2015-07-01, 02:16
Medlem
BirkaBagarens avatar
Fick över rätt mycket sås när jag gjorde lasagne. Osäker på om man kan kalla den för en bechamelsås då det är ost i.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för kul med den? Mer lasagne är jag inte så sugen på.
Citera
2015-07-01, 14:05
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Fick över rätt mycket sås när jag gjorde lasagne. Osäker på om man kan kalla den för en bechamelsås då det är ost i.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för kul med den? Mer lasagne är jag inte så sugen på.

Den kanske skulle passa i en köttfärspaj?
Citera
2015-07-02, 06:53
Medlem
Citat:

Ös i bacon eller bitar av rökt skinka och blanda med spagge. Då får du typ den pasta med ost och skinksås man fick i plugget.......
Citera
2015-07-02, 08:46
Medlem
christerys avatar
Citat:

Skulle gjort en gratäng, kassler skivad så såsen kommer åt (salta inte mera, den kan bli för salt) med den såsen som bas men tryck ner lite tomatsås i åxå, eller falukorv - nu skivad nästan hela vägen ner och sen i med lök mellan skivorna, ost och på med såsen.

Såklart får du sätta på mer ost, ost är så jäkla gott.

Idén med spaghetti var ju inte dum men du ville ju inte ha lasagne så jag hoppade över det förslaget.
Citera
2015-07-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skulle gjort en gratäng, kassler skivad så såsen kommer åt (salta inte mera, den kan bli för salt) med den såsen som bas men tryck ner lite tomatsås i åxå, eller falukorv - nu skivad nästan hela vägen ner och sen i med lök mellan skivorna, ost och på med såsen.

Såklart får du sätta på mer ost, ost är så jäkla gott.

Idén med spaghetti var ju inte dum men du ville ju inte ha lasagne så jag hoppade över det förslaget.

Kassler med krämig ostsås låter ju helt sjukt gott!!

Man kanske kan ha i senap och pepparrot och servera till frukostkorv

Nu blev jag ju sjukt hungrig......
Citera
2015-07-05, 23:08
Medlem
Isnatts avatar
Kamrater!

Jag skulle ha fest i helgen men det blev strul, så nu har jag en väldig massa limefrukter över! Vad kan jag göra med dom förutom att slänga ner ett par klyftor i läsken..
Citera
2015-07-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Kamrater!

Jag skulle ha fest i helgen men det blev strul, så nu har jag en väldig massa limefrukter över! Vad kan jag göra med dom förutom att slänga ner ett par klyftor i läsken..

Tvätta av, skär upp i klyftor och frus. Is och lime kombo!

Limesorbe kanske.
Andvända i marinader.
Pressa ut saften och frys iskuber.
Limesås till fisk.

Bara några snabba idéer.
Citera
2015-08-17, 20:15
Medlem
Jag vill ha någonting som är fullproppat med vitaminer, protein och kolhydrater som går att tillaga på fem minuter eller mindre, förberedelser inräknat. Jag hatar att laga mat över allt annat och dessvärre så behöver jag ganska näringsrik kost då jag har ett fysiskt yrke. Vet inte vilken kväll i ordningen det är jag sitter och kommer på sent omsider att det är dags att dra ut i krig i fiendeland. Jävla fittkölökfsdjaslpkdguoäåw

Edit: Har en konservburk med ärtsoppa på 4 kilo, den skall jag nog ge mig på tänkte jag. Frågan är bara hur jag förvarar de 3,7 kilona som blir över. Kan jag ställa den frågan som en bifråga här eller hör det hemma i en annan tråd?
Senast redigerad av Cimaron 2015-08-17 kl. 20:17.
Citera
2015-08-18, 08:25
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag vill ha någonting som är fullproppat med vitaminer, protein och kolhydrater som går att tillaga på fem minuter eller mindre, förberedelser inräknat. Jag hatar att laga mat över allt annat och dessvärre så behöver jag ganska näringsrik kost då jag har ett fysiskt yrke. Vet inte vilken kväll i ordningen det är jag sitter och kommer på sent omsider att det är dags att dra ut i krig i fiendeland. Jävla fittkölökfsdjaslpkdguoäåw

Edit: Har en konservburk med ärtsoppa på 4 kilo, den skall jag nog ge mig på tänkte jag. Frågan är bara hur jag förvarar de 3,7 kilona som blir över. Kan jag ställa den frågan som en bifråga här eller hör det hemma i en annan tråd?

Du kan frysa in ärtsoppan som blir över i portioner.

Gör en röra på tonfisk, ägg, röd lök, majonnäs, creme fraiche (eller kvarg om du vill ha mer protein men sämre smak), dill och lite citronpeppar. Ät i tunnbröd eller tortilla med lite grönsaker, tomat är bra. Dela en kiwi och ät till.

Gott och rätt bra som mellanmål. Ska du laga middag kommer du nog behöva mer än 5 minuter.
Citera
2015-08-22, 12:38
Medlem
heinos avatar
Har flera Grebbestads Ansjovis här hemma. Vad kan man hitta på med dessa, förutom Jansons?
Citera
2015-08-22, 17:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Har flera Grebbestads Ansjovis här hemma. Vad kan man hitta på med dessa, förutom Jansons?
Finns hur många pastarätter som helst med ansjovis som bas.
Citera
2015-08-23, 04:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino

Tja, en ansjovismacka med hårdkokt ägg, ansjovissnurra som gratineras i ugn, ansjovisomelett, ansovispaj (eller på en pizza) eller gubbröra. Ha som tillbehör till potatisen i doppikopp eller tja en variant på jansson med kokt potatis - ansjovislåda (http://www.kokaihop.se/recept/ansjovislada)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in