2015-08-20, 02:19
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag orkar inte skapa en ny tråd för att ställa min fråga..

Även om detta kanske inte är on-topic så kan man se det i relation till rymdraketer som drivs av bränsle som färdmedel.

Min fråga:
Om man blåser upp en ballong så mycket man kan utan att den spricker, och sen släpper lös den, så kommer den pysa iväg en bra bit.

Låt oss byta ut ballongen som är gjord av gummi mot ett extremt mycket starkare material, och lås oss byta ut våra lungor som blåser in luften mot något som kan blåsa in en jävla massa mer luft.

Kan man skapa en typ av jumbokraft om man pressar in extremt mycket luft i en relativt liten men extremt stark och hållbar behållare?

Kanske en dum idé/tanke.. men jag resonerar som så att om vi verkligen kan pressa in extremt mycket luft så bör i alla fall en människa kunna åka upp en bra bit i luften om hen sitter på behållaren.
Senast redigerad av Pletheneis 2015-08-20 kl. 02:21.
Citera
2015-08-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Även om detta kanske inte är on-topic så kan man se det i relation till rymdraketer som drivs av bränsle som färdmedel.

Min fråga:
Om man blåser upp en ballong så mycket man kan utan att den spricker, och sen släpper lös den, så kommer den pysa iväg en bra bit.

Låt oss byta ut ballongen som är gjord av gummi mot ett extremt mycket starkare material, och lås oss byta ut våra lungor som blåser in luften mot något som kan blåsa in en jävla massa mer luft.

Kan man skapa en typ av jumbokraft om man pressar in extremt mycket luft i en relativt liten men extremt stark och hållbar behållare?

Kanske en dum idé/tanke.. men jag resonerar som så att om vi verkligen kan pressa in extremt mycket luft så bör i alla fall en människa kunna åka upp en bra bit i luften om hen sitter på behållaren.

Det är ju i princip det man gör med rymdraketer fast man använder annat än luft för att få lite bättre tryck och fart på grejorna.
Citera
2015-08-20, 16:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Min fråga:

Det här bör man kunna räkna på iaf lite grovt. Säg t ex att man har ett kg maximalt hoppressad luft. Flytande luft har en densitet på 870 kg/m^3 så det kanske vi kan ta som som en övre gräns? 1 kg har då volymen V=1/870 m^3. Normal luft har densiteten 1.2 kg/m^3 (vid 20°C) och har då volymen V0=1/1.2 m^3. Den energi som vi tänker oss ska driva raketen är den energi som krävs för att trycka ihop luften från V0 till V. Låt oss säga att detta sker snabbt så att ingen värme hinner avges, dvs dQ=0 under processen. Detta är då en s k isentrop process. För en ideal gas gäller då att
P V^γ = konstant
där γ är det adiabatiska indexet som för luft är nära 1.4.
Alltså har vi att
P = P0 (V0/V)^γ
För att trycka ihop volymen med dV krävs energin dE=PdV, dvs den totala energin blir (integrera från V0 till V)
E = P0 ∫ (V0/V)^γ dV = P0 V0^γ [ V^(1-γ)/(1-γ) ] =
= P0 V0^γ /(1-γ) ( V^(1-γ) - V0^(1-γ) )
Som P0 kan vi sätta 1 bar = 10^5 Pa.
Detta ger
E = 2.7 MJ
Dvs per gram hoppressad luft har vi 2.7 kJ eller lite drygt en halv kcal. Detta kan t ex jämföras med kton-enheten för bomber, som baseras på 1 kcal per gram.

Så visst, kan man bara trycka ihop luft något ända in i #&@×× så har man en energi per gram som är jämförbar med explosivämnens...

En praktisk detalj är att också temperaturen (i °K) ökar rätt så rejält, med faktorn (V0/V)^(γ-1), vilket ger ca 3800 °C.. En annan är att trycket enligt ovan ökar med faktorn (V0/V)^γ, vilket ger ca 10 000 bar...

Sen hör det iofs till saken att det inte är energiinehållet som avgör vilken fart raketen kan uppnå. Det som avgör är reaktionsmassan och med vilken hastighet denna blåses ut. Googla på raketekvationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isentropic_process

https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity_ratio
Senast redigerad av nerdnerd 2015-08-20 kl. 16:58.
Citera
2015-08-24, 03:05
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är inte tv och radiosändningar elektromagnetiska fält och lokala där de sänds?
Och det var väl din fråga eller hur?
Hur de hänger med.

