2015-08-29, 09:54
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara möjligt, men i så fall mest igenom att man håller extra tyst och tar den typen av hänsyn. Men grundläget är att det alltid skall vara knäpptyst, utom när åklagaren ger journalister ett köttben eller två (fvb till allmänheten, NB) och som sagt, att locket ligger extra mycket på kan ha flera skäl, alla begripliga.
För någon månad sen såg jag ett inlägg (ej på flashback) där en tjej i Lisas ålder skrev något i stil med att Lisas föräldrar sagt att de inte ville att något om mordet skulle komma ut i media.

Sen var det väl så (om jag inte minns helfel) att åklagaren för 1-2 veckor sen sa att han inte vill gå ut med dödsorsaken i media förrän de anhöriga informerats om vad den slutliga obduktionsrapporten visade.
2015-08-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Att mopeden stod kvar - och med nycklarna isatta - visade att något hade hänt Lisa, som ju sagt att hon just skulle åka hem. Dessutom ger mopedens läge polisen anledning att koncentrera sökandet till närområdet.

Hinner man köra iväg en kropp, kan man sannolikt ta med mopeden samtidigt. Tiden bör ha räckt till.

Jag misstänker själv att GM inte känt till mopeden, eftersom jag anser att denne borde röjt undan mopeden av skäl som jag nämnt ovan.
Och vi vet att AJ känt till mopeden, men vi vet inte om NB gjort det.

Om AJ organiserat något så drastiskt som att röja undan ett lik, bör han även ha låtit fixa undan mopeden.

Mopeden stod kvar av andra skäl, som att gärningsmannen struntade i den och hade annat för sig som var mer brådskande. Gärningsmannen måste ha vetat om att Lisa åkte moped eftersom hon hade hjälm. Men under tiden brottet begicks så tror inte jag att gärningsmannen tänkte.

I hela scenariot framgår det att det var en gärningsman som följde en impuls, och att brottet begicks av en gärningsman som levde ut sjuka fantasier när tillfället gavs. Som Anders Eklund. För hade inte Engla den dagen cyklat ensam så hade hon inte mött Eklund och blivit mördad.

Det är så med brottsoffer, att de är på fel plats vid fel tillfälle, och hade det stått en annan flicka där ensam, den dagen gärningsmannen hade en impuls han inte kunde kontrollera, så hade hon varit offret.

Ur gärningsmannens perspektiv så gick ju allt åt helvete. Lisas pappa var på plats ganska omgående så det var inte läge att återvända till den ursprungliga brottsplatsen och ta hand om en moped.

Den omedelbara reaktionen, och den omfattande sökinsatsen är ovanlig till och med för Sverige, och det kunde inte gärningsmannen ens ta med i beräkningen.
2015-08-29, 10:23
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Mopeden stod ju skymd bakom kafét. Det skulle inte märkas mycket från vägen om man slängde in den i något fordon.

Nej, men möjligheten var nog rätt stor, med tanke på alla olika typer av fordon som AJ hade tillgång till.
Ja. Sannolikt hade man kunnat slänga in den i ett större fordon utan att det skulle synas från vägen.

Men det spelar egentligen ingen roll om GM ändå måste skynda sig av andra anledningar, dvs tidsfönstret att slänga in mopeden i bilen är från GMs perspektiv mycket mindre än för oss när vi sitter här och spekulerar. GM kanske visste att frugan skulle vara hemma en viss tid eller att LHs kollegor, kompisar, föräldrar skulle komma ganska fort och leta efter henne. Helt enkelt kan det ha funnits ett begränsat tidsrum av anledningar vi inte helt känner till.

Det är väl snarare naturligt att i de flesta fall utgå ifrån att GM själv tänker att denne har begränsat med tid att agera. Detta eftersom GM så långt det är möjligt vill undvika att vara på en plats som är relativt öppen med många vittnen och vill dra sig undan så fort som möjligt.

Citat:
Känner man till orten och dess omnejd, vet man nog var man kan dumpa den.
Det är skillnad på att dumpa en moped och en människa. En människa kan smälta in i terrängen på ett helt annat sätt och efter tag förmultna. En skrymmande moped syns nog oavsett var den dumpas och kan säkert hittas med metalldetektor eller dylikt.

Citat:
När han introducerades för Lisa, samma dag som försvinnandet, fick han veta att det var första dagen hon åkte själv till jobbet.
Som blomvattnare påpekat tidigare kan det tolkas som att han fått reda på att hon åkt moped antingen när han samtalade med henne under dagen eller efter hennes försvinnande.

Citat:
Man kan absolut tänka sig att AJ råkat köra på Lisa av misstag. Men det känns inte speciellt troligt att han skulle låta röja undan kroppen för att slippa ta ansvar för detta. Han skulle ändå inte fått skaka galler för en olyckshändelse.

