2015-08-27, 20:39
Bannlyst
såg nyss nån som förvanskat ett svar till mej, såg rätt kul ut men blev borttaget illa kvickt, bra modererat

Känslan är att eftersom mgm är delgiven hur bo är bragts om livet kommer vi att få veta det nu i dagarna ?? många kvinnor känner för brottsoffer, varför vet jag inte..........xenia kanske har en teori om det ?
2015-08-27, 20:39
Medlem
David-Humes avatar
Kan det inte vara så att anledningen till att åtal dröjer inte beror på att bevisläget mot NB är svagt utan att man söker efter AB:s signatur på dådet? Man har tillräckligt mot NB men har inte lyckats finna någon teknisk bevisning mot AB trots att man anser att det finns indicier och vittnesmål som tyder på att AB har något med det att göra. Och att det är därför obduktion osv tagit så lång tid.

Hur länge kan man omhäkta NB utan åtal om anledningen till omhäktningarna är att man inte fått teknisk bevisning mot AB, trots att man misstänker denna?
2015-08-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte påstått att det har tagit lång tid, tvärtom, det har gått förvånansvärt fort har jag skrivit. Hur är det med din läsförståelse?

Man kan leta bevis hur länge som helst, men åtal ska väckas någon gång. Om bevisningen är övertygande nu ska åtal väckas nu, inte om en månad.

Menar du att åklagaren ska väcka åtal redan innan slutliga analysresultat inkommit? Det skulle nog betecknas som tjänstefel. Ingen är väl betjänt av hafsiga åtal och ofullständiga FUP.
2015-08-27, 20:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, om bevisningen är klar ska han väcka åtal. Men jag har inte klagat på att det har tagit lång tid.

Om det dröst av hans sagg på hennes kropp, och om NB:s nagelmärken hade funnits på hennes hals efter en strypning, så hade det nog väckts åtal vid det här laget.
2015-08-27, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ja, om bevisningen är klar ska han väcka åtal. Men jag har inte klagat på att det har tagit lång tid.

snacka om oneliners, du vet lika väl som jag att all skriftlig bevisning inväntas först nästa vecka, men ändå ska du bassunera ut som du gör !!!!!!!!!!! säger väl en del om dej som person och vilken inställning du har
2015-08-27, 20:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Kan det inte vara så att anledningen till att åtal dröjer inte beror på att bevisläget mot NB är svagt utan att man söker efter AB:s signatur på dådet? Man har tillräckligt mot NB men har inte lyckats finna någon teknisk bevisning mot AB trots att man anser att det finns indicier och vittnesmål som tyder på att AB har något med det att göra. Och att det är därför obduktion osv tagit så lång tid.

Hur länge kan man omhäkta NB utan åtal om anledningen till omhäktningarna är att man inte fått teknisk bevisning mot AB, trots att man misstänker denna?
En månad till går nog bra - särskilt om man säger sig vilja utreda ett viktigt försvarsspår.
2015-08-27, 20:42
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Han har bekräftat att det bland annat handlar om blod

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39093
Man måste vara väldigt försiktig med sk "weazel words". Vessleord eller hur man ska översätta det till svenska.

"Bland annat" kan innebära att det han säger egentligen inte betyder någonting alls. De kan även ha hittat sperma men det kan också vara så att de hittat blod på helt naturliga ställen och sedan hittat en sketen hudflaga eller hårstrå på Lisa Holms tröja.
2015-08-27, 20:53
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En månad till går nog bra - särskilt om man säger sig vilja utreda ett viktigt försvarsspår.
Ok, tack för svar. Det har ju påståtts att när obduktionsrapporten kom så kunde det ju hända att nya förhör skulle hållas. Troligast är ju att det främst har varit AB man har haft i åtanke då. Att rapporten skulle bli besvärande för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Man måste vara väldigt försiktig med sk "weazel words". Vessleord eller hur man ska översätta det till svenska.

