2015-08-27, 09:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ett väldigt elitistiskt tänkande och en distansering från ansvar.
Allt negativt kan sopas under mattan och hävdas vara gjort av ickekristna.

Det är inte trovärdigt utan bara mest fegt och undflyende.
Jag tycker tvärtom MeanME.
Jag lyfter fram sanningen som faktiskt är att farliga människor finns både inom religion samt ateism ..
Sjuka människor finns överallt ..
Ser man inte det blir man kanske överraskad en dag.
Riktar man in sin fördom på en grupp av människor så kan det bli den man ej tittat på som hugger med ett mentalt stört flin en kniv i ryggen på en.
Jag ser människan som den kan vara.
Sjuk, galen,psykopat eller kärleksfull och full av etik och moral ..
Citera
2015-08-27, 10:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tycker tvärtom MeanME.
Jag lyfter fram sanningen som faktiskt är att farliga människor finns både inom religion samt ateism ..
Sjuka människor finns överallt ..
Ser man inte det blir man kanske överraskad en dag.
Riktar man in sin fördom på en grupp av människor så kan det bli den man ej tittat på som hugger med ett mentalt stört flin en kniv i ryggen på en.
Jag ser människan som den kan vara.
Sjuk, galen,psykopat eller kärleksfull och full av etik och moral ..
Då de som dödar inte är kristna i vilken religion hittar du dem då?
Sedan pratar du religion/kristendom så uppmuntrar ju Gud till folkmord.

Vidare handlar inte tråden om huruvida andra människor kan vara farliga utan om religion skall betraktas som en sinnessjukdom. Att det handlar om vanföreställningar är fastlagt då det saknas empiriskt stöd för deras påståenden, frågan är hur allvarligt man skall betrakta dem och hur mycket de påverkar personens interagerande med samhället och ens omdöme.

Och där är många troende inte uppgiften vuxen att hantera sin religion utan tycker att den skall stå över existerande lagar och att deras religiösa tänkande skall påtvingas andra genom lagar som att förbjuda abort, reglera relationer, sexuella aktiviteter, främja rika genom att ge dem lägre straff, inskränka yttrandefriheten och dödsstraff för brott mot religiösa påbud. En om det vore en politisk ideologi att betrakta som en rent fascistisk ideologi eller djupt ultrakonservativ.
Citera
2015-08-27, 10:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Då de som dödar inte är kristna i vilken religion hittar du dem då?
Sedan pratar du religion/kristendom så uppmuntrar ju Gud till folkmord.

Vidare handlar inte tråden om huruvida andra människor kan vara farliga utan om religion skall betraktas som en sinnessjukdom. Att det handlar om vanföreställningar är fastlagt då det saknas empiriskt stöd för deras påståenden, frågan är hur allvarligt man skall betrakta dem och hur mycket de påverkar personens interagerande med samhället och ens omdöme.

Och där är många troende inte uppgiften vuxen att hantera sin religion utan tycker att den skall stå över existerande lagar och att deras religiösa tänkande skall påtvingas andra genom lagar som att förbjuda abort, reglera relationer, sexuella aktiviteter, främja rika genom att ge dem lägre straff, inskränka yttrandefriheten och dödsstraff för brott mot religiösa påbud. En om det vore en politisk ideologi rent fascistisk ideologi eller djupt ultrakonservativ.
Ja och det Finns ej en mentalsjukdom som kallas religion men det finns med all säkerhet mentalsjuka bland dem.
Likaväl som ateismen ej är en mentalsjukdom men att det finns många mentalt störda bland dem också.
Allt annat är fördomar.
Citera
2015-08-27, 10:29
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Vad är då den som dödar i ingens namn.
En sjuk Jävel?
En mördare eller en icketroende.?
Ateist Alltså?
En mördande ateist?
En mördande människa ??
Jaså gör Det? Vart står det att det är ok för dig att döda ??
Vad betyder budorden du skall icke döda
För Dig?
Står det i budordet det är okej ibland ??

Poängen som du verkar vara vara oförmögen att begripa är skillnaden mellan att döda någon på grund av vad man tror på.

Den som tolkar en helig skrift som att det är ok, eller kanske snarare uppmanas, att döda under vissa förhållanden, gör det tack vare sin tro. Om man inte trott på den heliga texten så hade man rimligen inte dödat. Ditt uttalande om att man inte tror om man dödar är ju fullständigt barrockt.