Vad jag förklarade för dig var att det handlar om ur vilket perspektiv du ser saker.
Så tänk du igenom vad jag skrev så skall du se att pusselbitarna hamnar på plats.
Alltså du är ju expert på ge svar som inte svarar på någonting om det man frågar om.. Vad fan lokala tvsändningar har att göra med om rumtiden och det elektromagnetiska fältet föjt varandra hand i hand under 13 miljarder år och om isf även ett expanderande elektromagnetiskt fält ger upphov till rödförskjutning. Men visst, jag kan lägga lite pussel tills du hittat rätt dokumentär som kan förklara det hela för dig.
Citera
2015-08-26, 04:02
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag har aldrig fått något bra svar på min fråga, vilken entitet eller struktur bär på de grundläggande konstanternas inställningsvärden. Mest flum.

Edit: Mest flum, inte bara.
Senast redigerad av Knivur-273 2015-08-26 kl. 04:04.
Citera
2015-08-26, 06:07
Medlem
Vad är skillnaden mellan mörk energi resp mörk materia?
Enligt Einstein så borde väl dessa "faktorer" vara fullt ut "omvandlingsbara"?
Citera
2015-08-26, 09:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Alltså du är ju expert på ge svar som inte svarar på någonting om det man frågar om.. Vad fan lokala tvsändningar har att göra med om rumtiden och det elektromagnetiska fältet föjt varandra hand i hand under 13 miljarder år och om isf även ett expanderande elektromagnetiskt fält ger upphov till rödförskjutning. Men visst, jag kan lägga lite pussel tills du hittat rätt dokumentär som kan förklara det hela för dig.
Då kanske det kan bero på att du inte riktigt förstod vad du frågade?
Från det fotoner bildats har de följt universums expansion och innan dess följde den partikelsoppa som de uppstod ur expansionen. Finns inget jag vet som talar om motsatsen.

Frågan man kan ställa sig är var de fotoner som produceras "vid universums gräns" tar vägen om man nu inte tror universum är oändligt. Då deras hastighet är högre än den lokala expansionen så borde de fara in i en "vägg" till "ingentingheten".

Låter lite som Nobelprisnivå på det svaret om det ens finns eller om frågan ens är relevant.
Citera
2015-08-26, 09:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Lite som att fråga om skillnaden mellan en sten och elektricitet.

Sedan vet man inte ens om mörk energi existerar och hur den evt kan omvandlas.
Citera
2015-08-26, 10:36
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då kanske det kan bero på att du inte riktigt förstod vad du frågade?
Från det fotoner bildats har de följt universums expansion och innan dess följde den partikelsoppa som de uppstod ur expansionen. Finns inget jag vet som talar om motsatsen.

Frågan man kan ställa sig är var de fotoner som produceras "vid universums gräns" tar vägen om man nu inte tror universum är oändligt. Då deras hastighet är högre än den lokala expansionen så borde de fara in i en "vägg" till "ingentingheten".

Låter lite som Nobelprisnivå på det svaret om det ens finns eller om frågan ens är relevant.
Fotonen är en kvanta av excitation av fältet och hur vida just din foton skapades då eller nu spelar ingen roll för grundfrågan, rummets vägg expanderar alltid snabbare än ljusets hastighet, eller så är elektromagnetiska fältet som skapar just rummet, vilket bara skapar ännu mer frågor :/

Men efter en del funderingar så tror jag nog att rödförskjutningen beror på att det elektromagnetiskta fältet expanderar och inte på rummets expansion "töjer" ut elektromagnetiska fältet. Men det känns fel med ett från rummet frikopplat fält ändå. Fuck it, im gonna read some books instead
Citera
2015-08-26, 10:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Fotonen är en kvanta av excitation av fältet och hur vida just din foton skapades då eller nu spelar ingen roll för grundfrågan, rummets vägg expanderar alltid snabbare än ljusets hastighet, eller så är elektromagnetiska fältet som skapar just rummet, vilket bara skapar ännu mer frågor :/
Nej så är det inte, långt ifrån, vi upplever inte rumexpansionen som > c förrän på avstånd > 13 miljarder ljusår har jag för mig det är. Lokalt är det betydligt beskedligare och fotonerna är betydligt snabbare. Så 13 miljarder ljusår bort gäller samma premisser och yttligare 13 bort ... ... ...
Citera
2015-08-26, 11:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille

Wikipedia har bra artiklar om båda sakerna. Annars finns det ju också Google. Läs på själv och återkom om du har mer specifika frågor.
Citera
2015-08-26, 12:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har aldrig fått något bra svar på min fråga, vilken entitet eller struktur bär på de grundläggande konstanternas inställningsvärden. Mest flum.

Edit: Mest flum, inte bara.

Menar du sånt som elektronens laddning, gravitationskonstanten, c, Plancks konstant, osv? Ingen vet, men forskning pågår. Många tror på strängfysik. Läs någon bok av Brian Greene.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in