2015-08-27, 21:33
Medlem
En ansvarfull man som debatterade mot en naiv pojke såg det ut som, imponerande insats av Mattias, framförallt kvinnliga väljare får nog lättare att ta steget när de ser denna typ av debatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Fridolin gjorde en otroligt svag figur. "Vi måste skapa lagliga vägar...", "Fler måste ta ansvar...", blablabla. Medans folk dör som flugor i containrar, lastbilar och i drunkning. Han såg jävligt sliten ut, och hans dagar i politiken är nog räknade.

Karlsson fick en straffspark när han fick frågan om hur han själv ville bli behandlad som flykting.

"Jag skulle vilja fly till grannländerna Norge eller Finland och få asyl där...". Gem, set och match!!

Utfrågaren hade nog inte räknat med det svaret....

Men det är det normala och naturliga!!!

Självklart vill jag stanna här eller så nära det går. Då kan jag leva som vanligt och inget behöver bli så katastrofalt eller förändrat. Det vore däremot djupt onaturligt att bege mig över hela världen till exempelvis Gambia och söka asyl där Språket, religionen, kulturen, befolkningen - ALLT skulle ju ställa till problem. ALLA syrier borde stanna i Libanon och där ska hjälpen sättas in. Inte i Sverige. Det är onaturligt, fel och ställer bara till problem!!!
Citera
Medlem
Förvånansvärt opartisk debattledare. Det är så att man undrar om inte svt tagit åt sig av kritiken. Eller också är det bara en vettig människa, t o m svt borde ju ha någon sådan anställd.
Citera
2015-08-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Ganska märklig fråga: "vad hade du själv önskat se för politik om du behövde fly?"

Tycker den var alldeles utmärkt. Det är just den här typen av frågor som genererar röster till SD.
Genomskinliga, töntiga frågor var avsikt givetvis är att påpeka för publiken att "här har vi med en rasist att göra". Ungefär som när Skavlan spottade fragda över Åkesson i Skavlan.
Citera
2015-08-27, 21:36
Medlem
Väldigt stadigt av Mattias Karlsson. MK vann debatten med hästlängder. Gustaf Fridolin hade svårt att svara på frågor. Jobbigt med en partisk "opartisk" journalist i slutet av debatten. Kunde lika gärna fråga "skulle du vilja få en miljon kronor till skänks?" alla vill ha det, men alla kan inte få det. Vore resurserna oändliga skulle alla problem i världen kunna lösas av Sverige. Magdalena Andersson skulle då kunna kasta pengasäckar på allt och alla. Problemet är att resurser är begränsade och för ett litet land som Sverige väldigt begränsade.

Ladorna är tomma.
Senast redigerad av Tiranusis 2015-08-27 kl. 21:45.
Citera
2015-08-27, 21:39
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tycker den var alldeles utmärkt. Det är just den här typen av frågor som genererar röster till SD.
Genomskinliga, töntiga frågor var avsikt givetvis är att påpeka för publiken att "här har vi med en rasist att göra". Ungefär som när Skavlan spottade fragda över Åkesson i Skavlan.

..och lite som frågor om pizza och Zlatan så fort sd är med i debatten, otroligt förutsägbart och usel journalistik.
Citera
2015-08-27, 21:42
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
En ansvarfull man som debatterade mot en naiv pojke såg det ut som, imponerande insats av Mattias, framförallt kvinnliga väljare får nog lättare att ta steget när de ser denna typ av debatt.
Jo, men jag tycker ändå Fridolin såg lättad ut att kom så billigt undan. Den här programledaren har även tidigare ställt jobbiga frågor så Fridolin visste han skulle få det svårt. Han måste också ha räknat med att han skulle hållas ansvarig för de här människornas död pga sin politik, och Mattias Karlsson försökte något i den stilen men blev för omständlig. Dessutom så var Fridolin handikappad av att Löfven sagt att det ska vara ordning och reda i mottagandet vilket är ett första steg i att byta retorik. Fridolin kunda alltså inte brassa på med att öppna våra hjärtan. Det är inte längre regeringens retorik även om det fortfarande är dess politik.

Sammanfattningsvis kunde Karlsson ha gjort mycket mer av det här. Han hade nästan kunnat pressa Fridolin till gråt.
Citera
2015-08-27, 21:43
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Var det bara jag som gillade MK:s avslutning? Svt-reporten tror sig ha tänkt ut världens smartaste fråga och MK fullständigt pulvriserar den!
Helt enkelt strålande svar att vår Mattias
Citera
2015-08-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Förvånansvärt opartisk debattledare. Det är så att man undrar om inte svt tagit åt sig av kritiken. Eller också är det bara en vettig människa, t o m svt borde ju ha någon sådan anställd.

Han har varit märkbart bättre än de andra på SVT vad jag har sett. Och han har blivit mycket bättre.

Utan tvekan har han dock blivit tillsagd uppifrån (troligtvis som följd av gårdagens debatt om SVT:s vänstervridning) att för en gångs skull pressa SD:s motståndare på svar. Vilket imo borde ses som opartiskt eftersom han då utmanar floskel istället för ärliga svar.
Citera
2015-08-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Välklädd Mattias och Friddo i flanellskjorta.

Tycker dock att Mattias skulle ha tagit upp och BETONAT den sk signalpolitik Sverige för.
Det är ju den som får folk att desperat försöka ta sig just till Sverige med livet som insats.

Det bästa EU kunde göra i detta läger vore att börja med att sätta en maxgräns för vilka förmåner EU-länderna ger till flyktingarna. Detta skulle direkt lätta trycket på just vårt land, tyskland och skandinavien i stort.

Självklart ska vi ge de som kommer hit som RIKTIGA flyktingar kost och bostad men att mässa ut över världen att det vankas livslång försörjning och samma standar som medborgarna redan har i landet är sjukt, fel, dumt, ansvarslöst, ja helt jävla vansinnigt på alla sätt och vis.

Såg du inte inslaget!? Mattias var flera gånger inne på pull-faktorer som drar hit folk på fel grunder.

Mvh Connta
Citera
Medlem
Ibiza80s avatar
Debatten innebar ett trendbrott.

Aldrig tidigare har Fridolin eller någon annan haft ett sådant lågmält tonläge i en debatt ned SD. Min slutsats är att MP till sist har insett det vansinniga och kontraproduktiva i att hela tiden anklaga SD:arna för att vara rasister som skuldbelägger invandrarna.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Riktigt bra svarat på reporterns "svåra fråga"!

Inte så fånig egentligen, men vid det här laget hade det varit intressantare om man riktat frågan till Fridolin. Vad hade han svarat?

"- Jag skulle föredra att något land på andra sidan jordklotet kunde erbjuda fri vård och livslånga bidrag, så jag kan skicka min yngste son på en spännande resa över kontinenterna i en bagagelucka för att vinna medborgarskap, så kan jag och resten av familjen anlända senare tack vare deras liberala anhöriginvandring.

- Tack, Gustaf Fridolin. Där får vi avsluta kvällens debatt."

EDIT: Jag svarade egentligen på ett helt annat inlägg. Var det inlägget tog vägen tvistar de lärde.
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2015-08-27 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in