Dessutom lär polisen ha kollat om han och andra män i området haft alibi. Vi det här laget vet de vilka eller vem som är intressant för utredningen.
Jag håller med, AJ-spåret tror jag inte helt på heller.
2015-08-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
För någon månad sen såg jag ett inlägg (ej på flashback) där en tjej i Lisas ålder skrev något i stil med att Lisas föräldrar sagt att de inte ville att något om mordet skulle komma ut i media.

Sen var det väl så (om jag inte minns helfel) att åklagaren för 1-2 veckor sen sa att han inte vill gå ut med dödsorsaken i media förrän de anhöriga informerats om vad den slutliga obduktionsrapporten visade.

Alla parter har haft nytta av yppandeförbudet. Men det har inte fått gå så långt att föräldrar, eller snarare fadern, ska ha möjlighet att råda över åklagaren. Fadern har ingen rätt dra fördelar av det att han är en militär. Yppandeförbudet räcker som skydd.

Självklart bör åverklagaren ha en varsam ton mot föräldararna och anhöriga, åtminstone innan begravningen har ägt rum.
2015-08-29, 10:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det praxis att försvaret inte ens får titta på papperen som ligger till grund för häktningsskälen ens under förhandlingen?
Det är i vart fall fullt tillåtet. Häktningsförhandlingar bedrivs precis som alla andra domstolsförhandlingar enligt muntlighets- och omedelbarhetsprinciperna, så det är vad parterna säger som spelar nån roll, inte vad de läser från för papper. Alla de där papperen kommer ju att vara superduperoffentliga när det är viktigt, dvs inför huvudförhandlingen, och vad jag förstår ifrågasätter inte advokaten att NB fortsatt ska vara häktad, bara tiden till nästa huvudförhandling. Så jag ser egentligen inte problemet. Åklagaren har inte ett skvatt för att framställa bevisläget som bättre än vad det är i nuvarande läge.
2015-08-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är i vart fall fullt tillåtet. Häktningsförhandlingar bedrivs precis som alla andra domstolsförhandlingar enligt muntlighets- och omedelbarhetsprinciperna, så det är vad parterna säger som spelar nån roll, inte vad de läser från för papper. Alla de där papperen kommer ju att vara superduperoffentliga när det är viktigt, dvs inför huvudförhandlingen, och vad jag förstår ifrågasätter inte advokaten att NB fortsatt ska vara häktad, bara tiden till nästa huvudförhandling. Så jag ser egentligen inte problemet. Åklagaren har inte ett skvatt för att framställa bevisläget som bättre än vad det är i nuvarande läge.

Problemet är bl.a. att det kan vara fråga om en oskyldig man som fått sitt liv slaget i spillror där varje ny dag inlåst i en cell med en eventuell livstidsdom hängande över sig i sådant fall är stor smärta och lidande. Frihetsberövande är ett av de grövsta ingreppen man kan göra mot en människa, speciellt om man sitter och stirrar in i en framtid som, för honom, ser ut att vara en livstidsdom i fängelse i ett främmande land. Det är därför vi har en rättsstat, för att skydda mot sådant, hellre än en totalitär stat som inte behöver bry sig speciellt om misstänkta medborgares liv så länge dom inte bevisats vara oskyldiga, eller som bryr sig bara "när det blir viktigt". Det är därför det är, enligt internationell rätt, en mänsklig rättighet av precis samma dignitet som t.ex. yttrandefrihet att få snabba rättsliga processer. Om du satt i den sitsen så skulle du ha en väldigt annolrunda åsikt, jag garanterar. Du skulle inte se det som "när det blir viktigt" utan NU är viktigt för dig i ett sådant läge. "När det blir viktigt" visar på en oroande avskuren distans till människan det gäller, och även till de moraliska fundamenten rättstaten är byggd på. Men när det inte drabbar en själv, ja då är det lättare att rycka på axlarna och kalla axelryckningen för "pragmatik" eller dylik ursäkt.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-29 kl. 11:18.
2015-08-29, 11:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vet inte varför du skriver som du gör.
I åtminstone estland och lettland finns det en gammal rysk befolkningsdel som bott där sedan 1600-1700-talet och fick medborgarskap i estland resp. lettland på samma sätt som den mer inhemska befolkningen 1991.
Ryssar, (eller snarare sovjetmedborgare då det i litauen och lettland ofta är vitryssar och kanske ukrainare?) som flyttat in i länderna efter andra världskriget, och deras avkomlingar, prövades mot vissa kriterier innan de fick medborgarskap.
Nästan ingen har haft dubbelt medborgarskap.

