Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-08-25, 01:23
Medlem
Det finns ju en hel del här inne som hoppas mycket på Trump. Jag undrar hur ni ställer er till Newt Gingrich tidiga ledning i opinionen till 2012? Liknar inte Trumps och Gingrichs situation varandra? Observera att jag inte är ute för motbevisa någon, jag är genuint intresserad.
Senast redigerad av HerrMet 2015-08-25 kl. 01:32.
2015-08-25, 02:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Det finns ju en hel del här inne som hoppas mycket på Trump. Jag undrar hur ni ställer er till Newt Gingrich tidiga ledning i opinionen till 2012? Liknar inte Trumps och Gingrichs situation varandra? Observera att jag inte är ute för motbevisa någon, jag är genuint intresserad.
Newt Gingrich hade väl en viss medvind i början av sin kampanj, men samtidigt så var han ändå bara en av alla de andra. Trump är inte som de andra, och ses som en som bryter mot det vanliga.
Det kanske kan låta löjligt, men varför inte jämföra lite med Melodifestivalen?
Dvs jag tänker på det år då den finska monstergruppen Lordie vann. Melodifestivalen hade sedan länge varit allt för förutsägbar och alla bidrag varit för lika varandra. Tittarna var redo för något annat, något nytt. Något som kunde utmana det de var vana vid.
Så de röstade fram det annorlunda, det chockerande.
Men förändrades något egentligen pga det?
Nej, inte mycket. Visst kan man säga att Lordie åtminstone påverkade. Men inte mer än att de fick fart på det traditionella. Som när man piskar sina mattor. Det är samma mattor, men efter piskningen så blir det lite bättre. Visst är piskningen chockerande och våldsam, men den är extremt tillfällig.

På samma sätt kan det mycket väl bli med Trump.
Väljarna är mogna för en förändring. De vill se något nytt, de är genomtrötta på det förutsägbara som präglat den amerikanska politiken sedan allt för länge.
Men Trump kommer inte att förändra något i grunden. Om han vinner presidentvalet, så kommer han förmodligen bara få en mandatperiod.
Men den vinsten kan mycket väl vara precis den vitamininjektion som etablissemanget behöver, så att de tar sig en rejäl titt på sig själv och börjar ta sig själv och sitt värv på lite större allvar. Kanske t.o.m. väljer att lyssna lite mer på väljarnas vilja också.

Trump som Lordie ... ja, det kan nog vara en ganska bra jämförelse faktiskt.
Jag är nöjd iaf
2015-08-25, 05:03
Medlem
Pletheneiss avatar
Hillary leder hos demokraterna, en väldigt stabil ledning enligt de flesta opinionsmätningarna.

Donald Trump däremot leder inte lika solklart, men han är just nu favorit att vinna bland republikanerna. Skillnaden mellan republikanerna och demokraternas opinionsmätningar är att hos republikanerna så har många olika kandidater toppat opinionen, det har gått som en berg och dalbana. Frågan är om Donald Trump kommer behålla sin ledning eller om han kommer förlora den.
2015-08-25, 16:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Hillary leder hos demokraterna, en väldigt stabil ledning enligt de flesta opinionsmätningarna.

Donald Trump däremot leder inte lika solklart, men han är just nu favorit att vinna bland republikanerna. Skillnaden mellan republikanerna och demokraternas opinionsmätningar är att hos republikanerna så har många olika kandidater toppat opinionen, det har gått som en berg och dalbana. Frågan är om Donald Trump kommer behålla sin ledning eller om han kommer förlora den.

Tror nog att han kommer att "polla" högt, om inte leda tills de är fyra kvar..

Förutom fördelarna för honom som nog har kommit fram i tråden, så finns det en till..

-Gratis reklam för Trump

Vad än Trump företar sig just nu, så rapporteras det. Dvs han syns i rutan.., helt gratis och på bästa sändningstid, det ger ett försprång till konkurrenterna. Han har ett momentum.., och han har även förmågan av att skapa ett momentum (iallafall rubriker, dvs gratis reklam) med sina utspel.

Men när de är bara 4 kvar, så tror/förväntar jag att utspelen från de kvarvarande kandidaterna kommer att ifrågasättas vid debatterna och utav pressen på ett annat sätt, då får man se.., då kan ingen (Trump inkluderat) glida undan på samma sätt.

För stunden är racet för spretigt med samtliga.., 10-11 kandidater.., blir intressantare när det börjar att glesna ut..

Om han vinner nomineringen, så kommer han öppna den "stora" plånboken, och den ÄR mycket stor. Chansen är "för bra" för att låta gå miste..

Då tror jag nog att han vinner över Hillary.

Anledningar : Hon heter Clinton, precis som Bush heter Bush.. Man skulle bli trött i Sverige även om Reinfeldt den 3, eller Salin den andre skulle bli partiledare. Sen så tycker jag att Clinton har fått sin chans. Får lite "psyko" vibbar när hon suktar efter jobbet såpass enträget, gång efter gång.

Det är bara att föreställa sig en live-debatt mellan dessa, där Trump frågar om "hur mycket" och "ifrån vem" hon har fått bidrag från.., och vad hon förväntas göra i gengäld för pengarna.., och om hon försöker glida undan, så är det bara för honom att hamra på.., och hamra på.

Det kan vara explosivt.

I årtionden har det talats om lobbyister och "soft money" i USA press. Antar även att befolkningen känner sig bedragna över detta.

Tills Trumps nackdel är att han har säkert haft "vassa armbågar" för att komma dit, där han är. Dvs en miljardär. Han har säkert skaffat sig ovänner genom åren.., kan finnas en skandal som kan brisera.

