2015-08-25, 20:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och i så fall borde vi ha fått nys om det, kan jag tänka. Det var därför jag tog upp det. På vilka häktningsgrunder sitter NB inne i natt?
Svar: han måste ha gått med på det. Om inte domstolen kan bestämma det över hans huvud.

Om det är så, att han nu sitter en natt frivilligt, då kan vi väl alltid dra av +1000 kr på skadeståndet han får om han blir frikänd/släppt
Tror du verkligen på det?

Klart han måste sitta inne till förhandlingen, som ska hållas snarast.
2015-08-25, 20:47
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte ensam om den "myten". http://omni.se/topic/da20af94-a9ed-4432-bb76-62028f29b89d/f944b06c-6990-46fb-a5a4-421a8c73f4c6
Det där är historia nu och från annat läge i utredningen. Nu är ju inte GW här vad jag vet, men jag är övertygad om att han skulle uttrycka sig annorlunda om han fått reda på att MGM blod finns på offrets mobiltelefon. Så du får väl svara i hans ställe! Tror du att den finniga ynglingen lyckats plantera blod från MGM? Eller är det nu mer sannolikt att det inte alls rör sig om någon plantering, utan istället att (sannolikt) rätt man är fångad i nätet. Det står dig fritt att säga att vad du tror inte har betydelse, men då infinner sig istället frågan om vad du gör i tråden 16-18 h/dygn.
2015-08-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja det har du missat, men inte just den här artikeln. Snackpåsen Snickesnacki igen! Åsikterna går isär om det centrala - att NBs dna hittats på LHs kläder. Dvs kläder på - eller i direkt anslutning till - kroppen. Och lite konstigt är det att polis o åklagare fortfarande är kryptiska om detta.

Om nu NB's blod hittats på Lisas krossade mobil, hur förklarar man rimligen detta? Om nu NB är oskyldig, har han inte precis ALLT att vinna på att förklara hur det kommer sig?

Även om det inte binder honom direkt till mordet så är det ju en ytterst besvärande omständighet.
2015-08-25, 20:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Om nu NB's blod hittats på Lisas krossade mobil, hur förklarar man rimligen detta? Om nu NB är oskyldig, har han inte precis ALLT att vinna på att förklara hur det kommer sig?

Även om det inte binder honom direkt till mordet så är det ju en ytterst besvärande omständighet.
Samtidigt kan man undra varför åklagaren sprider sin vetskap på det här sättet. En uppgift i en tidning, en annan i en annan osv. Kan inte någon eller några journalister missuppfatta?
2015-08-25, 20:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja det har du missat, men inte just den här artikeln. Snackpåsen Snickesnacki igen! Åsikterna går isär om det centrala - att NBs dna hittats på LHs kläder. Dvs kläder på - eller i direkt anslutning till - kroppen. Och lite konstigt är det att polis o åklagare fortfarande är kryptiska om detta.

Ja, halvkvädna visor, lite som MegaTant som säger A men inte B.

Ursäkta MegaTant men nu är det dags att säga B.
2015-08-25, 20:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det där är historia nu
Javisst, det var ju GW:s tankar gjorda endast fem dagar efter att de tre häktade blivit aktuella.
Och efter det har han ju inte tjatat om en annan GM, utan bara oroat sig över bevisningen:

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/nu-ar-jag-mycket-orolig-att-mordaren-kan-ga-fri/
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-25 kl. 21:03.
2015-08-25, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är väl ett av få fall när den taktiken faktiskt har flugit - och det återstår väl att se om den faktiskt flög långsiktigt, för HD har väl inte klämt ur sig ett resningsbeslut än?

Men i det fallet komplicerades åklagarens jobb av att barnen i sina signalement angav en väldigt o-Goransk hårfärg.

Med största respekt för ditt vetande Hamilkar

Hur går det till för att få en kropp till att inte kunna
fastslå tiden när döden inträffat?

Det låter på mig som något väldigt makabert utförts.
Fattar inte hur?
Om nu inte kroppen legat i bensin/disel eller vad?
Märkligt

Förstår om du inte kan helt svara på den frågan, kanske
bara en Rättsobducent kan ge möjligt svar på?
Och varför går man så långt, att göra det?
Att dölja spår och tid, därmed ge rum för viktiga
iakttagelser just vid tidpunkt....
Men då har GM haft för avsikt att hon skulle hittas just
där.... Eller var det på ett förberedande stadie
för nedgrävning/ bort transport / gjutas in i cement
och på så vis inte låta några förruttnelse bakterier
förstöra fundamentet?
Väldigt utstuderat så fall?
Tackar på förhand för svar.
PM går bra.
Mvh
2015-08-25, 21:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Intressant, det där. Kanske går det nu att slå hål på myten om finnig tonåring som GM, den givna kandidaten i den Xenianska statistiken (och logiken). Om det nu inte skulle vara en något så udda typ som trots sin sparsmakade livserfarenhet lärt sig att plantera blod från den annars intet ont anande misstänkte - på offrets mobiltelefon.
Visar det sig att sperma hittats hos offret så ska vi kanske icke utesluta möjligheten att en
förslagen alternativ GM, finnig tonåring eller ej, smugit in i natten hos den häktade och
tömt honom på lite fortplantningsvätska för att sedan i sin oerhörda illvilja plantera detta
hos nämnda offer.
Vår tids förövare är mäktiga i princip vad som helst.
Man bävar inför den uppfinningsrika ondskan ute i verkligheten.

