kanske, pratade med vara helt oskyldig. å andra sidan kan han vara GM, om det vittnesmål alltså är sant.
Och som du säkert vet så tror jag fortfarande inte att MGM är GM.
2015-08-29, 16:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det har väl redan grävts upp antar jag, men om inte så kann jag berätta att caféägarinnan är gift/tillsammans med en spansktalande man med spanskt namn (högst troligt spanjor därför). Tråd kan kanske dras till AJ:s fru, liten pusselbit i helhetsbild.

Det har jag i alla fall aldrig hört förut, tack för den infon.
Jamen just det, är AJ och caféägarinnan då kanske på något sätt "i familj" med varandra
via AJs fru? eller kanske hennes man är en vän till AJs fru eller några av hennes spanska söner?
2015-08-29, 16:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men om du vill behålla din ursprungliga teori om "en gärningsman i samma ålder som Lisa" samt dessutom "slottsherren" så blandar du i så fall in YTTERLIGARE en person ...

Följande inblandade alltså:

* MGM är ju nämligen högst sannolikt redan inblandad med sitt blod på Lisas tillhörigheter och kniper käft i förhör trots att han sitter häktad i veckor

* en åldrande slottsherre.

* en gärningsman i samma ålder

Tre inblandade alltså? Var och en i olika åldersgrupper ?

Det ger ju bara YTTERLIGARE fog för precis det jag skrev : att du nu kastat statistiken som du lutade dig åt i början åt h-e börjar spåna vilt ...

Det enda som är sammanhållande genom allt detta är att du har dina egna alternativa teorier och tycker att polis och åklagare gör fel.

Vad som är tydligt för en utomstående är att dina teorier blir allt mer krystade och mindre sannolika ...

Inte direkt Ockhams rakkniv här inte ...
Nej, jag kastar ingen statistik. Fortfarande är en finnig yngling statistiskt mest sannolik GM. Att jag nu beskriver brottet närmare gör ingen skillnad, ju mer detaljerat brottet beskrivs desto sämre statistikunderlag finns det att tillgå. Däremot kan man konstatera att #MrFolds statistik också stämmer, om hypotesen är riktig. Hen säger att 75-85 % av alla häktade på sannolika skäl misstänkta döms, men hen säger ingenting om de döms för det brott de är misstänkta för. NB är misstänkt för mord, men om hypotesen är riktig har han gjort sig skyldig till skyddande av brottsling och griftefridsbrott.

Att två män hjälper en mördare att få undan kroppen finns det exempel på här: (FB) Trollhättan: Misstänkt dråp/människorov. Ida, 23, försvunnen. Funnen död 20130808, även om åldersskillnaden är något större än vanligt mellan GM och BO. De hade en relation iaf.

Har du något argument mot hypotesen?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är i vart fall fullt tillåtet. Häktningsförhandlingar bedrivs precis som alla andra domstolsförhandlingar enligt muntlighets- och omedelbarhetsprinciperna, så det är vad parterna säger som spelar nån roll, inte vad de läser från för papper. Alla de där papperen kommer ju att vara superduperoffentliga när det är viktigt, dvs inför huvudförhandlingen, och vad jag förstår ifrågasätter inte advokaten att NB fortsatt ska vara häktad, bara tiden till nästa huvudförhandling. Så jag ser egentligen inte problemet. Åklagaren har inte ett skvatt för att framställa bevisläget som bättre än vad det är i nuvarande läge.
Då har du missförstått, http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 40193
Citat:
Mannen förnekar fortfarande brott. Bestrider häktningen och anser inte att han ska ha restriktioner om han blir kvar i häktet.
Åklagaren har fördel av att hålla den misstänkte häktad och försvåra dennes försvar genom att undanhålla advokaten information. Ju längre tid man kan ta del av förundersökning, desto bättre kan man sätta sig in i den och hitta svagheter. Åklagaren får mycket mer tid än advokaten att sätta sig in i förundersökningen.
Citat:
Jag kan inte förstå varför detta måste dras upp.
Givetvis handlar det om en felöversättning. Litauisk media kan ju inte veta mer än svensk.
Så synd att du inte förstår att jag vill veta så mycket som möjligt. Det kunde dölja sig något hittills okänt som kommer fram i en korrekt översättning. Du vet inte vad litauisk media vet.
Citat:
Vissa diskuterar Lisas öde och andra skriver deckarmanus, som t.ex. denna hypotes där du helt plötsligt lämnat din tidigare käpphäst om vad som är mest sannolikt.
Jag har inte övergivit vad som är mest sannolikt, se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det har väl redan grävts upp antar jag, men om inte så kann jag berätta att caféägarinnan är gift/tillsammans med en spansktalande man med spanskt namn (högst troligt spanjor därför). Tråd kan kanske dras till AJ:s fru, liten pusselbit i helhetsbild.
Hon är ogift och ensam skriven på sin adress, enligt Ratsit.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-29 kl. 16:10.
2015-08-29, 16:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Just det, det har jag inte tänkt på, att hon fick skjuts på morgonen men ingen kunde hämta henne och därför levererades moppen till henne. Inte omöjligt faktiskt, besöket verkar så onödigt annars. Kunde MGM ha sett när mopeden lastades av?
Ja, om så är fallet lär rätt många ha sett att mopeden lastats av - inkl. AB/NB om de t.ex. då befunnit sig vid ladan för att kolla på något planerat arbete där.
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja, den aggressive gästen var där på lördagen, man undrar ju varför de så kraftigt dementerade sin egen utsaga. Kan det ha varit NB och att detta är ett viktigt vittnesmål?
Nej, inte NB; han verkar inte aggressiv på det mer utåtagerande sättet; däremot kan det ha varit fråga om en galenpanna som snabbt kunde avfärdas pga heltäckande alibi. Den här gästen hade enl. uppgift också kunnat identifieras varefter man alltså avskrivit honom.
2015-08-29, 16:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja, och detta är viktig fakta:
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
Det sägs att man under utredningen har förhört/kollat upp ett hundratal kafégäster. Dock förmodar jag att alla kontantbetalande inte ingår bland de som kunnat kontrolleras. - Har heller inte hört något mer om den här gästen som skulle ha uppträtt aggressivt, annat än att han avförts, och det var väl under lördagen som just den gästen skulle ha besökt kaféet?