"Bland annat" kan innebära att det han säger egentligen inte betyder någonting alls. De kan även ha hittat sperma men det kan också vara så att de hittat blod på helt naturliga ställen och sedan hittat en sketen hudflaga eller hårstrå på Lisa Holms tröja.
Ja det återstår ju så klart att se vad dessa DNA-spår består av när FUP släpps. Du påstod dock att åklagaren inte sagt att det handlar om blod utan endast sagt DNA, vilket är fel.
2015-08-27, 20:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krycek66
För att jag bor i Blomberg och ser henne några gånger i veckan.

Då bör du skaffa glasögon!
2015-08-27, 20:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Här är de senaste häktningsskälen, jag vet inte om de redan är postade.

Citat:
Skäl för beslutet

Den misstänkte är alltjämt på sannolika skäl misstänkt för mord den 7-12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun.

Det finns risk för att den misstänkte avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff.

Det finns risk för att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning.

För brottet är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det är inte uppenbart att skäl till häktning saknas.

Skälen för häktning uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.

Det är med hänsyn till utredningen uppenbart att ny omhäktningsförhandling inom två veckor skulle vara utan betydelse, varför åklagarens begäran om förlängd tid för åtals väckande till den 23 september 2015 bifalls.

- See more at: http://www.skaraborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Beslut-om-omhaktning-i-misstankt-mord-Kinnekulle/#sthash.q2ATHcQC.dpuf

Mitt fetade. Vad kan det vara som dröjer, vad är det som garanterat tar tid?

En annan sak: Personutredningen av NB, har den kommenterats någonstans?
2015-08-27, 21:03
Medlem
Citat:
Är inte du enögd? Om bevisningen vore så övertygande som du hävdar skulle åklagaren åtalat i förrgår istället för att begära fyra veckors omhäktning. Två veckor hade alla gånger räckt, så det finns brister i bevisningen. Jag vill se bevisningen innan jag slutar tvivla på skuld, inte luddiga påståenden som att "DNA kan knytas till kroppen".

Det är så att bevisningen tog tid att analysera, och den tid som har gått åt, har inget med bevisläget att göra. Det tar alltid lång tid när man utreder ett mord.

Åklagaren kan inte gå in i domstol och bara slänga fram bevisning utan sammanhang. Det är mycket jobb att sammanställa ett åtal. Det ska finnas en röd tråd där sakomständigheter styrks av olika bevisning, som måste analyseras och det är viktigt att det finns bevistema där man har koll på vad varje bevis ska styrka. Det är många som ska höras. Advokaten Rönnbäck kommer också behöva tid för att gå igenom vad åklagaren har att komma med och förbereda ett försvar med klienten.

Jag tycker faktiskt de arbetat på bra trots sommarledigheten. De har ju inte kommit vidare genom att förhöra MGM, som inte hjälper utredningen vidare genom att redogöra för det de frågar om. För något måste han ju ha iakttagit när han sprang runt och letade efter katten.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-27 kl. 21:24.
2015-08-27, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
hade mannen inte varit ifrån Litauen eller invandrare så hade han frigetts.

Detta är, vad jag tror då, en oskyldig man. Vem vet, Lisa kanske tog självmord och ville sätta dit den hårt arbetande mannen- vem vet?
Jag var inte där, var du?
Ja håller med du,,en stackars gästarbetare som jobbar,,lågutbildade,mentalt svaga svenskar vill inte jobba,,det är lätt att skylla på någon utifrån,,bättre att lyfta socbidrag och slippa jobba,,hon tog nog inte självmord, med kapat huvud och armar och ben i en låda,i en barack,,hon fick hjälp med att dö,och packeteras,i en box för soffkuddar, i en barack bakom en lada,dessutom grundligt tvättad med syra,,nää detta har hon inte gjort själv,,någon lr några har gjort detta,,,,sista vittnet var en svart suv,,svart suv,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in