Advokaten lät ju höra av sig idag förresten och det lät ju på henne som att det döljer sig
en annan sanning bakom Lisas öde än den vi nu tror oss ana:

Inger Rönnbäck är kritisk till åklagarens agerande och polisens arbete.
– Jag är rädd att man har släppt viktiga spår. I så fall kan det här bli ouppklarat. I värsta fall kan det bli så. Det här har gått till på något annat sätt än vi vet. Det kommer att visa sig när allt lyfts fram dagern med allt större tydlighet.

Det låter ju väldigt säkert från henne: "det här har gått till på annat sätt än vi vet".

Oj, då. Det blir spännande framöver i det här högprofilerade ärendet uppenbarligen.
Advokaten IR ska bjuda oss på nåt riktigt smaskigt av allt att döma.
Hon måste ha bra insyn i utredningen trots att hon egentligen inte borde ha det.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-25 kl. 21:09.
2015-08-25, 21:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Tror du verkligen på det?

Vad som helst kan hända imorgon, känns det som.

Citat:
Klart han måste sitta inne till förhandlingen, som ska hållas snarast.

Nå, jag ser ett samband mellan framflyttningen av häktningsförhandlingen resp. personutredningen till samma datum. Vi får nog veta en hel del imorgon, det är min tanke...

Jag tror också att man kan ha mer bevis mot MGM än redovisat. Man släpper dock inte mer än vad som behövs vid omhäktningen. SL sa ju att man skulle förhöra MGM efter omhäktningen, vilket jag tyckte lät skumt då. Nu är det ännu mer skumt eftersom omhäktningen dröjer ett dygn.

Man brukar ju ha något nytt att komma med, då man förhör misstänkta. Kan de konfrontera NB med tung bevisning imorgon i domstolen? Eller sparar de något till förhöret de ska hålla efteråt?

Om MGM är skyldig, kan det komma ett erkännande imorgon t.o.m.
Hoppas man har självmordssäkrat rummet han sitter i under videolänkförhandlingen. Trådlösa enheter etc, så att han inte hänger sig i hörlurarsladden...
2015-08-25, 21:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vad som helst kan hända imorgon, känns det som.

Nå, jag ser ett samband mellan framflyttningen av häktningsförhandlingen resp. personutredningen till samma datum. Vi får nog veta en hel del imorgon, det är min tanke...

Jag tror också att man kan ha mer bevis mot MGM än redovisat. Man släpper dock inte mer än vad som behövs vid omhäktningen. SL sa ju att man skulle förhöra MGM efter omhäktningen, vilket jag tyckte lät skumt då. Nu är det ännu mer skumt eftersom omhäktningen dröjer ett dygn.

Man brukar ju ha något nytt att komma med, då man förhör misstänkta. Kan de konfrontera NB med tung bevisning imorgon i domstolen? Eller sparar de något till förhöret de ska hålla efteråt?

Om MGM är skyldig, kan det komma ett erkännande imorgon t.o.m.
Hoppas man har självmordssäkrat rummet han sitter i under videolänkförhandlingen. Trådlösa enheter etc, så att han inte hänger sig i hörlurarsladden...
Jag tycker också det verkar konstigt, varför inte konfrontera honom med all bevisning under häktningsförhandlingen? Advokaten får ju höra det under förhöret se'n. Vill åklagaren hålla undan information från domstolen?

Jag har aldrig varit på en häktningsförhandling via videolänk, men jag har sett början och slutet av sådana förhandlingar. Jag har då inte sett någon tillsammans med den misstänkte, men jag tror inte du behöver vara orolig, han är inte ensam.
2015-08-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Eller så skriver du din teori precis som alla andra.

Om det vore så enkelt. Kan inte ens skriva varför.
2015-08-25, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Visar det sig att sperma hittats hos offret så ska vi kanske icke utesluta möjligheten att en
förslagen alternativ GM, finnig tonåring eller ej, smugit in i natten hos den häktade och
tömt honom på lite fortplantningsvätska för att sedan i sin oerhörda illvilja plantera detta
hos nämnda offer.
Vår tids förövare är mäktiga i princip vad som helst.
Man bävar inför den uppfinningsrika ondskan ute i verkligheten.

Advokaten lät ju höra av sig idag förresten och det lät ju på henne som att det döljer sig
en annan sanning bakom Lisas öde än den vi nu tror oss ana:

Inger Rönnbäck är kritisk till åklagarens agerande och polisens arbete.
– Jag är rädd att man har släppt viktiga spår. I så fall kan det här bli ouppklarat. I värsta fall kan det bli så. Det här har gått till på något annat sätt än vi vet. Det kommer att visa sig när allt lyfts fram dagern med allt större tydlighet.

Det låter ju väldigt säkert från henne: "det här har gått till på annat sätt än vi vet".

Oj, då. Det blir spännande framöver i det här högprofilerade ärendet uppenbarligen.
Advokaten IR ska bjuda oss på nåt riktigt smaskigt av allt att döma.
Hon måste ha bra insyn i utredningen trots att hon egentligen inte borde ha det.

Jag tror att sånna som dig kommer bli besvikna.
Kan man inte fastslå tid när döden inträffat har någon
gått grundligt till väga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in