2015-08-24, 23:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du jämför ju honom med charlataner, säger att han lurar folk, är en bedragare, utnyttjar folk etc.
Dvs som Gråt-Jörgen med andra ord. Det är ju vad du jämför honom med.

Och du fortsätter i detta inlägg att kalla honom charlatan. Dessutom att han lurar folk.

Men han är Underhållare, han är magiker. Syftet med hans värv är att få folk att tro på honom.
Hur menar du att folk skulle tro på honom om han började med att säga att "Bara så ni vet så är detta jag kommer göra nu inte på riktigt alltså."
Är du på riktigt alltså?

Varför har du så mycket emot hur han paketerar sin verksamhet?Han gör ju inte mer än saluför underhållning. Han har heller aldrig påstått något anat.
Han har aldrig försökt kontrollera människor, han har aldrig försökt utnyttja människor.
Han har visat upp sina konster - och han har för det blivit belönad. Vederbörligt och välförtjänt belönad dessutom.
Pengar ljuger inte. Mänskligheten är nöjd med Uri Geller med andra ord.
Visst är det egentligen så att du bara är avundsjuk på hans framgångar, att du inte unnar honom de belöningar som kommer från hans framgångar. Visst är det nog ändå en viss nerv som ligger och gnager där va?

Uri Gellr har sålt Underhållning!
Underhållning!
Inget annat. Varken mer eller mindre.
Bara Underhållning.

Varför klagar du inte på Fexelius också?
Eller han där Strauss" med sin raggningsbok.

Inget av vad de lurar på allmänheten fungerar ju. Ändå påstår de att de minsann kan det de påstår att de kan, och de utnyttjar folks förhoppningar och desperation.
DÄR har du charlataner, DÄR har du bedragare och lurendrejare.

Men Uri Geller underhållbara. Det är det enda han gör, enda han gjort. Och du vill förhindra folk från att bli underhållna av honom.
Skamligt ta mig fan!

Trams, världen är proppfull av trollkarlar och magiker som lever gott på att underhålla och roa, UTAN att påstå att de har övernaturliga krafter.
Uri Geller är en charlatan.

Fexelius känner jag inte till, Strauss har väl aldrig påstått att han gör något paranormalt? Är du bitter för att du inte lyckats med hans raggningsknep?
Citera
2015-08-24, 23:50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nähä det har ingen, konstigt då att två stycken förutom Randi nämns i denna wikiartikel https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spoon_bending, faktum är att det finns beskrivningar https://www.google.se/search?q=repeting+uri+geller+bending+spoon&rlz=1C9 BKJA_enSE590SE590&oq=repeting+uri+geller+bending+s poon&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome-mobile&espv=1&ie=UTF-8&hl=sv#hl=sv&q=+bending+spoon som denna sökning visar.

Om du källgranska istället för att svälja vad skit som helst skulle nog livet te sig lättare.

Uri Geller är en bluff!
Istället för att tro på en wikipediaartikel så kan du ju istället titta på alla klipp på youtube som handlar om spoon bending etc, så ser du Uri Gellers unika ställning.

Andra magiker gör skedböjningstrick, det har jag också hela tiden sagt.
Men det är inte samma sorts trick de gör. De är billiga försök att kopiera bara. Vissa är lite bättre, men många är helt orelaterade egentligen.

Uri Geller står i en klass för sig själv.

Så om Du hade gjort lite grundligare research så hade du kanske också sett det som skiljer ut Uri Geller.
Men du kanske blir allt för distraherad av att du tro dig veta hur det går till?

Tror du att Uri Gelelr går omkring med flaskor med kemikalier hela dagarna, redo för en skedböjning närhelst ett fan går föri?
Eller att han sitter därhemma på sitt slott och mass-böjer skedar som förberedelse så att han alltid ska ha en sked redo att böja?

