Citat:
Ursprungligen postat av
225mike
Är det inte ganska så underförstått att brodern & frun/kvinnan skvallrade på GM redan första dagarna i häktet. De borde ju aldrig annars kunnat släppas så tidigt i utredningen så förmodligen är ju vittnesmålen ganska så vattentäta av dessa två. Är väl bara den tekniska bevisningen som också skall vara 100% tät.
Som någon skrev så har man nog med största sannolikhet gjort både 5-6 st obduktioner av olika rättsläkare för att få fram ett ensidigt svar som är 100% styrkt. Känner till från rättsmedicin i Linköping att vid 'komplicerade fall med speciellt intresse' så görs utredningar av två-tre olika läkare för att få en enhetlig bild och att ingen skall missas.
Vet man ännu om det var en trafikolycka som man försökte dölja?
För att börja bakifrån: Nej. Som kanske bekant så har polisen i stort sett inte gått ut med någonting i detta fall utöver att det finns någon typ av DNA-bevis samt vittnesmål som på något vis är besvärande för den häktade.
Det som ansvarigt polisbefäl sade i AB idag tyder inte direkt på olycka:
Citat:
Nu har obduktionsresultatet kommit – och polisen fått svaret på hur Lisa Holm dog.
– Det är självklart en viktig del i utredningen att veta hur hon dog, säger Lars Johansson.
Han vill inte kommentera dödsorsaken.
– Vi vill först tala med den misstänktes advokat, och efter omhäktningen i morgon kommer vi hålla ett förhör med honom, och där delge vad vi fått veta.
Observera EFTER omhäktningen. Jag tror inte man skulle känna sig säker på omhäktning om obduktionsrapporten tydde på något annat än mord.
Notera också att olycksteorin som sådan inte tillför något förklaringsvärde jämfört med mordteorin. Inget av det vi känner till blir begripligare om man tänker sig en olycka. Snarare tvärtom. Idén bakom olycksteorin är att många i tråden tycker att NB inte verkar vara någon mördartyp. Men det är en "psykoanalys" som inte bygger på något annat än att han inte är dömd för något brott, sägs vara arbetsam och av sin mamma beskrivs som snäll. Jag tycker inte det låter särskilt sannolikt heller att en snäll, arbetsam och hederlig person som råkar ha ihjäl en ung flicka fraktar bort den döda kroppen och gömmer den. Men sanningen är att vi inte vet något om NB som person. Han vore inte den förste ostraffade man i 30-årsåldern som alltid skött sitt jobb och är snäll enligt sin mamma som begår ett fruktansvärt brott om man säger så...
Jag tror inte att det gjorts 5 obduktioner. Däremot kan säkert vissa provresultat och iakttagelser på kroppen ha skickats till andra experter för en kompletterande bedömning.
Angående vad de bägge andra misstänkta sagt: Om det kan vi bara spekulera. Med tanke på deras inställning så tror jag inte ett dugg på att de sagt till polisen att NB mördade Lisa. Advokatens försök att förringa värdet av deras utsagor i vittnesförhör tyder dock på att något av det som sagts där inte har varit till fördel för den misstänkte. Som att de inte alls kan ge honom alibi som han själv kan tänkas ha påstått. Något sånt skulle jag väl se som minimum, men det kan helt klart finnas mer också.