2015-08-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Åtminstone i en demokrati.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12087766.ab

http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2...rkeringsboter/

Jag tycker du är helt ute och cyklar.
Citera
2015-08-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ja, visst fick han ett kort straff i förhållande till vad han gjort. Men å andra sidan, han dödade aldrig någon även om han kanske var likgiltig till offrens öde. Våldtäkt är vidrigt men jag vet inte, tycker inte det kan likställas med död. Och iaf Tommy och Flinck dödade vanliga unga människor som inte utgjorde någon som helst fara. Tog deras liv, borta. Klart de ångrar sig, om inte annat för att de missat så många år i frihet.

Som jag sa tidigare.
Jag likställer dem lätt eftersom Haga-aset upprepade sitt beteende minst 8 gånger.
Citera
2015-08-27, 20:16
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ja, visst fick han ett kort straff i förhållande till vad han gjort. Men å andra sidan, han dödade aldrig någon även om han kanske var likgiltig till offrens öde. Våldtäkt är vidrigt men jag vet inte, tycker inte det kan likställas med död. Och iaf Tommy och Flinck dödade vanliga unga människor som inte utgjorde någon som helst fara. Tog deras liv, borta. Klart de ångrar sig, om inte annat för att de missat så många år i frihet.

Handlar inte Enbart om dåden Niklas har begått utan han ovilja att delta i program kring sitt drickande eller visa någon ånger mot sina offer.
Han är helt enkelt en sexual sadist och det finns ingen chans att han kan återrehabiliteras till samhället utan någon form utav lobotomi.

Bästa vore om han tvingades i starka mediciner som gjorde honom impotent och inkapabel att göra något fysiskt ansträngande livet ut.
Citera
2015-08-27, 20:38
Medlem
jonas-martinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Som kvinna tycker jag givetvis att Lindgrens brott är avskyvärda men ni som försvara misshandeln av honom är lika kriminella som Niklas.

Intressant att du skriver att Lindgrens brott är avskyvärda. Det antyder att du inte tycker att personen Lindgren är avskyvärd. Men en individs handlingar kan inte separeras från personen på det sätt som mången förespråkare av silkesvantar mot grova våldsbrottslingar försöker göra. Lindgrens avskyvärda brott är inte något som bara hände av sig själv utan de är ett resultat av hans medvetna vilja som i sin tur beror på hans personlighet.

Det är våra handlingar som definierar oss. Man är vad man gör, enkelt uttryckt. Att jämställa någon som försvarar en misshandel av en serievåldtäktsman med samme serievåldtäktsman är därför att förneka logiken. Juridiskt sett är den ståndpunkt du för fram helt och hållet felaktigt och moraliskt sett är den nonsens. För det första var Lindgrens offer oskyldiga. Det är inte han. För det andra så har den som försvarar en kriminell gärning inte på långa vägar lika stort moraliskt ansvar som den som utför en sådan gärning. Detta är så självklart att det inte ens borde behöva påpekas.

Jag antar att du också anser att de israeler som kidnappade, dömde och avrättade Adolf Eichmann är lika kriminella som Eichmann själv? Och givetvis är även de som bara försvarar den avrättningen lika kriminella som den avrättade nazistiska massmördaren?

Vissa i tråden har påstått att männen som misshandlade Lindgren är fega. Det håller jag inte med om. De ville av ett eller annat skäl bestraffa en våldtäktsman och de tog den risk det innebär att handla. Är det några som är fega så är det de rabiata feminister som orerar om hur mycket de hatar män men som aldrig skulle våga ta risken att gå från ord till handling.

Detta innebär inte att jag försvarar misshandeln. Som jag skrev i ett annat inlägg i den här tråden så riskerar det att leda till våldsam anarki om folk tar lagen i egna händer. Men det är också den enda anledningen till att jag inte applåderar det som hände Lindgren.
Citera
2015-08-27, 21:24
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Som jag sa tidigare.
Jag likställer dem lätt eftersom Haga-aset upprepade sitt beteende minst 8 gånger.

Du får likställa det hur mycket du vill, men rättsväsendet gör inte det. 9 år, ganska lång tid ändå. Finns folk som begått mordförsök på folk med klart uppsåt att döda, t.ex skjutit och huggit som suttit betydligt kortare. Sen kan du ju fundera över om inte t.ex Jackie Arklöv eller Zethraeus fortsatt döda om de klarat sig och hamnat i en liknande situation igen. Jag tror det iaf. Nåväl, jag försvarar inte Hagamannen, känner ingen sympati för honom öht. Men tycker inte det är rätt att attackera honom för det så samhället tvingas stå för kostnaden i form av ökat skydd. Låt svinet leva sitt sorgliga liv i ensamhet istället. Skulle han få för sig att göra något i dagsläget så vet han med sig att han har ögonen på sig och skulle något mot förmodan hända så är han lätt att ringa in.
Citera
2015-08-27, 21:29
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtMikkelsen
Handlar inte Enbart om dåden Niklas har begått utan han ovilja att delta i program kring sitt drickande eller visa någon ånger mot sina offer.
Han är helt enkelt en sexual sadist och det finns ingen chans att han kan återrehabiliteras till samhället utan någon form utav lobotomi.

