2015-08-27, 10:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som XO påpekar är hon mamma, oavsett om hon bor här eller i Litauen. Hävdar hennes son att han är oskyldig är det också hennes moraliska plikt som mamma att stödja honom. De tankegångar hon uttrycker behöver heller inte vara direkt felaktiga, FUP´en får utvisa ifall det bevismaterial som har presenterats håller hela vägen till en fällande dom.

Argumentet att det skulle vara mer lönsamt för staten att driva fallet till en felaktig dom är dock inte särskilt genomtänkt, utifrån verkligheten. Möjligen tror en litauisk mamma att det är så, vad det nu säger om henne, Litauen eller hennes allmänbildning.

Att redovisa denna hennes uppfattning som ett argument bland andra för att sonen är oskyldig blir helt enkelt inte bra.

Det blir, som alla förstår, BETYDLIGT dyrare för samhället att låsa in en person på livstid än att betala en generös ersättning för häktningen. Så gör man det, så inte är det för att spara pengar.

Men visst har du rätt i "moralisk plikt" i en mycket snäv kontext. Varför tror du att "skyddande av brottsling" var aktuellt, och vad tror du har sagts i förhören eftersom de misstankarna blivit inaktuella.
2015-08-27, 10:22
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Expressen: Mammans teori: Polisen är rädd
Jag tror också att polisen har tagit in en syndabock för att dom inte har något annat att gå på.
Är också ganska säker på att någon annan är inblandad och att dna är planterad.

Inte fan är han så dum att han sprider ut Lisas ägodelar så nära bostaden
2015-08-27, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.
Det är fullt möjligt att du har rätt i detta. Men om vi går vidare i analysen och gissar att berörd personlighet inte begått den typen av brott tidigare mot den egna befolkningen men begår brottet mot annan befolkning, då finns det åtminstonde ett köttigt underlag i dennes människovärderingsskala som talar för något och helt vackert är det ju inte.

Vad säger den dominanta mamman om det, dvs familjens eventuella rasism?

Frågan måste ju även få ställas ur det perspektivet om det nu stämmer att liknande brottslighet inte finns sedan tidigare.
2015-08-27, 10:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det är fullt möjligt att du har rätt i detta. Men om vi går vidare i analysen och gissar att berörd personlighet inte begått den typen av brott tidigare mot den egna befolkningen men begår brottet mot annan befolkning, då finns det åtminstonde ett köttigt underlag i dennes människovärderingsskala som talar för något och helt vackert är det ju inte.

Vad säger den dominanta mamman om det, dvs familjens eventuella rasism?

Frågan måste ju även få ställas ur det perspektivet om det nu stämmer att liknande brottslighet inte finns sedan tidigare.

Jag kommenterar alltså den misstänktes förmåga att neka till brott, ingenting annat.
2015-08-27, 10:46
Medlem
Angående "tung" bevisning av "blod" på Lisas "tillhörigheter". Kan vara spermier, könshår , dna från den misstänkte gärningsmannen.
2015-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Jag tror också att polisen har tagit in en syndabock för att dom inte har något annat att gå på.

Polis verkar ju ha en del att gå på när det gäller MGM, eller tycker du inte det? Hade dom inte plockat in honom innan så hade han ju plockats in när DNA som binder honom till Lisa hade kommit in.

Hur går din tankegång med att DNA är planerad? Hur planterar man blod från MGM? Har den som planterat blod haft en jäkla tur att MGM är hantverkare och skär sig så han droppar blod så den verkliga GM kan samla in detta? Hur bar den riktiga GM sig åt tror du?
Senast redigerad av helsan 2015-08-27 kl. 11:06.
2015-08-27, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker

Vad vet vi om det egentligen? Han kan vara stendum.

Fråga helst inte varför, men häromdagen läste jag om en mördare som blev sugen på pizza efter att han mördat. Han lämnade inte brottsplatsen utan beställde pizzan dit och åt pizzan med handskar på för att inte lämna fingeravtryck. Tyvärr orkade han inte hela pizzan utan lämnade en liten kant. På den kanten hittade polisen hans dna i saliven och han åkte dit.

En del försöker vara smarta men lyckas inte hela vägen.
Senast redigerad av Maya35 2015-08-27 kl. 11:08.
2015-08-27, 11:05
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Japp, den dominanta morsan förnekar sig inte "Polisen är rädd" säger hon utan att vilja visa sitt ansikte. Sedan kommer de emotionella argumenten mot de tekniska bevisen som säkert är undermåliga de med (enligt henne...) och den stackars sonen som nu mår så dåligt.

I går fick vi veta att han är blyg också.
Synd att den blygheten inte kom fram mera 7 juni, då kunde en 17 årig tjej varit vid liv i dag .
2015-08-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Brukar "normalt funtade" människor mörda 17-åriga flickor?

