2015-08-29, 14:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
/.../ Det är inte en pusseldeckare där man ska klura ut "vem visste att hon skulle åka moped". Det krävs inte sådan förhandskunskap för att begå ett våldsbrott, alltså blir frågan om vem som kan ha känt till saken ganska fruktlös. Detta med reservation för att jag inte följt fallet på ett tag. Kanske har det framkommit något som plötsligt gjort denna fråga aktuell?
I det här fallet: med AB/NB på taket mitt emot kaféet och med LH som vid alla tidigare observationstillfällen lämnats/hämtats med bil, är frågan alls inte oväsentlig.

Mer talar för att X eller Y skulle ha gjort sig skyldiga till ett impulsbrott, än att AB/NB som kunnat förvänta sig att en bil när som helst kunde dyka upp, skulle våga sig på ett sådant brott.
2015-08-29, 14:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
"att NB inte hade ett kärleksförhållande med NB" ???

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladets Kerstin Weigl skriver att NB inte hade ett kärleksförhållande med NB. Hur vet hon det?

NB har knappast anledning att berätta om ett sådant förhållande då det knyter honom till Lisa. Han verkat vara helylle, ostraffad. EN sådan person, om han mördar, brukar väl ha en relation till offret?

Det blev fel, sorry, att NB inte hade ett kärleksförhållande till offret ska det naturligtvis stå.
2015-08-29, 15:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du hjälpa till att översätta ordet som Google översätter med handväska?
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Jag kan inte förstå varför detta måste dras upp.
Givetvis handlar det om en felöversättning. Litauisk media kan ju inte veta mer än svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra, tänk på. Under tiden diskuterar vi andra Lisas öde. Om hypotesen stämmer så har AJ, sannolikt mycket ovilligt, hjälpt en närstående i ett svårt dilemma genom att sammanföra denne med NB, som hjälpte till att dumpa kroppen och nu sitter i klistret. AJ ville inte ha något med brottet att göra, och att tänka på att föra bort moppen föll honom inte in öht. Därför stod den kvar.
Vissa diskuterar Lisas öde och andra skriver deckarmanus, som t.ex. denna hypotes där du helt plötsligt lämnat din tidigare käpphäst om vad som är mest sannolikt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 15:11.
2015-08-29, 15:12
Medlem
Det har väl redan grävts upp antar jag, men om inte så kann jag berätta att caféägarinnan är gift/tillsammans med en spansktalande man med spanskt namn (högst troligt spanjor därför). Tråd kan kanske dras till AJ:s fru, liten pusselbit i helhetsbild.
2015-08-29, 15:12
Medlem
Vet ej om detta nämnts tidigare, men bättre sent än aldrig:

Tidigt under förloppet, när 35-åringen arresteras. Då är Lisa borta flera dagar, sökkedjan går i flera dagar, etc. Som jag minns det av tidningsreferatet:
Så meddelar Missing People till polisen att de hittat kroppen (eller nåt annat viktigt). MEN det första polisen gör är inte att åka ut till fyndplatsen, utan de åker ut och hämtar in hantverkarna. "Eftersom de uppträtt märkligt och betett sig misstänkt".
Jag minns att jag reagerade direkt: men vadå. De är alltså utlänningar, som jobbar 100 meter från Lisas arbetsplats. De är inte utvecklingsstörda, så naturligtvis förstår de att de är de första som kommer att misstänkas... Allra minst tas in på förhör, men troligen misstänkas. De vore naiva annars. De hade antagligen redan en del sneda blickar på sig, just pga detta. Så det är klart att den diffusa och besvärliga situationen märks i deras beteende...

Vidare minns jag ett annat tidig tidningsreferat. Bröderna hade tydligen hittat en cykelhandske på sin arbetsplats, som de visste inte hörde dit. De kollade upp det, de tillkallade sin svenske chef, tillsammans fingrade man på handsken, så småningom lämnade chefen det till polisen...
Om tidningsreferatet är korrekt, så är det tankeväckande.
Försökte de förvilla jägarna, eller var de totalt oskyldiga?
Nån som är skyldig på riktigt, hade gömt undan handsken - såvida inte handsken redan blivit sedd av arbetsledaren...
Är det fö DEN handsken som hade 35-åringen s blodspår på sig??

Övht, min reaktion när det rapporterade om en mängd spår och grejor spridda över hela området.
Någon försökte uppenbarligen markera. Ett tag hoppades jag rent av att Lisa stack hemifrån, och lade ut villospår. Nu när hon hittats död, så uppenbarligen var det inte så. Men någon lade ut spår - troligen villospår, tror jag. För vilken mördare som helst hade väl försökt städa upp efter sig...Ju förre spår desto bättre. Och speciellt brödraparet, som var vana att jobba självständigt, ha ordningssinne, och kände väl till hela området...

