Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Som kvinna tycker jag givetvis att Lindgrens brott är avskyvärda men ni som försvara misshandeln av honom är lika kriminella som Niklas.
Intressant att du skriver att Lindgrens
brott är avskyvärda. Det antyder att du inte tycker att
personen Lindgren är avskyvärd. Men en individs handlingar kan inte separeras från personen på det sätt som mången förespråkare av silkesvantar mot grova våldsbrottslingar försöker göra. Lindgrens avskyvärda brott är inte något som bara hände av sig själv utan de är ett resultat av hans medvetna vilja som i sin tur beror på hans personlighet.
Det är våra handlingar som definierar oss. Man är vad man gör, enkelt uttryckt. Att jämställa någon som försvarar en misshandel av en serievåldtäktsman med samme serievåldtäktsman är därför att förneka logiken. Juridiskt sett är den ståndpunkt du för fram helt och hållet felaktigt och moraliskt sett är den nonsens. För det första var Lindgrens offer oskyldiga. Det är inte han. För det andra så har den som försvarar en kriminell gärning inte på långa vägar lika stort moraliskt ansvar som den som utför en sådan gärning. Detta är så självklart att det inte ens borde behöva påpekas.
Jag antar att du också anser att de israeler som kidnappade, dömde och avrättade Adolf Eichmann är lika kriminella som Eichmann själv? Och givetvis är även de som bara
försvarar den avrättningen lika kriminella som den avrättade nazistiska massmördaren?
Vissa i tråden har påstått att männen som misshandlade Lindgren är fega. Det håller jag inte med om. De ville av ett eller annat skäl bestraffa en våldtäktsman och de tog den risk det innebär att handla. Är det några som är fega så är det de rabiata feminister som orerar om hur mycket de hatar män men som aldrig skulle våga ta risken att gå från ord till handling.
Detta innebär inte att jag försvarar misshandeln. Som jag skrev i ett annat inlägg i den här tråden så riskerar det att leda till våldsam anarki om folk tar lagen i egna händer. Men det är också den enda anledningen till att jag inte applåderar det som hände Lindgren.