2015-08-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Enlig dagens Aftonbladet så är många kvinnor rädd att gå ut på kvällarna. (Fixar inte att länka, skriver från mobilen) Frågan är vad/vem är de rädd för. Är det att bli våldtagen av någon random kille. Vem är då denne "någon"? Är kvinnor bara naiva och inte vill acceptera sanningen. Jag är övertygad om att de flesta kvinnor ser var hoten kommer ifrån men varför vågar de inte erkänna för sig själv vad de innerst inne tycker. Är man rädd för sina egna tankar kring invandrarrelaterade problem.

Nej kvinnor, skit i vad omgivningen tycker. Våga stå upp för era åsikter och berätta för era medsystrar vad ni egentligen tycker. Ge fan i att säga vad ni tror förväntas av er.

Jag är helt övertygad om att många, kanske framför allt kvinnor, inte vill/vågar säga att de röstar på SD när opinionsundersökningsföretagen tar direktkontakt, i det här fallet per telefon. Att förhållandet skulle vara 25%/14% bland män respektive kvinnor tror jag inte ett ögonblick på.

För de opinionsundersökningar som använder "direktkontakt" gissar jag att SD-siffrorna i själva verket i regel är 3-5%-enheter högre än den redovisade undersökningen.
2015-08-25, 09:24
Medlem
Doktor Porks avatar
Vad gäller undersökningen från Novus kan det ju vara värt att kommentera att den är gjord under en rätt lång tidsperiod, där nästan halva tiden ligger före IKEA-morden och man även har med första veckan i augusti vilket ju definitivt ligger inom semesterperioden. Novus är gjort 3:e till 20:e augusti, SIFO började ringa runt den 10:e istället en hel vecka senare. Yougov är, även om den är publicerad först, i praktiken nästan gjord sist, eftersom man då skickade ut frågorna under den 14-17/8.

Alltså, vi går fortfarande med sommarbemanning och med sommarstängda avdelningar på vårt sjukhus den här veckan med en hel del personal på semester eftersom vi av uppenbara skäl inte kan stänga hela stället i en månad. Tror Novus att hela landet har industrisemester? Det vore intressant att veta om Novus sätt någon trend under undersökningsperioden i och med att de borde ha tillräckligt med intervjuer för att kunna se detta för ett så stort parti som SD, men verkar inte ha kommenterat det vad jag kan se.
2015-08-25, 09:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
19,4% är en helt ok siffra då den kommer från ett av dinosaurie-instituten vars metoder härstammar från 50-talet men jag kan inte vara nöjd så länge S fortfarande ligger över 25%. Enligt Franz modell så finns det heller ingen historisk överskattning från Novus beträffande S.

Det stör mig, jag vill se sossesvinen svettas som grisar över oron att inte längre vara största parti.

Min önskan kommer förvisso att uppfyllas om ca 3-4 månader då även 50-tals instituten kommit ikapp Sentios och Yougovs siffror men jag är en otålig jävel
Men å andra sidan finns det väl inga historiska data som tyder på att YouGov överskattar SD. Vilket alltså skulle betyda att SD är större än S även om Novus S-siffror är korrekta.
2015-08-25, 09:29
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej, det tycker "vi" (eller i alla fall) jag INTE!

Vi kvinnor har barn, föräldrar och ett eget liv som blir drabbat av det här vansinnet.
Och det är inte "angenämt" på något vis alls.

Jag har blivit allt mer öppen med att jag röstar SD sedan valet 2014.

En del kvinnor undviker kanske SD pga. stigmatiseringen, man är ju inte bara fattig och lågutbildad, utan anses även komma från landet och vara WT om man röstar SD. Jag vet att det inte stämmer och skiter i vad folk tycker, men kan tänka mig att en del tvekar/backar pga. det.

Media intervjuar ju dessutom mest sådana SD-kvinnor och det är den bilden de vill ge, som man får se.