Tex :

-Han har påpekat och sagt gång efter gång hur han betalat än den ena efter den andra politikern.. Kan det finnas något i dessa betalningar som kan kallas för muta ? Det "grävs" nog som bäst i hans förflutna utav motståndarnas journalister..

Även om det inte är sant, så kan det skada..
Senast redigerad av Snapcount 2015-08-25 kl. 16:14.
2015-08-25, 19:36
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberdeen
Det är ännu gulligare när en svensk SD-gråsosse utger sig för att vara expert i amerikansk konstiutionell rätt
Du läser väldigt underligt. När har jag kallat mig expert på detta? Aldrig någonsin. Jag är inte bättre vetande om detaljerna i den utländska apparat ni kommenterar, bara lite vettigare.
Därför klarar jag av väldigt basala saker som att länka -när somliga påstår att en ny antivit regel är grundlag huggen i sten, nästan omöjlig att ändra, ifrågasatt endast av bonnrasister- till en framstående och judisk federal domare som ifrågasätter.

Ifall du inte ville läsa hans privata blogg sade han samma sak som domare http://caselaw.findlaw.com/us-7th-circuit/1423087.html

'This rule [...] makes no sense.'
'A constitutional amendment may be required to change the rule whereby birth in this country automatically confers U.S. citizenship, but I doubt it.'

I doubt it.
DOUBT IT.

Det är alltså inte för att jag vill diskutera juridik, utan tvärtom för att det blev en aning tjatigt att läsa just det där.
Senast redigerad av Finisterre 2015-08-25 kl. 20:00.
2015-08-25, 19:38
Medlem
Finisterres avatar
Trumps tal i Mobile, AL. https://www.youtube.com/watch?v=XLCdDI3GAzE

The best of Trump vs Jeb https://www.youtube.com/watch?v=SXKmEEAhDj0
2015-08-25, 19:55
Medlem
Madagascars avatar
Trump får 35% (!) i NH enl en opundersökning som presenteras idag. Betänk att det finns 16 kandidater till.

haha... han går som en ångvält i opinionen.

Vad kan egentligen stoppa honom? En tuff debatt kanske??
2015-08-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trump får 35% (!) i NH enl en opundersökning som presenteras idag. Betänk att det finns 16 kandidater till.

haha... han går som en ångvält i opinionen.

Vad kan egentligen stoppa honom? En tuff debatt kanske??
Vilken poll?
2015-08-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du läser väldigt underligt. När har jag kallat mig expert på detta? Aldrig någonsin. Jag är inte bättre vetande om detaljerna i den utländska apparat ni kommenterar, bara lite vettigare.
Därför klarar jag av väldigt basala saker som att länka -när somliga påstår att en ny antivit regel är grundlag huggen i sten, nästan omöjlig att ändra, ifrågasatt endast av bonnrasister- till en framstående och judisk federal domare som ifrågasätter.

Ifall du inte ville läsa hans privata blogg sade han samma sak som domare http://caselaw.findlaw.com/us-7th-circuit/1423087.html

'This rule [...] makes no sense.'
'A constitutional amendment may be required to change the rule whereby birth in this country automatically confers U.S. citizenship, but I doubt it.'

I doubt it.
DOUBT IT.

Det är alltså inte för att jag vill diskutera juridik, utan tvärtom för att det blev en aning tjatigt att läsa just det där.

Och fortfarande har du inte tagit till dit vad jag försökt säga, som den sanna bonnrasist du är. Det är högsta domstolen som har tolkningföreträde gällande den amerikanska konstitutionen. I sådana fall krävs starkare argument än att den amerikanska konstiutionen skulle vara PK eller antivit. Du är en idiot som jag inte orkar lägga mer energi på.
2015-08-25, 20:06
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Och fortfarande har du inte tagit till dit vad jag försökt säga, som den sanna bonnrasist du är. Det är högsta domstolen som har tolkningföreträde gällande den amerikanska konstitutionen. I sådana fall krävs starkare argument än att den amerikanska konstiutionen skulle vara PK eller antivit. Du är en idiot som jag inte orkar lägga mer energi på.
Snälla. Vem bryr sig om du försöker säga något som alla redan vet. Det räcker om du slutar säga det.
Annars får du gärna komma med tvärsäkra påståenden, det om McCain var ganska roligt.
2015-08-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Vilken poll?

Denna:

http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2015/PPP_Release_NH_82515.pdf

Kasich är tvåa med 11%.
2015-08-25, 20:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Denna:

http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2015/PPP_Release_NH_82515.pdf

Kasich är tvåa med 11%.

Intressant.., det är ju i New Hampshire, dvs en stat norröver. Trodde inte att han skulle vara såpass dominant. Skriver det en gång till : Dominant !

Trodde nog att han skulle göra bra ifrån sig i sydstaterna och gränsstaterna mot Mexico. Inte uppe i norr..

Lite siffror :

-Trump's advantage over the Republican field is
thorough. He leads with Tea Party voters (44%), men (39%), independents (36%),
conservatives (36%),

voters who are most concerned about electability (35%), both younger voters and seniors (at 34% with each), evangelicals (32%), women (30%), and moderates (29%).

Trump has a 56/32 favorability rating and he also leads when you match him with the other Republican hopefuls head to head

- it's 47/39 over Ben Carson, 53/35 over Scott Walker, 53/34 over Marco Rubio, and
56/33 over Jeb Bush.

Jeb Bush går kräftgång !
Senast redigerad av Snapcount 2015-08-25 kl. 20:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in