Kristoffer i Boden erkände inte. Marinamördaren Fredrik erkände inte. Det finns rätt många individer på death row i USA som inte var "career criminals" innan de begick sina bestialiska brott men ändå lyckades neka sig igenom hela processen och som dömda fått hjälp av supportrar på utsidan att sätta upp hemsidor där de deklarerar sig oskyldigt dömda. Inte sällan genom att ge en starkt missvisande beskrivning av sitt fall där viktiga bevis förtigs eller beskrivs på ett felaktigt vis.

Personligen tror jag nekandet kan bli lättare för vissa ju längre de håller ihop. Nekandet kan också vara lättare än att erkänna att man begått ett bestialiskt brott. Här kan också hänsyn till anhöriga spela in. En ung man i USA som var dömd för ett bestialiskt dubbelmord betedde sig som ovan beskrivet. Inför avrättningen bekände han för fängelseprästen att han visst var skyldig, men att han för sin mammas skull tänkte fortsätta neka även fastspänd på britsen därför att han var rädd att hon inte skulle överleva insikten om att hennes son verkligen begått ett fasansfullt brott.

Det finns t.o.m. rånare som man fångat på övervakningsfilm som identifierats men ändå nekat till brottet så det är inget som är ovanligt i sig.

I detta fall är det sannolikt iakttagelser inledningsvis med viss teknisk bevisning som gör att man plockar in alla tre sen utkristalliserar sig en i trion (möjligen via förhören med de två misstänkta men släppta) och han kan inte på ett vettigt sätt förklara vittnesuppgifter.

Han häktas om igen och sen ramlar olika analyssvar som direkt pekar mot MGM och han kan inte förklara dem.
Han stoppar huvudet i sanden och säger "jag har inget med detta att göra" och "jag har aldrig träffat flickan" vilket inte håller med tanke på spårbevisen som har stor tyngd. De säger med stor träffsäkerhet att han har träffat flickan och hon försvann och hittades mördad.

Nu vet vi inte om/hur han förklarar DNA/Blod etc i förhör eller bara nekar. utan får nog vänta till TR och vad han där svarar på frågorna om vittnesutsagor och spårsäkringarna.

Man håller nog slutförhören i närmaste tiden om inget nytt framkommer från MGM som föranleder fler förhör. Nekar han fortfarande till att överhuvudtaget träffat flickan så inlämnas stämningsansökan när man är klar med hela FUP.
2015-08-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Har dom hittat alla Lisas kläder då? Sedan är ju frågan om hur hon bragts om livet av gm eftersom hans blod finns på hennes tillhörigheter. Antingen har han dödat henne med ett vapen möjligen kniv och kanske skurit sig i samband med det eller så har han strypt henne varpå hon kanske hunnit bita honom så blodvite uppstått.

Vad tror ni hur har det gått till?

Inte vet jag men föreslår att hon blev skujuten i munnen (ursäkta mig, förstår att det låter som gangstermord) och det orsakade "det makabra utseendet" som vi har hört talas om. Hon kan ha varit fullt påklädd.
2015-08-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.

Jag håller med, och jag tror på din förklaring om en hårdför typ. Han påverkas inte nämnvärt av att vara häktad och av förhören.

Jag har varit borta från tråden ett dygn, och började försöka komma i kapp för en stund sedan, och det finns ingen intressant diskussion egentligen. Bara massa idiotier som besvaras med kloka ord. Det blir så många felktiga uppgifter och spekulationer, och inte ens media kan redogöra för det lilla de får veta.

Min tanke är att en åklagare som kan sitt jobb vet att han inte får ljuga eller vilseleda, men han får utnyttja yttrandeförbudet till att vara luddig och undvikande, och utnyttja situationen i övrigt.

Det har framkommit att advokaten är en blandning intellektuellt av flera nick här på forumet och är glad över hjälp från allmänheten. En verklighetens Xenia som ska försvara mammas lille pojke från Litauen.

Det är en svår MGM att förhöra, men det har framkommit att han pratar, och vill prata med extraförhör. Det har jag uppfattat som att han vill ha kontroll, veta vad som händer och ta reda på hur han kan komma undan. Han är i behov av olika scenarior till sin fördel som i slutändan ska ge rimligt tvivel, eller ett litet vållande.

Kan det vara så enkelt att åklagaren ger Litauern och advokaten ett långt rep så att de hänger sig själva, för när jag tar del av vad advokaten påstår om hjälp från allmänheten så måste jag le.

Varför ska åklagaren berätta det han vet, och har, när det är det Litauern har att berätta som är det saken handlar om när åklagaren jobbar på att få till gärningsbeskrivningen?
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-27 kl. 11:32.
2015-08-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
De har väl hållit en handfull förhör med honom under tre månader så han kanske inte blivit jättepressad om man säger så..

Man har väntat att han brörjar tala. Man kanske har sagt till honom att du kommer att sitta här så länge innan du börjar berätta. En vecka sen ville han ju få syl i vädret. Vad han sa, det har vi inte en aning om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in