2015-08-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
En sak som är skrämmande i detta är hur många studier som aldrig publicerats just av rädsla att utstå samma veckolånga smutskastningskampanj som Yougov.

Yougov är trots allt ett stort, internationellt företag som tidigare varit referens i samtliga stora svenska medier. Ändå räcker det att publicera en helt värderingsfri rapport. De har bara gjort ett tvärsnitt av befolkningen, precis som alla OI, och ställt den neutrala frågan vad de skulle rösta på.

Men ändå. När resultatet inte passar självhatarna så förvandlas Yougov till "kontroversiella", "ifrågasatta", "starkt kritiserade". Deras mätning är "helt värdelös", en "pajasrapport" som "aldrig borde ha publicerats".

Föreställ er pressen på Yougov. Föreställ er ifrågasättandet på den ansvariga som viktade siffrorna. Betänkt hur många gånger han fått kontrollera och kontrollera igen, se över algoritmen. Darrhänt har de tvingats konstatera att detta är vad mätningen visar.

De hinner knappt skicka mätningen innan skitstormen drar igång. I varenda tidning idiotförklaras deras metoder. Media som tidigare glatt citerat deras slutsatser, börjar över en natt benämna dem som kontroversiella och oseriösa. De ges inte ens chansen att förklara sina metoder. Istället får plagierade invandrardebattörer utan någon som helst utbildning i statistik, vars enda referens är att de hatar SD, sitta i statlig TV och oemotsagd dömma ut mätningen som en "pajasrapport".

Det är detta öde som väntar den som redovisar siffror, studier, rapporter och mätningar vars resultat inte passar kulturmarxist-vänstern. Och detta vet alla.

Yougov är stora nog att överleva det. Deras mätning är också tämligen ofarlig i sammanhanget efterssom den är helt värderingsfri. Att inte publicera skulle också tvinga dem till regelrätt manipulation.

Men man kan bara föreställa sig hur många andra studier som omedelbart hamnat i papperskorgen efterssom man vet att resultatet inte skulle uppskattas av självhatarna.

Undersökningar om invandrares brottslighet, attityder, kostnader, asylfusk, ålder på ensamkommande. Det är tufft nog för ett företag som Yougov att publicera något harmlöst och värderingsfritt som partisympatier. Betänk pressen för en nybliven forskare, stipendiersörjd statsvetare, uppdragssökande kriminolog.

Få lär ha modet att ta skitstormen bara för att stå upp för några akademiska ideal som inte ens universitet kommer ge dem beröm för. Det är lättare att förkasta sina egna resultat som otillförlitliga, eller simpelt bara välja något mindre riskfyllt område att studera.

Du har helt rätt men hur ska detta rättas till?
Sverige har nog haft mycket nytta av objektiv statistik historiskt sett då politiska beslut styrdes av vederhäftig kunskap/statistik. Lärarbehov löstes med lagom antal utbildningsplatser och allmännyttan såg till att lagom överskott på bostäder fanns så hyresnivåer hölls nere och folk kunde flytta till jobben. Läkarutbildningen räckte för att Sverige skulle ha kompetenta läkare till rimliga kostnader.
Plötsligt hände något. Kunskap togs över av historielösa pratkvarnar.
Kan vi Sverigevänner skapa en fond som finansierar oberoende forskare/statistiker som kan garantera att inhämtade uppgifter är helt skyddade och de kommer inte att säljas vidare. Jag är övertygad om att bortfallet för SCB till stor del beror på att inhämtad statistik säljs utan att ge uppgiftslämnarna ersättning och att folk dagligen utsätts för en flod av frågeställningar som gjort att samhällsstatistiken inte fungerar.
Dessutom borde SCB bedöma orsak/verkan när förändringar sker i samhället. Exempelvis måste det vara mycket enkelt att bedöma hur lång tid och vilka kostnader det medför att bygga ett nytt Uppsala per år då befolkningen plötsligt ökar explosionsartat pga invandring samt kringkostnader såsom försörjning, sjukvård, brottsökning osv.
2015-08-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
I Sifo´s fjärde Augustimätning inför valet fick SD 11%, exakt samma siffra som MP sjukt nog

12,9/11= 1,172

1,172 * 17,8 = 20,86% med felfaktor inräknad.

Är inget mattesnille så kanske blev knas. Någon med koll som kan bekräfta om man räknar så?

