2015-08-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Det låter som att du vet vad du vill ha, vilket är bra!

Lägg gärna upp bilder på slutresultatet sen
Jag bara önskar att det fanns fler märken som jag faktiskt kan prova i butik då utbudet av modeller och nyanser inte är så värst bra. För en nybörjare som mig som inte ens har de mest basiska "måste ha" skorna/nyanserna är chansning på nätet inte aktuellt.
Citera
2015-08-25, 16:31
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag bara önskar att det fanns fler märken som jag faktiskt kan prova i butik då utbudet av modeller och nyanser inte är så värst bra. För en nybörjare som mig som inte ens har de mest basiska "måste ha" skorna/nyanserna är chansning på nätet inte aktuellt.

Du har ju Skoaktiebolaget som säljer Carmina, Enzo Bonafé, Gaziano&Girling, Edward Green och St Crispins. Sveriges bästa skobutik och en av de absolut bästa i Europa.

Bäckmans skoservice säljer väl också Italigente och Loake. Church's har väl en butik i Stockholm med. Nitty Gritty säljer väl Alden... Mano Skoservice säljer Andrés Sendra.
Citera
2015-08-25, 16:38
Medlem
Citat:
Du har ju Skoaktiebolaget som säljer Carmina, Enzo Bonafé, Gaziano&Girling, Edward Green och St Crispins. Sveriges bästa skobutik och en av de absolut bästa i Europa.

Bäckmans skoservice säljer väl också Italigente och Loake. Church's har väl en butik i Stockholm med. Nitty Gritty säljer väl Alden... Mano Skoservice säljer Andrés Sendra.
Jag hade tänkt hålla kvalitén uppe men har inte råd med till exempel G&G och EG, så jag har väl C&J och eventuellt Carmina att välja på, vilket inte är jättemycket. Enzo håller ungefär samma pris som C&J benchgrade men har ingen aning om deras kvalitét i jämförelse samt att skoab inte hade några iögonfallande modeller.

Något jag blev helt förälskad i var ett par C&J Connaught chestnut i cordovan som är speciellt framtagna för Grafford, men som inte ens finns uppe på deras hemsida så blev lite förvånad av att se dem i butik. Fantastiskt fina men butikspersonal sa att priset låg kring 9000, mer specifik var han ej, vilket är över min budget.
Citera
2015-08-25, 16:57
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Jag hade tänkt hålla kvalitén uppe men har inte råd med till exempel G&G och EG, så jag har väl C&J och eventuellt Carmina att välja på, vilket inte är jättemycket. Enzo håller ungefär samma pris som C&J benchgrade men har ingen aning om deras kvalitét i jämförelse samt att skoab inte hade några iögonfallande modeller.

Något jag blev helt förälskad i var ett par C&J Connaught chestnut i cordovan som är speciellt framtagna för Grafford, men som inte ens finns uppe på deras hemsida så blev lite förvånad av att se dem i butik. Fantastiskt fina men butikspersonal sa att priset låg kring 9000, mer specifik var han ej, vilket är över min budget.

C&J Handgrade håller väldigt bra kvalitet. Har två par som jag är väldigt nöjd med, även om det inte är samma nivå som EG/GG.

Enzo Bonafé är betydligt bättre än CJ Benchgrade.

Kul att du börjar sukta efter skor, välkommen ner i träsket

Hursomhelst, Supertrunken går av stapeln den 12 september. Vass, Bestetti, Carlos Santos, Meermin m.fl kommer närvara.
Citera
2015-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
C&J Handgrade håller väldigt bra kvalitet. Har två par som jag är väldigt nöjd med, även om det inte är samma nivå som EG/GG.

Enzo Bonafé är betydligt bättre än CJ Benchgrade.

Kul att du börjar sukta efter skor, välkommen ner i träsket

Hursomhelst, Supertrunken går av stapeln den 12 september. Vass, Bestetti, Carlos Santos, Meermin m.fl kommer närvara.
Tack, får gå och kolla närmare på enzo då. Skoab har en svart med medaljong men den har dessvärre något udda läder vid snörningen vilket jag inte är helt hundra på.

Hur håller sig Carmina i jämförelse med C&J bench? Det finns så många olika åsikter om det.
Citera
2015-08-25, 23:17
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Han kanske jobbar med ekonomisk rådgivning på en begravningsbyrå.

Om inte stämmer givetvis det du har sagt.

Alla har vi väl någon gång kontemplerat att nässla sig in i en begravningsbyrå bara för den strikta klädkodens skull. Att försöka vara personlig med sin klädsel med så pass snäva begränsningar - vilken härlig kreativ utmaning! Full frihet i klädval kan lätt bli överväldigande, utbudet svindlande, och så slutar det med reträtt till fortifikationer i form av mörkblå kavaj, ljusblå skjorta och beigea chinos lik förbannat.

Svarta skor, svart kostym, vit skjorta och mörk slips är självskrivna. Det blir till att jobba med olika texturer istället: Variera skjortorna med t.ex. jaquard och royal oxford - inte bli en poplin-pusher som Pörr. Fransk manschett så klart, så att man kan leka med olika manschettknappar (Kors? Jesusfiskar? Är det att gå för långt?). Kostymerna blir knepigare, där får man nog vara ganska återhållsam, inklusive skärningen, men det finns nog utrymme för ett mer markerat twillmönster på en av kostymerna.

Jag förställer mig också ett jävligt väl avvägt färgmässigt finlir, där jag ser svart ut i lysrörsbelysningen i korridorerna på äldreboendet och i det dämpade stearinljusskenet när jag instruerar de efterlevande att ta ett sista farväl innan jag rullar ut kistan på baksidan och solljuset avslöjar att kostymen i själva verket är djupt mörkblå och skorna har en underton av aubergine. Jag justerar pilotglasögonen med titanbågar i begravningsbilens innerbackspegel innan jag kör iväg. Långsamt. Värdigt.