Men det håller på att ändras i takt med att SD ökar. Människor, män som kvinnor ser att SD drar människor från alla samhällsskikt och inte är ett enfrågeparti eller "bråkmakare".

Jag tror ni Sverigevänliga kvinnor måste bli bättre på att använda mun till mun-metoden och sprida fakta till era politiskt omedvetna MP-väninnor.

En annan stor orsak till att kvinnor släpar efter i SD-sympati är nog den enorma överrepresentationen bland män på Flashback och på andra alternativa medier.

Så försök få dina väninnor hit till FB och skicka länkar till Fria Tider och AP osv. En person som frekvent läser på alternativa medier och på Flashback kan omöjligt bli något annat än Sverigedemokrat, och det oavsett kön.
2015-08-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Jag är helt övertygad om att många, kanske framför allt kvinnor, inte vill/vågar säga att de röstar på SD när opinionsundersökningsföretagen tar direktkontakt, i det här fallet per telefon. Att förhållandet skulle vara 25%/14% bland män respektive kvinnor tror jag inte ett ögonblick på.

För de opinionsundersökningar som använder "direktkontakt" gissar jag att SD-siffrorna i själva verket i regel är 3-5%-enheter högre än den redovisade undersökningen.
Jag vill påminna öm följande notis i DN för cirka ett år sedan gällande SD och kvinnor. (min fetstil)

Citat:
Det är det sociala stigmat som skrämmer bort kvinnor från partier som Sverigedemokraterna.

Högerradikala och invandringskritiska partier lockar betydligt fler män än kvinnor i hela Europa. Men könsgapet bygger inte på skillnader i attityder, visar en stor studie som statsvetaren Stefan Dahlberg deltagit i. Undersökningen – som bygger på väljare i 17 länder vid EU-valet 2009 – visar att kvinnor inte har mindre restriktiv syn på invandring. Men de bryr sig om vad andra tycker om partiet.

– Män är mindre känsliga för den sociala omgivningen, säger Stefan Dahlberg, som forskar i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
http://www.dn.se/valet-2014/darfor-valjer-kvinnor-bort-sd/
Senast redigerad av fuckuto 2015-08-25 kl. 09:58.
2015-08-25, 09:39
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Men å andra sidan finns det väl inga historiska data som tyder på att YouGov överskattar SD. Vilket alltså skulle betyda att SD är större än S även om Novus S-siffror är korrekta.

Förvisso, däremot finns det historiska data som tyder på att YG och Sentio har en viss underskattning beträffande både M och S.

Så i dagsläget är nog dessvärre inte SD det största partiet och det övergår mitt förstånd att inte S tappar fler väljare än de gör i nuläget.

S av idag är ett av de sämsta partierna i Sveriges historia och leds av en neandertalare vars enda utbildning är tvåårig ekonomisk linje på gymnasienivå samt en 48 veckors svetskurs.

Förhoppningsvis blir den nya höjningen av bensinpriset(för att bekosta massinvandringen) droppen för många. Det är dessutom ytterligare ett brutet vallöfte.
2015-08-25, 09:39
Avslutad
Citat:
Jag tror ni Sverigevänliga kvinnor måste bli bättre på att använda mun till mun-metoden och sprida fakta till era politiskt omedvetna MP-väninnor.

En annan stor orsak till att kvinnor släpar efter i SD-sympati är nog den enorma överrepresentationen bland män på Flashback och på andra alternativa medier.

Så försök få dina väninnor hit till FB och skicka länkar till Fria Tider och AP osv. En person som frekvent läser på alternativa medier och på Flashback kan omöjligt bli något annat än Sverigedemokrat, och det oavsett kön.

Har inga MP-väninnor, vad jag vet. Vi hade nog inte trivts ihop.

Jag har pratat och diskuterat med folk av båda könen i flera år nu. Men att hänvisa, det första man gör, till alternativ media och FB är nog ingen god ide. Man får ta`t lite lugnt i början, och vanlig media räcker mer än väl nuförtiden. Folk har börjat vakna och tänka själv, det ser ni väl på siffrorna SD får?

