2015-08-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja fast det var ju det jag skrev. Pga tidsbrist hamnar hon i boden.
Därefter skulle hon gömmas någon annanstans men han hinner inte innanMPS invaderar Blomberg.

Jag förstog nog dig rätt. Vi har bara lite olika uppfattningar om detta. I början tänkte jag lika som du men sen senare fick jag en hel annan uppfattning, precis om allting. Så i min version är det inte någon tidsbrist alls i början av händelsekedjan. Då kunde man inte veta att MP kommer dit. Jag tror att det finns en annan gm, som planerade detta och hade i tankarna att sätta litauern dit. Därför valdes det en byggnad i Blombersg domäner. Mgm tänkte kanske efteråt att flytta kroppeen på egen hand men hann inte för det kom MP och massa poliser till trakten.
2015-08-25, 20:09
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak är personutredningen av NB som kriminalvården skulle lämna till domstolen den 20/8. Jag läste härom dagen att de hade fått uppskov till den 26/8, alltså imorgon.
Vilket sammanträffande, samtidigt med omhäktningsförhandlingen (som också sköts upp) kommer vi att få ta del av information om NB:s person och kanske lite om vad han har gjort hittills i sitt liv.

Vi kommer säkert att få veta om han är straffad eller registrerad på något sätt. Frågan är om vi får veta något om hans privatliv, tidigare flickvänner och vad de säger om honom. Det är sånt som jag skulle vilja veta om jag var inblandad i ärendet. Han har varit gift i bara tre år, så det kan finnas en del förhistoria.

Här kunde ju litauiska polisen vara den svenska polisen behjälplig, vilket de ju så gärna vill. Fast sånt kanske inte kriminalvården befattar sig med?

Tänk om tre flickvänner intygar att han är världens snällaste kille.
Tänk om en säger att han är ett monster.
Personutredning är juridiskt helt ointressant. Det berör var en person bor, hur man tjänar pengar etc. I stort har det att göra om ifall man är ett socialfall eller inte. De gör garanterat inga djupa undersökningar om privatliv eller tidigare flickvänner. Det är polisens jobb.
2015-08-25, 20:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är väl ett av få fall när den taktiken faktiskt har flugit - och det återstår väl att se om den faktiskt flög långsiktigt, för HD har väl inte klämt ur sig ett resningsbeslut än?

Men i det fallet komplicerades åklagarens jobb av att barnen i sina signalement angav en väldigt o-Goransk hårfärg.
Iaf står det inget om resningsbeslut i HD i tråden, så om det har kommit så är det de senaste dagarna.

Jobbet underlättas av att anstiftaren är dömd.
2015-08-25, 20:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Häktningsframställan kom in igår. Se länken:

http://www.vk.se/1513493/35-aringen-begars-omhaktad

Okej, då har åklagaren i vart fall gjort vad han skulle men man kan ju fråga säg varför häktningsförhandlingen inte var idag utan imorgon men som sagt det kan ha skett i samråd den häktade.
2015-08-25, 20:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang

På måndagen bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.

Har jag missat detta? Ni kanske redan har sett det!
Jag hade inte sett detta, men misstänkt något i den stilen.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-25, 20:29
Medlem
valleros avatar
Citat:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang

På måndagen bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.

Ja det har du missat, men inte just den här artikeln. Snackpåsen Snickesnacki igen! Åsikterna går isär om det centrala - att NBs dna hittats på LHs kläder. Dvs kläder på - eller i direkt anslutning till - kroppen. Och lite konstigt är det att polis o åklagare fortfarande är kryptiska om detta.
2015-08-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Hmm. Förstår inte frågan.

Om du nu tror att NB är utsatt för någon form av komplott så har han ju haft gott om tid att prata.

Han är ju häktad misstänkt för mord och borde väl i sådant fall försöka undvika att bli dömd för något han,enligt din teori,ej har gjort?

Eller har jag missförstått dig?
2015-08-25, 20:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Okej, då har åklagaren i vart fall gjort vad han skulle men man kan ju fråga säg varför häktningsförhandlingen inte var idag utan imorgon men som sagt det kan ha skett i samråd den häktade.

Och i så fall borde vi ha fått nys om det, kan jag tänka. Det var därför jag tog upp det. På vilka häktningsgrunder sitter NB inne i natt?
Svar: han måste ha gått med på det. Om inte domstolen kan bestämma det över hans huvud.

Om det är så, att han nu sitter en natt frivilligt, då kan vi väl alltid dra av +1000 kr på skadeståndet han får om han blir frikänd/släppt
2015-08-25, 20:34
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Intressant, det där. Kanske går det nu att slå hål på myten om finnig tonåring som GM, den givna kandidaten i den Xenianska statistiken (och logiken). Om det nu inte skulle vara en något så udda typ som trots sin sparsmakade livserfarenhet lärt sig att plantera blod från den annars intet ont anande misstänkte - på offrets mobiltelefon.
2015-08-25, 20:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag förstog nog dig rätt. Vi har bara lite olika uppfattningar om detta. I början tänkte jag lika som du men sen senare fick jag en hel annan uppfattning, precis om allting. Så i min version är det inte någon tidsbrist alls i början av händelsekedjan. Då kunde man inte veta att MP kommer dit. Jag tror att det finns en annan gm, som planerade detta och hade i tankarna att sätta litauern dit. Därför valdes det en byggnad i Blombersg domäner. Mgm tänkte kanske efteråt att flytta kroppeen på egen hand men hann inte för det kom MP och massa poliser till trakten.

Tidsbristen som jag ser det ligger i början mot familjen. Han kanske bara skulle på ett kortare ärende och kan inte vara borta för länge. Det blir boden då han vet att ingen rör sig där utan anledning. Sen är det arbetsdag igen och han kanske inte får det tillfället han vill och sen dyker MPS upp.
Jag tror vi kan vara säkra på att det är rätt man som är häktad.
2015-08-25, 20:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Personutredning är juridiskt helt ointressant. Det berör var en person bor, hur man tjänar pengar etc. I stort har det att göra om ifall man är ett socialfall eller inte. De gör garanterat inga djupa undersökningar om privatliv eller tidigare flickvänner. Det är polisens jobb.

Men de ska också hämta in referenser i vissa fall. Kanske är det här ett sånt fall? Därför fick de en veckas uppskov. Det är fullt möjligt att polisen i Litauen hjälper till i så fall.
2015-08-25, 20:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Intressant, det där. Kanske går det nu att slå hål på myten om finnig tonåring som GM, den givna kandidaten i den Xenianska statistiken (och logiken). Om det nu inte skulle vara en något så udda typ som trots sin sparsmakade livserfarenhet lärt sig att plantera blod från den annars intet ont anande misstänkte - på offrets mobiltelefon.
Jag är inte ensam om den "myten". http://omni.se/topic/da20af94-a9ed-4432-bb76-62028f29b89d/f944b06c-6990-46fb-a5a4-421a8c73f4c6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in