2015-08-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Å vad är " budskap " ( oftast muslimer och ateister hittar på detta ord )
Jo, att följa jesus, för " budskap " är oftast lagar och " budskap " utgår från att det finns en lag tillex omskärelse och halalkött.

" Budskap " som du hänvisar till finns inte i Jesus Kristus Guds son, utan det är av tro och nåd du kommer till jesus och du följer jesus Kristus Guds son.
Jag hör ofta kristna prata om Jesus budskap. Väldigt ofta. För mig är budskapet den röda tråden i evangelierna. Och om "tro och nåd" är sättet att komma till Jesus , så kan väl det vara budskapet?
Citera
2015-08-29, 10:17
Medlem
Citat:
Men Bibeln säger ju det.

Herregud människa ta och läs ett evangelium.
Förstår inte,säger vad??
Citera
2015-08-29, 10:22
Medlem
Mogrens avatar
Naturligtvis är bibeln inte sann. Lika lite som serietidningarna om Stålmannen är sanna. Hade det funnits en Gud som ville meddela sig med oss hade han använt sig av betydligt bättre metoder än bibeln som dessutom ändrats genom århundraden för att passa kyrkans och maktens potentater.
Citera
2015-08-29, 10:39
Bannlyst
Citat:
Men Bibeln säger ju det.

Herregud människa ta och läs ett evangelium.
Bibeln säger absolut ingenting.
Citera
2015-08-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag hör ofta kristna prata om Jesus budskap. Väldigt ofta. För mig är budskapet den röda tråden i evangelierna. Och om "tro och nåd" är sättet att komma till Jesus , så kan väl det vara budskapet?

för mig har inte budskap och tro samma betydelse, det är inte synonymer till varann.
Citera
2015-08-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Naturligtvis är bibeln inte sann. Lika lite som serietidningarna om Stålmannen är sanna..

förstår " Naturligtvis är inte bibeln sann " nej, Jerusalem är en sagostad som någon har hittat på och judarna är ett ord för seriefigurer. Romare finns inte, ROM som stad existerar inte.

Kan du komma på mer grejor ?
Citera
2015-08-29, 16:44
Medlem
libbens avatar
Citat:
Så förbannat Lååångt var det inte ,bara några år. Typ 10 år.

Har för mig jag läst siffror som uppger allt mellan 40-100 år efter hans död. Spelar ingen roll. Det är bara massa förhållningsregler och hur man beter sig i samhället.

Sånt sker redan utan religion sedan några 100 år tillbaka. Religion och massa gamla läror och lägereldsberättelser behövs liksom inte längre.
Citera
2015-08-29, 16:47
Medlem
Citat:
förstår " Naturligtvis är inte bibeln sann " nej, Jerusalem är en sagostad som någon har hittat på och judarna är ett ord för seriefigurer. Romare finns inte, ROM som stad existerar inte.

Kan du komma på mer grejor ?
Är det det som avgör för dig om bibeln ör sann? Jerusalem och judar?
När man pratar om bibelns sanningshalt,så är det naturligtvis Gud , Jesus , mirakel , jungfrufödsel , skapelsen , talande ormar , o.s.v. man debatterar. Jag har inte sett någon debattera om judar finns.
Inte heller om Roms vara eller icke vara.
Citera
2015-08-29, 16:50
Medlem
Det står i Bibeln att växterna kom före ljuset.
Citera
2015-08-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melek60
Det står i Bibeln att växterna kom före ljuset.

Jaså gör det? Ska du ljuga så ljug sant.

1 moseboken kap 1.

" I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. 3Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. 4Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

6Gud sade: ”I vattnet skall ett valv bli till, och det skall skilja vatten från vatten.” Och det blev så. 7Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovanför valvet. 8Gud kallade valvet himmel. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den andra dagen."
Citera
2015-08-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det det som avgör för dig om bibeln ör sann? Jerusalem och judar?
När man pratar om bibelns sanningshalt,så är det naturligtvis Gud , Jesus , mirakel , jungfrufödsel , skapelsen , talande ormar , o.s.v. man debatterar. Jag har inte sett någon debattera om judar finns.
Inte heller om Roms vara eller icke vara.

Man kan inte skriva " Naturligtvis är inte bibeln sann " när det står i bibeln ordet Jerusalem, som vi vet är en stad än idag och ordet judar finns med, Rom fanns på bibelns tid och finns än idag ( bara åka dit och kolla ) då måste en del av bibeln vara sann.

Sen att du tvivlar på jesus, Gud, det som hände kring jesus och talande ormar, det är händelser.

Men det innebär inte att du har rätt att skriva " Naturligtvis är inte bibeln sann " du kan inte döma ut en hel bok ( eller 72 hur du nu räknar ) bara pga händelserna.
Citera
2015-08-29, 17:04
Medlem
Citat:
Man kan inte skriva " Naturligtvis är inte bibeln sann " när det står i bibeln ordet Jerusalem, som vi vet är en stad än idag och ordet judar finns med, Rom fanns på bibelns tid och finns än idag ( bara åka dit och kolla ) då måste en del av bibeln vara sann.

Sen att du tvivlar på jesus, Gud, det som hände kring jesus och talande ormar, det är händelser.

Men det innebär inte att du har rätt att skriva " Naturligtvis är inte bibeln sann " du kan inte döma ut en hel bok ( eller 72 hur du nu räknar ) bara pga händelserna.
Går du omkring och säger att Harry Potter böckerna är sann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in