EDIT: I en tidigare Augusti-mätning inför valet så hade SD så lite som 9% så felfaktorn är förmodligen större, i samma mätning hade MP 11,4% trots att de backade 1,6%

http://avpixlat.info/2014/08/09/sifo-augusti-3/

Slutsats: SIFO är ett inkompetent skitinstitut och jag kan offra min högra arm på att dessa regimtrogna charlataner manipulerar siffrorna. Det blir plågsamt tydligt om man kollar på mätningarna innan valet gentemot utfallet i valet.

Det går liksom inte undgå att se att dom hypade MP till max medan dom drog ner SD maximalt.
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Om Leif2D's siffra 1.44 från april i år stämmer så blir det 25.6%.
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Om jag förstår FransLiszts Partimodell, så borde felfaktorn vara 1.32, dvs 1.32 x 17.8 = 23.5%
Tittar man på augustimätningarna så verkar SD ligga på 22-23%. Skapligt för ett "Litet nyfascistparti", som vår mer eller minskade finansminister kallade SD.
Ja, Sifo verkar uppenbarligen ha svårt att få fram tillförlitliga siffror när det gäller SD (och MP!) Man kan ju tycka att de borde haft tid på sig att korrigera sina modeller de senaste åren men så verkar inte vara fallet.

22-23% väljarstöd låter rimligt i mina öron och det skulle innebära att 25.2 i YouGov är en liten överskattning.
Jag trodde efter valet att SD skulle plana ut på drygt 15% men jag hade uppenbarligen fel. Man kan inte låta bli att undra om de kommer plana ut här strax över 20% eller öka ytterligare? Är 30% möjligt? Just nu känns inget omöjligt när det gäller SD men för varje procentenhet upp sjunker min haka en centimetet ner - snart går den ur led!
2015-08-22, 10:04
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Måste säga att jag verkligen är besviken på SvD. För om jag fattat rätt är det SvD som beställt undersökningen av SIFO.
Varför besviken?
Jo, för att en av de grundläggande sakerna man får lära sig på media och kommunikationsutbildningen angående press releaser och negativa nyheter som man man ha minimal spridning av är just att skicka ut och offentliggöra dessa sent på fredagkvällen.

Då hinner inte de mest sedda nyhetsprogrammen ta upp ämnet. Folk kan inte diskutera frågan på jobbet och på fikarasterna. Ämnet hinner drunkna i andra saker och nyheter som kommer under helgen, och folk har andra saker att göra än att läsa tidningen och surfa på webben. Samt hinner glömma frågan tills måndagen. Även frågvisa journalister är mer lediga på helgerna.

Detta var exakt en sådan sak som PK-media vill "tysta ned". Kolla nyhetssidorna under helgen och fram till måndag. Detta kommer snart vara en liten, liten rubrik på någon undanfömd sida... Lagom tills vi går till jobbet på måndag då vi glömt detta.

Så min uppmaning till er alla: Håll detta vid liv. Skriv i kommentatorsfält, länka på fejjan, prata om det på måndagsfikat osv osv...

Tidpunkten för publicering är märklig, det håller jag med om. Däremot kan jag inte se något unisont försök av media att mörka det. Tvärtom blev jag förvånad när jag kunde konstatera att både Aftonbladet, Expressen, Svd och SVT Rapport valde att lyfta fram det faktum att SD är störst bland arbetare och det var detta som fick vara de stora rubrikerna. Detta samtidigt som S i princip inte tappat någonting och nu var större än Alliansen.

Det fanns massor av andra vinklingar man hade kunnat göra och där man bara nämner SDs framgångar i en sista bisats långt ner. Så har man gjort ett antal gånger tidigare. Istället slog man på stora trumman och ropade ut om ytterligare en stor framgång för SD, som om man ville göra det riktigt tydligt bland svenska folket att det faktiskt är en skiftning som sker nu, trots alla reservationer angående Yougovs mätning.

Något säger mig att nyhetsvärdering och rubriksättning inte längre är så svartvitt anti-SD som tidigare varit. Bland tyckare, ledarskribenter och krönikörer är läget fortfarande relativt oförändrat från tidigare, om inte värre, och det är i just den kategorin kulturmarxismen är som störst.