Mig veterligen har ingen dödat på grund av ateism i sig. Ja, olika politiska system har både förföljt och dödat teister, men inte av ateismen i sig utan därför att det politiska systemet har ansetts vara hotat av teism.

Det finns mängder av heliga texter som uppmuntrar till mord, men mig veterligen inte en enda ateistisk. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2015-08-27, 10:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ja och det Finns ej en mentalsjukdom som kallas religion men det finns med all säkerhet mentalsjuka bland dem.
Likaväl som ateismen ej är en mentalsjukdom men att det finns många mentalt störda bland dem också.
Allt annat är fördomar.
Nej och den enda orsaken till det är att det är så många som lider av det.
Ett av kriterierna är ju en avvikelse från en tänkt normalitet.
I ena fallet väljer man att betrakta att tro på övervakning av hjärnvågor från satelliter som vanföreställningar men accepterar att man tror på en uppdiktad Gud och att man vill påtvinga andra hens ord som normalt, för att det är så många som har den uppfattningen.

Självklart är inte ateism en mentalsjukdom, att inte tro 1+4=89 är inte det heller.

Men skillnaden är att de som är icketroende och mentalt sjuka får adekvat behandling men det får inte troende fast de skulle behöva detta.
Citera
2015-08-27, 11:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nej och den enda orsaken till det är att det är så många som lider av det.
Ett av kriterierna är ju en avvikelse från en tänkt normalitet.
I ena fallet väljer man att betrakta att tro på övervakning av hjärnvågor från satelliter som vanföreställningar men accepterar att man tror på en uppdiktad Gud och att man vill påtvinga andra hens ord som normalt, för att det är så många som har den uppfattningen.

Självklart är inte ateism en mentalsjukdom, att inte tro 1+4=89 är inte det heller.

Men skillnaden är att de som är icketroende och mentalt sjuka får adekvat behandling men det får inte troende fast de skulle behöva detta.

Vi tycker och tänker samt ser förmodligen ej samma saker du och jag.
Inget fel i det ..
Men ts ville få tro till en mental störning ..
Jag vill tala om att så är det inte.
Mentala störningar finns exakt över allt i samhället eftersom det är människors störningar.
Inte ett prefix före ..
För mig är det av vikt att krossa fördomar ..
Fördomar är den farligaste mentala störningen bland oss människor ..
Senast redigerad av goran744 2015-08-27 kl. 11:22.
Citera
2015-08-27, 11:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Allt annat är fördomar.
Jo, sociopati.
Citera
2015-08-27, 11:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jo, sociopati.
Ja jag har mött många sådana sjuka människor i mitt yrke Och ca fem av hundra har varit religiösa eller i allafall besatt av helvete, hämnd och inbillade fiender.
Citera
2015-08-27, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allt annat är fördomar.

Visst, men det finns gradskillnader ... från ett specificerat perspektiv.

Är det så svårt att förstå?
Citera
2015-08-27, 11:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vi tycker och tänker samt ser förmodligen ej samma saker du och jag.
Inget fel i det ..
Men ts ville få tro till en mental störning ..
Jag vill tala om att så är det inte.
Mentala störningar finns exakt över allt i samhället eftersom det är människors störningar.
Inte ett prefix före ..
För mig är det av vikt att krossa fördomar ..
Fördomar är den farligaste mentala störningen bland oss människor ..
Men tråden handlar ju om religion skall klassas som en egen mental störning.
Frågan om religiösa eller ateister kan vara t.ex bi är ju inte frågan.
Att en människa kan lida av flera diagnoser samtidigt vet vi redan och behöver inte behandlas i en tråd ens. Och när de börjar tycka att deras vanföreställningar är något andra människor behöver rätta sig efter och vill tvinga på oss dem t.ex genom lagar då är det en mental störning vi pratar om.
Citera
2015-08-27, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Inte "exakt" ... före specifikation har presenterats.
Citera
2015-08-27, 12:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte "exakt" ... före specifikation har presenterats.
Tack men kan ej bli tydligare än jag varit.
För tillfället:-P
Kanske ser framöver i tråden om det finns itressanta åsikter att kasta mig in i och peta i vad gäller detta ämne Men just nu mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in