Men ett par, tre stycken har jag nog omvänt under de senaste åren. Det får vara mitt bidrag till mänskligheten. Och än har jag inte gett upp, även om man har dagar av hopplöshet.
2015-08-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Reagerar på detta:

Det ett stort antal men i jämförelse med andra OI en mycket låg andel osäkra väljare.
I andra undersökningar har den gruppen varit uppåt 20%
Orsaken till Novus låga siffra på osäkra väljare?

Troligt är att de flesta av de osäkra och de som inte vill uppge partitillhörighet har avböjt vara med.
För att Novus är väldigt tjatiga med följdfrågor om man inte vill uppge parti direkt. "Vilket parti tycker du näst bäst om", "vilket parti tycker du minst illa om" etc. Samt att deras speciella viktningsmetod för att kompensera för SD-bortfall bygger på att man tittar på alla andra egenskaper hos en intervjuperson (ålder, kön, inkomst, ort, utbildningsnivå osv) och ser att personen är en typisk SD-väljare. Då flaggas de i data som SD-väljare trots att de vägrar uppge parti. Dessa försvinner då från gruppen osäkra.

Jag tror att den metoden fungerade bra precis efter valet men att den nu börjar mattas av. Varje gång man tror sig veta vad en typisk SD-väljare är så bryter de in i en ny, annorlunda grupp. Som nu till exempel är det sossar, kvinnor och storstadsbor som verkar vara de nya betesmarkerna. De är inte typiska SD-väljare i förra valet och kommer därför inte att flaggas som smyg-SD.

Telefoninstitutens viktning på SD håller typ ett år efter ett val, sen rullar dimman in igen. Nu är vi där. Novus höll nästan jämna steg med Sentio första månaderna, nu ökar glappet. Det är bara webbpaneler som kan fånga SD hela vägen. Därför är telefon och webb nu på varsin sida om 20-strecket. Vi får se om Demoskop blir först över, de har överraskat förr.
2015-08-25, 10:21
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej, det tycker "vi" (eller i alla fall) jag INTE!
Vi kvinnor har barn, föräldrar och ett eget liv som blir drabbat av det här vansinnet.
Och det är inte "angenämt" på något vis alls. Jag har blivit allt mer öppen med att jag röstar SD sedan valet 2014. En del kvinnor undviker kanske SD pga. stigmatiseringen, man är ju inte bara fattig och lågutbildad, utan anses även komma från landet och vara WT om man röstar SD. Jag vet att det inte stämmer och skiter i vad folk tycker, men kan tänka mig att en del tvekar/backar pga. det. Media intervjuar ju dessutom mest sådana SD-kvinnor och det är den bilden de vill ge, som man får se. Men det håller på att ändras i takt med att SD ökar. Människor, män som kvinnor ser att SD drar människor från alla samhällsskikt och inte är ett enfrågeparti eller "bråkmakare".

Jag tror att många kvinnor väljer bort SD pga att SD till viss del en stämpel på sig att vilja återgå till ett manssamhälle där kvinnorna håller käft och står vid spisen.

Jag tror att SD skulle tjäna mycket på att jobba hårdare för jämställdheten, något som de övriga partierna faktiskt gått mer och mer ifrån - se bara på hur Sharia-lagarna breder ut sig, inte bara i förorterna utan även på badhusen - utan att t.ex. V och Fi lyfter ett finger. (De gnäller visserligen lite av ren PK-het, men gör ingenting konkret åt det).

Jag tror även att en stor del av befolkningen ser SD som ett gravt homofobiskt parti, något som de själva starkt förnekar. Uttalanden i diverse forum om ifall HBTQ-personer är mer eller mindre sinnessjuka, med signaturen 'SD-2018' gör inte denna situationen bättre.

