2015-08-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mp låg på 9-10% i undersökningarna före valet. Det är det du måste jämföra med.
Mps felfaktor är ca 0,75.

Så 6% i undersöknignen är 4,5% i verkligheten.

Ja, eller så ligger MP på 7-8% istället kanske. Det var 6.8% i denna mätning.

Du refererar till högstanivån. Alla partier har sina toppar, det kan knappast kallas för "fritt fall" att gå tillbaka till normalnivån igen. Men Flashbackhögern får gärna önsketänka så om de vill, inte mig emot. Jag hoppas också att MP försvinner, men önsketänkande kommer knappast att ordna det åt oss.

Jag tror dock att MP får det riktigt svårt då det visar sig att skolan inte går att fixa; här har dom fått riktigt god hjälp av Majoren dessutom.

--------------------

Det är förvånande hur stabila De RödGröna faktiskt är. Det är en regel att regeringspartier backar efter valen då verkligheten kommer ikapp dom, och oppositionen ökar samtidigt. Dessutom har Svetsarn fått en hopplös ryggsäck i arv från Imamen vilket borde fõrvärra det. Nej, detta visar att Allahiansen är riktigt svag numera, dom borde rimligtvis leda i oppinionen i detta skede. Imam Reinfeldts utrensningar av oliktänkande har utarmat Allahianspartierna; detta är typiskt för vad som hander i korrupta totalitära organisationer, kompetensen försvinner och det blir bara lågpresterande nickedockor kvar. Anna Kinberg Batra är det yttersta empiriska beviset.

En annan anledning till att De Rödgröna klarar sig hyfsat är att Svetsarn är en relativt skicklig politiker.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-08-29 kl. 02:05.
2015-08-29, 03:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tja, du bekräftar det jag säger, dvs telefonintervjuer bör inte uppvisa någon större skillnad,eller skriver hon hellre ner det på papper, är det mer ok för sankte Pär?
Bevisar inget, men jag tror folk i allmänhet kanske inte riktigt säger hela sanningen när de har "Muhammed" i andra ändan på luren, nätundersökningar jag svarar på är i det närmaste helt anonyma och är nog lättare att vara helt ärlig i. "Sifo" som man får hem i brevlådan ibland känns ofta mer seriös än när någon ringer och frågar vad du röstade på i valet precis när man står och steker köttbullar, särskilt om denne någon heter Muhammed.
2015-08-29, 06:15
Medlem
Citat:
Det handlar om attityder. Vissa (t.ex. SDare, men inte bara dom) anser att opionsinstut är en del av "etablisemanget". Och dom vill man inte ha med att göra. Så man uppger inte vad man skall rösta på.

Vilket jag betraktade som helt befängt. Men så agerade instituten på det här sättet:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5672922
http://www.friatider.se/novus-vd-till-statsvetarna-ni-skickar-rasisterna-p-mig

Så förstår man att även opinionsinstituten är färgade av en politisk agenda som ligger i linje med etablissemanget.
2015-08-29, 07:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, eller så ligger MP på 7-8% istället kanske. Det var 6.8% i denna mätning.

Du refererar till högstanivån.

Nej. Jag referar till den differans som var mellan OI siffor före valet och själva valresultatet.
Nästan alla bommade detta ordenltigt. Inte lika mycker som SD, men ändå väldigt grovt. Fast åt andra hållet dårå...
Det finns ingenting som tyder på att OI skulle ha ändrat sina metoder.

--------------------
Citat:
Det är förvånande hur stabila De RödGröna faktiskt är.

Ja och nej. Frågan är hur alternativet ser ut. Det har ju varit tydligt framför allt under perioden 2010-2014 då Reinfeldts psykopati tilltog. Och Anna Klingon Batra fyller varken rollen som partiledare eller statsminster. I alla fall inte ännu.
Aliansen skulle kunna regera nu om viljan fanns. Men den finns inte. Och det är på delvis goda grunder. Flera av topparna inom Alianspartierna har fått information under deras regeringstid om hur läget egentligen är när det gäller mångkulturen.
Skulle du vilja vara ta jobbet som kapten på Titanic 5 minuter efter att man kört på isberget? Skulle inte tro det. Inte Aliansen heller.

Citat:
En annan anledning till att De Rödgröna klarar sig hyfsat är att Svetsarn är en relativt skicklig politiker.