Exakt hur det var i litauen vet jag inte men mitt minne är att de tre länderna hade ett likartat upplägg på hanteringen.
Mitt minne är att kategorin övriga sovjetmedborgare var så mycket mindre i Litauen att man kunde kosta på sig att vara mer generös med medborgarskap där än i Estland och Lettland, där det rörde sig om trettio respektive trettiofem procent ryssar och övriga östslaver vid självständigheten 1991, och där det krävdes rätt tuffa språktest för att få medborgarskap i den självständiga staten. Jag tror inte litauerna körde med språktest alls.
2015-08-29, 11:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vet inte varför du skriver som du gör.
I åtminstone estland och lettland finns det en gammal rysk befolkningsdel som bott där sedan 1600-1700-talet och fick medborgarskap i estland resp. lettland på samma sätt som den mer inhemska befolkningen 1991.
Ryssar, (eller snarare sovjetmedborgare då det i litauen och lettland ofta är vitryssar och kanske ukrainare?) som flyttat in i länderna efter andra världskriget, och deras avkomlingar, prövades mot vissa kriterier innan de fick medborgarskap.
Nästan ingen har haft dubbelt medborgarskap.

Exakt hur det var i litauen vet jag inte men mitt minne är att de tre länderna hade ett likartat upplägg på hanteringen.
Nja, som tur är har Litauen liten andel ryssar, vitryssar och ukrainare är egna folkgrupper och är inte ryssar. Polacker är den största minoriteten i Litauen och bor främst runt Vilnius.
2015-08-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Ja! Där blev det Jackpott!

Jag har den unga mannens namn
och mer troliga GM.

Hoppas på att jag inte är ensam
att känna till det utan en viss
"Myndighet" har satt på sig
"greppvänliga"handskar.
Övertygad om att A.J försvar
inte håller men kan spela på en yta av åldersmässig galenskap/demens vilket så fall
visar än mer hur bra tillknycklat
det är.

Välkommen tillbaka!
Vad är namnet då?
Är helt på din linje.[/quote]

Håller med på punkt 2&3😝
2015-08-29, 11:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Problemet är bl.a. att det kan vara fråga om en oskyldig man som fått sitt liv slaget i spillror där varje ny dag inlåst i en cell med en eventuell livstidsdom hängande över sig i sådant fall är stor smärta och lidande.
Så kan det vara. Men vad jag förstår ifrågasätter inte försvaret att han ska hållas häktad, så häktad fram till rättegången blir han oavsett. Det är det jag menar med att det är svårt att se vikten i att försvaret idag har tillgång till varje komma i förundersökningen. Alla är överens om att det kommer ett åtal. Hur mycket den misstänkte lider i häktet är irrelevant processuellt om försvaret ändå inte kan få ut honom från det, och försvararens uppgift är den processuella. Och då är det huvudförhandlingen som gäller. Och det är också där skuld eller oskuld ska fastställas, inte vid några häktningsförhandlingar.
2015-08-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så kan det vara. Men vad jag förstår ifrågasätter inte försvaret att han ska hållas häktad, så häktad fram till rättegången blir han oavsett. Det är det jag menar med att det är svårt att se vikten i att försvaret idag har tillgång till varje komma i förundersökningen. Alla är överens om att det kommer ett åtal. Hur mycket den misstänkte lider i häktet är irrelevant processuellt om försvaret ändå inte kan få ut honom från det, och försvararens uppgift är den processuella. Och då är det huvudförhandlingen som gäller. Och det är också där skuld eller oskuld ska fastställas, inte vid några häktningsförhandlingar.

Naturligtvis är det 100 % möjligt att åklagaren kan förlänga häktningen genom sin kontroll av informationen under förundersökningen. Det är fullt möjligt att mannen inte längre vore häktad och frihetsberövad om dennes försvarare haft tillgång till all info. Och naturligtvis ökar det lidandet att inte få tillgång till anklagelsepunkterna och därmed inte veta hur man ska värja sig mot dom eller ens vad dom består av. Jag hypotiserar att mgm och dennes försvarare får mindre information än brukligt, det rimmar logiskt med advokatens klagomål och att hela affären omgärdats av sådan ovanlig sekretess.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-29 kl. 11:36.
2015-08-29, 11:38
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajastou
Är det fastställt att mopeden gick att starta?
Min spekulation: Mopeden startar inte, LH lämnar mopeden med nyckeln i tändningslåset, låter påsen ligga kvar vid mopeden (ändå ganska öde vid cafét), mobilens batteri är slut, hon försöker lifta för att kalla på hjälp att få igång mopeden/få skjuts hem? Jag menar, vad hade du gjort om mobilens batteri tagit slut och mopeden inte fungerar?

Hoppas hon hittas välbehållen!!
Har det framkommit något svar på det fetade?

Hon hade väl kunnat ringa innifrån cafet? Fast det är klart, många har inte telefonnummer i huvudet längre...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in