2015-08-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Statistiskt sett är mördaren i Lisas ålder, har du missat det?

Det finns anledning att oroa sig över bevisläget.

Jag vet att polisen inte har några andra misstänkta.

Spelar roll.
Vi kan ju inte släppa varenda gärningsman i riket som inte ingår i just denna statistik,med orden . Du är inte statistiskt säkerställd så därför frias du

Leffe GW har uttalat sej om mycket och har inte heller han alltid rätt ,som du mycket riktigt vet.
Visst,han har/hade en hel del insyn i polisarbetet mm.
Men liksom Leffe så har brotten förändrats liksom samhället för övrigt.

Även statistiken har förändrats över tid och är som tidigare påpekats icke statisk utan föränderlig.
Är du förändrelig eller sitter du fast i invanda tankar som aldrig går ur ?
2015-08-23, 13:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu visar du att du kan tänka klart. För det är undantagen det handlar om i de flesta fall som är intressanta.

I Arboga, analogt med detta fall så släpptes den först misstänkta mannen. Brodern och frun är på fri fot i detta fall, eftersom det inte fanns tillräckligt med bevis för att få till en fortsatt häktning.

Det finns statistik på att närstående ofta är mördare, men det är inte det man arbetar vidare på när bevisen pekar på annan gärningsman, som i Arbogafallet.

För vad är stistiken på vänsterprasslande män som träffar en rabiat och hämndlysten kvinna från Tyskland som stalkar och dödar små barn och sin rival?

Och var är statistiken på att gifta hårt arbetande män från Litauen är porrmissbrukare och mördar random svenska flickor?

Av ovan sagda ska man ta statistik med en nypa salt, om man inter ser underhållningen i själva diskussionen.
Undantagen är intressanta, skriver du, men intressanta för vem? I de flesta fall går inte GM att hitta bland undantagen. Jag tar statistiken med en nypa salt, inga brott löses med statistik, men det hjälper till att hitta misstänkta.
2015-08-23, 13:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag menar inte bara en person. Man förhörde ju bl a ex pojkvännen och styvpappan bl.a för att se att de hade rimliga alibin. Rutin. Eller killen hon utpressat på ett busskort om jag minns rätt. Man kollade hennes teletrafik för att se vilka som dök upp i den. Återigen: rutin. Och utredningsåtgärderna mot tränaren omfattade över 100 sidor i FUP. Att ett litet gång alternativteoretiker inte känner sig nöjda med det ligger jag inte sömnlös över.

Jag vet inte om polisen verkligen hade misstankar kvar mot pojkvännen i gävlefallet. Man hade ju DNA från en främmande man på kroppen som indikation att någon främmande man faktiskt utfört attacken. Det var ju också ett mycket udda fall där det var naturligt att misstänka pojkvännen. Historien lät alltför orimlig och har såvitt jag vet ingen parallell i svensk kriminalhistoria
Jag uppfattar inte att dessa förhördes som misstänkta, eller att de ens kunde misstänkas. Det var vanliga vittnen. Att teletrafiken kollades hörde också till rutin. Tränaren utreddes inte efter att det fanns en misstänkt, förutom ett förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fel. Statistiskt är det mest sannolika att den häktade är skyldig och kommer att dömas för brottet. Ditt resonemang är liktydigt med att hävda att om en person heter Kim så är den med 75% sannolikhet man (påhittad frekvens) därför att så många folkbokförda med det namnet är män. Samtidigt som du bortser från att vi också fått veta att just denna Kim har en sambo som heter Patrik.

jag fattar inte hur du kan undgå att se det här.
Nej, det var inte fel. Statistiskt är det mer sannolikt med en bekant gärningsman i Lisas ålder än en obekant dubbelt så gammal gärningsman. Men sannolikheten kan påverkas av andra omständigheter, som att 15 personer vittnar om att de såg en 80-årig godsägare utföra brottet, eller att en dubbelt så gammal litauer häktas misstänkt för brottet. Då sjunker sannolikheten för just det här brottet.

På samma sätt kan man säga att om NB släpps på tisdag så är det fortfarande 75-85 % sannolikhet för att häktade på sannolika skäl döms, men i NB:s fall sjunker sannolikheten.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-23 kl. 13:34.
2015-08-23, 13:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://pbs.twimg.com/media/CHX2_5qWIAEF9yM.jpg

+

http://imgur.com/rhotUMl

= 100%...

Ja, det ser ju ut som du har rätt.
2015-08-23, 13:48
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

+

= 100%...

Synd att flygbilden inte är tagen lite mer till vänster , då skulle byggboden synas .
Det skulle vara intressant att veta om byggnaderna i Martorp söktes igenom i början av sökveckan ev bara av Poliser utan hundar .
Annars är det obegripligt för mig , när man söker efter en bortförd person är ju alla byggnader i området det första man bör kolla .
Om inte Polisen varit där före Fredagskvällen så är det en gåta för mig .
Då kommer ju frågan Varför ?
2015-08-23, 13:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det ser ju ut som du har rätt.