Jag tror alltså inte det var 35 åringen.

Det gör mig ont om Lisa. Inte nog med att hon blev mördad och sannolikt våldtagen innan dess. Men hennes baneman kommer inte att bli hittad. Polisen rörde till det ifrån början.
Jag hoppas att hennes själ får ro ändå.
2015-08-29, 15:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag tror att många krånglar till det i onödan.

Vad är känt för allmänheten?

Finns det något som antyder att LH hann att lämna kaféområdet? Nej

Finns det något som antyder att mopeden har flyttats över huvud taget från
området? Nej

Finns det något som pekar på att någon annan än LH skrev sms:et 18.23. Nej

Finns det något som helst som indikerar livstecken från LH efter att mobilen stängts av strax efter 18.30? Nej

Slutsats av detta:

Brott mot LH begicks i området kring kaféet.

En del av brottet skedde i hörnan av ladan mittemot kaféet. Kanske brottsplats eller en första undangömning av kroppen?

Brottet ägde rum mellan 18.23 och 18.30.

LH dog i närområdet kring kaféet.
2015-08-29, 15:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det låter som att han fått veta det av LH själv; det är en sådan uppgift som gärna kommer med vid artighetsfrågor av typen: "Hur tycker du att det går då; det kan ju vara lite långt att ta sig hit ända från Skövde?" - Detta samtal kan ha avlyssnats av en viss kafégäst. - Hur en viss kafégäst skulle kunna vara gm när det tycks finnas så mycket bevis mot NB är ett kapitel för sig eftersom dessa bevis ännu inte kunnat synas ordentligt. Det är heller inte uteslutet att en viss kafégäst kan ha överfört informationen till NB; även detta tillhör den osynade avdelningen.

Pappan och en familjemedlem ( oklart vem) var ju också på cafét på söndagen, då framkom förmodligen detta att Lisa skulle åka moppe hem första gången, det antas ju att han lämnade kläder, handskar till henne. En av cafetjejerna berättar att familjen var där.

Då kan ju en cafegäst /MGM ha hört konversationen. Och jag undrar fortfarande över den aggressiva gästen som cafépersonal i början av fallet berättade men som sedan dementerades av desamma. Fick yppandeförbud?
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-29 kl. 15:37. Anledning: tillägg
2015-08-29, 15:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det stämmer, men MP hade uppfattat att MGM (pluralis) hade uppfört sig konstigt när de sökte av området. Ifall det hade och göra med att MP såg någon av MGM göra något suspekt där de senare hittade en ledtråd vet vi inte.
MGMs försvar har vad jag vet varit att de letade efter en katt. Vars öde vi inte heller vet något om.

Kattens öde har diskuterats mycket i tråden. Det var en kattunge som litauerna hade tagit hand om. Den försvann, uppskrämd när MPS vällde in.

Ett tag efter gripandet hittades kattungen av grannar, medtagen och hungrig.
2015-08-29, 15:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
/.../ Men det kvittar. NB:s blod finns på Lisas prylar, vilket bör betyda att han är GM.
Det bör inte betyda någonting - förrän alla fakta finns på bordet. - Skulle tippa på att vi har tillgång till endast en bråkdel av det material man bör ha tillgång till för att kunna prognosticera fallet.

Mycket tyder på att NB haft närkontakt med LH, men samtidigt vet vi också att väldigt många människor haft närkontakt med olika typer av bevismaterial inkl. de fynd som gjorts ute på åkrar och ängar - och intill platsen där LH återfanns.

Härutöver vet vi att det har hummats och konstrats under hela utredningen under föregivande av yppandeförbud och sekretess - vilket naturligtvis kan ha en fullt godtagbar förklaring. Åklagaren har lämnat tolkningsbara uppgifter och undanhåller fortfarande dödsorsaken. Det spekuleras; rasister och statistiknördar utefter hela skalan framträder, vittnen påverkas vare sig de vill, eller inte.

Vi vet också att ladan mitt emot kaféet inte spärrades av förrän handsken hittades, att sopcontainern utanför kaféet inte fördes bort för att genomsökas förrän under fredagen, då LH senare på kvällen återfanns, att man under den senaste häktningsförhandlingen inte hade någon säker uppgift om när LH avled, att varken åklagaren eller chefen för grova brott är klara över hur det hela har gått till, låt vara att man säger att "bilden" börjar klarna, osv.

Det är inte det som är mest sannolikt som är sant; det är bara det som är sant som är sant.
2015-08-29, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack för länkarna, jag har inte hängt med tillräckligt i tråden ett par dagar så jag hade inte läst det där innan. Om det var sonen som var den som grälade med Lisa dagen innan hon försvann, tror du inte polisen har tittat på det? Alltså tittat på honom? Vet du om han är dömd för något?
Det har ju stått i tråden om ett annat vittne som såg Lisa stå vid en bil och att det verkade som att hon kände personen i bilen eftersom hon såg bekväm ut. Stämmer det och även den andra uppgiften som du länkade till och om det skulle tex vara sonen som lånat Arnes bil och stannat till vid Lisa behöver det nödvändigtvis inte vara så att han har något med brottet att göra. Han kanske ville be om ursäkt Jag misstänker mer NB, men visst är jag inte helt säker, ingen är ännu dömd. NB kan väl möjligtvis haft tillgång att låna bilar?