Samma personer i ovanstående stycke skriver gärna om hur V och Fi borde förbjudas och dess ledare arkebuseras för landsförräderi mm, vilket går stick i stäv med själva D:et i SD: Demokrati.

Slutsats: Mycket av SD:s 'förlorade väljare' bland främst kvinnor beror på en stor skara 'unga puckade män' som tror att de för SD's talan utan att ens ha läst partiprogrammet.

Till denna gruppen självutnämnda SD-talesmän vill jag säga följande:
SD vill inte ha diktatur. SD vill inte förbjuda andra partier. SD vill inte att HBTQ-folk ska förföljas/kränkas. SD vill inte att kvinnor ska hålla käft och stå vid spisen.

Är det dessa åsikter ni har så kan ni rösta på IS istället - om de nu ställer upp i valen 2018. De har nämligen alla dessa åsikterna.
2015-08-25, 10:28
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är klart det ska skyllas på de vita männen.

Plus (generaliserat) att de förmodligen vet hur trendkänsliga kvinnor är och hur ängsliga de ofta är från att sticka ut från gemenskapen. Det gäller att hålla dem oroliga för det hemska SD så de inte plötsligt byter fot, för då byter hela kollektivet på en gång och då går det fort.

Ja, det ligger något i det där. Kanske därför man väljer att inte fokusera på det faktum att SD är tredje största parti bland kvinnorna i denna undersökning med drygt 14%. Vet inte hur det sett ut i tidigare Novus men det borde vara nyhetsmaterial, med tanke på hur ofta medierna tjatat om att SD har svårt att nå kvinnorna. Svårt? Tja, de når inte lika många kvinnor som S&M, men fler än C, FP, KD, V, MP och F!. Av tonen i media att döma kunde man förvänta sig att finna SD bland de tre minsta partierna hos kvinnor. Men som vanligt intresserar sig väl media bara för fördelningen män-kvinnor snarare än de reella talen.
2015-08-25, 10:31
Medlem
Citat:
Förvisso, däremot finns det historiska data som tyder på att YG och Sentio har en viss underskattning beträffande både M och S.

Så i dagsläget är nog dessvärre inte SD det största partiet och det övergår mitt förstånd att inte S tappar fler väljare än de gör i nuläget.

S av idag är ett av de sämsta partierna i Sveriges historia och leds av en neandertalare vars enda utbildning är tvåårig ekonomisk linje på gymnasienivå samt en 48 veckors svetskurs.

Förhoppningsvis blir den nya höjningen av bensinpriset(för att bekosta massinvandringen) droppen för många. Det är dessutom ytterligare ett brutet vallöfte.
En undersökning från Göteborgs Universitet visar på det att webbpaneler underskattar speciellt S och M men även SD, men SD betydligt mindre. De som gynnas är MP, V och Fi.
Troligen beror underskattningen av S och M på att de har högre andel gamla i väljarkåren, som inte är lika internetaktiva. Att SD missgynnas beror förstås på att det är en samling obildade bonläppar som inte vet vad som är bak o fram på ett tangentbord än mindre kan använda en dator, hur väsntern får ihop detta med att SD skulle gynnas av att de är så dator och internet "savvy" begriper inte jag.

Så S och M är troligen fortfarande aningen större p.g.a. att de underskattas inte att SD öveskattas.
Senast redigerad av softboll 2015-08-25 kl. 10:34.
2015-08-25, 10:34
Medlem
Novus, Augusti:

Sverigedemokraterna 19,4%!

Nytt rekord med marginal hos Novus också! Precis som i alla andra mätningar den här månaden ökar SD betydande och man är nu nära att vara största parti även i dessa mätningar där man är stort underskattade!

19,4% hos Novus bedömer jag som 22%+ i valresultat om det vore val idag.

Med 22%+ vore Sverigedemokraterna näst största parti. Vi har lång tid på oss att öka till nästa val och vi har redan sett i andra mätningar att vi redan är Sveriges största parti! SD2018!!
Senast redigerad av 1126 2015-08-25 kl. 10:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in