I skoväg - som komplement till en vanlig cap toe oxford - föreställer jag mig en mejslad (tänk u-last) whole cut med medaljong och en två-tons (svart + grå mocka, ungefär så här) munsko med ett spänne. Samma färgkombo för oxfordkängor vintertid.

Bouppteckningar och dylikt förvarar jag i en någon gotisk-inspirerad svart portfölj från Jeffery West. Jag undviker frestelsen att balla ut helt med komplett dödgrävarlook - cylinderhatt, slängkappa och rova med kedja.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-08-25 kl. 23:21.
Citera
2015-08-26, 10:19
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Tack, får gå och kolla närmare på enzo då. Skoab har en svart med medaljong men den har dessvärre något udda läder vid snörningen vilket jag inte är helt hundra på.

Hur håller sig Carmina i jämförelse med C&J bench? Det finns så många olika åsikter om det.

Jag är ingen expert på Carmina då jag sålde av mitt enda par pga passformsproblem. Det viktigaste när du köper skor, oavsett märke är passform. Testa lite olika läster och märken och så kör du på det som du gillar/passar bäst.
Citera
2015-08-26, 13:40
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert på Carmina då jag sålde av mitt enda par pga passformsproblem. Det viktigaste när du köper skor, oavsett märke är passform. Testa lite olika läster och märken och så kör du på det som du gillar/passar bäst.
Måste på både gott och ont verkligen tacka dig för att du fick mig att få upp ögonen för Enzo Bonafé.

Det goda är att läst 946 kan vara den mest perfekt passande, givet RTW, lästen för mina fötter. Det onda är att jag egentligen gick dit för att köpa ett par svarta oxford med medaljong men gick därifrån med ett par mörkbruna balmoral halvbrouge med medaljong.

Bilden på skoab:s hemsida ser tämligen tråkig ut men väl i butik ser jag att skorna har en mycket fin handpatinering på tåboxen och när jag satte dem på fötterna var det kört.

Edit: en fråga jag dock har är hur jag går tillväga för att byta sula på en handrandsydd sko? Måste den även sulas om på samma sätt eller kan en goodyearmaskin göra det utan att göra dubbla hål? Samt om någon har erfarenhet av Enzo Bonafé vs C&J Handgrade?
Senast redigerad av ChiLLon 2015-08-26 kl. 13:47.
Citera
2015-08-26, 14:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Måste på både gott och ont verkligen tacka dig för att du fick mig att få upp ögonen för Enzo Bonafé.

Det goda är att läst 946 kan vara den mest perfekt passande, givet RTW, lästen för mina fötter. Det onda är att jag egentligen gick dit för att köpa ett par svarta oxford med medaljong men gick därifrån med ett par mörkbruna balmoral halvbrouge med medaljong.

Bilden på skoab:s hemsida ser tämligen tråkig ut men väl i butik ser jag att skorna har en mycket fin handpatinering på tåboxen och när jag satte dem på fötterna var det kört.

Edit: en fråga jag dock har är hur jag går tillväga för att byta sula på en handrandsydd sko? Måste den även sulas om på samma sätt eller kan en goodyearmaskin göra det utan att göra dubbla hål? Samt om någon har erfarenhet av Enzo Bonafé vs C&J Handgrade?

Om du med byta sula menar att byta yttersulan behöver du inte in och rota i Goodyearsömmen.
Citera
2015-08-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Om du med byta sula menar att byta yttersulan behöver du inte in och rota i Goodyearsömmen.
Men sulan är ju sydd i randen, så hur sular man om utan att sy om randen? Enzo Bonafé är ju handsydda vilket antagligen inte motsvarar exakt samma avstånd mellan stygn som en goodyearmaskin använder sig av, vilket skulle resultera i att maskinen missar redan gjorda hål i randen och därmed gör dubbla hål?
Citera
2015-08-26, 17:29
Medlem
namnet på dessa skor

Hej!

Jag undrar är det någon som vet namnet på dessa skor eller vet var man kan hitta dem?

http://i.imgur.com/Ab83jv4.jpg
Citera
2015-08-26, 17:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Men sulan är ju sydd i randen, så hur sular man om utan att sy om randen? Enzo Bonafé är ju handsydda vilket antagligen inte motsvarar exakt samma avstånd mellan stygn som en goodyearmaskin använder sig av, vilket skulle resultera i att maskinen missar redan gjorda hål i randen och därmed gör dubbla hål?

Randsömmen är den som fäster ihop bindsula, ovanläder och rand, den behöver inte röras vid en vanlig omsulning. Avlappssömmen är den som fäster ihop rand med slitsula, det är den man sprättar och syr ny vid omsulning. Hos Bonafé är denna söm maskinsydd, så ingen skillnad alls mot Goodyear-randskydd sko. Och även om avlappssömmen är gjord för hand går det sula om med maskin, du kan ställa in stygnlängden (även maskinsydds sulsömmar har olika stygnlängd beroende på tillverkare).

Jag skulle rekommendera ett besök på Shoegazing.se och fliken För nybörjare, där finns lite artiklar som är bra för en som är ny på området.

Gött att du hittat en RTW-läst som sitter bra! Då har du ett rätt högt insteg, kan du räkna med. Och en mörkbrun oxford semi brogue behövs alltid och kommer användas mkt, roligare än svart sko från en fin tillverkare som EB.
Senast redigerad av AlisterG 2015-08-26 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in