Det är inte en äkta son till A.J, han är 18-19år (mer adopterad in)
och bor troligen i Högsättets närhet eller till och med i.
Den som uttryckt att han är galen sitter nu på
en 18års volta, alltså lite "galen" han med.
Men denna unga man har säkert en ganska så
minst sagt behaglig historia.
Beträffande Letten vill jag inte påstå att han är helt
oskyldig, för den saken inte mördaren.
Att Lisas kropp var funnen i sådant fruktansvärt tillstånd
att en hårdhudad grov växt Polis man sätter sig
ner och stor gråter i förfäran och en tekniker
stirrar chockat ut i intet efter bevittnat kvarlevorna
samt en Kommisarie med många års yrkeserfarenhet
säger att det var det värsta han sett.
Det troliga är att den unga GM drabbads av panik
och på alla sätt försökt dölja allt med alla medel
möjliga.
Han reste troligen med A.J och kom ur blickfånget
på så vis.
Det viktiga är att dom som vet vem jag menar
berättar för Polisen om denna unga man.
Kan varit han som kom i dispyt med Lisa dagen innan
på Caféet.
Till er som bor nära och vet mer och följer tråden
önskar jag att ni hjälper Polisen med information.
Feghet är även det en orsak till att grova brott begås
och grova brott inte klaras upp.
Sanningen är smärtsam och kan bidra till
att ett eller flera vittnen råkar ut för represalier
men bättre är det att leva med ett rent samvete.

Till GM säger jag bara att du är i högsta grad
behov av vård och bör inte leva i frihet.
I vård kan du bearbeta din inre tragiska historia.
Annars vore det väldigt solidariskt efter allt
lidande du ställt till med om du hänger dig, det
går snabbt och enkelt, dom kommer hitta dig
med en ofrivillig tarmtömning och halvstånd, inget
du behöver bry dig om då halskotan och
lufttillförseln kväver dig snabbt.
Det finns flera andra sätt, skriv ett testamente
hur det gick till och vad du själv har varit med
om som gjort dig till den mördare du blev.

Nej det är sant, det kan vara väldigt fel eller
väldigt rätt.
Det är inte rättsväsendet helt och hållet
som med sitt system kan ge upprättelse eller
skapa straff och isolering som gör de värsta
tvåbenta naken primaterna till hedersfulla/friska
medborgare efter strafftidens slut.
Det viktigaste är självinsikt, att förstå att det
brott en människa gjort medvetet och hänsiktsfullt
är fel, även om det var en serie av olyckor, så
var det mot Lisa Holms vilja och därmed
är du skyldig, det finns inget mer att leva för.
Din tärning är kastad och straffet är i dig för alltid.
2015-08-29, 15:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är inte det som är mest sannolikt som är sant; det är bara det som är sant som är sant.
Jag vet, men jag nöjer mig med att konstatera vad som är mest sannolikt.

(Och angående detta finns inte endast DNA-spåren inräknat, utan även bl.a tillgången till låsta utrymmen på Martorp och sannolikt avsaknaden av alibi.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 15:45.
2015-08-29, 15:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Pappan och en familjemedlem ( oklart vem) var ju också på cafét på söndagen, då framkom förmodligen detta att hon Lisa skulle åka moppe hem första gången, det antas ju att han lämnade kläder, handskar till henne. En av cafetjejerna berättar att familjen var där.
Ja, och detta är viktig fakta:
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Då kan ju en cafegäst ha hört konversationen. Och jag undrar fortfarande över den aggressiva gästen som cafépersonal i början av fallet berättade men som sedan dementerade av desamma.
Det sägs att man under utredningen har förhört/kollat upp ett hundratal kafégäster. Dock förmodar jag att alla kontantbetalande inte ingår bland de som kunnat kontrolleras. - Har heller inte hört något mer om den här gästen som skulle ha uppträtt aggressivt, annat än att han avförts, och det var väl under lördagen som just den gästen skulle ha besökt kaféet?

Ja, både en kafégäst och någon som befann sig utanför kaféet (om något samtal betr. mopedfärd mm förekommit där) kan ha fått vetskap om LH:s förestående mopedåkande. - En sak som här föresvävat mig (och som jag inte tycker har framgått tillräckligt klart), är om också själva mopeden levererades till LH i samband med besöket, dvs att hon anlände med bil till kaféet men skulle ta sin moped hem..?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in