2015-08-27, 18:56
Medlem
angladotters avatar
"– Det är mycket rykten som kommer in nu. Vi har en arbetshypotes som vi arbetar efter, som styrs av det teknikerna och NFC kommer med, säger Lars Johansson.
Han avfärdar resonemanget om att utredarna ska ha missat något spår.
- Vi har skrapat ihop det som finns. Oavsett vad som sägs så jobbar vi brett och vi tittar även på alternativa gärningsmän.

Källa: http://www.vastgotabladet.se/article/mordutredningen-gar-vidare/
2015-08-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Förarsätet ser tomt ut så kvinnan som står vid bilen är troligen bilföraren. Är det verkligen caféägarinnan på bilden?
Edit: Och äger hon en SUV?

Nej, det är icke café-ägarinnan.
2015-08-27, 18:59
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med logisk tänkande kan man inse att det har inte hittats spår av Lisa i bilarna och de släpkärror som kontrollerats.

Med logiskt tänkande borde du förstå vad stärkt bevisning innebär. Och med logiskt tänkande kan han använt någon annan bil dessutom. Men du och logiskt tänkande går aldrig ihop, det har vi sett flertal exempel på.

Så det är logiskt att det är terrorister som hämnats, för Lisas pappa är inblandad i att ha dödat terroristledare, det är logiskt enligt dig. Du driver med oss.
2015-08-27, 18:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tror du verkligen själv på vad du framför? Är det inte du som hamnat i en återvändsgränd när du försvarar saker du tidigare framfört, som är absurda?

Låst eller olåst bod, en stressad brottsling söker sig inte till platser där han själv är otrygg. Brottslingar håller på med sina illdåd på platser där de är trygga, och där de har kontroll.

Ingenting ser öde och tomt ut som du felaktigt framför, för en främling vet inte var folk är och hur länge de är borta. Ingen tar sådana risker, på annans egendom som du påstår, som att dumpa en kropp i en arbetsbod, ovavsett om den var låst eller olåst.

Men en gärningsman som kan omgivningarna gör en kalkyl var han är säkrast och vad som är ett bra gömställe. En arbetsbod är Lituerns revir.

För att veta att något är öde, måste man rekognisera, vilket kanske en inbrottstjuv gör, men inte en person som just har varit så exalterad att han begått ett brott mot en ung flicka. Jag tror det var en uppjagad gärningsman och att han hade druckit alkohol. För det är så meningslöst alltihop.

Du talar igen om en uppgift att göra sig av med kroppen, vilket jag finner vara otäcka insinuationer som visar att det finns många olika dimensioner när man diskuterar yttrandefrihet och rättssäkerhet.

För denne Litauer ska självklart ha en rättssäker process, men du har ingen rätt att förstöra andra människors liv för hans skull, genom att tro att förtal av oskyldiga skapar rimliga tvivel i en domstol.
Nu utgår du från att GM handlade rationellt när han dumpade kroppen, och samtidigt i panik och berusat tillstånd. Jag förtalar ingen och skapar inga rimliga tvivel i domstol genom att skriva på Flashback, inte på samma sätt som åklagaren påverkar vittnen och nämndemän genom att prata med media.
2015-08-27, 19:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan nog gissa på en blandning av bruten svenska, bruten engelska och gester, åtbörder, ritande av hur saker ska se ut m m.

Behov av tolk kan föreligga även om man har språkkunskaper man klarar sig bra på i vardagliga situationer + sådant som ligger inom ens kompetensområde.

Annars tänker jag som LKVN att tolkandet har försvårat för alla parter. Vi kan bara hoppas att det har varit en bra tolk emellan. Rätt många år sen jag jobbade med saker som ibland krävde tolkhjälp, men jag kan fortfarande minnas frustrerande situationer då man kände att tolken inte hade riktigt rätt nivå på svenskan för att obehindrat kunna förmedla det man sa. Även tolkar som "la sig i" kunde vara ett problem. De ska ju vara utbildade till att inte göra det, men jag förstår att det kan vara svårt när man sitter där med en landsman som är i ett utsatt läge.

Allt sammantaget skulle jag gissa att NB inte har lämnat särskilt utförliga svar på frågorna i snitt.

Klart att tolkandet har försvårat alla förhör som hållits med NB och jag tror att NB inte har haft något emot det, jag misstänker starkt att han klarar att förstå svenska hyfsat, han har trots allt bott och jobbat i Sverige i flera år, dessutom med goda vitsord om hur han skött sitt arbete.

