2015-08-21, 22:44
Medlem
Kakuzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010
Är du dum på riktigt eller?
Jag la bara ett inlägg och du får spelet
Dummare människa har nog inte skådats
Full eller?

Nejnej. Jag tycker bara att det är synd att tråden ska behöva besudlas av en massa tiltande aktie spekulanter, men jag antar att det blir svårt när volatiliteten är så hög som den är.
2015-08-21, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kakuzu
Nejnej. Jag tycker bara att det är synd att tråden ska behöva besudlas av en massa tiltande aktie spekulanter, men jag antar att det blir svårt när volatiliteten är så hög som den är.
Så bara positiva inlägg är ok enligt dig
Suck detta forum går verkligen ner sig i dumhet
2015-08-21, 22:51
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt eller?
Jag la bara ett inlägg och du får spelet
Dummare människa har nog inte skådats
Full eller?
Men kolla på ditt inlägg mannen. Ingen bryr sig om dina smiley'sar och hysteri efter dippar. Alla som är med känner förmodligen likadant men att slänga in 3 lipande smiley'sar, en handfull med utropstecken och ett kryddmått patetiskt sympatisökande är fan fel forum alltså.
Snacka med morsan om du är ett nervvrak.
2015-08-21, 22:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Köp bullar!!!!

Första köp reken ute med 650kr riktkurs!!!
http://t.co/uaf2m3iVdg

Haha Kurt när ska aphjärnan vakna för dig?

Jag följer aldrig riktkurser då de aldrig stämmer. Jag gör mina egna istället. Och FPC tänker jag aldrig köpa eftersom det inte är min typ av aktie.

Däremot tänkte jag faktiskt fylla på mitt innehav av Holmen-aktier

Bara att behålla och så kan man sova gott dessutom. Själv då har du sålt? För annars har du inget att fira!

Du är nu extremt girig och det är farligt när för många är det. Då är det säljläge enligt min skolbok.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-21 kl. 22:59.
2015-08-21, 22:57
Medlem
2wires avatar
Grabbar (mitt antagande) nu tar vi det lite lugnt annars tror folk att sektryktet stämmer! Dessutom är det trevligare att inte gå så hårt åt varandra. Det är ju bara en investering i en aktie.
2015-08-21, 23:06
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag följer aldrig riktkurser då de aldrig stämmer. Jag gör mina egna istället. Och FPC tänker jag aldrig köpa eftersom det inte är min typ av aktie.

Däremot tänkte jag faktiskt fylla på mitt innehav av Holmen-aktier

Bara att behålla och så kan man sova gott dessutom. Själv då har du sålt? För annars har du inget att fira!

Du är nu extremt girig och det är farligt när för många är det. Då är det säljläge enligt min skolbok.
Jag är en kylig människa, van vid hög stress. Skulle alla dumpa vid lite rött skulle alla aktier krasha så tror man på en sak kopplar man bort känslorna, det är svårt men man måste övervinna det för att lyckas i livet.

Kolla bara börsen, ekonomin är stark men marknaden får panik.. När det guppar sitt lugnt annars trillar man lätt i.

Jag firar rapporten, utveckling har inte varit något att hurra över
2015-08-21, 23:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Alltså den här aktien är inte bra för min hälsa... Brukar inte skriva om mina investeringar men känner att jag måste skriva av mig lite efter den senaste tidens resa med fing B och man pratar ju sällan pengar med polarna så då får ni på FB äran att lyssna på mina visdomsord efter en öl så här på fredagkvällen

Har fegat och tradat lite in och ur senaste tiden och de flesta vet ju hur bra det brukar gå när man försöker trada så det har väl inte varit katastrof men inte gått jättebra heller. Fick en olustig känsla idag och gick ur på 258 och sen var borta från datorn några timmar för att sedan nu se vilket ras dagen slutade i.

Jag tror på företaget, det har alla förutsättningar att kunna vara vinstdrivande. Men så här på kort sikt är ju alla investerare likt hyenor kring ett köttstycke och sliter och rycker i den åt alla håll. Det har inget att göra med hur företaget som sådant går och hur fina siffror och prognoser som levereras. Det är en extrem högrisk aktie som just nu har stor uppmärksamhet i investerarvärlden och en stor andel småsparare med kortsiktigt tänkt som försöker göra snabba pengar. Den som tror något annat vet inte vad dom pratar om. Det är en mycket riskabel aktie men som samtidigt även kan ge en väldigt bra vinst. Det är lätt att gripas av speldjävulen för det finns stora likheter med spel...

Man kan absolut tjäna pengar på fing b men man skall vara väl medveten om att risken att förlora pengar på kort sikt är väldigt stor. Det finns heller aldrig garantier för vinst på lång sikt. Det är lätt att säga att man ska ligga lång, men när kursen i en aktie pendlar som den gör i fing b så är det inte normalt (mellan 157-281 på en månad) och strategier som gäller för aktier överlag stämmer inte riktigt.

Zorb89, jag beundrar ditt engagemang i aktien och jag håller helt och hållet med dig om att på lång sikt ser prognosen för aktien väldigt god ut. Jag tror dock att det kommer att vara en mycket skakig resa dit. I slutändan så kan ingen heller vara säker på ett företags utveckling, hur bra det än verkar. Det finns alltid hot och risker och hur marknaden för fingerprintsensorer ser ut nästa år gällande konkurens kan ingen veta. En konkurrent kan komma med en tekniskt eller prismässigt överlägsen teknik som slår undan benen på fingerprint. Enligt de rapporter och prognoser som företaget gjort håller jag i stort med dig om dina prognoser för kursen, men de är just bara prognoser...