I 40 år?
Citera
2015-08-24, 23:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du förstår väl att du är fullkomligt ensam om att påstå att ingen kan kopiera Uris skedböjande? Han har ju till och med sagt det själv...
“I think that the label of spoonbender stuck to me, and I just somehow wanted to get away from it. Maybe that’s the reason, that I was sick and tired of trying to prove myself all the time to people, especially with the metal bending. Maybe because it looks trivial and not important – although many scientists think that it’s very important, and can’t explain it. Sure, there are magicians who can duplicate it through trickery. But the real ones… there’s no explanation for it.”

http://archive.is/RWFo
Det är ju samma som jag hela tiden sagt. Varför försöker du slänga något sådant i ansiktet på mig som om det var någon slags uppenbarelse?
Citera
2015-08-24, 23:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Istället för att tro på en wikipediaartikel så kan du ju istället titta på alla klipp på youtube som handlar om spoon bending etc, så ser du Uri Gellers unika ställning.

Andra magiker gör skedböjningstrick, det har jag också hela tiden sagt.
Men det är inte samma sorts trick de gör. De är billiga försök att kopiera bara. Vissa är lite bättre, men många är helt orelaterade egentligen.

Uri Geller står i en klass för sig själv.

Så om Du hade gjort lite grundligare research så hade du kanske också sett det som skiljer ut Uri Geller.
Men du kanske blir allt för distraherad av att du tro dig veta hur det går till?

Tror du att Uri Gelelr går omkring med flaskor med kemikalier hela dagarna, redo för en skedböjning närhelst ett fan går föri?
Eller att han sitter därhemma på sitt slott och mass-böjer skedar som förberedelse så att han alltid ska ha en sked redo att böja?

I 40 år?

Och om du hade gjort lite grundligare research (eller läst svaren du redan fått) så hade du vetat att Uri Geller själv erkänner att det finns magiker som kan kopiera hans skedböjande...
http://archive.is/RWFo
Citera
2015-08-24, 23:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är ju samma som jag hela tiden sagt. Varför försöker du slänga något sådant i ansiktet på mig som om det var någon slags uppenbarelse?

Nej, du påstår om och om igen att ingen kan göra det Uri gör... "Det ör inte samma sorts trick" , "det är bara billiga försök att kopiera" etc etc.
Sluta ljuga. Tror du att Uri har paranormala krafter?
Citera
2015-08-25, 00:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Nej, du påstår om och om igen att ingen kan göra det Uri gör... "Det ör inte samma sorts trick" , "det är bara billiga försök att kopiera" etc etc.
Sluta ljuga. Tror du att Uri har paranormala krafter?
Den amerikanska forskningen tyckte att han hade det:
https://www.youtube.com/watch?v=ryYIfNrOM3Y

Vem bryr sig alltså vad Randi tycker? En misslyckad trollkonstnär alltså ...
Citera
2015-08-25, 00:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den amerikanska forskningen tyckte att han hade det:
https://www.youtube.com/watch?v=ryYIfNrOM3Y

Vem bryr sig alltså vad Randi tycker? En misslyckad trollkonstnär alltså ...

Jag pratar inte om Randi, jag pratar om vad Uri själv säger - nämligen att magiker kan kopiera hans trick.
Tror du att Uri har paranormala förmågor?

Puthoff och Targ samt deras tester av Uri är kraftigt ifrågasatta vilket du säkert är medveten om..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-08-25 kl. 00:14.
Citera
2015-08-25, 00:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag pratar inte om Randi, jag pratar om vad Uri själv säger - nämligen att magiker kan kopiera hans trick.
Tror du att Uri har paranormala förmågor?

Puthoff och Targ samt deras tester av Uri är kraftigt ifrågasatta vilket du säkert är medveten om..
Det är inte svårt att kritisera olika tester i efterhand. Randis Alpha test tex, det är ju inget test utan ett socialt experiment. Kontrollerat av Randi själv med syftet att "folkbilda världen."

Uri Geller utsattes för dubbelblindtester när han skulle gissa hur teckningarna i kuverten såg ut. Det är ju svårt att se hur någon kan klara det bara sådär liksom.

Jag har hela tiden sagt att magiker kan göra olika tricks som liknar det Uri Geller gjort. Det är det han säger också där du citerar. Vissa försök är bättre, de flesta sämre.

Just det ja, Gellers förmögenhet komemr tydligen i huvudsak inte från publikens uppskattningar, utan är lön för hans "dowsing" där han hittat guld och metaller för såna företag.
Citera
2015-08-25, 07:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Han har ju faktiskt deltagit i en hel del vetenskapligt kontrollerade experiment. Vad jag vet så klarade han de experimenten.

