2015-08-25, 19:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Handsken? Varför tog det 23 minuter att inleda angreppet, och hur kunde han ha turen att komma precis efter att hon hade skickat SMS och innan hon skulle ha kört iväg?

Det jag beskrev var ett scenario i stort. Detaljerna är svåra. Är det helt klarlagt exakt vilken tid kaféet låstes?
Kan han möjligen ha inlett någon sorts konversation?
Kanske pratar de en stund vid parkeringen?
Kanske ser han att LH skriver ett sms när hon tror att han har gått? Han går mot LH igen precis när hon ska åka?

Mördare har visat sig göra konstiga saker för att dölja sin egen
inblandning.
Kanske tog han med den dit själv för att själv hitta den? Det blir fel och misstankarna slås mot honom själv?
2015-08-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Snarare tror jag att mgm blev lurat till att gömma kroppen i den där boden i Martorp. Det var ingen tillfällighet att kroppen blev kvar i Blomberg eller Martop. Så dum är mgm nog inte, att han själv skulle gömma kroppen i i boden. Han skulle gömt kroppen i skogen eller sänkt i sjön. För boden är ju hans egna domäner. Tanken var ju att han skulle stämplas som den skyldige, så ser jag detta.

Du tror inte han skulle hintat något i den vägen vid det här laget?
2015-08-25, 19:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
De kanske hann sluta blöda på fem dygn.

Sår blöder inte länge om man inte har en koagulationsrubbning.

Tillägg: om han har fått en sårskada på jobbet lär den inte blöda vid enbart transport av Lisa, han har enligt min mening fått en skada i samband med mordet.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-25 kl. 19:26.
2015-08-25, 19:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Har det sagts uttryckligen att blodet finns på kläderna? Det skulle ju även annars kunna röra sig om den krossade mobiltelefonen. Ett annat scenario är att han skar sig lätt på mobiltelefonglaset och sedan besudlade något annat föremål den vägen. Tiden får utvisa.

Jag tolkar uttalandet så, tror på Hamilkar.
2015-08-25, 19:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Snarare tror jag att mgm blev lurat till att gömma kroppen i den där boden i Martorp. Det var ingen tillfällighet att kroppen blev kvar i Blomberg eller Martop. Så dum är mgm nog inte, att han själv skulle gömma kroppen i i boden. Han skulle gömt kroppen i skogen eller sänkt i sjön. För boden är ju hans egna domäner. Tanken var ju att han skulle stämplas som den skyldige, så ser jag detta.

Ja fast det var ju det jag skrev. Pga tidsbrist hamnar hon i boden.
Därefter skulle hon gömmas någon annanstans men han hinner inte innanMPS invaderar Blomberg.
2015-08-25, 19:17
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Emballage? Inte omöjligt, men med tanke på polisernas reaktion på fyndplatsen var hon knappast emballerad där.
Reaktionen bör väl rimligtvis ha kommit efter att de öppnat emballaget.

Emballage eller inte, vissa av oss misstänker i alla fall att förvaringsplatsen varit temporär och att NB:s tanke varit att vid tillfälle förstöra eller flytta kroppen.
2015-08-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte.

NB kan ha sett LH tidigare helger. Till och med troligt. Hon är tilldragande för honom.
Just den här dagen kan han ha befunnit sig vid Ladan av någon anledning. Där ser han när de stänger. Chansen att kontakta henne uppstår när han från ladan ser att 2 st går åt ett håll och LH åt det andra. Då slår han till. Impulsen.

Jag ser 2 scenarior . En fullbordad våldtäkt och i panik över vad han gjort måste göra sig av med offret. Eller ett försök till våldtäkt men LH gör motstånd och för väsen varvid han måste tysta henne.

När hon väl är död kommer verkligheten ikapp och han kan ju inte lämna henne i ladan. BO måste bort. Tiden är knapp. Snart borde han vara hemma.
Han tar med sig LHs saker som finns i ladan. Förstör telefonen och kastar bort sakerna under tiden han kör till Martorp. Där gömmer han LH i Boden och avvaktar några dagar för att sen göra sig av med kroppen. Då dyker mängder med människor upp i markerna och han kan inte längre köra bort kroppen utan gömmer den på gården.
Han vet ju vad som finns där och vill inte ha MPS där varvid de naturligtvis fattar misstanke.

Tror också det kan vara något av de scenarion du beskriver.
Senast redigerad av MAJSY 2015-08-25 kl. 19:22.
2015-08-25, 19:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Just detta DNA behöver kanske inte vara i form av blod? Kanske andra kroppsvätskor eller hud/hårceller. Jag har för mig att åklagaren pratade om flera DNA spår, så blodet kanske hittades någon annanstans än just i anslutning till kroppen.

MGMs blod på offrets krossade mobilglas vore mycket svårt att förklara bort, exempelvis.

Säg inte det. Be något av de två F:en (Fagro och theForeigner) så ska du se att de kommer upp med någon stark teori om hur det kan ha gått till. Mördaren la ut en glasbit i ladan på måndagen som MGM stack sig på och sen samlade han upp lite av det droppande blodet för att göra en plantering

Det kommer att vara uppförsbacke för den misstänkte i rätten, det blir jag alltmer säker på. Jag undrar om inte hans enda tänkbara riktigt bra kort att spela ut är brorsan som tänkbar alternativ GM för att få upp rimligt tvivel vad gäller själva mordet. Frågan är om advokaten skulle få med honom på en sån strategi bara...
2015-08-25, 19:22
Medlem
Om det saknas spår efter Lisa i en bil så är inte det ett bevis för att hon inte har transporterats i den, vilket somliga verkar tro.
2015-08-25, 19:23
Bannlyst
Citat:
Det tog en vecka mellan gripandet och den rättsmedicinska undersökningen av mannen som misstänktes för mordet på Vatchareeya i Boden. Det hinner hända mycket med sår på en vecka.

Då är det bra att det inte behövs en rättsmedicinsk undersökning för att skador eller brist på skador på den misstänkte dokumenteras i häktet.
2015-08-25, 19:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Reaktionen bör väl rimligtvis ha kommit efter att de öppnat emballaget.

Emballage eller inte, vissa av oss misstänker i alla fall att förvaringsplatsen varit temporär och att NB:s tanke varit att vid tillfälle förstöra eller flytta kroppen.
Jaha, NB startar attacken tidigast 18:23, dödar Lisa, emballerar kroppen, kör den till Martorp, och köper pizza 19:30. Wow, snabb man. Det var ont om tid redan innan vi lade in emballering i tidkalkylen. Är det inte mer sannolikt att Lisa transporterades oemballerad i en bil som NB inte förfogade över?
2015-08-25, 19:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är svårt att göra någon annan tolkning av;

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm

Eller också gör åklagaren bara en jämförelse. Alltså, att det egentligen skulle kunna vara ett smycke eller rent av en handske

Angående den tidigare diskussionen om varför häktningen sker först imorgon och inte som utsatt, idag, har jag inte fått någon förklaring. Men igår vid lunchtid kom häktningsframställan:

Citat:
35-åringen begärs omhäktad

Publicerad igår kl 13.17

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm vill ha ytterligare en månad på sig för åtalet mot den 35-årige mannen som misstänks för mordet på Lisa Holm i början av sommaren. Han har nu begärt mannen omhäktad till den 22 september, enligt en framställan till Skaraborgs tingsrätt.
http://www.vk.se/1513493/35-aringen-begars-omhaktad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in