Ja, både en kafégäst och någon som befann sig utanför kaféet (om något samtal betr. mopedfärd mm förekommit där) kan ha fått vetskap om LH:s förestående mopedåkande. - En sak som här föresvävat mig (och som jag inte tycker har framgått tillräckligt klart), är om också själva mopeden levererades till LH i samband med besöket, dvs att hon anlände med bil till kaféet men skulle ta sin moped hem..?

Fick just den här tanken;
Tänk om "gästen som skulle ha uppträtt aggressivt" i cafeet dagen innan Lisa försvann faktiskt var denna påstådda AJs "galna adoptivson" och att det var därför att AJ på söndagen gick till cafeet och hälsade på Lisa för att be Lisa om ursäkt för hans "galna adoptivson"'s beteende dagen innan?
At denna "gästen som skulle ha uppträtt aggressivt" snabbt blir avförd, kan det hänga ihop med att han är AJs familjemedlem och att AJ har vänner på rätt plats så att AJs omdömme inte blir skadat?

AJ lämnade ju också Blomberg någon dag efter att Lisa försvann och om jag minns rätt så var det någon här i tråden som skrev att AJ eller hans fru körde någon till Arlanda då en av dagarna efter Lisa försvann. jag ska se om jag kan hitta den infon.

Hittade den infon om Arlanda, det var jag själv som mottagit ett PM den 17 Juli med en teori/delvis rykten om att AJ kört någon familjemedlem (ynglig) till Arlanda, så om det bara är spekulation eller någon som faktiskt vet något och inte vill blandas in och därför framför det i et PM ja det vet jag förstås inte, dock meddelade personen att hen också meddelat polisen, kanske anonymt?.

Här är länk till mitt inlägg om det PM jag fick

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(infon om AJs fru's spanska bagar son är min info (hö alltså INTE till PM infon), men han är för gammal för att kunna vara denne påstådde 18-19-årige "adoptivson")
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-29 kl. 16:48.
2015-08-29, 16:25
Medlem
angladotters avatar
Citat:
En sak som här föresvävat mig (och som jag inte tycker har framgått tillräckligt klart), är om också själva mopeden levererades till LH i samband med besöket, dvs att hon anlände med bil till kaféet men skulle ta sin moped hem..?

Enligt följande artikel åkte hon moped till jobbet också:

"Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet. Hon kör igenom kvarteret där hon har växt upp och passerar morgonpigga grannar.
- Vi brukar heja på varandra när hon kör förbi. Jag har känt henne hela min uppväxt, säger Oliver Rosin, som bor i området.
För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa.
- Hon kör ofta moped när hon ska ta sig långa sträckor. Det här var en sådan gång, säger en nära vän.
På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak. Utanför dörren sken morgonsolen över de gröna åkarna som omger byggnaden.
- Jag var där väldigt tidigt och tog emot henne. Hon var sugen på att jobba och började hjälpa till, säger Lena Svenung.
Arbetspasset började vid 09.30-tiden och Lisa Holm fick börja med att brygga kaffe. Dagen fortsatte med att hon fick diska, tvätta och ta hand om kafégästerna. Vid lunchtid ställde sig Lisa Holm i kassan för att ta emot kunderna."