Men det är inte det jag pratade om. Jag menade att så länge ingen kan göra det han gör, så har han det fullständiga tolkningsföreträdet.

Och varför engagerar du dig så mycket i frågan? Det verkar som att du verkligen vill att det ska finnas "övernaturliga krafter", men blir argare och argare för att ingen klarar av det? Har jag rätt i det?
Om det förekommit vetenskapliga studier som övertygat forskarvärlden att det finns något paranormalt så hade vi naturligtvis känt till det, det hade varit en sensation utan dess like. Jag hoppas du inser det.

Vad du menar med att Geller skulle ha tolkningsföreträde om ingen kan lista ut hur han gör en sak, förstår jag inte vad du menar med.

Sedan undrar du varför jag engagerar mig i frågan, jadu, varför engagerar man sig i någonting alls?
Jag tycker det är tråkigt när vår skola misslyckas med att få människor källkritiska, när den släpper ut så många som tror på att man kan prata med döda, så många som låter sig luras av homeopati, currykryss och övrigt som saknar vetenskapligt stöd.

Jag skulle tycka det vore otroligt spännande om det fanns något övernaturligt, men jag blir absolut inte arg för att man inte finner något som är övertygande, däremot så blir jag ibland lite frustrerad över att vissa är så sugna på att det paranormala ska finnas så att de helt släpper sin kritiska "sida".

Vad vetenskaplig skepticism är kan du läsa om här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_skepticism
Citera
2015-08-25, 07:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är inte svårt att kritisera olika tester i efterhand. Randis Alpha test tex, det är ju inget test utan ett socialt experiment. Kontrollerat av Randi själv med syftet att "folkbilda världen."
Väldigt vad du tjatar om Randi i vartenda inlägg, har du mindervärdeskomplex gentemot honom eller?

Citat:
Uri Geller utsattes för dubbelblindtester när han skulle gissa hur teckningarna i kuverten såg ut. Det är ju svårt att se hur någon kan klara det bara sådär liksom.

Jag har hela tiden sagt att magiker kan göra olika tricks som liknar det Uri Geller gjort. Det är det han säger också där du citerar. Vissa försök är bättre, de flesta sämre.
Nej, duplicate betyder upprepa / göra om / kopiera på svenska, inte "att göra tricks som liknar".

Citat:
Just det ja, Gellers förmögenhet komemr tydligen i huvudsak inte från publikens uppskattningar, utan är lön för hans "dowsing" där han hittat guld och metaller för såna företag.
Källa på det? Han har kommit med några påståenden i efterhand om att han hjälpt till att finna olja, men det verkar extremt tunt med dokumentation om detta.. Han kontrakterades förvisso av ett australiskt företag och pekade ut några platser på en karta. Vad jag känner till hittades aldrig någon större mängd olja och vd'n fick dessutom sparken efter detta...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-08-25 kl. 07:41.
Citera
2015-08-25, 17:15
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Nej det kan han inte.
Randi kan bara göra väldigt dåliga kopior av Gellers tricks.
Randis kopior är t.o.m. så dåliga att det knappt ens kan kallas kopior. De borde väl egentligen mest kallas "exempel på Före och Efter".
För Randi kan inte utföra själva tricket.

Varför är Uri Geller så bra magiker?
Varför kan inga andra utföra så bra trick som Geller? Med tanke på hur många otroligt duktiga magiker det finns så borde väl fler kunna göra så pass basala tricks som Geller ... tycker man ju

De trick som James Randi utför demonstrerar principerna alldeles tillräckligt väl. Sedan kanske Uri Geller är skickligare på individuella trick, men det betyder ju inte att han har paranormala förmågor. Dessutom har Uri Geller avslöjats att utföra vissa trick med hjälp av magneter. Då kan man ju undra varför en person med äkta paranormala förmågor skulle behöva fuska med magneter.
Citera
2015-08-25, 17:39
Medlem
Citat:

Att denna man påstår sig vara/verkar vara verklighetens Magneto leder mig den gamla godbiten att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in