Det svarta fåret är DN som förmodligen lät självaste Wolodarski sätta löpet: "Sifo: Sd är inte störst".
2015-08-22, 10:09
Medlem
PrimusPiluss avatar
Jag trodde efter valet att SD skulle plana ut på drygt 15% men jag hade uppenbarligen fel. Man kan inte låta bli att undra om de kommer plana ut här strax över 20% eller öka ytterligare? Är 30% möjligt? Just nu känns inget omöjligt när det gäller SD men för varje procentenhet upp sjunker min haka en centimetet ner - snart går den ur led![/quote]

Min haka går snarare ur led pga mitt leende, blir glad i hela kroppen när jag märker att folk i Sverig börjar vakna, härlig känsla. Dock väldigt nedslående att det är för sent.
2015-08-22, 10:35
Medlem
idiamindadas avatar
Lättnaden var mer än påtaglig när MSM fick bekräftat av en "riktig" OU att SD minsann inte är störst.
2015-08-22, 10:38
Medlem
Scherings avatar
http://www.svd.se/lo-har-en-sd-kris/om/opinionsmatningar-2015
Citat:
I senaste Sifo-mätningen som SvD låtit ta fram sympatiserar 29,9 procent av arbetare med Sverigedemokraterna. 26,1 procent sympatiserar med Socialdemokraterna.

Bland LO-medlemmarna ligger SD-sympatierna på 29,9 procent i augusti, en rejäl ökning sedan januari i år då 19,8 procent av de tillfrågade i den aktuella gruppen uppgav att de skulle rösta på partiet.

De nya siffrorna är sensationella, Socialdemokraterna har alltid varit störst bland arbetarkollektivet och LO har, inte minst i senaste valrörelsen, varit ett draglog åt S. Nu krishanteras det nog för fullt på LO-borgen.

Bland LO:s manliga medlemmar har Sverigedemokraterna 38,6 procent, Socialdemokraterna 30,9 procent. Tittar man på kvinnliga LO-medlemmar är fördelningen 18.9 procent för SD och 43,1 procent för S.
2015-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Nordiska marknadschefen för yougov svarar på kritiken kring öppna webbpaneler.

http://www.svt.se/opinion/article3215236.svt

"Sverige tycker frågar nämligen dem, som inte vet vilket parti de skulle rösta på idag, ytterligare två gånger – ”Vilket parti lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ” Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.

Den frågan har vi valt att inte inkludera i våra partisympatisiffror hos YouGov och därför kommer vi alltid att ligga lite lägre på partier med höga andelar av tvivlare (just nu S) och högre på partier med mycket hög väljarlojalitet (just nu SD).

Det är helt enkelt och i mina ögon ett exempel på att diskussionen inte alltid är så svart-vit när det gäller metodfrågor.
"
Det här var också intressant:

"Låt mig utnyttja tillfället att introducera en annan viktig parameter, den politiska viktningsmatrisen, som i mina ögon har lika stor betydelse för skillnaderna i opinionsmätningarna som valet av urvalsmetod (telefon eller webpaneler).

Det visade i varje fall ett exempel från Norge under hösten 2012, där Fremskrittspartiet pendlade mellan 10 och 20 procent i opinionsmätningarna.

Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."
2015-08-22, 10:42
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Hej!

Är Partimodellen lagd i malpåse, nu när du bygger på Partimodellen 2.0?

Uppskattade ettan mycket, även om det säkert finns saker som jag inte helt förstår. Hade varit intressant att se vad som hänt i modellen, nu när det kommit in nya mätningar från olika OI.

Sen jag började jobba med 2an är jag övertygad om att sk felfaktorer kan ändra sig ganska mycket över tid (vilket, tror jag, bland annat har med viktning på valbeteendet att göra). Det gör att 1ans antagande om konstanta systematiska fel stämmer mindre bra för vissa kombinationer av parti/OI. Därför är mitt mål att avveckla den gamla modellen till förmån för den nya. Kommer eventuell ändå försöka uppdatera den gamla tills det att den nya är klar.
2015-08-22, 10:43
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nu är botten satt, lägsta nivån är 17,8%. Lägre blir det aldrig för Skop har antagligen inget på gång nu heller. Tänk vilken resa Sifo gjort 2006 hade de Sd högre än de andra lyckades n'stan pricka valet 2006 Men 2008 hände något, de lade sig på en lägre nivå och sedan dessa har de intagit opinionsinstitutens lägsta nivå vad gäller Sd.

En medveten strategi att ljuga ner Sd 5-6% men varför?

Efter valet 2010 till sommaren 2011 låg Sifo på samma, eller till och med lite högre, nivå än Sentio, så det stämmer inte riktigt.

En förklaring är att Sifo medvetet manipulerar resultaten. Precis efter valet när sanningen är känd så redovisar man rättvist så att det ska se bra ut, men sen börjar man manipulera igen.

En annan förklaring, som jag tror på, är det som jag skrivit om innan (och som PM2 nu indikerar):

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Alla OI viktar så vitt jag vet på parti vid föregående val (det sk valbeteendet) med undantag för SCBs "partisympati" (alltså inte "val idag") och, under en period, Demoskop (2005 - 2010 om jag minns rätt).

