Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-08-22, 15:28
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Förr i tiden åkte ju exempelvis Franska Aktionsgruppen omkring i omärkta skåpbilar och sköt ner misstänkta terrorister/kommunister/islamister/*valfri stämpel* på öppen gata med k-pistar för att sedan bara åka därifrån i full fart.

Statligt organiserade "drive by's" för att bli av med avskummet helt enkelt.

Men det var då det, under Kalla Kriget.

Hursomhelst så tror jag inte direkt att någon person öht känner sig särskilt bekväm när man utan förvarning får dörrarna inslagna, får en chockgranat inkastad på vardagsrumsmattan och en grupp personer kommer in med k-pistar med starka lampor på som bländar, ballistiska sköldar och ett exotiskt urval av granater & kemiska sprayämnen - i en koordinerad insats.

Bara en FB-tangentbords-gangsta eller en efterbliven människa skulle få för sig att göra något förhastat i en sådan situation.

Och nej enligt piketen själva så får de inte använda sina Sako TRG22'or längre (ej PSG90 som någon nämnde) - utan de får nöja sig med ljuddämpade bössor i kaliber 22LR för att ha ihjäl vakthundar, skjuta sönder lampor och annat som underlättar en insats.

Helt korrekt analys. Att vissa här verkar tro att kriminella i Sverige har förmågan och viljan att stå emot inbryt av piketen eller NI är skrattretande.
I bästa fall kanske de skulle kunna ta någon med sig när de dör men inte ens det är troligt.

När det gäller piketens utrustning hade de till 2004(eller möjligen 2005) psg90 men det plockades bort eftersom rps ansåg det omotiverat(det hade fram till dess inte behövt användas) och för dyrt att upprätthålla kompetensen.
2012Förlorade piketen rätten att använda sig av sk explosiv dörrforcering. Och i samma veva förbjöds piketen även att använda sina "långdistansvapen".

Behöver man explosiv dörrforcering eller prickskytt så får man numera kalla in NI så alla utanför Stockholm får då lugnt sitta och vänta och hoppas att det inte är ett akut behov.
Citera
2015-08-22, 18:29
  #50
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Helt korrekt analys. Att vissa här verkar tro att kriminella i Sverige har förmågan och viljan att stå emot inbryt av piketen eller NI är skrattretande.
I bästa fall kanske de skulle kunna ta någon med sig när de dör men inte ens det är troligt.

När det gäller piketens utrustning hade de till 2004(eller möjligen 2005) psg90 men det plockades bort eftersom rps ansåg det omotiverat(det hade fram till dess inte behövt användas) och för dyrt att upprätthålla kompetensen.
2012Förlorade piketen rätten att använda sig av sk explosiv dörrforcering. Och i samma veva förbjöds piketen även att använda sina "långdistansvapen".

Behöver man explosiv dörrforcering eller prickskytt så får man numera kalla in NI så alla utanför Stockholm får då lugnt sitta och vänta och hoppas att det inte är ett akut behov.

Haha, nej... det är ingen nigga in da mean streets of Borås som direkt skulle ha någon suck emot emot piketen eller NI.

Undrar varför man anser att "det är för dyrt att upprätthålla kompetensen" inom just prickskyttebiten?

Det är absolut ingen ovanlighet att många civila jägare/sportskyttar håller på med just fältskytte, banskytte, bänkskytte och andra grenar där stålmål i okända storlekar har placerats ut på okända avstånd - och att skyttarna då nyttjar just mildotkikarsikten med targetrattar på för att snabbt kunna ställa in siktet mellan skotten, fort dessutom - genom kvick huvudräkning.

Vanligt folk tävlar ju inom detta på olika nivåer menar jag, så det borde ju inte kosta skjortan att ha åtminstone 2st poliser per piketenhet som ligger och smäller lite med Sako TRG22'an några gånger i månaden(?).. tycker jag.

De situationer där piketen i praktiken skulle behöva skjuta längre än 100m är nog få, på mål vars storlekar är kända dessutom... med referensmåttet 43-45cm genomsnittlig axelbredd hos män så är det pissenkelt att ratta in rätt på kikaren.

Ursäkta att jag snöade lite off topic men jag håller själv på med den här typen av skytte på fritiden och köper inte argumentet att det skulle vara "omotiverat och dyrt att upprätthålla kompetensen"... när var och varannan lantis i min generation håller på med just sådan skytteform.
Citera
2015-08-24, 22:58
  #51
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Undrar varför man anser att "det är för dyrt att upprätthålla kompetensen" inom just prickskyttebiten?

Det faktum att vapnet aldrig kommer till användning är väl bara det ett utmärkt exempel på varför det är "för dyrt". Det är ju som att kasta pengar i sjön att betala för något som aldrig kommer till användning.
Vidare kan jag tänka mig att det finns en logistisk aspekt. Att träna skarpskytte på 500+ meter görs förmodligen inte på samma lokaliteter som övrig vapenträning, som ju i jämförelse är att betrakta som närstridsvapen.
Citera
2015-08-25, 00:10
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Det faktum att vapnet aldrig kommer till användning är väl bara det ett utmärkt exempel på varför det är "för dyrt". Det är ju som att kasta pengar i sjön att betala för något som aldrig kommer till användning.
Vidare kan jag tänka mig att det finns en logistisk aspekt. Att träna skarpskytte på 500+ meter görs förmodligen inte på samma lokaliteter som övrig vapenträning, som ju i jämförelse är att betrakta som närstridsvapen.