Egentligen är han inte det. Men dom andra är dåliga. Framför allt moderaterna. Dom andra partierna är så små så det spelar ingen större roll vad dom har för figurer.
DÖ blir spiken i kistan för moderaterna. Om man inte spolar detta och istället tar en tydlig opositionsroll så är moderaterna nere på 15%-nivån i valet 2018.
2015-08-29, 07:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Nej. Jag referar till den differans som var mellan OI siffor före valet och själva valresultatet.
Nästan alla bommade detta ordenltigt. Inte lika mycker som SD, men ändå väldigt grovt. Fast åt andra hållet dårå...
Det finns ingenting som tyder på att OI skulle ha ändrat sina metoder.

--------------------

Ja och nej. Frågan är hur alternativet ser ut. Det har ju varit tydligt framför allt under perioden 2010-2014 då Reinfeldts psykopati tilltog. Och Anna Klingon Batra fyller varken rollen som partiledare eller statsminster. I alla fall inte ännu.
Aliansen skulle kunna regera nu om viljan fanns. Men den finns inte. Och det är på delvis goda grunder. Flera av topparna inom Alianspartierna har fått information under deras regeringstid om hur läget egentligen är när det gäller mångkulturen.
Skulle du vilja vara ta jobbet som kapten på Titanic 5 minuter efter att man kört på isberget? Skulle inte tro det. Inte Aliansen heller.

Egentligen är han inte det. Men dom andra är dåliga. Framför allt moderaterna. Dom andra partierna är så små så det spelar ingen större roll vad dom har för figurer.
DÖ blir spiken i kistan för moderaterna. Om man inte spolar detta och istället tar en tydlig opositionsroll så är moderaterna nere på 15%-nivån i valet 2018.

Håller med!

Historiskt sett är moderaterna ett 15 procentparti. Kärnväljare som kommer att rösta på M tills de dör. Oavsett vad som än händer innan.

Vilket då kommer att leda till en del konsekvenser.

Helt plötsligt finns det inga stödröstare till KD eller FP. De f.d. kamraterna 4 procent.

Allahiansen kommer inte att vinna fler val och därmed kommer blockpolitiken att DÖ.

Blir SD för stora kommer SM bildas. En sadomasochistisk politisk intresseklubb. Där S kommer att vara den dominerande partnern i paret. Där argumenten för denna avvikande konstellation kommer att bli desamma som för DÖ. Landet måste regeras. Vi kommer inte ge vika för politisk utpressning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-08-29 kl. 08:02.
2015-08-29, 07:57
Moderator
v50s avatar
Svensk väljaropinion senaste mätning (poll of polls) där man vägt samman novus, sifo och ipsos senaste opinionsundersökningar.

S 25,8 (-0,9)
V 6,9 (0,5)
MP 7,0 (0,6)

M 23,8 (-1,6)
FP 5,1 (0,1)
C 6,4 (-0,4)
KD 3,5 (-0,2)

SD 18,6 (+2,1)

S, V, MP 39,7 (0,2)
M, FP, C, KD 38,8 (-2,1)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6242915
2015-08-29, 08:08
Medlem
LeifD2s avatar
Tittar man på den här underbara bilden så ser man att SD plockade från moderaterna främst 2012-2014.

http://svenskopinion.nu/Images/pollofpolls150828.gif

Från november 2013 fram till nu har moderaterna legat ganska stilla. Under samma period har S minskat från ca 33% till ca 26%. Mycket av SDs ökning finns här.
Som vi kan se från vecko-färska mätningar så har moderaterna ånyo börjat backa samlat i alla undersökningar och kanske kan en del av SDs sommar-uppgång finnas här; Moderater som hoppats på en tillnyktring efter Reinfledt men som nu inser att det nu oåterkalligen är ett kulturmarxistiskt skitparti bland andra. Om nuvarande trender håller i sig (finns inga tecken på något annat) så kommer SD att gå förbi moderaterna i denna sammanställning före jul, och förbi sossarna före påsken 2016.
2015-08-29, 09:03
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Tittar man på den här underbara bilden så ser man att SD plockade från moderaterna främst 2012-2014.

