• 1
  • 2
2015-08-26, 20:20
Medlem
En serie i 7 delar som undersöker hur det är att leva i en sekt och i ett religiöst samfund. Och vad händer om man vill lämna gemenskapen?

Om man kollar info på SVTs hemsida http://www.svt.se/den-enda-sanna-vag...program/tabla/ så verkar serien mest fokusera på Jehovas Vittnen, Plymouthbröderna och Scientologerna.

Låter lite mer som ett TV3 program i mina ögon. Personligen anser jag att hela serien är till för att visa hur konstig och knäpp religion vi har runtomkring oss. Med detta kan man då visa att Islam till exempel inte alls är speciellt konstig utan ganska normal. Skulle ju vara kul om extrem islamist varit med i nåt avsnitt men nejdå.

Har det inte gått tillräckligt mycket sektundersökande program genom åren? Och så stor del är det väl inte som är med i sekter att det behöver 7 halvtimmesprogram i SVT? Är syftet att normalisera vissa andra religioner då de i jämförelse ska te sig rätt normala?
Citera
2015-08-26, 20:22
Medlem
Låter som en rätt trist serie helt enkelt. Ganska ointressant enligt mig.
Citera
2015-08-26, 23:30
Medlem
Det kan jag summera i ett fåtal meningar behövs ingen tv serie för det.
Citera
2015-08-28, 19:12
Medlem
Klossmongos avatar
Verkar spännande, är väldigt fascinerad av hjärntvätt, stockholmssyndromet mm

Har ni sett dokumentären "Fångade av scientologin" på svt, den var skitbra tyckte jag.
Citera
2015-08-28, 19:50
Medlem
Klossmongos avatar
Okej, nu har jag sett första avsnittet- blev fett besviken, det var inte så spännande.

Lite fascinerande ändå att man kan tycka att det är okej att sekten misshandlar ens barn. Måste vara hemskt att tvingas lämna ifrån sig sin en vecka gamla bäbis och inte få hålla/mata/ta hand om den. Måste gå emot ens modersinstinkt, men kärleken till sekten är kanske starkare/lr rädslan för att säga emot.

Hade önskat en längre intervju med Sebastian, som gick lite mer på djupet, utan att hans mamma var närvarande. Han var kung på le parkour, men vad var det för frågar han inte ville ha svar på?
och vad var det han inte ville minnas?
Intervjun väckte mer frågor än svar.
Citera
2015-08-30, 11:41
Medlem
Ingen som vet vad musiken heter när Sebastian gjorde Parkour?
Citera
2015-08-30, 15:02
Medlem
godboys avatar
Tja, det jag kan säga är att en sekt kan te sig på många olika sätt. Vissa kräver lydnad andra kräver stora ekonomiska uppoffringar, inte sällan är det nog en kombination av båda.

Livets Ord samt övriga samfund inom trosrörelsen kör ju stenhårt med att du stjäl från Gud om du inte ger 10:e (10% på din inkomst) + mer ekonomiska offer. De menar att du inte kommer få skörda de himmelska frukterna om du inte betalar. Dessutom påstår de att du aldrig kommer få ekonomiska bekymmer så länge du ger ditt 10:e och offer trofast.

Dessutom kräver de rätt ofta att medlemmarna lägger mycket tid på andra saker i församlingen. Du ses som otrogen om du börjar gå till andra församlingar eller vill lämna.

Dessutom finns det ett skäl till att man bedriver församlingen som stiftelse, detta för att det är svårt att granska en stiftelses ekonomi.
Citera
2015-08-30, 15:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76

Låter lite mer som ett TV3 program i mina ögon. Personligen anser jag att hela serien är till för att visa hur konstig och knäpp religion vi har runtomkring oss. Med detta kan man då visa att Islam till exempel inte alls är speciellt konstig utan ganska normal. Skulle ju vara kul om extrem islamist varit med i nåt avsnitt men nejdå.

Är syftet att normalisera vissa andra religioner då de i jämförelse ska te sig rätt normala?

Ja, granska o kritisera islam lär vara otänkbart för politiskt korrekta SVT.

Finns ju en del extrema islamister också vilket inte ska hymlas med.
Citera
2015-09-06, 23:32
Medlem
Vilken var sekten som hon och sönerna flydde ifrån?
Citera
2015-09-07, 16:02
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Vilken var sekten som hon och sönerna flydde ifrån?
Scientologin om du syftar på senaste avsnittet. Ser fram emot att få höra mer om Plymouth sekten då de har en församlingslokal rätt nära mig. Trevligt folk som alltid hälsar men otroligt slutet sällskap där media och umgänge med utomstående är uteslutet.
Citera
2015-09-09, 20:09
Bannlyst
Haha, den där hockeyflatan. Helt priceless att de blir scientologer efter slag mot skallen.
Citera
2015-09-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Haha, den där hockeyflatan. Helt priceless att de blir scientologer efter slag mot skallen.

Kan ju förklara en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in