2015-08-25, 19:25
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det tog en vecka mellan gripandet och den rättsmedicinska undersökningen av mannen som misstänktes för mordet på Vatchareeya i Boden. Det hinner hända mycket med sår på en vecka.

Misstänkta och dömda styckmördaren, som fick 14 års fängelse. Intressant att veta din åsikt i det fallet, men tror mig veta redan. Du frågar personer vad som skulle krävas för att dom ska tvivla på NB:s skuld? Vad skulle själv krävas för dig, att han kan vara skyldig. Ett erkännande? Mördare erkänner sällan sina brott. Får hoppas du trollar klart i tråden när domen är spikad , och du har fup tillgodo. Just nu så är dina teorier av noll och intet värde, rena skämten.
2015-08-25, 19:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Det enda vi vet är att Lisa hittats, dna finns.
Detta kommer att sluta som i Falun, brott mot griftefriden,
där varje rättknullad människa vet vem som mördade Linda Chen,
men det räckte inte till en fällande dom för mord.
Det kommer att sluta på samma sätt här åxå, tror jag.
Att det gick som det gick i Falun berodde enbart på att det inte gick att säkerställa att Linda hade blivit bragt om livet. Här vet vi enligt åklagaren att Lisa har dödats.
2015-08-25, 19:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att det gick som det gick i Falun berodde enbart på att det inte gick att säkerställa att Linda hade blivit bragt om livet. Här vet vi enligt åklagaren att Lisa har dödats.
Visste vi inte det i Falun också, enligt åklagaren?
2015-08-25, 19:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Citat:
Emballage? Inte omöjligt, men med tanke på polisernas reaktion på fyndplatsen var hon knappast emballerad där

Kan inte polisernas reaktion bero på att de hade förväntat sej att hitta henne vid liv och hoppats eftersom hon ju först var efterlyst som "bortrövad". Men så hittade de henne död
Bara en undran
2015-08-25, 19:30
Medlem
Citat:
Bevisen i Lisa Holm-fallet håller för ännu en omhäktning. Men om den räcker för fällande dom är osäkert. Det anser kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki.

Citat:
En normal utredningstid för ett misstänkt mord i Västra Götaland är fem-sex månader.

35-åringens advokat har dock kritiserat de långa häktningstiderna, parat med bristen på information.

- Sverige har vid flera tillfällen kritiserats för sina långa häktningstider och i det här fallet kan man inte frigöra sig ifrån misstanken att semestrarna haft betydelse. Men det är inte förenligt med vårt rättssystem, inte minst med tanke på offren, säger Jerzy Sarnecki.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang
2015-08-25, 19:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jaha, NB startar attacken tidigast 18:23, dödar Lisa, emballerar kroppen, kör den till Martorp, och köper pizza 19:30. Wow, snabb man. Det var ont om tid redan innan vi lade in emballering i tidkalkylen. Är det inte mer sannolikt att Lisa transporterades oemballerad i en bil som NB inte förfogade över?

Jaså pizzaköpet är officiellt nu? Var har du läst det?
2015-08-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Eftersom du kniper om vad du tror, så kan du ju alltid säga att det var precis vad jag trodde efteråt. Bekvämt och bra!

Jag är tacksam att någon annan tar fram liknande teorier som jag. Vi har varit få. När jag försökte skriva försiktigt, för jag förstog att vissa saker är tabu här, så fick jag en hel storm mot mig. Flachback är nytt för mig. Brukar inte diskutera annars heller på nätet. Tänkte att jag slutar skriva här. Nu dög upp dessa liknande teorier plötsligt upp. Fortfarande vet inte hur jag skulle kunna uttrycka mig...Kanske bäst jag slutar.
2015-08-25, 19:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Reaktionen bör väl rimligtvis ha kommit efter att de öppnat emballaget.

Emballage eller inte, vissa av oss misstänker i alla fall att förvaringsplatsen varit temporär och att NB:s tanke varit att vid tillfälle förstöra eller flytta kroppen.

Det är den rimligaste förklaringen.
2015-08-25, 19:35
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jaha, NB startar attacken tidigast 18:23, dödar Lisa, emballerar kroppen, kör den till Martorp, och köper pizza 19:30. Wow, snabb man. Det var ont om tid redan innan vi lade in emballering i tidkalkylen. Är det inte mer sannolikt att Lisa transporterades oemballerad i en bil som NB inte förfogade över?
Vi vet ännu inte om han var i butiken. Men oavsett, att svepa in kroppen i en eller två presenningar, har han garanterat fixat snabbt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-25 kl. 19:56.
2015-08-25, 19:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang
Tackar för den länken. Vad fåntratten JS säger har ingen betydelse däremot så fanns där en annan intressant uppgift:

"Åklagare och polis har länge väntat på det slutgiltiga obduktionsprotokollet som kom på måndagen. Där bekräftades dödsorsaken, men uppgiften om tidpunkten för Lisa Holms död saknades.

GP bad en av NFC:s pressekreterare Carolina Ekéus, undersöka tidsplanen för leverans av de slutgiltiga dokumenten.

- Det finns ingen tidtabell."

Så fortfarande har man alltså inte kunnat fastställa när BO dog. Fan alltså, man vill inte tänka det värsta här.
2015-08-25, 19:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag är tacksam att någon annan tar fram liknande teorier som jag. Vi har varit få. När jag försökte skriva försiktigt, för jag förstog att vissa saker är tabu här, så fick jag en hel storm mot mig. Flachback är nytt för mig. Brukar inte diskutera annars heller på nätet. Tänkte att jag slutar skriva här. Nu dög upp dessa liknande teorier plötsligt upp. Fortfarande vet inte hur jag skulle kunna uttrycka mig...Kanske bäst jag slutar.

Eller så skriver du din teori precis som alla andra.
2015-08-25, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, det dröjer minst en månad innan rättegången. Och för Hokan Goran gick det bra. (FB) Mord i Haninge på Susann Sallinen. Emad Aboras häktad för anstiftan 120924 Han sa inte ett ord före tingsrättsförhandlingen, och friades i hovrätten.
Det är väl ett av få fall när den taktiken faktiskt har flugit - och det återstår väl att se om den faktiskt flög långsiktigt, för HD har väl inte klämt ur sig ett resningsbeslut än?

Men i det fallet komplicerades åklagarens jobb av att barnen i sina signalement angav en väldigt o-Goransk hårfärg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in