2015-08-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nya uppgifter:

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/

Tidningen ex-pressen borde skämmas över att trycka sånt här trams. finns överhuvudtaget inget av värde i detta.
Men men. Dom som ringer Inger tycks ha kul.
2015-08-27, 13:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det ska noteras att advokaten inte delar med sig, så att polisen får tillfälle att utreda dessa "Perry Mason finter" och "Xenia konspirationer". Advokaten är väl medveten om att det är polisens skyldighet att utreda all information, eftersom åklagaren är skyldig att beakta objektivitet i utredningen som ska leda till ett åtal grundat på just objektivitet!" Man kan inte bara påstå att det finns andra gärningsmän, för den som påstår något har bevisbördan när det blir skarpt läge i tingsrätten.

Expressen har förgäves sökt ansvarige åklagaren Lars-Göran Wennerholm. Kriminalkommissarie Lars "Johansson kände inte till de nya uppgifterna:
Alla de uppgifter hon får har vi bett att hon lämnar till oss. Jag har inte fått någon sådan uppgift, säger han."

Jag har ett tips till åklagaren, dessa "tips" återfinns i Flashbacktråden, och de allra värdefullaste tipsen inkommer nattetid, när folk druckit och fått upp modet att berätta de de vet!

Är det någon som kommer ihåg Perry Mason? I varje avsnitt såg det pyrt ut för den åtalade. Tills i sista minuten där advokaten kom in, just före dom skulle avkunnas, med sensationella uppgifter om sanningen och det slutgiltiga beviset som friade klienten helt.

Men i riktiga världen, och i enlighet med den svenska rättsordningen så funkar inte advokaten Rönnbecks strategi. Jag ser snarare risk att hon kan få domstolen emot sig.

Det kan vara bra att veta att det inte finns någonting i regelverket som hindrar ombudet från att genomföra egna undersökningar. Nu är det verkligen inte vanligt att så sker, men försvaret måste inte ge information till polisen, utan kan eftersöka den på annat sätt.

Jag håller med om att den bättre strategin är att så långt lämpligt meddela polisen och sedan bevaka att alla möjligheter utretts. Men inget hindrar, som sagt, att ombudet genomför egna undersökningar.

Vi skall kanske inte tro att ombudet kommer att redovisa anonyma andrahandsuppgifter som fakta.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-08-27 kl. 13:45. Anledning: Satte in borttappade bokstäver...
2015-08-27, 13:37
Medlem
Visst var det väl tur för polisen att de handbojade mgm vid bortförandet så att media gång på gång kan visa bilden där han går böjd med händerna bakom ryggen. Det är lättare att se skyldig ut då.
2015-08-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
@Fagro
Du upprepar flertalet gånger att det är en kidnappning och att den är utförd av terrorister. Du undviker mangrant när du tillfrågas att redogöra för motivet och om det isåfall har utkrävts en lösensumma för Lisa.
Ska du framöver ha någon form av trovärdighet i behåll och inte enbart betraktas som ett troll, så delge oss vad du baserar dina uttalanden på.
Jag anser att Lisa blev transporterat mot sin vilja till Martorp och då är det frågan om en kidnappning. Jag har inte påstått att det är terrorister som låg bakom mordet på Lisa, det måste vara en missuppfattning.
Någon lösensumma har inte utkrävts, det anser jag som självklart.
Det fanns ett motiv för mordet på Lisa som kan ses som självklart, men jag tänker inte gå in på det här, det jag ser som en sannolik teori.
2015-08-27, 13:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det beror på att IR är bunden av det mer och mer bisarra yppandeförbudet. Någon som däremot inte gäller åklagaren. Med det stör inte dig?

Varför tror du att ombudet har yppandeförbud för (litet tillspetsat och orättvist) sådant som Fagro påstår på FB? (Hint: att lägga fram alltför tydliga foliehattsteorier som "tänkbara alternativa förklaringar" gynnar på sikt inte klienten).

Givetvis är det som så att landets alla knäppskallar och mer allmänt inbillningssjuka nu ringer till IR för att förklara hur det verkligen gått till. Skall IR ha någon som helst nytta av den informationen (det kan ju hypotetiskt finnas ett korn av sanning i något) så gäller det att filtrera.

Troligen kan POLISEN (genom yppandeförbudet) snabbt och enkelt filtrera bort alla de som påstår att de sprängt flickan, dödat henne med en högaffel (eller ångvält), medan den udda och enstaka uppgiftslämnare som korrekt kan peka på något som inte är uppenbart eller känt kommer att bli trovärdig, i alla fall ett tag.
2015-08-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det tror jag knappast, jag tror snarare att det var en svensk försmådd och avvisad bonddräng.
Fanns nog knappast någon litauer i närområdet på den tiden för övrigt.
Helena fallet är dock inte topic i denna tråd. Svarar bara av artighet och god uppfostran.

