2015-08-21, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kollat utdelningen? Bättre än OMX just nu, betydligt bättre till och med.
Ok,glömde utdelningen
2015-08-21, 23:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010
Ok,glömde utdelningen

Holmen är en utmärkt lågriskare att placera pengar i. Låt den gå horisontellt. Det spelar ingen roll. Bättre att ha pengarna där än på banken.
2015-08-22, 03:34
Medlem
2wires avatar
Blankare ökar positioner i Fingerprint Cards
Cadian Capital Management ökade på sin negativa position i biometribolaget Fingerprint Cards den 20 augusti när bolaget släppte sin delårsrapport

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3924559.ece

Antar att ni som sitter på Fingerprint Cards redan har koll på detta!
2015-08-22, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Blankare ökar positioner i Fingerprint Cards
Cadian Capital Management ökade på sin negativa position i biometribolaget Fingerprint Cards den 20 augusti när bolaget släppte sin delårsrapport

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3924559.ece

Antar att ni som sitter på Fingerprint Cards redan har koll på detta!
Ungefär hur mycket behöver man för att blanka?
2015-08-22, 09:31
Medlem
zorb89s avatar
Kurt Sune m fl som svamlar, lägg fram ER analys NU under dagen som visar att man bör sälja pga en övervärderad kurs. Det är för avancerat för er och ni vill bara blåsa folk så det händer aldrig, ni kanske kanske klarar av en analys men ni vill inte eftersom jag skulle motbevisa den efter 2s. Därför ser man aldrig skotsnackare lägga fram en sådan för de vet att de gör bort sig.

Ikväll kommer min så vill ni ha en seriös diskussion där man jämför olikas prognoser och kalkyler så är ni varmt välkomna med en sådan men annars förstår jag inte varför ni fortsätter förlöjliga er själva med tomma ord.

Kursen pendlade 30-60kr:

Kurt skrek sälj
Zorb skrek köp

Kursen idag är 230kr och zorb fick rätt, Kurt blev paff.
2015-08-22, 09:41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Köp bullar!!!!

Första köp reken ute med 650kr riktkurs!!!
http://t.co/uaf2m3iVdg

Haha Kurt när ska aphjärnan vakna för dig?
Vilka i helvete är Lie Consulting?
2015-08-22, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kurt Sune m fl som svamlar, lägg fram ER analys NU under dagen som visar att man bör sälja pga en övervärderad kurs. Det är för avancerat för er och ni vill bara blåsa folk så det händer aldrig, ni kanske kanske klarar av en analys men ni vill inte eftersom jag skulle motbevisa den efter 2s. Därför ser man aldrig skotsnackare lägga fram en sådan för de vet att de gör bort sig.

Ikväll kommer min så vill ni ha en seriös diskussion där man jämför olikas prognoser och kalkyler så är ni varmt välkomna med en sådan men annars förstår jag inte varför ni fortsätter förlöjliga er själva med tomma ord.

Kursen pendlade 30-60kr:

Kurt skrek sälj
Zorb skrek köp

Kursen idag är 230kr och zorb fick rätt, Kurt blev paff.

Jag förstår mig fortfarande inte på idén att köpa bolag för en kortsiktig vinst. Vad som är mer intressant är hur det ska gå för FPC på längre sikt än ett år på sin höjd.

Och eftersom det händer så mycket inom teknikområdet är det svårt att göra en vettig bedömning av hur FPC kommer att gå om sig 5 år.

Köper jag istället aktier i Holmen så vet jag att jag kommer att få en hygglig utdelning och behöver inte oroa mig så mycket.

Och sedan kan man ju titta på hur de verkligt rika personerna agerar. Skulle de köpa FPC? Troligtvis inte...

Det är bara småsparare som lockas att köpa skiten och någon kommer att göra det alldeles för dyrt. Det är bara en tidsfråga.
2015-08-22, 10:34
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår mig fortfarande inte på idén att köpa bolag för en kortsiktig vinst. Vad som är mer intressant är hur det ska gå för FPC på längre sikt än ett år på sin höjd.