Inga problem, jag sitter inte här för att samla poäng, så det är inga "rätt" som behöver delas ut

Däremot vill jag närma mig nedanstående i frågan, eftersom det råder frågetecken:

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Puss!
Det är givetvis inte solklart
Är väldigt säker på vem som hyrde där
Ingen Litauer.
När ni tittar på kartor och inte själva varit på plats
kan det vara en viss hjälp att titta på
höjdskillnader.
Den som hyrde där, eller hyr???
Behöver inte hört/sett/ noterat ett smack!
Däremot hanns hund.
Det här med att dra snabba slutsatser att
det helt och hållet skulle vara på eget
inisiativ om nu Litauerna är inblandade
är helt befängt.
Gästarbetare är en typ av köpt arbetskraft, den/de
som står för deras uppehälle kan dirigera
dom till städning/jobb i närheten av BO.
Hade Litauerna varit dom skyldiga skulle dom inte gå runt med "godispåsar med DNA" och strött ut där och här.
Det är arrangerat, det finns en "scenograf" som
troligen är både delaktig och själva huvudmannen
eller på ren Svenska: Gärningsmannen

Vanstyre,, nu frågar jag dig, även om bäst-före-datum passerats i frågan.

Vem är hyresvärd?
Är hyresgäst bekant med hyresvärd, och/eller misstänkta?

Samt slutligen; Hur bebott var Hovsgärde under aktuell vecka?
I synnerhet dagarna: Söndag,Måndag samt Torsdag?

I synnerhet den feta dagen..

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Hovsgärde har varit avspärrat.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-23 kl. 14:01.
2015-08-23, 13:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

+

= 100%...
...vilket innebär att gm ej behövt forcera själva huvudentrén till gården, utan kunnat köra förbi Husaby Martorp (t.v.), för att sedan strax därpå svänga höger mot Bäckatorpet och på ett betydligt mer avskilt sätt närma sig den vita byggboden m.fl. byggnader. - Detta styrker ytterligare att gm är hemtam i trakten.
2015-08-23, 14:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
...vilket innebär att gm ej behövt forcera själva huvudentrén till gården, utan kunnat köra förbi Husaby Martorp (t.v.), för att sedan strax därpå svänga höger mot Bäckatorpet och på ett betydligt mer avskilt sätt närma sig den vita byggboden m.fl. byggnader. - Detta styrker ytterligare att gm är hemtam i trakten.
Att han kunde ha kört annan väg styrker inte att han är hemtam. Han kanske körde genom huvudentrén. Om något visar att han körde omvägen är det tecken på att han är hemtam, inte att han kunde ha kört den vägen.
2015-08-23, 14:08
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Men när han ändå passerar huvudinfarten till gården kan han väl lika bra svänga in där , det finns väl inte en käft där en söndagskväll .
2015-08-23, 14:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Synd att flygbilden inte är tagen lite mer till vänster , då skulle byggboden synas .
Det skulle vara intressant att veta om byggnaderna i Martorp söktes igenom i början av sökveckan ev bara av Poliser utan hundar .
Annars är det obegripligt för mig , när man söker efter en bortförd person är ju alla byggnader i området det första man bör kolla .
Om inte Polisen varit där före Fredagskvällen så är det en gåta för mig .
Då kommer ju frågan Varför ?

Väljer att försöka knyta ihop säcken i ett prov på svar..

Citat:
Visst span pågick under veckan. Exakt hur, var och vem/ vilka/ vad är dock inofficiellt. Kan dock säga att den skarpe skulle kunna lägga ihop ett plus ett till två om man var i bygden vid tidpunkten.
Alltså bör det ev finnas fler som vet vad som pågick.

Citat:
Det som går att säga är att det var låg aktivitet på Martorp under den vecka som fortlöpte. Både från gårdens anställda och från polisen.
Vilka byggnader som ev ska ha genomsökts initialt är inte officiella uppgifter ännu.

Följande är otroligt tungt att konstatera som sannolikt;
Polisen har patrullsökt på/nära Martorp, möjligtvis också haft antingen civil eller sk allmän bevakning, kanske inte specifikt Martorp, utan hela sektionen söder/sydost om caféet.
En förklaring till den polisiära känslostorm som uppstod vid fynd..?

Citat:

Precis, lite diskret..?
(notera ett fett frågetecken)
Senast redigerad av rotesau 2015-08-23 kl. 14:10.
2015-08-23, 14:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Här är en översiktsbild inkl. boden:
https://minfil.org/Tcy9j2b4bc/ml45qe.jpg
2015-08-23, 14:19
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=rotesau|54446874]Väljer att försöka knyta ihop säcken i ett prov på svar..

Följande är otroligt tungt att konstatera som sannolikt;
Polisen har patrullsökt på/nära Martorp, möjligtvis också haft antingen civil eller sk allmän bevakning, kanske inte specifikt Martorp, utan hela sektionen söder/sydost om caféet.
En förklaring till den polisiära känslostorm som uppstod vid fynd..?

Exakt vad jag tänkt på , får en konstig känsla av Polisens reaktion ( inte över fyndet av BO ) som att dom inte är nöjda med vad som gjorts .
Bara spekulationer givetvis , man vet ju inget .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in