Det är i allra högsta grad onT. Min fråga var retorisk och lite ironisk vilket du inte tycktes uppfatta.
Du vet mycket väl (hoppas jag) att det finns kopplingar till det här fallet . Slump? Ja för de som vill se en litauer bli syndabock.
Senast redigerad av nopomil 2015-08-27 kl. 13:54.
2015-08-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Varför tror du att ombudet har yppandeförbud för (litet tillspetsat och orättvist) sådant som Fagro påstår på FB? (Hint: att lägga fram alltför tydliga foliehattsteorier som "tänkbara alternativa förklaringar" gynnar på sikt inte klienten).

Givetvis är det som så att landets alla knäppskallar och mer allmänt inbillningssjuka nu ringer till IR för att förklara hur det verkligen gått till. Skall IR ha någon som helst nytta av den informationen (det kan ju hypotetiskt finnas ett korn av sanning i något) så gäller det att filtrera.

Troligen kan POLISEN (genom yppandeförbudet) snabbt och enkelt filtrera bort alla de som påstår att de sprängt flickan, dödat henne med en högaffel (eller ångvält), medan den udda och enstaka uppgiftslämnare som korrekt kan peka på något som inte är uppenbart eller känt kommer att bli trovärdig, i alla fall ett tag.

Inget utav det vet vi eftersom det just är yppandeförbud.
Jag påstår dessutom att det inte finns någon anledning för polisen att jobba "brett" då de tidigt bestämt sig för att litauerna var skyldiga (varav den ena släpptes tidigt). De skapade snabbt sitt eget tunnelseende. Inte blir det bättre för att utredarna tillhör en homogen grupp könsmässigt, åldersmässigt och etniskt.
Senast redigerad av nopomil 2015-08-27 kl. 13:53.
2015-08-27, 13:54
Bannlyst
Citat:
Visst var det väl tur för polisen att de handbojade mgm vid bortförandet så att media gång på gång kan visa bilden där han går böjd med händerna bakom ryggen. Det är lättare att se skyldig ut då.

Det var en norsk reporter som bevittnade gripandet. Han beskrev att de två männen inte såg välvilliga ut och ville inte följa med. Så polisen hade nog inget val än att handboja männen.
2015-08-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det var en norsk reporter som bevittnade gripandet. Han beskrev att de två männen inte såg välvilliga ut och ville inte följa med. Så polisen hade nog inget val än att handboja männen.

Det är polisen som har beskrivit det. Det är alltså ett cirkelresonemang,
2015-08-27, 13:58
Bannlyst
Citat:
Det är polisen som har beskrivit det. Det är alltså ett cirkelresonemang,

Den norska reportern sa detta i en intervju. Han stod 50 meter ifrån och såg detta.
2015-08-27, 14:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35

Skulle polisen inte boja två misstänkta kroppsarbetande mördare för transport? Bevare mig väl - sådant kan sluta riktigt illa. Det har heller inget med "hur de verkar" eller "är de farliga?" att göra.
2015-08-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara bra att veta att det inte finns någonting i regelverket som hindrar ombudet från att genomföra egna undersökningar. Nu är det verkligen inte vanligt att så sker, men försvaret måste inte ge information till polisen, utan kan eftersöka den på annat sätt.

Ja håller med om att den bättre strategin är att så långt lämpligt meddela polisen och sedan bevaka att alla möjligheter utretts. Me inget hindrar, som sagt, att ombudet genomför egna undersökningar.

Vi skall kanske inte tro att ombudet kommer att redovisa anonyma andrahandsuppgifter som fakta.

Men det börjar ju bli komiskt, för har den häktade något att komma med, och seriösa svar på frågor så är ju det saken borde handla om. Inte om en advokat som har olika alternativa scenarion om andra gärningsmän som hon tjuvhåller på. Men gör utspel i media om lösa påståenden som om hon hade något att komma med.

Det enklaste är ju genom förhören ge polisen det de behöver för att hitta "sanningen". Egna utredningar är omöjliga att få till kostnadsmässigt i Sverige, med undantag för att man köper en specifik utredning, som i Brasafallet om elds spridningsrisk, en utredning som kostade skattebetalarna över 100.000.

Det vi vet om Litauerna är att de var hemma och i omgivningarna vid tiden för brottet, gick runt i omgivningarna till den grad att det noterades av både polisen och Missing People.

Det betyder att Litauerna gjort iakttagelser, känner till omgivningarna och vilka andra personer som hör hemma där. Varför berättar inte Litauern det han iakttagit och talar om varför hans DNA finns på de olika ställena och när han blött ymmigt på jobbet. En teori om hur hans torkade blod och DNA hamnat på Lisa vore ju intressant att få ta del av.

Det jag tror förhörsledarna vill veta är främst om vem som hade tillgång till låsta utrymmen, stall och bodar, och om platsen där Lisa hittades var låst, om det gjorts inbrott, vem som har nyckel, m.m.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in