Bästa vore om han tvingades i starka mediciner som gjorde honom impotent och inkapabel att göra något fysiskt ansträngande livet ut.

Ja det är klart att han är sjuk i huvudet men vad spelar det för roll. Han har suttit av sitt straff och han har hela samhället som avskyr honom. Du får väl tycka vad du vill, vi lever i ett fritt land, vi kan inte tvinga folk till rehabilitering hur sjuka de än är. Ser inte någon lösning i att lyncha brottslingar som suttit av sitt straff, idag är han rikskänd och garanterat första misstänkta om något skulle hända i hans närområde. Finns gott om okända våldtäktsmän som garanterat är farligare för samhället än Niklas ute i det fria.
Citera
2015-08-27, 21:57
Medlem
Citat:
Skulle han få för sig att göra något i dagsläget så vet han med sig att han har ögonen på sig och skulle något mot förmodan hända så är han lätt att ringa in.

Du förstår tydligen inte hur personer som honom fungerar.
1 - Han kommer att fortsätta. Han är en sexualsadist och de slutar aldrig att vara det.
Det är en tidsfråga innan han gör något igen. Vi snackar inte Om - Vi snackar När.

2 - När han kommer till punkten att han behöver agera ut (läs våldta) så kommer hans hjärna ha bort rationaliserat att han har ögonen på sig. Han kommer tro att han kan göra det och komma undan.
Dessa personer fungera inte som en normal person gör.

Ta Ted Bundy.
Han mördade 30+ kvinnor och han var helt säker på att han skulle bli friad.
Varför?
Jo, för han kände sig inte skyldig. Alltså kunde ingen annan heller anse att han var det.
Det var hans logik och fulla övertygelse.

3 - "skulle något mot förmodan hända så är han lätt att ringa in"
När det händer menar du. Och säger du verkligen att det är lugnt för nästa gång ha våldtar och försöker trycka ut ögonen ur skallen på sitt offer så är han lättfångad? Really? Fy fan...
Citera
2015-08-27, 21:58
Medlem
substitutes avatar
Att ett civiliserat samhälle fördömer en misshandel mot en dömd våldtäktman
är väl helt okej. Han har tjänat sitt straff bla bla bla.

Men som GM - att flytta upp till arbetsområdet igen - där han verkade
(inte i princip då, men några mil hit eller dit spelar väl ingen Norrlandsroll)

antingen är han helt dum i huvet, och då kan han göra samma sak igen
eller så är han så jävla arrogant mot sina brottsoffer - att han hånar
dem och deras anhöriga.

på ena eller andra sättet borde Herr Lindgren förvarats inne
eller avlivats, men detta är Sverige och vi är civiliserade.
Citera
2015-08-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ja det är klart att han är sjuk i huvudet men vad spelar det för roll. Han har suttit av sitt straff och han har hela samhället som avskyr honom. Du får väl tycka vad du vill, vi lever i ett fritt land, vi kan inte tvinga folk till rehabilitering hur sjuka de än är. Ser inte någon lösning i att lyncha brottslingar som suttit av sitt straff, idag är han rikskänd och garanterat första misstänkta om något skulle hända i hans närområde. Finns gott om okända våldtäktsmän som garanterat är farligare för samhället än Niklas ute i det fria.

Återigen menar du att det är ingen fara för när han förstör nästa kvinnas liv, eller dödar, så vet polisen att det har han. Är du störd?
Citera
2015-08-27, 22:16
Medlem
Jahauuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Återigen menar du att det är ingen fara för när han förstör nästa kvinnas liv, eller dödar, så vet polisen att det har han. Är du störd?

Ska vi i såna fall aldrig släppa ut någon brottsling, någonsin? Alla kan ju återfalla till brott, och enligt dig, en gång brottsling, alltid brottsling.

Fördömer verkligen Hagamannen, men är straffet slut är det slut. Ifall han gör något nytt brott ska han självklart bli dömd igen.
Citera
2015-08-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahauus
Ska vi i såna fall aldrig släppa ut någon brottsling, någonsin? Alla kan ju återfalla till brott, och enligt dig, en gång brottsling, alltid brottsling.

Fördömer verkligen Hagamannen, men är straffet slut är det slut. Ifall han gör något nytt brott ska han självklart bli dömd igen.

Återfalls risken är olika för olika personer.
Man vet, mycket mycket väl, att återfallsrisken för en person som detta är otroligt hög.
Är det moraliskt korrekt att släppa ut en person som man med 99% chans vet kommer att upprepa sitt brott? Speciellt då det är brott som detta?

"en gång brottsling, alltid brottsling."
Nej, absolut inte.

En gång sexualsadist, alltid sexualsadist - Ja, faktiskt. Man vet att dessa personer inte ändrar på sig. Aldrig.
Citera
2015-08-28, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Fan va nice.
I'm a badass nu då

Haha ja, om man tycker någon som tycker Lindgren förtjänar stryk är lika kriminell som Lindgren som nästan mördat och våldtagit i mängder så får man nog tänka om eller konsekvent gå till polisen och förklara att halva svenska folket ska sitta 8 år på kåken. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in