För Partimodellens räkning är jag pga detta lite orolig av två anledningar:

1) "Minnesfel", som diskuteras bla här (tack vidr23) och här. Detta kan leda till att OIs systematiska fel ändras över tid (oklart i vilken mån detta kompenseras för) samt "hopp" vid val.

2) Större förändringar hos svårmätta partier. Ett förenklat exempel med påhittade siffror, minnesfel antas ej föreligga: SD får 6% i valet 2010. I en OU precis efter valet uppger endast 3% ärligt att de stödjer SD samt att de röstade SD i valet. Eftersom vi vet att det senare borde vara 6% kan vi vikta med en faktor 6/3, och få rätt resultat, (6/3)*3 = 6. Nästan 4 år senare, precis inför valet 2014, är SDs verkliga stöd 12%. I en ny OU uppger fortfarande endast varannan SDare partisympati och valbeteende ärligt, alltså 6%. Av dessa kan hälften viktas rätt som tidigare, men de nytillkomna väljarna röstade inte SD 2010 och kan därför inte korrigeras. Resultatet blir att OU visar (6/3)*3 + 3 = 9. Precis efter valet kan vi däremot - om den verkliga opinionen stått still - däremot vikta rätt igen, (12/6)*6 = 12.
2015-08-22, 10:44
Medlem
Zikniks avatar
Nu kommer DÖ-partierna att sticka huvudet i sanden igen "SD var ju inte störst" och ignorera invandringsfrågan igen.
Men LO borde ju på allvar fundera över vart man ska skicka sina pengar: är SD störst bland medlemmarna borde man ju i demokratins namn stötta dem?
2015-08-22, 10:48
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimusPilus
Jag trodde efter valet att SD skulle plana ut på drygt 15% men jag hade uppenbarligen fel. Man kan inte låta bli att undra om de kommer plana ut här strax över 20% eller öka ytterligare? Är 30% möjligt? Just nu känns inget omöjligt när det gäller SD men för varje procentenhet upp sjunker min haka en centimetet ner - snart går den ur led!

Min haka går snarare ur led pga mitt leende, blir glad i hela kroppen när jag märker att folk i Sverig börjar vakna, härlig känsla. Dock väldigt nedslående att det är för sent.

Upp 10 % på ett år går ju uppenbarligen inte att förvänta sig varje år. Som Crispy säger så beror ju i princip allt hur de andra partierna agerar. Om M och S sluter en deal som förhindrar pull-faktorer med minskande invandring och ensamkommande så kommer SD fortsätta att växa, dock inte i samma raketfart. Samma gäller om man tar tag i tiggeriet. Alltså, gör S och M något åt situationen nu så kommer inte väljarna att gå man ur huse till SD i samma takt. Vilket en massa debattörer i media rapat ut de sista 10 åren. Hur stor chansen är att en robust deal mellan S och M med MP i ekvationen är en annan historia.

30 % är således inget som skulle överraska även om SD hade betydligt lägre takt i OI med ca 3 % ökning/år. Från nuvarande värden på 23 %.

Läste för övrigt om hur Expressen ser på Yougov
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbloggen/2015/08/22/darfor-formedlade-vi-opinionsinstitutens-ryanair/

Expressen missar dock den detalj vi tjatat om i år. Web-undersökningar mäter SD bättre av en massa orsaker vi gått igenom i tråden innan. Bättre såsom i att närmare deras valresultat.
2015-08-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Efter valet 2010 till sommaren 2011 låg Sifo på samma, eller till och med lite högre, nivå än Sentio, så det stämmer inte riktigt.

En förklaring är att Sifo medvetet manipulerar resultaten. Precis efter valet när sanningen är känd så redovisar man rättvist så att det ska se bra ut, men sen börjar man manipulera igen.

En annan förklaring, som jag tror på, är det som jag skrivit om innan (och som PM2 nu indikerar):
Ja, minnesfel är ett problem och det behöver inte nödvändigtvis handla om att man misstar sig, utan att man medvetet filtrerar sanningen. En väljare som kanske redan röstat på SD i tidigare val men skäms lite inför Sifos uppringare kanske vill framhålla att han/hon minsann är en 7K-väljare egentligen, och uppger därför att de röstade på ett 7K-parti i valet men lutar nu mer åt SD. Man kanske upplever sig mer "ursäktad" om man ger sken av att man ännu inte gjort allvar av sitt "hot".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in