2015-08-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du säger inte emot mig, ändå kallar du mig obstinat.

När arbogabarnen mördades sa statistiken att pappan var mördaren, och han greps omgående. Men han visade sig ha alibi. Om han inte hade haft det hade polisen utrett honom länge, och alla andra spår hade kallnat, just därför att polisen inte letar alternativ gärningsman när den har en misstänkt.

Nu visar du att du kan tänka klart. För det är undantagen det handlar om i de flesta fall som är intressanta.

I Arboga, analogt med detta fall så släpptes den först misstänkta mannen. Brodern och frun är på fri fot i detta fall, eftersom det inte fanns tillräckligt med bevis för att få till en fortsatt häktning.

Det finns statistik på att närstående ofta är mördare, men det är inte det man arbetar vidare på när bevisen pekar på annan gärningsman, som i Arbogafallet.

För vad är stistiken på vänsterprasslande män som träffar en rabiat och hämndlysten kvinna från Tyskland som stalkar och dödar små barn och sin rival?

Och var är statistiken på att gifta hårt arbetande män från Litauen är porrmissbrukare och mördar random svenska flickor?

Av ovan sagda ska man ta statistik med en nypa salt, om man inter ser underhållningen i själva diskussionen.
2015-08-23, 12:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Artikel från 21/6:
http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/

"Ladugårdskomplexet i Martorp – avspärrningar hävda
Här arbetade tekniker under sen fredagskväll och in på morgontimmarna samtidigt som polisen bekräftade att den kropp, som dagen efter bekräftades tillhöra Lisa Holm, hade påträffats. Teknikerna har jobbat i olika delar av byggnaderna, bland annat i en barack och i en gul tillbyggnad vid en av ladorna.
"

Inom 9 dagar alltså, även om inte Hovsgärde nämns specifikt.
I en parallell nämner jag dock att huset närmst landsvägen fortfarande var avspärrat den 14:e, men tyvärr når jag inte längre än så att precisera..

EDIT

17/6:
http://www.expressen.se/gt/polisen-tar-ner-avsparrningar/

"Polisen har släppt avspärrningarna vid den gård som varit högintressant i Lisa Holms mordutredning.
Senare under dagen togs även två ytterligare avspärrningarna bort i området.
"

5 dagar alltså. Men då förutsatt att Hovsgärde räknats in, vilket av allt att döma av liveflödes-bilder och uppgifter bör ha gjorts.

Har huset vid Hovsgärde överhuvudtaget varit avspärrat?
2015-08-23, 12:30
Medlem
JH1960s avatar
Med statistik kan allt bevisas i efterhand.

Det vet vi alla. Det som skedde på Blomberg var en enskild händelse som får mig att ansluta mig till de något mer direkta polismetoder som användes av KGB.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lubjanka. NB hade nog erkänt och avrättats omgående så vi sluppit de kostnader som detta medför.

Blir han dömd till fängelse i Sverige så kommer han såklart att i fängelset att utbildas till en ännu värre brottsling.

Vem kommer han att slå ihjäl nästa gång, din syster eller din mor eller din dotter? Till en kostnad av många kr per år blir han utbildad till en ännu värre mördare. Vi vet alla vad man gör med galna hundar, besöker veterinären.
2015-08-23, 12:34
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Artikel från 21/6:
http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/

"Ladugårdskomplexet i Martorp – avspärrningar hävda
Här arbetade tekniker under sen fredagskväll och in på morgontimmarna samtidigt som polisen bekräftade att den kropp, som dagen efter bekräftades tillhöra Lisa Holm, hade påträffats. Teknikerna har jobbat i olika delar av byggnaderna, bland annat i en barack och i en gul tillbyggnad vid en av ladorna.
"

Inom 9 dagar alltså, även om inte Hovsgärde nämns specifikt.
I en parallell nämner jag dock att huset närmst landsvägen fortfarande var avspärrat den 14:e, men tyvärr når jag inte längre än så att precisera..

EDIT

17/6:
http://www.expressen.se/gt/polisen-tar-ner-avsparrningar/

"Polisen har släppt avspärrningarna vid den gård som varit högintressant i Lisa Holms mordutredning.
Senare under dagen togs även två ytterligare avspärrningarna bort i området.
"

5 dagar alltså. Men då förutsatt att Hovsgärde räknats in, vilket av allt att döma av liveflödes-bilder och uppgifter bör ha gjorts.

Tack , när jag var i Blomberg på semestern reagerade jag på hur nära huset ligger platsen där byggboden stod , kan det vara knappt 100 m ungefär .
Det satte lite myror i skallen på mig .
2015-08-23, 12:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Med "sökt andra misstänkta" menar jag att man söker efter en misstänkt på samma sätt som man gör när man inte har någon misstänkt.

