2015-08-23, 10:27
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, en ansjovismacka med hårdkokt ägg, ansjovissnurra som gratineras i ugn, ansjovisomelett, ansovispaj (eller på en pizza) eller gubbröra. Ha som tillbehör till potatisen i doppikopp eller tja en variant på jansson med kokt potatis - ansjovislåda (http://www.kokaihop.se/recept/ansjovislada)
Tack för förslagen. Ansjovislådan såg fin ut.
Citera
2015-08-23, 13:54
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag vill ha någonting som är fullproppat med vitaminer, protein och kolhydrater som går att tillaga på fem minuter eller mindre, förberedelser inräknat. Jag hatar att laga mat över allt annat och dessvärre så behöver jag ganska näringsrik kost då jag har ett fysiskt yrke. Vet inte vilken kväll i ordningen det är jag sitter och kommer på sent omsider att det är dags att dra ut i krig i fiendeland. Jävla fittkölökfsdjaslpkdguoäåw

Edit: Har en konservburk med ärtsoppa på 4 kilo, den skall jag nog ge mig på tänkte jag. Frågan är bara hur jag förvarar de 3,7 kilona som blir över. Kan jag ställa den frågan som en bifråga här eller hör det hemma i en annan tråd?

Tonfiskröra, burk tonfisk, creme fraiche, salt, peppar, citron blanda ihop sedan käkar du det på en macka.
Citera
2015-08-26, 02:16
Medlem
Ska nu bjuda på lite "finare" (hint: inte snabbmakaroner och korv, utan det ska verka lite mer ansträngt), men tycker det är skittråkigt att laga mat, vad finns att göra som är enkelt, billigt, och ändå kan smaka riktigt bra?
Citera
2015-08-26, 02:18
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCWenT
Ska nu bjuda på lite "finare" (hint: inte snabbmakaroner och korv, utan det ska verka lite mer ansträngt), men tycker det är skittråkigt att laga mat, vad finns att göra som är enkelt, billigt, och ändå kan smaka riktigt bra?

Här kan du säkert hitta lite inspiration: http://www.jamieoliver.com/recipes/category/course/cheap-cheerful/#OHFq1yQrt6iDRQZ7.97
Citera
2015-08-26, 08:02
Medlem
Moffins avatar
Citat:

Jag har ett supergott recept på fyllda fläskrullader i gräddsås med hasselbackspotatis jag kan leta upp nångång ikväll om du vill

Låter avancerat, ser avancerat ut men är väldigt enkelt att göra. Både potatis och skinkshnitzel är dessutom billigt.

Ett annat tips om du tänkt bjuda på förrätt eller tilltugg är att göra eget vitlöksbröd! Det brukar imponera väldigt på de flesta och är löjligt enkelt att göra. Du köper bara en sån lång baguette på ICA eller så för typ en tia. Låt en stor klick smör bli rumstempererad och pressa sen vitlök (inte för mycket) och blanda in i smöret med lite finhackad persilja. Bred på brödbitarna du skär i "snittar" och om du vill toppa med lite riven mozarella. Ugnen i 200 grader i ca 10 minuter men passa så de inte blir brända
Citera
2015-08-26, 10:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag har ett supergott recept på fyllda fläskrullader i gräddsås med hasselbackspotatis jag kan leta upp nångång ikväll om du vill

Låter avancerat, ser avancerat ut men är väldigt enkelt att göra. Både potatis och skinkshnitzel är dessutom billigt.

Ett annat tips om du tänkt bjuda på förrätt eller tilltugg är att göra eget vitlöksbröd! Det brukar imponera väldigt på de flesta och är löjligt enkelt att göra. Du köper bara en sån lång baguette på ICA eller så för typ en tia. Låt en stor klick smör bli rumstempererad och pressa sen vitlök (inte för mycket) och blanda in i smöret med lite finhackad persilja. Bred på brödbitarna du skär i "snittar" och om du vill toppa med lite riven mozarella. Ugnen i 200 grader i ca 10 minuter men passa så de inte blir brända
Det receptet får du gärna leta upp.
Goda rullader i olika former kan man aldrig få för många recept av.
Citera
2015-08-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Det låter ju helt underbart gott! Du får jättegärna leta rätt på receptet!
Citera
2015-08-26, 13:16
Medlem
Vad kan jag laga för enkelt som funkar till matlådor ikväll om jag har kyckling, köttfärs, ris,pasta lite grönsaker och lök i kylen, matlagningsgrädde, soja och falukorv? Har inte så mycket matlagningsgrädde i kylen så det räcker till korvstroganoff tror jag och köttfärsås gjorde jag nyligen. Har ni några tips?
Citera
2015-08-26, 13:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Vad kan jag laga för enkelt som funkar till matlådor ikväll om jag har kyckling, köttfärs, ris,pasta lite grönsaker och lök i kylen, matlagningsgrädde, soja och falukorv? Har inte så mycket matlagningsgrädde i kylen så det räcker till korvstroganoff tror jag och köttfärsås gjorde jag nyligen. Har ni några tips?

Korv och pasta såklart (ketchup skulle vara trevligt), kyckling ris är ju en till given variant, köttfärs, grönsaker (wokade) tänk laab muu och soja till den. Laab... ok ett recept https://www.youtube.com/watch?v=DIjkpLiEHy0
Citera
2015-08-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj

Varför inte göra en kyckling med enkel currysås.
Handla gärna till vitlök, äpple, currypulver

sås:
Fräs hackad lök, vitlök, äpple och currypulver tills löken är mjuk.
Häll i grädden i stekpannan och låt koka ihop.
Smaka av med salt, peppar och currypulver efter behag.
Sila såsen för att få den slät.

Servera med ris och stekt kyckling.

För att göra såsen tjockare kan du strö över lite mjöl och fräsa runt med lökblandningen strax innan du häller i grädden.
Alternativt ha i maizena efter det att såsen kokat ihop.

Smaklig spis
Citera
2015-08-26, 15:07
Medlem
Okej tack för tipsen! Blir nog att köra lite lök, matlagningsgrädde och falukorv och sen pasta till. Får köra på den lilla matlagningsgrädden jag har för hinner ej handla idag.
Citera
2015-08-27, 08:03
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det receptet får du gärna leta upp.
Goda rullader i olika former kan man aldrig få för många recept av.

Citat:
Det låter ju helt underbart gott! Du får jättegärna leta rätt på receptet!

Jag hann tyvärr inte igår men lovar att jag postar det här ikväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in