För att som i stället som nu, låta vapnen och ammon ligga inlåsta på stationerna med förbud att användas spar ju mycket pengar mot att låta polisen plocka fram dom om det behövs.
Citera
2015-08-25, 18:15
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
För att som i stället som nu, låta vapnen och ammon ligga inlåsta på stationerna med förbud att användas spar ju mycket pengar mot att låta polisen plocka fram dom om det behövs.

De vapnen har med största sannolikhet antingen skeppats till NI eller destruerats.
Men även om de fanns kvar i förvar så är det så klart billigare än att ha de i förvar plus hundratals övningstimmar och kostnad för ammunition plus eventuell extrakostnad för skjutbanor.
Citera
2015-08-25, 19:03
  #54
Medlem
SaftMajas avatar
95% av alla piketinsatser rör närstrid, därav att PSG90 togs bort. Vi som kört den typen av insatser har hellre en lätt och fin kpist m45 med 36 bulor i magget med bra stoppkraft på nära håll och invikbar kolv än en klumpig automatkarbin med bättre precision på medelavstånd som man ändå aldrig skjuter på. Visst, det florerar en del rykten om att 45:an tappar mycket kraft på avstånd över 100 meter, men i praktiken får man fullgod penetration upp till 200 meter utan skydd varje gång...

Sedan vet de som skjutit kpist att spridningen är så stor p.g.a. den korta pipan att det i verkligheten är svårt att använda den på mål över 100 meter.

AK5, H&K m.fl. har andra kvaliteter, men för rena inbrytningar/inomhusscenarion väljer 9/10 poliser 45:an. Eller valde, vet inte om den är kvar än, var några år sedan för min del.
Citera
2015-08-26, 08:49
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
95% av alla piketinsatser rör närstrid, därav att PSG90 togs bort. Vi som kört den typen av insatser har hellre en lätt och fin kpist m45 med 36 bulor i magget med bra stoppkraft på nära håll och invikbar kolv än en klumpig automatkarbin med bättre precision på medelavstånd som man ändå aldrig skjuter på. Visst, det florerar en del rykten om att 45:an tappar mycket kraft på avstånd över 100 meter, men i praktiken får man fullgod penetration upp till 200 meter utan skydd varje gång...

Sedan vet de som skjutit kpist att spridningen är så stor p.g.a. den korta pipan att det i verkligheten är svårt att använda den på mål över 100 meter.

AK5, H&K m.fl. har andra kvaliteter, men för rena inbrytningar/inomhusscenarion väljer 9/10 poliser 45:an. Eller valde, vet inte om den är kvar än, var några år sedan för min del.

H&k är ett vapenmärke inte en vapentyp.
Det vapen polisen primärt använder vid inbryt är MP5(som är en kpist av märket H&K). MP5an är 9mm(precis som m45)

kpist m45 slutade både polis och försvaret att använda för länge sedan(fanns kvar i organisationen till 2007 för FM men togs ur bruk långt tidigare). Officiellt har den en räckvidd på 300meter men i realiteten är den i princip värdelös på över 100m. Det är ett riktigt spray and pray vapen. Hög eldhastighet var nog det enda jag anser den hade som var positivt.
Och det är ju en bra egenskap i eldstrid i trånga utrymmen men helt skit för polisiär verksamhet.
Nu hade polisen förvisso en modell som gick att skjuta patronvis eld men precision var verkligen inte m45ans styrka.
m45an använder 9mm ammunition. Polisen använde vanlig 9mm och försvarsmakten använde m/39B som är en starkare variant på 9mm.
Polisens m45 hade bara marginellt bättre stoppkraft än en vanlig 9mm pistol.
Citera
2022-05-19, 01:04
  #56
Avstängd
Har sätt rätt så många intervjuer nu där kriminella säger att när Piketen stormade så blev dem rädda och att dem överdrev. Detta ifrån Andreas Coskun, Alex Ceesay och Peter Lahdo. Så fittorna på FB som runkar och leker tuffa vet inget. Ingen kommer någonsin vilka ta sig in i era lägenheter för ni har spermafläckar överallt.
Citera
2022-05-19, 07:46
  #57
Medlem
Studsbolls avatar
Dagens multikriminella babbeluringar är inte rädda för någon polis alls. Annat var det förr. Jag minns en gång på tidigt nittiotal när en apskock gjort kaos på en linjebuss och babbarna stod kvar och gapade på två vanliga poliser som var omringade. Piketen kom och skocken sprang åt alla håll men flera blev infångade och ett geni skrek om "fittsnutar" och blev indragen i bussen för specialbehandling.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback