2015-08-23, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
De boende AB talar med är rädda - men inte för Lindgren.

”Vi fruktar att det ska dyka upp en ny mobb, säger Johan”.

Jag är kluven till företeelsen.

Nu talar jag alltså om företeelsen folkmobb, inte om det som hänt nu och efterverkningarna av det. Vad som dock är tämligen klart är att det är en tryckt stämning på orten. Det är väl bara här på Flashback som vissa användare, långt från händelsernas centrum, tycker att det var en välgärning.

Om folk tillåts ta lagen i egna händer så innebär det ett otryggare samhälle. Vem ska bestämma vad som är okej och inte okej?
Citera
2015-08-23, 14:08
Medlem
Jinglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Om man hårdrar det hela är det samhället som är skuld till att allt blev som det blev. Han borde ha ett chips inopererat som visar var han än befinner sig livet ut. Dessutom skulle han fått klara sig själv och inte daltats med vilket har skett. Skadestånd ska betalas och dessutom en offentlig ursäkt till alla dessa människor som varit oroliga i åratal. Hur svårt kan det vara att larma fanskapet i dagens tekniksamhälle? Eller är det att kränka den goe våldtäktsmannen?

Japp så är det, det är det jävla pk-samhällets fel och medierna + politikerna i 7-klövern. Rösta SD för hårdare straff!
Citera
2015-08-23, 14:10
Medlem
Citat:
Senast när 3 blev skjutna av 2 bröder. En ung kvinna fick sätta livet till för att inte vittna.
Det fallet har ju ingenting med frågan att göra överhuvudtaget.
Citera
2015-08-23, 14:11
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu talar jag alltså om företeelsen folkmobb, inte om det som hänt nu och efterverkningarna av det. Vad som dock är tämligen klart är att det är en tryckt stämning på orten. Det är väl bara här på Flashback som vissa användare, långt från händelsernas centrum, tycker att det var en välgärning.

Om folk tillåts ta lagen i egna händer så innebär det ett otryggare samhälle. Vem ska bestämma vad som är okej och inte okej?

Det är relativt. Och Norrland, som jag själv bor i är laglöst. Finns det ett behov av att slå på hagamannen kommer så att ske. Är väl inte så svårt att begripa?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Senast när 3 blev skjutna av 2 bröder. En ung kvinna fick sätta livet till för att inte vittna.
Vem av dem var tidigare dömd för serievåldtäkter och klassad som sadistisk?

Och på vilket sätt får du det till ett seriemord/en seriemördare? Eller ens kopplat till sexualsadism på något sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur ofta då?

Kan du ge några exempel på sådana brottsfall här i Sverige?

...fast från USA finns det många fall...ett är John Wayne Gacy...satt några år och kom ut igen...
Citera
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magknip37
Jag fattar inte vad det är för jävla idioter som uttrycker sig här i tråden och på andra ställen.

Jag är helt övertygad om att om man skulle göra en opinionsundersökning i Sverige om huruvida man ska ha tortyr på straffskalan så skulle typ 1% (taget ur luften, jag har ingen aning) finna sig positiva till det. Men på frågan om Niklas Lindgren förtjänar att bli misshandlad så är procentsatsen betydligt högre. Hyckleri är vad det är!

(Och det jag menar är att ni som skriver i tråden vanligtvis skulle vara emot tortyr som straff i Sverige)

Om det gjordes en opinionsundersökning bland Sveriges befolkning. Hur många procent tror du är positiva till att hagamannen släpptes ut?
Citera
2015-08-23, 14:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingler
Rösta SD för hårdare straff!

Visst, inför »tredje gången gillt«. Tredje gången du kör för fort -> avrättning.

Det finns inga bevis för att hårdare straff leder till annat än ett ännu mer brutalt samhälle. I Ryssland finns det hårda straff, men brotten är ännu grövre. Ju hårdare straff, desto värre brott.

Det handlar snarare om att försöka utverka bättre straff, vars syfte är att förmå individer att upphöra med att begå brott.
Citera
2015-08-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Håller med dig! Det svenska samhället kan inte skydda sina medborgar, därför skall mannen med golfklubban ha en eloge!!
Han har säkert blivit pjoskad i fängelset av vårdare och psykologer. Han har levt flera år i en rosa bubbla av gulli-gull-snyft-det-är-så-synd-om-dig. Nu har han kommit ut i den verkliga världen och fått reda på vad människor egentligen tycker om han. En golfklubba i huvudet är väl den enda som kan få den här sadisten att fatta att han är oönskad.
Citera
2015-08-23, 14:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...fast från USA finns det många fall...ett är John Wayne Gacy...satt några år och kom ut igen...
Du menar att ditt "väldigt vanligt" innebär att det någon gång i historien någonstans i världen har hänt ...

Jaja, då förstår jag.

Risken för den utvecklingen är statistiskt sett rätt obefintlig mao ... Det är nog bättre att hålla sig till mer reella/verkliga riskfaktorer när man gör en riskbedömning på NL (och andra) ..
Citera
2015-08-23, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Det är relativt. Och Norrland, som jag själv bor i är laglöst. Finns det ett behov av att slå på hagamannen kommer så att ske. Är väl inte så svårt att begripa?

Jaha, du bor i »Norrland«. Är det i Sandviken eller Karesuando? Har du sett några isbjörnar på Luleås gator förresten?

Visst finns det en del inskränkta mongos på småorterna, men det gäller likaväl i Götaland och Svealand.
Citera
2015-08-23, 14:16
Citat:
Ursprungligen postat av guh
Han har säkert blivit pjoskad i fängelset av vårdare och psykologer. Han har levt flera år i en rosa bubbla av gulli-gull-snyft-det-är-så-synd-om-dig. Nu har han kommit ut i den verkliga världen och fått reda på vad människor egentligen tycker om han. En golfklubba i huvudet är väl den enda som kan få den här sadisten att fatta att han är oönskad.

Kunde inte ha författat det bättre själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in