2015-08-24, 13:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, men om jag ska sluta missförstå så får du gärna förklara vart du vill komma ang tips på Martorp? Hade det kommit in tips på Martorp så hade ju polisen följt upp det, men du skrev ju att det inte fanns några tips på Martorp. Hur menar du?
Jag menar att polisen inte är på Martorp och behandlar inkommande tips. Det gör den sannolikt på stationen, och reser till platser vid behov.
2015-08-24, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, att de rycker ut vid behov och inte bevakar Martorp som varken var avspärrat eller inom sökområde.

Varför skulle mördaren tro att det var riskfritt att flytta kroppen? Han visste inte vad polisen höll ögonen på och var. Och det vet inte du heller. Det kanske satt en polis i varenda buske runt huset som hoppades att han skulle tänka lika dumt som du.
2015-08-24, 13:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Det låter som att något nytt framkommit, vilket man vill konfontera MGM med.

Möjligen är "det nya" nytt för ombudet (advokaten). Är MGM rätt person (GM) är det förstås inte nytt för denne.

Däremot finns nu svart på vitt (kanske med färgbilder, brrrr) hur LH har dött, kanske när och dessutom var det hänt. Vill man informera ombudet först kan man ju den vägen också indirekt fråga MGM om han skall erkänna eller fortsätta neka. Ombudet har ju givit intrycket att hon anser att bevisningen är tunn. Det kan vara en ärlig uppfattning, precis som en professionell grundinställning.
2015-08-24, 13:26
Medlem
Citat:
Jag menar att polisen inte är på Martorp och behandlar inkommande tips. Det gör den sannolikt på stationen, och reser till platser vid behov.

Men ock? Fanns det inget tips på Martorp så fanns det inget tips på Martorp att följa upp.
Se även min editering på mitt inlägg innan.
2015-08-24, 13:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 225mike
Är det inte ganska så underförstått att brodern & frun/kvinnan skvallrade på GM redan första dagarna i häktet. De borde ju aldrig annars kunnat släppas så tidigt i utredningen så förmodligen är ju vittnesmålen ganska så vattentäta av dessa två. Är väl bara den tekniska bevisningen som också skall vara 100% tät.

Som någon skrev så har man nog med största sannolikhet gjort både 5-6 st obduktioner av olika rättsläkare för att få fram ett ensidigt svar som är 100% styrkt. Känner till från rättsmedicin i Linköping att vid 'komplicerade fall med speciellt intresse' så görs utredningar av två-tre olika läkare för att få en enhetlig bild och att ingen skall missas.

Vet man ännu om det var en trafikolycka som man försökte dölja?

För att börja bakifrån: Nej. Som kanske bekant så har polisen i stort sett inte gått ut med någonting i detta fall utöver att det finns någon typ av DNA-bevis samt vittnesmål som på något vis är besvärande för den häktade.

Det som ansvarigt polisbefäl sade i AB idag tyder inte direkt på olycka:

Citat:
Nu har obduktionsresultatet kommit – och polisen fått svaret på hur Lisa Holm dog.

– Det är självklart en viktig del i utredningen att veta hur hon dog, säger Lars Johansson.

Han vill inte kommentera dödsorsaken.

– Vi vill först tala med den misstänktes advokat, och efter omhäktningen i morgon kommer vi hålla ett förhör med honom, och där delge vad vi fått veta.

Observera EFTER omhäktningen. Jag tror inte man skulle känna sig säker på omhäktning om obduktionsrapporten tydde på något annat än mord.

Notera också att olycksteorin som sådan inte tillför något förklaringsvärde jämfört med mordteorin. Inget av det vi känner till blir begripligare om man tänker sig en olycka. Snarare tvärtom. Idén bakom olycksteorin är att många i tråden tycker att NB inte verkar vara någon mördartyp. Men det är en "psykoanalys" som inte bygger på något annat än att han inte är dömd för något brott, sägs vara arbetsam och av sin mamma beskrivs som snäll. Jag tycker inte det låter särskilt sannolikt heller att en snäll, arbetsam och hederlig person som råkar ha ihjäl en ung flicka fraktar bort den döda kroppen och gömmer den. Men sanningen är att vi inte vet något om NB som person. Han vore inte den förste ostraffade man i 30-årsåldern som alltid skött sitt jobb och är snäll enligt sin mamma som begår ett fruktansvärt brott om man säger så...