Vad menar du med det fetstilta? På vilket sätt blev alternative GM avförd?

Intressant exempel du drog upp där med kannibalmördaren. Där hade polisen en misstänkt, men så kom en stekt sparv i form av ett nytt mord, och båda morden löstes. Så långt får vi hoppas att det inte går i Blomberg.

Jag menar inte bara en person. Man förhörde ju bl a ex pojkvännen och styvpappan bl.a för att se att de hade rimliga alibin. Rutin. Eller killen hon utpressat på ett busskort om jag minns rätt. Man kollade hennes teletrafik för att se vilka som dök upp i den. Återigen: rutin. Och utredningsåtgärderna mot tränaren omfattade över 100 sidor i FUP. Att ett litet gång alternativteoretiker inte känner sig nöjda med det ligger jag inte sömnlös över.

Jag vet inte om polisen verkligen hade misstankar kvar mot pojkvännen i gävlefallet. Man hade ju DNA från en främmande man på kroppen som indikation att någon främmande man faktiskt utfört attacken. Det var ju också ett mycket udda fall där det var naturligt att misstänka pojkvännen. Historien lät alltför orimlig och har såvitt jag vet ingen parallell i svensk kriminalhistoria
2015-08-23, 12:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Sammanfattning: Statistiskt är det mer sannolikt med en bekant gärningsman i Lisas ålder än en obekant dubbelt så gammal gärningsman. Men inget är uteslutet.

Fel. Statistiskt är det mest sannolika att den häktade är skyldig och kommer att dömas för brottet. Ditt resonemang är liktydigt med att hävda att om en person heter Kim så är den med 75% sannolikhet man (påhittad frekvens) därför att så många folkbokförda med det namnet är män. Samtidigt som du bortser från att vi också fått veta att just denna Kim har en sambo som heter Patrik.

jag fattar inte hur du kan undgå att se det här.
2015-08-23, 12:50
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen har letat efter mördaren, man hittade litauerna och den information man har talar för att NB är skyldig.

En femtonåring med epatraktor har inte hittats, finns ingen anledning att leta längre då det finns bevis mot NB.

Polisen kan inte utreda alla ungdomar med en koppling till offret och det finns inte heller skäl till det då man har en person misstänkt på sannolika skäl.

Om domstolen friar NB så finns det åter skäl att söka efter mördaren, det är den ordningen som gäller. Åklagaren och polisen arbetar efter att NB är rätt person, man kör den hypotesen i botten, visar det sig vara fel så gör man ett omtag och börjar om från början.

Det är omöjligt att utreda allt och alla på en och samma gång, ett huvudspår som gäller men med dörrar öppna för alternativ om något framkommer som tyder på att alternativet kan leda rätt.
Låter inte helt bra att "kör..hypotesen i botten" och "gör...omtag och börjar om från början". Hoppas de inte behöver börja om från ruta 0 i alla fall. Och även om någon frias i rätten kan man ändå vara övertygad om den åtalades skuld vilken kanske bara går fri p g a teknikaliteter. Hur gör man då ifråga om att söka annan gm? Borde inte vara alltför inspirerande.

Citat:
Precis som jag har hävdat länge. Om det finns en misstänkt letar inte polisen efter någon annan misstänkt.

Citat:
Statistiskt sett är mördaren i Lisas ålder, har du missat det?

Det finns anledning att oroa sig över bevisläget.

Jag vet att polisen inte har några andra misstänkta.
Snälla nån, det blir för mycket, vi har hört det nu massor av gånger. Personligen tycker jag inte att det tillför ett dugg detta mantra. Med all respekt. Smidigare att utgå från detta fall och det lilla vi vet? Iofs kan det visa sig så småningom att "din" statistik visar sig stämma även på detta fall men det finns vad vi vet inget som tyder på det just nu.

Citat:
Det finns folk i tråden som anser att eftersom NB inte överklagar så mycket han kan är det ett indicium på skuld.
Anser folk i tråden det? Inte så att det har märkts särskilt mycket i alla fall. De gjorde ju det men det är väl mest bara tidsödande och tröttsamt och ledde ingen vart då.
Men kanske att han kunde protestera vilt genom sin advokat på andra sätt.

Citat:
Eftersom vi inte vet motivet kan vi bara titta på allmän statistik utan att ta hänsyn till motivet. GM är, statistiskt sett, en bekant till och/eller en man i Lisas ålder.
Ja, ja.
2015-08-23, 12:53
Medlem
Flamsans avatar
Är det bara jag som fäljer krimdokumentärer på Fyran fakta, IDchannel och discovery?

Där lär man sig en hel del hur polisen arbetar (även om det nu råkar röra sig om amerikanska, engelska poliser)

Först. Ingen döms på enbart DNA Det är ju ett puasel där allt räknas.

Om polisen inte seriöst avfärdar andra gärningsmän så lägger de upp för försvarsadvokaten så tvivel hos nämdemännen.

Jag rekommenderar att kolla på "kalla fall" där en amerikansk åklagare och en krimtekniker åker runt till olika polisstatioer och ger hkälp i kalla fall. Åklagaren förlorade inte ett åtal när hon jobbade.
Hon förklara hur det går till att bygga ett fall till åtal.
Och även om det är USA tror jag inte det är så annorlunda i sverige.

Om man läser trådarna här kan man ibland undra hur något fall blir löst så värdelösa polisen är.

Som sagt Uddevalla-killarna satt i häkte sedan i mars åtal kom i går fulla restriktioner.
Jag förstår inte vad folk tycker är så konstigt.

Polisen har väl tröttnat på att se saker och ting i tidningarna och på olika forum på nätet därför har de blivit bättre på att hålla tyst.

De har nog mer på fötterna mot NB än vad vi kan komma på.
Eftersom de glesta verkar låsta vid enbart DNA finns ju annat också.
2015-08-23, 13:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har huset vid Hovsgärde överhuvudtaget varit avspärrat?

Ja, Hovsgärde spärrades av simultant med själva Martorp-gård kvällen 12/6:
http://imgur.com/rhotUMl

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Tack , när jag var i Blomberg på semestern reagerade jag på hur nära huset ligger platsen där byggboden stod , kan det vara knappt 100 m ungefär .
Det satte lite myror i skallen på mig .

Inga problem
Ja, det är väldigt nära platsen där byggbod stod.
Det som saknas för allmänheten är dock mediabilder på tex tekniker eller annan polisaktivitet på Hovsgärde.
Det är omnämnt i tråden av bla mig själv och "Vanstyretstid", men jag noterar att respektives info ej samstämmer med varandra.

Jag ser indikationer på att Hovsgärde är en plats som MGM på något vis haft tillgång till, men inte funnit någon bekräftelse på det.
2015-08-23, 13:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja, Hovsgärde spärrades av simultant med själva Martorp-gård kvällen 12/6:

Är du säker på att det inte visar avspärrning mot Martorp och vägen ner til boden? Varför jag frågar är att jag inte kan minnas att vägen ner till Hovsgärde var avspärrad.
2015-08-23, 13:08
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Är det bara jag som fäljer krimdokumentärer på Fyran fakta, IDchannel och discovery?

Där lär man sig en hel del hur polisen arbetar (även om det nu råkar röra sig om amerikanska, engelska poliser)

Först. Ingen döms på enbart DNA Det är ju ett puasel där allt räknas.

Om polisen inte seriöst avfärdar andra gärningsmän så lägger de upp för försvarsadvokaten så tvivel hos nämdemännen.

Jag rekommenderar att kolla på "kalla fall" där en amerikansk åklagare och en krimtekniker åker runt till olika polisstatioer och ger hkälp i kalla fall. Åklagaren förlorade inte ett åtal när hon jobbade.
Hon förklara hur det går till att bygga ett fall till åtal.
Och även om det är USA tror jag inte det är så annorlunda i sverige.

Om man läser trådarna här kan man ibland undra hur något fall blir löst så värdelösa polisen är.

Som sagt Uddevalla-killarna satt i häkte sedan i mars åtal kom i går fulla restriktioner.
Jag förstår inte vad folk tycker är så konstigt.

Polisen har väl tröttnat på att se saker och ting i tidningarna och på olika forum på nätet därför har de blivit bättre på att hålla tyst.

De har nog mer på fötterna mot NB än vad vi kan komma på.
Eftersom de glesta verkar låsta vid enbart DNA finns ju annat också.

Många intressanta program där tycker även jag .
I flera program har man sett hur avgörande vittnen är , verkar vara minst lika viktigt som tekniska spår .
Vittnen borde väl vara lika viktiga i Sverige tycker jag men vet ej om det är så .
Finns folk här som kan detta bättre .
2015-08-23, 13:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Är du säker på att det inte visar avspärrning mot Martorp och vägen ner til boden? Varför jag frågar är att jag inte kan minnas att vägen ner till Hovsgärde var avspärrad.

https://pbs.twimg.com/media/CHX2_5qWIAEF9yM.jpg

+

= 100%...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in