2015-08-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Än en gång noterar jag att någon, i detta fall du, skriver att en tingsrätt kommer fälla gärningsmannen, och en hovrätt slakta tingsrättens dom!

Det som jag finner upplysande och intressant är misstron mot rättsväsendet, och då särskilt tingsrätterna. I tråd efter tråd där brottsfall diskuteras misstros bevisningen och det finns alternativa gärningsmän som gömmer sig under en sten. Trots att det brukar sluta ganska bra ur rättssäkerhetssynpunkt för de kriminella. Lite för bra för herr Alm och Hagamannen.

Det jag försöker göra är att träna i att tänka objektivt, förutsättningslöst i varje sak vi diskuterar i en tråd. Vi har ju brottet och brottslingarna. Polisen, advokaten och åklagaren, och inte minst häktningen. Det finns ledtrådar och information, om man tänker försiktigt.

Det jag noterar är att det är olika hur jurister tänker och agerar, från tingsrätt till tingsrätt, och det beror mycket på vem som är inblandad i rättsprocessen. Det jag finner märkligt är att i de fall det är hemska och vidriga rättsövergrepp och felaktiga domar, och de sakerna diskuteras, då lyser denna tråds tvivlare på rättssystemet med sin frånvaro.

För det är ju befängt att vara för rättssäkerhet och tvivla på att det blir rättssäkert rent generellt i rättsväsendet om man riktar sin ilska eller tvivel mot fel personer och i fel saker, som denna brottsprocess som skötts föredömligt hittills.

Märk väl att jag skrev "en tingsrätt skulle kunna fälla honom", det är stor skillnad mot vad du hävdar, att jag säger att en tingsrätt kommer att döma honom. Jag skulle inte hävda att jag har speciellt stor misstro till rättsväsendet, tvärtom egentligen. Men det har hänt ett antal gånger för att tingsrätter dömer GM i uppmärksammande fall. När saker och ting sedan lugnat ner sig och en hovrätt tittar (kanske lite mer objektivt och från media och allmänhet, mindre påverkade) närmare på fallet märker man att "Oj, javisst, GMs blod finns på BOs tillhörigheter. Men det finns inget vittne som sett brottet och det finns inget mordvapen som kan knytas till BO. Hoppsan, det räcker visst inte". Jag säger inte att detta faktiskt kommer att hända, endast att jag inte skulle bli förvånad om det faktiskt händer; alltså att rätt MGM döms i tingsrätt och frias i hovrätt i brist på bevis. FUPen i detta fall kommer hur som helst bli oerhört intressant läsning.
2015-08-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att allmänheten undanhålls eventuella motbevis om sådana skulle existera. Ingen begär att få insyn i utredningen men onödiga yppandeförbud bör hävas och häktningsförhandlingarna vara öppna. Om myndigheter får påstå offentligt innan häktningsförhandlingarna att den misstänktes spår finns på den döda Lisa Holm bör uppgifter som säger det motsatta - om dylika existerar- få framföras och diskuteras.

Enligt vår rättsordning så är det polisen och åklagaren som sköter utredningen, försvaret brukar ju inte ha egna utredningar. Men det kanske blir mer vanligt i framtiden. Tänker på DrBrasa målet där försvarets köpte en egen utredning som minskade ner straffet för mordbrand till 3 år i hovrätten, från 4 år i tingsrätten. Minns inte riktigt, men det rörde sig om fara med spridningsrisken av branden.

Min tanke är att det är åklagaren som har bevisbördan och äger saken, tills de har jobbat färdigt.

Det är en svår avvägning det du vill diskutera, och jag tror att yppandeförbudet har med att två misstänkta inte är häktade längre och att åklagaren värnar om den muntliga bevisningen, som kan bli värdelös om folk som ska höras i domstol "vet" för mycket. Olika vittnen kan efter ett tag inte komma ihåg vad de verkligen iakttagit vid tiden eller fått reda på efteråt genom media. Jag tror också Litauerns blånekande påverkar beslutet om yppandeförbud.