http://svenskopinion.nu/Images/pollofpolls150828.gif

Från november 2013 fram till nu har moderaterna legat ganska stilla. Under samma period har S minskat från ca 33% till ca 26%. Mycket av SDs ökning finns här.
Som vi kan se från vecko-färska mätningar så har moderaterna ånyo börjat backa samlat i alla undersökningar och kanske kan en del av SDs sommar-uppgång finnas här; Moderater som hoppats på en tillnyktring efter Reinfledt men som nu inser att det nu oåterkalligen är ett kulturmarxistiskt skitparti bland andra. Om nuvarande trender håller i sig (finns inga tecken på något annat) så kommer SD att gå förbi moderaterna i denna sammanställning före jul, och förbi sossarna före påsken 2016.
Klockren analys. Har själv röstat på M en gång i tiden.
2015-08-29, 13:30
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Klockren analys. Har själv röstat på M en gång i tiden.

Du är inte ensam. Röstade själv tom på Reinfeldt, men bara första mandatperioden. Jag skulle aldrig kunna förmå mig att rösta på AKB och det parti M nu blivit. Jag tror att raset bara har börjat för dem, däremot är jag inte säker på att alla går till SD. En del kan nog gå till KD också när EBT kommer tillbaka från mammaledigheten.
2015-08-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Du är inte ensam. Röstade själv tom på Reinfeldt, men bara första mandatperioden. Jag skulle aldrig kunna förmå mig att rösta på AKB och det parti M nu blivit. Jag tror att raset bara har börjat för dem, däremot är jag inte säker på att alla går till SD. En del kan nog gå till KD också när EBT kommer tillbaka från mammaledigheten.
Har ungefär samma känsla, tror M kommer sjunka till 15-17 proc. Men att många av dessa som flyr går till ett annat alliansparti.
2015-08-29, 19:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Har ungefär samma känsla, tror M kommer sjunka till 15-17 proc. Men att många av dessa som flyr går till ett annat alliansparti.

En del går till andra allianspartier med de flesta går till Sd. Skälet är enkelt det som driver den största opinionen inom moderaterna anser att moderaterna har tappat greppet om invandringsfrågorna.

Kan tänka mig att det ännu inte syns i opinionsstatistiken därför att moderaterna brukar göra sämre ifrån sig i val.
2015-08-30, 14:26
Medlem
Europes avatar
Citat:
Hur kan ett parti ha varit under "fritt fall" då man fick 6.9% i riksdagsvalet 2014 och nu ligger på 6.8%?

Flashbackhögerns kroniska önsketänkande kring MP verkar vara en suggestiv gruppterapi som alla dras in i. Detta har snart pågått i 10 år. Hade analysen stämt så hade MP legat på kanske minus 20% vid detta laget.

Nåja, jag gillar heller inte MP, men det är en annan sak.

Nej, det går knappast att hävda att MP är i "fritt fall". Jag tror bilden av det har skapats på grund av att MP har legat på 8-12% i opinionsundersökningarna mellan valen, medan det resultat du anger gällde för valet 2014, men resultatet var även liknande vid valet 2010. På samma sätt som SD har undervärderats eller undervärderats kraftigt i svenska opinionsmätningar, så är det känt att MP har övervärderats i dem. Sedan tror jag att svensk ljugmedias ständiga framförande av MP:s resultat i opinionsmätningarna som korrekta (i motsats till att t.ex. avfärda SD:s resultat i opinionsmätningarna från de mer trovärdiga opinionsmätarna Yougov och Sentio), samt att regimmedia lite grann bedrev valkampanj för MP vid sidan av sin större valkampanj för FI under 2014, samt EU-valet och SVT:s valvaka 2014, också har påverkat människors syn på MP som betydligt mer framgångsrika opinionsmässigt än vad de har varit i verkligheten. I samband med riksdagsvalet diskuterades ju varför MP hade "tappat" stöd, d.v.s. man utgick ifrån att opinionsmätningarna har uppvisat helt korrekt väljarstöd för MP (samt att EU-valet skulle vara en riktlinje för hur det kommer att gå i riksdagsvalet, trots omfattande erfarenhet av att så inte är fallet).

Dock har vi den intressanta frågeställningen kring att MP nu erhåller samma stöd i opinionsmätningarna som i de senaste riksdagsvalen. Innebär det att opinionsmätningarna inte längre uppvisar samma övervärdering av väljarstödet för MP, eller är det fortfarande övervärderat och det verkliga stödet för MP är idag betydligt lägre än tidigare?
Senast redigerad av Europe 2015-08-30 kl. 14:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in