2015-08-22, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det stämmer säkert också observera att jag inte skrev att alla SD röstare var jättegamla.

Om vi ska hålla oss till topic,,,varför tror du att siffrorna för SD helt plötsligt kommer att stanna (eller sjunka till 15% som du tidigare sa) eller ej nå över 30% ? Siffrorna har ju stadigt gått upp sen 2006.
2015-08-22, 02:55
Medlem
Aigiss avatar
Det här är inte tråden för att tjafsa för eller emot SD.

Folk som hänger här borde veta bättre än att svara diverse pajasar.
2015-08-22, 03:11
Medlem
bfilms avatar
Undrar hur opinionen påverkar osäkra väljare. Antar att en hel del kanske tycker som SD i invandringsfrågan men som inte har lust att "slänga bort" sin röst utan röstar på S eller M men som nu kanske ser SD som ett alternativ till förändring då de rör sig kring 20%.
2015-08-22, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
OM nu SD är ett klassiskt enfrågeparti,,,,,,säger det inte dej något om deras siffror i OU då,, om hur det ligger till i landet ? Man undrar ju då hur höga siffror dom skulle haft om dom bara hade haft en enda fråga till i programmet,
God natt lille vän,,nu behöver jag sova.

Varför bryr ni om denna senaste mätning? Den är inte tillförlitlig och dessutom är den helt onödig med tanke på att dröjer till nästa val.
2015-08-22, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
SD "tur" och Sveriges otur måste ta slut förr eller senare. SD är ett enfrågeparti och egentligen ett enormt slöseri med resurser,tid och pengar. När SD-folk fattat att Sverige inte styrts sämre än andra länder de senaste 20 åren utan faktiskt tvärtom trots att SD desperat försökt påvisa annat så kommer SDs stöd blekna.
Tror faktiskt SD kommer ligga runt 10% vid nästa val. Eller ännu lägre.

Jag tror tvärtom, att Sd nu börjar växa ännu mera.

Statistik har väldigt lite med tur eller oturen att göra, då matematik är exakt. Man kan enkelt konstatera att opinionsmätningarnas prognoser visar stadig tillväxt för Sd numera.
2015-08-22, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför bryr ni om denna senaste mätning? Den är inte tillförlitlig och dessutom är den helt onödig med tanke på att dröjer till nästa val.

Du citerar mej men jag låter någon annan som är kunnigare på detta med opinionsundersökningar svara.

Skulle jag spekulera så beror det kanske på att dom flesta OU sen SD:s första riksdagsval ständigt gått uppåt. Och över 20% är väl historiskt. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "inte tillförlitlig" ?
Senast redigerad av "Suck" 2015-08-22 kl. 03:30.
2015-08-22, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Britiska Yougov dög alldeles utmärkt att referera ( = tillförlitlig) , för Marx media AB, när Sd's siffror inte var SÅ höga.

OU's fungerar som "små val" idag , man känner av pulsen i samhället.

Så om Sd t.ex. får 51% inför nästa val , så kan det partiet också förvänta sig liknande resultat i valet.
Senast redigerad av spitzbergen 2015-08-22 kl. 03:44.
2015-08-22, 04:42
Medlem
Tubleross avatar
Blir nästan förbannad på hur okunnigt folk TV4 Nyhetsmorgon bjuder in för att kommentera opinionsmätningar. I fem minuter sitter dom och spyr galla över denna "pajasmätning".

Alla är överens om att SD aldrig kan ligga så högt och självaste Alexandra Pascalidou vägrar överhuvudtaget kommentera resultatet då det är en "pajjasmätning" enligt henne.

Har det undgått dessa människor att SD var UNDERSKATTADE i ALLA mätningar inför valet? Om något så borde det ju pratas om underskattning bland "expertpanelen".

http://www.youtube.com/watch?v=vWK681H_LgE
2015-08-22, 06:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Nu är botten satt, lägsta nivån är 17,8%. Lägre blir det aldrig för Skop har antagligen inget på gång nu heller. Tänk vilken resa Sifo gjort 2006 hade de Sd högre än de andra lyckades n'stan pricka valet 2006 Men 2008 hände något, de lade sig på en lägre nivå och sedan dessa har de intagit opinionsinstitutens lägsta nivå vad gäller Sd.

En medveten strategi att ljuga ner Sd 5-6% men varför?
2015-08-22, 07:03
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nu är botten satt, lägsta nivån är 17,8%. Lägre blir det aldrig för Skop har antagligen inget på gång nu heller. Tänk vilken resa Sifo gjort 2006 hade de Sd högre än de andra lyckades n'stan pricka valet 2006 Men 2008 hände något, de lade sig på en lägre nivå och sedan dessa har de intagit opinionsinstitutens lägsta nivå vad gäller Sd.

En medveten strategi att ljuga ner Sd 5-6% men varför?

Sifo behandlar inte sin rådata på rätt sätt. Det kan förstås vara en medveten strategi, men jag är mer inne på inkompetens/ovilja att förändra gamla metoder för sin datahantering.
2015-08-22, 07:32
Medlem
Sunimods avatar
Att SD visar sådan ökning i opinionsundersökningarna är ett mycket tydligt tecken på att folk bryr sig mycket om att de tidigare alternativen så totalt vägrar ta i problemet med okontrollerad invandring. Folk har fattat att det inte håller att strunta i detta och förväntar sig åtgärder men inget kommer. Då vänder man sig till det enda partiet som visar att man vågar ta tag i problemen också.

Jag tro vi snart kommer se en vändning då det kommer bli ok att diskutera SD på jobbet och att öppet visa att man sympatiserar med deras politik. Idag tabu. Detta kommer vi se kraftigt ökande i kommande opinionsundersökningar och frågan är om nuvarande regering håller till nästa val.
2015-08-22, 07:53
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Här är motsvarande (preliminära) kurvor för alla OI utom Inizio (jag kommer vid tillfälle förbättra estimaten genom att köra ett till filter "bakåt", sk smoothing). Vid valet (1456 dagar) ges alla OI "the benefit of the doubt", och faktorerna återställs till 1 (men med osäkerhet).

Man kan ganska tydligt se två klasser:
  • Demoskop, Ipsos, Novus, SCB, Sifo, och Skop. Min tolkning av estimaten är att dessa OIs viktning på valbeteendet bara funkar hyfsat precis efter valen, för att allteftersom SD växer bli sämre och sämre. Intressant är att Demoskop endast till del gör denna viktning och deras mönster är svagare jämfört med övriga.
  • Sentio, United Minds, och YouGov. Här finns både perioder av över- och underskattning men inte lika illa som hos de klassiska OI (dock verkar Sentio legat väl högt under en period). Överlag jämnare nivåer, och bättre än första gruppen inför valet 2014.

Hej!

Är Partimodellen lagd i malpåse, nu när du bygger på Partimodellen 2.0?

Uppskattade ettan mycket, även om det säkert finns saker som jag inte helt förstår. Hade varit intressant att se vad som hänt i modellen, nu när det kommit in nya mätningar från olika OI.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in