Om de får till ett åtal under hösten så är ju ingen skada skedd. Då har det endast varit temporärt att information undanhålls medborgarna.
2015-08-24, 16:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Generellt, och på många ställen i vårat land (storstäder) är sen kväll/nattskiftet mer ärendefullt än dagskiftet, så på vissa ställen kan det tom vara mer på natten (buset), men det spelar ingen roll jämfört med ärendet/förutsättningarna på Kinnekulle.
Jag köper att sökaktiviteten har varit lägre eller rent obefintlig nattetid, men jag köper inte påståendet att poliserna legat och sovit/inväntat dagsljus, eller ens att man passat på att vila sig eller liknande påståenden att nätterna varit avslagna.

Lyssna/läs själva:
http://www.expressen.se/tv/gt/sokningarna-fortsatter-efter-forsvunna-lisa-holm/

"Någon har gjort natten, nu är det min tur att göra dagen, och så växlar vi på det där dygnet runt" (btf insatsledningen)

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/nu-vantar-intensivt-utredningsarbete/
"Polisen har dessutom jobbat dygnet runt för att lösa fallet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab
"– Utöver sökandet finns en spaningsdel där man jobbar med tips. Den fortsätter dygnet runt och det är samma saker vi gjort hela tiden, säger Stefan Gustafsson."

Det känns rent av märkligt att detta ska behövas påpekas/länkas upp.
Det är ingen som påstår att nätterna har varit avslagna, men personalstyrkan är mindre än på dagtid, och troligtvis inte större än normalt, förutom bevakning av avspärrningar. Och normalt har inte polisen tid att sitta och häcka på en lantbruksfastighet typ Martorp som dittills inte har visat sig polisiärt intressant.
2015-08-24, 16:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Ok, tack, då förstår jag, tror jag.

Tolkning: Alltså att allmänheten bör hållas agnostisk under utredningsarbetet för att det inte ska bli en häxjakt åt ena eller andra hållet (är det korrekt?)

En till fråga: Men tycker du personligen, eller har du hittat bevis, för att ovanstående princip på något sätt åsidosatts av åklagarsidan.

Jag erkänner att det är en svår fråga men du låter så tvärsäker att jag själv blir osäker på hur jag ska tänka.

PS. Jag håller med om din signatur "krumelur" att öppna rättegångar är ett fundament för en rättsstat. Vi ska inte ha "star-chamber courts" eller vad det nu kallades i England för några hundratal år sedan.

Ja, det är korrekt.

Åsidosatts vet jag inte, men åklagaren Wennerholm går ju nu ut med att blodspår från den misstänkte finns på Lisa Holms tillhörigheter. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det, men ponera att försvaret har uppgifter som motsäger det. Då är det tveksamt rättvist om de inte får gå ut med de uppgifterna.

Rättegångar skall inte föras i media heter det och det är iofs en rimlig målsättning, men samtidigt finns det inget ont i att rättegångar granskas noga i media och den granskningen börjar på ett tidigt häktningsstadium vare sig man vill eller inte

Yppandeförbud och stängda häktningar bör användas med mycket måtta och bara om det är absolut nödvändigt.
2015-08-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ja, det är korrekt.

Åsidosatts vet jag inte, men åklagaren Wennerholm går ju nu ut med att blodspår från den misstänkte finns på Lisa Holms tillhörigheter. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det, men ponera att försvaret har uppgifter som motsäger det. Då är det tveksamt rättvist om de inte får gå ut med de uppgifterna.

Rättegångar skall inte föras i media heter det och det är iofs en rimlig målsättning, men samtidigt finns det inget ont i att rättegångar granskas noga i media och den granskningen börjar på ett tidigt häktningsstadium vare sig man vill eller inte

Yppandeförbud och stängda häktningar bör användas med mycket måtta och bara om det är absolut nödvändigt.

Tack!

Nu förstår jag precis vad du menar och jag håller med.
2015-08-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är ingen som påstår att nätterna har varit avslagna, men personalstyrkan är mindre än på dagtid, och troligtvis inte större än normalt, förutom bevakning av avspärrningar. Och normalt har inte polisen tid att sitta och häcka på en lantbruksfastighet typ Martorp som dittills inte har visat sig polisiärt intressant.