Jag tror inte att man får ett sådant omdöme om man inte har förmåga att förstå vad som ska göras och det kräver ett hyfsat språk, i den sits han nu befinner sig så blir det naturligt att inte fatta något av vad som sägs på svenska, det underlättar för honom under förhöret att få allt tolkat.

Alla nyanser och frågande tonlägen försvinner om tolken inte är riktigt skicklig.
2015-08-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krycek66
Nej, det är icke café-ägarinnan.

Hur kan du bedöma detta? Bilden är ju inte precis jätte tydlig.
2015-08-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapport123
Hur kan du bedöma detta? Bilden är ju inte precis jätte tydlig.

För att jag bor i Blomberg och ser henne några gånger i veckan.
2015-08-27, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu utgår du från att GM handlade rationellt när han dumpade kroppen, och samtidigt i panik och berusat tillstånd. Jag förtalar ingen och skapar inga rimliga tvivel i domstol genom att skriva på Flashback, inte på samma sätt som åklagaren påverkar vittnen och nämndemän genom att prata med media.
Medialt har inte åklagaresidan fått mer uppmärksamhet än försvarandesidans, att ens Expressen gör artikel som idag efter Inger Rönnbäcks utspel är rent ut sagt skräp, men det fångar läsare och IR får den massmediala uppmärksamhet hon vill ha för att få högre status framöver,
http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/

men som vanligt, du tror på tomten ? dna-spår/bevis på kläder/tillhörigheter förklarar du bort, försvårande omständigheter förklarar du bort, men tomtar som postar sina alternativa teorier välkomnar du och lyfter fram, läser man dina inlägg så tror jag du postat i varannan sida i den här tråden, många oneliners och upprepningar, klankar ner på dom flesta och blir muppigt sur som fan när du blir ifrågasatt, då anmäler du fb-användarna som ot, trams mm skärp dej kärring
2015-08-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
"– Det är mycket rykten som kommer in nu. Vi har en arbetshypotes som vi arbetar efter, som styrs av det teknikerna och NFC kommer med, säger Lars Johansson.
Han avfärdar resonemanget om att utredarna ska ha missat något spår.
- Vi har skrapat ihop det som finns. Oavsett vad som sägs så jobbar vi brett och vi tittar även på alternativa gärningsmän.

Källa: http://www.vastgotabladet.se/article/mordutredningen-gar-vidare/

Ja, det har väl fullt upp med olika tips om kringresande brottslingar och suspekta godsherrar!

Men det viktigaste åklagaren sa var att advokaten Inger Rönnbeck påstår att hennes klient aldrig träffat Lisa!

"35-åringen nekar till att ha något med mordet att göra. Hans advokat Inger Rönnbäck ska ha uppgett att hennes klient aldrig ens sett Lisa Holm."

I och med det har hon saboterat hela försvaret bortom all möjlighet att korrigera sitt misstag, hon har satt dit sin egen klient, för hon skulle visa sig i media på styva linan! Media och pladder är inte kompatibelt med juridiskt arbete, särskilt inte när det är fara för livstid.

Det påståendet har stängt alla hennes möjligheter att komma med olika förklaringar om hur Litauerns DNA hittas lite här och där.

Åklagaren är tyst, han kan sin motståndare. Advokaten Rönnbäck får ett långt rep, som hon trasslar in sig i mer och mer och med hjälp av allmänheten, (som är våra troll).
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-27 kl. 19:24.
2015-08-27, 19:19
Bannlyst
Är 35 åringen rätt kille? Har han gjort det? Orkar ej plöja igenom tråden.
2015-08-27, 19:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whisperinger
Medialt har inte åklagaresidan fått mer uppmärksamhet än försvarandesidans, att ens Expressen gör artikel som idag efter Inger Rönnbäcks utspel är rent ut sagt skräp, men det fångar läsare och IR får den massmediala uppmärksamhet hon vill ha för att få högre status framöver,
http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/
Möjligen lika många spaltmillimeter, men åklagaren får bestämma vad han ska säga medan advokaten får inte säga vad hon vill. Det är inte advokatens status jag oroar mig för, det är snedbalansen i målet och vilka konsekvenser det kan få under rättegången.
2015-08-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Är 35 åringen rätt kille? Har han gjort det? Orkar ej plöja igenom tråden.

Säger som jag har sagt tidigare. Ingen är dömd förens man är dömd.

GM kan lika väl vara en kvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in