Jag tror inte att det gjorts 5 obduktioner. Däremot kan säkert vissa provresultat och iakttagelser på kroppen ha skickats till andra experter för en kompletterande bedömning.

Angående vad de bägge andra misstänkta sagt: Om det kan vi bara spekulera. Med tanke på deras inställning så tror jag inte ett dugg på att de sagt till polisen att NB mördade Lisa. Advokatens försök att förringa värdet av deras utsagor i vittnesförhör tyder dock på att något av det som sagts där inte har varit till fördel för den misstänkte. Som att de inte alls kan ge honom alibi som han själv kan tänkas ha påstått. Något sånt skulle jag väl se som minimum, men det kan helt klart finnas mer också.
2015-08-24, 13:31
Medlem
Annan typ av dna-spår som de inte vill gå in på vad det är, kan det kanske vara sperma?

Citat:
Men en del återstår att göra innan förundersökningen är klar och åtal kan väckas.
– Det kan bli så att vi behöver göra kompletterande förhör och så är polisens egna tekniker inte helt klara med protokoll och undersökningar än, säger han.
Vad som framgår av obduktionsrapporten vill han inte gå in på i nuläget. Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts.
– Vi har fått ytterligare dna-bevisning i form av bland annat blodspår på Lisa Holms tillhörigheter. Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.

http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
2015-08-24, 13:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Men ock? Fanns det inget tips på Martorp så fanns det inget tips på Martorp att följa upp.
Se även min editering på mitt inlägg innan.
Vad jag menade var att polisen inte befann sig på Martorp och bearbetade tips. Jag kan inte förklara bättre än så.

Det finns polis i tjänst dygnet runt, men...
Citat:
Ja, att de rycker ut vid behov och inte bevakar Martorp som varken var avspärrat eller inom sökområde.
2015-08-24, 13:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Möjligen är "det nya" nytt för ombudet (advokaten). Är MGM rätt person (GM) är det förstås inte nytt för denne.

Däremot finns nu svart på vitt (kanske med färgbilder, brrrr) hur LH har dött, kanske när och dessutom var det hänt. Vill man informera ombudet först kan man ju den vägen också indirekt fråga MGM om han skall erkänna eller fortsätta neka. Ombudet har ju givit intrycket att hon anser att bevisningen är tunn. Det kan vara en ärlig uppfattning, precis som en professionell grundinställning.

Vet du om det är relativt vanligt förekommande att man väljer att tala med den häktades advokat först innan själva förhöret? Eller tyder detta på något mer speciellt?
2015-08-24, 13:38
Medlem
Qwarts avatar
Tidigare har åklagaren berättat att det finns ett dna-spår från 35-åringen på Lisa Holms tillhörigheter.
– Jag kan nu säga att det är flera dna-träffar med mannens dna på Lisa Holms tillhörigheter.

Är det blodspår du syftar på?
– Ja, bland annat blodspår

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4243176--vi-har-flera-dna-traffar-bland-annat-blodspar-

(Kanske var samma som stod i GT)
2015-08-24, 13:38
Bannlyst
Citat:
Vad jag menade var att polisen inte befann sig på Martorp och bearbetade tips. Jag kan inte förklara bättre än så.

Det finns polis i tjänst dygnet runt, men...

Det är inte bara poliser som kan observera en mördare som nattetid försöker flytta en kropp. En oskyldig fruga och bror kan också bli misstänksamma.
2015-08-24, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Tidigare har åklagaren berättat att det finns ett dna-spår från 35-åringen på Lisa Holms tillhörigheter.
– Jag kan nu säga att det är flera dna-träffar med mannens dna på Lisa Holms tillhörigheter.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4243176--vi-har-flera-dna-traffar-bland-annat-blodspar-

Det ser bra ut!
2015-08-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

(Kanske var samma som stod i GT)

Detta är ju mycket intressant för det visar ju på att LH med stor sannolikhet har kämpat emot rejält.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in