Källa: http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
2015-08-29, 16:32
Medlem
MrFolds avatar
Jag tycker att det är trollmatning att börja diskutera denna "galna adoptivson". Vad jag vet har det inte framlagts något som helst bevis för att det ens skulle existera en sån person. Jag säger inte att det inte gör det, men uppgiften kommer från en skribent som älskar att sitta och skriva inlägg med en mystisk ton där både det ena och det andra antyds om godsherrar och deras släkt. Personen utövade tidigare rena rama förföljelsen mot den son till AJ som otvetydigt existerar och jag om inte missminner mig så publicerade hen till och med en uppgiven bostadsadress i Stockholm.

Det är också värt att komma ihåg att det är (och såvitt jag vet länge varit) svårt att få tillstånd till adoption i Sverige från socialnämnden om man är äldre än lite drygt 40 år. Existerar personen bör därför det formella förhållandet till AJ vara något annat än skribenten påstår.
2015-08-29, 16:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Fick just den här tanken;
Tänk om "gästen som skulle ha uppträtt aggressivt" i cafeet dagen innan Lisa försvann faktiskt var denna påstådda AJs "galna adoptivson" och att det var därför att AJ på söndagen gick till cafeet och hälsade på Lisa för att be Lisa om ursäkt för hans "galna adoptivson"'s beteende dagen innan?
At denna "gästen som skulle ha uppträtt aggressivt" snabbt blir avförd, kan det hänga ihop med att han är AJs familjemedlem och att AJ har vänner på rätt plats så att AJs omdömme inte blir skadat?

AJ lämnade ju också Blomberg någon dag efter att Lisa försvann och om jag minns rätt så var det någon här i tråden som skrev att AJ eller hans fru körde någon till Arlanda då en av dagarna efter Lisa försvann. jag ska se om jag kan hitta den infon.

Försök tänka lite logiskt nu foreigner. Personen som "uppträdde aggressivt" lär vara identifierad - särskilt om det verkligen skulle vara nån slags släkting till den i närheten boende AJ (caféägaren och säkert andra gäster bör ha känt igen honom). Personen är därmed troligen förhörd och eftersom inget mer kommit ut av det så är den logiska slutsatsen att polisen kunnat avföra honom från utredningen.

Att du inte vet saker betyder inte att de inte finns. Du fortsätter att hela tiden utgå från att det inte finns mer i utredningen än det som kommit ut i media.
2015-08-29, 16:51
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kunde dölja sig något hittills okänt som kommer fram i en korrekt översättning. Du vet inte vad litauisk media vet.
Jag vet vad åklagaren har sagt, och vet att felöversättningar mellan icke närbesläktade språk är mycket vanligt. Det räcker för mig, som inte har din mani att dra upp precis allt möjligt, som t.ex. Vårgårdafallet...
Citat:
Jag har inte övergivit vad som är mest sannolikt, se ovan.
Jo, i din hypotes från igår. För om en person har avsatt blod på en mördad persons ägodelar är det större sannolikhet för att personen är mördaren än lejd lakej.

Vi kanske slipper höra om detta idag. Vi kan ju ägna oss åt fakta istället.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 16:54.
2015-08-29, 16:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Precis som vid dubbelmordet i Alingsås. Där var det grannarna som hade tagit dit gästarbetarna och de visste ju förstås ingenting. De var ju bara sååååå duktiga hantverkare. De kunde inte aaaaana någonting av vad som hände. Klart som fan att man säger så.
Det är det åldriga lantbrukarparet du syftar på där förstår jag.
Ja, polska gästarbetare som dragit dit några landsmän som först var och rekade på gården
och sen kom de en tidig morgon och la sig i bakhåll för mannen i en lada där de utsatte
den stackars människan för en sån överjävligt brutal misshandel att han miste livet
i en stor blodpöl. Därefter gav de sig i huset och var snart uppe och tog livet av frun också.
Kvävde henne till döds. Offren var väl nära de 75 åren om jag minns rätt nu.

Dessa satans mördare från Polen åkte sedan fast delvis på grund av blod från ett av offren
i sin bil och efter att asen dömts sattes båda asen i fängelse i sitt hemland.
Må de ruttna i helvetet för övrigt.
Vilket är ett öde jag förstås också önskar Lisa Holms mördare
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-29 kl. 17:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in