Och eftersom det händer så mycket inom teknikområdet är det svårt att göra en vettig bedömning av hur FPC kommer att gå om sig 5 år.

Köper jag istället aktier i Holmen så vet jag att jag kommer att få en hygglig utdelning och behöver inte oroa mig så mycket.

Och sedan kan man ju titta på hur de verkligt rika personerna agerar. Skulle de köpa FPC? Troligtvis inte...

Det är bara småsparare som lockas att köpa skiten och någon kommer att göra det alldeles för dyrt. Det är bara en tidsfråga.
Om du lägger ned tid och får fram det jag vet skulle du radera dina inlägg här. Du uttalar dig i något du inte är insatt i och då fallerar du totalt, det är problemet med dig.

Ola rollen är liten sparare, Magnus unger också och för en omsättning på 1-2mdr per dag säger det nog mer än att det är småsparare som investerar? Jag hade köpt resonemanget om vi hade ett par mln i omsättning men aktien omsätter ca 10-20% av totala omsättningen på börsen.

Enda jag kan hålla med dig om är upplägget bland sparar då många av oss ligger inne med allt. Med det jag vet är det ingen fara men som helt ny hade jag börjat med en mindre del och byggt upp eftersom man kommit in i den FA som finns.

Så det är 2 olika diskussionsämnen där jag står enig i den ena delen och dumförklarar dig i den andra.
2015-08-22, 11:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om du lägger ned tid och får fram det jag vet skulle du radera dina inlägg här. Du uttalar dig i något du inte är insatt i och då fallerar du totalt, det är problemet med dig.

Ola rollen är liten sparare, Magnus unger också och för en omsättning på 1-2mdr per dag säger det nog mer än att det är småsparare som investerar? Jag hade köpt resonemanget om vi hade ett par mln i omsättning men aktien omsätter ca 10-20% av totala omsättningen på börsen.

Enda jag kan hålla med dig om är upplägget bland sparar då många av oss ligger inne med allt. Med det jag vet är det ingen fara men som helt ny hade jag börjat med en mindre del och byggt upp eftersom man kommit in i den FA som finns.

Så det är 2 olika diskussionsämnen där jag står enig i den ena delen och dumförklarar dig i den andra.
Jag får ge dig rätt när du talande om ett lönsamt andra kvartal, men en värdering på 13,47 miljarder är med råge inprisat i dagens kurs.
Att kursen skall upp med flera hundra kronor skulle innebära en värdering av FPC på 30 miljarder + vinsten måste bli många gg högre än vad FPC kommer omsätta i år för det skall vara en rimlig värdering.
2015-08-22, 12:36
Medlem
Denna diskussion med Kurt-Sune i spetsen om kortsiktig/långsiktigt aktiesparande är lika värdelös som att jämföra en marathonlöpare med en sprinter. Bägge gör samma sak men med olika mål, och därmed olika upplägg.
2015-08-22, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gringo-larry
Denna diskussion med Kurt-Sune i spetsen om kortsiktig/långsiktigt aktiesparande är lika värdelös som att jämföra en marathonlöpare med en sprinter. Bägge gör samma sak men med olika mål, och därmed olika upplägg.

Det jag försöker förklara är att sköldpaddan till slut alltid vinner över haren.

Nybörjare på börsen bör absolut inte börja med att investera i aktier som FPC, utan snarare intressera sig för stabila utdelningsbolag.

Det är sådana bolag som de verkligt rika köper och blir superrika på.

Ta en titt på Fredrik Lundberg, en av sveriges absolut rikaste personer. Vilket bolag tror du han väljer? Holmen eller FPC?
2015-08-22, 12:45
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gringo-larry

Japp. Problemet är att maratonlöparen hela tiden hävdar att man som sprinter aldrig kommer att vinna en tävling eftersom det är ren tur vem som vinner samt att risken att man blir skadad och aldrig kommer att kunna springa någonsin mer är enorm.

Den tid man lägger ner på att träna för att bli bättre och undvika skador? Det faktum att man undviker vissa lopp för att minska skaderisk och för att belöningen inte motsvarar vinsten i tävlingen? Det kan vi helt försaka. Eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in