Aktiemarknaden har en hel del likheter med väderprognoser, det går att dra kvalificerade gissningar och slutsatser om vad som troligen kommer att ske men det finns alltid faktorer som inte går att förutsäga eller beräkna. I slutändan så blir vädret inte alltid som prognosen och ibland ösregnar det även om prognosen säger solsken.

Man ska även vara mycket väl medveten om att allt som sägs och skrivs på olika forum inte alltid skrivs av de skäl man tror. Skribenter försöker påverka kursen både uppåt och nedåt för sin egen vinnings skull så man ska ta allt man läser med en stor nypa salt. Många lögner sprids, och man bör vara väldigt källkritisk till allt som sägs och påstås anonymt på div forum. I fallet fing b med en stor andel småsparare så görs en hel del fula försök att påverka dessa åt olika håll.

Har man råd att förlora pengar men samtidigt vill ha möjligheten att tjäna fina pengar så kan fing b vara ett spännande alternativt. Men att placera alla sina sparpengar i aktien är helt enkelt vansinne.

Detta inlägg kommer ju snart att vara begravt och bortglömt i denna mastodonttråd men det kanske kan få några att tänka till. Det finns inga säkra aktier, det är även därför man kan tjäna stora pengar på dem.

Men även med detta sagt ska jag erkänna att jag själv nog inte är helt färdig med fing B...

Bra skrivet.

Om man varit med på börsen ett tag så vet man att den här typen av bolag kommer och går.

Och det är exakt samma entusiasm som driver köparna varenda gång.

Själv tycker jag det börjar bli extremt tjatigt.

Kolla bara på andra bolag med "lysande framtidsutsikter" och skyhöga riktkurser som exempelvis: dannemora, Nordic Mines, Karo Bio, Africa Oil

Samma hauss har skett i dessa aktier och samtliga åkte till sist längst ner i källaren.

Man ska passa sig noga för aktier som FPC är min bestämda uppfattning.

En bättre strategi är att inte ha så bråttom med vinsterna och satsa på mer stabila kort istället. Det är bättre för hjärtat och man kan ägna sig åt att jobba istället för att titta på en börsskärm dagarna i ända:
2015-08-21, 23:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag är en kylig människa, van vid hög stress. Skulle alla dumpa vid lite rött skulle alla aktier krasha så tror man på en sak kopplar man bort känslorna, det är svårt men man måste övervinna det för att lyckas i livet.

Kolla bara börsen, ekonomin är stark men marknaden får panik.. När det guppar sitt lugnt annars trillar man lätt i.

Jag firar rapporten, utveckling har inte varit något att hurra över

Du har väl bara handlat i en bullmarknad med tanke på din ålder. Du behöver en bear-period så du lär dig hur börsen funkar på allvar.
2015-08-21, 23:23
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bra skrivet.

Om man varit med på börsen ett tag så vet man att den här typen av bolag kommer och går.

Och det är exakt samma entusiasm som driver köparna varenda gång.

Själv tycker jag det börjar bli extremt tjatigt.

Kolla bara på andra bolag med "lysande framtidsutsikter" och skyhöga riktkurser som exempelvis: dannemora, Nordic Mines, Karo Bio, Africa Oil

Samma hauss har skett i dessa aktier och samtliga åkte till sist längst ner i källaren.

Man ska passa sig noga för aktier som FPC är min bestämda uppfattning.

En bättre strategi är att inte ha så bråttom med vinsterna och satsa på mer stabila kort istället. Det är bättre för hjärtat och man kan ägna sig åt att jobba istället för att titta på en börsskärm dagarna i ända:
kurt-sune du som verkar ha varit med i gamet ett tag. Dela gärna med dig av dina kloka råd.

På tal om fundamental analys. Vad är det för viktiga indikatorer, siffror och nyckeltal som du tittar på och har som underlag i valet om att investera/köpa en viss aktie eller ej? Berätta gärna hur du tänker och vad du tycker att man som nybörjare ska titta på!

Och vad är det för tecken som man bör se upp med och som indikerar att man inte ska köpa en viss aktie.

Och vad är det för makroekonomiska faktorer som du tittar på och som avgör om du ska ta en position på marknaden eller ej?
Senast redigerad av 2wire 2015-08-21 kl. 23:27.
2015-08-21, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Känns som att kurt-sunes råd är värda att ha i bakhuvudet.

Inte börja ta ännu större risker bara för att man har vinst och "råd" att förlora likt en spelnarkoman vid en jack-vegasmaskin. Framförallt om man inte förstår sig på det.

Men jag är ju inte en fingerprintare likt er så det kanske bara är avund som talar. Vad vet jag.

Jag är inte det minsta avundsjuk. Mina aktier går helt ok och jag behöver inte följa börsen varje minut eftersom jag sannolikt inte kommer att göra så mycket transaktioner mer än att köpa.

Nu ser jag köpläge i bland annat Google och Holmen efter det senaste raset.
Bara att behålla... Varför göra det komplicerat för sig i onödan?
2015-08-21, 23:36
Bannlyst
Holmen ?
Som inte har nån som helst utveckling sista 5 åren ?
tittar vi på samma ?
Btw du har Pm
2015-08-21, 23:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Holmen ?
Som inte har nån som helst utveckling sista 5 åren ?
tittar vi på samma ?
Btw du har Pm
Kollat utdelningen? Bättre än OMX just nu, betydligt bättre till och med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in