Det var du själv som skrev eftersom poliserna inte jobbade dygnet runt. Men du har tycks ändrat din inställning om det. Bra.
Det fanns, tyvärr, ingen anledning för polisen att "sitta och häcka" vid Martorp.
2015-08-24, 16:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det var du själv som skrev eftersom poliserna inte jobbade dygnet runt. Men du har tycks ändrat din inställning om det. Bra.
Det fanns, tyvärr, ingen anledning för polisen att "sitta och häcka" vid Martorp.
Precis, poliserna jobbade inte dygnet runt, men polisen jobbar dygnet runt, i skift. Precis som vanligt förekom patrullerande och utryckning även på nätterna, även om jag kan tänka mig att man drog ner på patrullerande till förmån för bevakning av avspärrning. Så det fanns inget som hindrade NB från att flytta kroppen natten må-ti eller ti-on, om han nu av någon konstig anledning såg det som en mellanlagringsplats.
2015-08-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av March560
En "aha-upplevelse" hade jag nog inte fått, eftersom jag redan tror att rätt MGM sitter häktad. Däremot undrar man ju hur du kan lova att bevisningen kommer vara mycket stark och dessutom vara 100% säker? Sitter du inne på information som du inte vill delge tråden?

Enkelt uttryckt vis av erfarenhet och noteringar under resans gång, de stora antalet fynd man gjort som spetsas med DNA på både fynd och offret som knyter MGM till dådet. Området är begränsat även om stora ytor sökts av men man har inte behövt gå över ån efter vatten.

MGM har sin bostad och arbetsplatser inom området, offret överfölls och hittas inom området så man har kunnat koncentrera sig på en ganska snäv yta och byggnader. Det är alltså ingen utsocknes MGM vilket hade kunnat göra det betydligt mer svårlöst, han/de fanns förmodligen på deras radar i ett tidigt skede då man fått vittnesuppgifter och masttömningar i verktygslådan.
2015-08-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ja, det är korrekt.

En ytterligare fråga (till ditt utmärkta svar):

Har försvaret yttrandeförbud om omständigheter som talar till MGMs fördel? (Jag antar att försvaret redan vet om detta nya DNA bevis, och kanske (spekulation) har gjort det en tid)
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-24 kl. 16:45.
2015-08-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis, poliserna jobbade inte dygnet runt, men polisen jobbar dygnet runt, i skift. Precis som vanligt förekom patrullerande och utryckning även på nätterna, även om jag kan tänka mig att man drog ner på patrullerande till förmån för bevakning av avspärrning. Så det fanns inget som hindrade NB från att flytta kroppen natten må-ti eller ti-on, om han nu av någon konstig anledning såg det som en mellanlagringsplats.

Fanns inte tanken riktigt där att flytta kroppen till en annan plats innan, så tror jag nog den tanken infann sig efter att polisen knackat på dörren. Det som hindrade tror jag har med NB's sinnestillstånd som berodde på tex polisernas snabba insats. Men jag tror också det kan va så att placeringen var en direkt lösning för NB, alltså ingen mellanlagringsplats.
2015-08-24, 16:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Om försvaret anställer privatspanare som plockar fram uppgifter som talar till den misstänktes fördel så får de gå ut med det. Yppandeförbud för privatpersoner gäller bara saker som framkommit under förhör. Själv tycker jag att yppandeförbud är bra. Finns ingen större anledning att föra rättegångar i media. Vill advokaten säga nånting så kan hon göra det direkt till utredningen isf. Att MGM är rätt snubbe är ju givetvis av intresse för de som bor i trakten och det är väl därför som åklagaren har kommunicerat ett antal gånger nu att bevisningen mot MGM har stärkts under utredningens gång.
2015-08-24, 16:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Enkelt uttryckt vis av erfarenhet och noteringar under resans gång, de stora antalet fynd man gjort som spetsas med DNA på både fynd och offret som knyter MGM till dådet. Området är begränsat även om stora ytor sökts av men man har inte behövt gå över ån efter vatten.

MGM har sin bostad och arbetsplatser inom området, offret överfölls och hittas inom området så man har kunnat koncentrera sig på en ganska snäv yta och byggnader. Det är alltså ingen utsocknes MGM vilket hade kunnat göra det betydligt mer svårlöst, han/de fanns förmodligen på deras radar i ett tidigt skede då man fått vittnesuppgifter och masttömningar i verktygslådan.
Det har inte berättats om de fordon som NB förfogade över. Vad händer om de kommer från undersökningar utan spår av Lisa? Hur har han i så fall flyttat henne? Det är en sak åklagaren måste kunna svara på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in