Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det här är intressant, men du redovisar inte var du fått informationen ifrån, så jag har några frågor.
Vilka utgifter ingår i datan? Är det data från respektive land (risk för olika sätt att räkna)? Är datan för Sverige före eller efter ränteavdrag? Hur ser den ut uppdelat på olika inkomstnivåer (eller storlek på bostad, område...)? Inkluderar den amortering? Är den baserad på dagens räntenivåer? Hur har den utvecklats över tid?
Källorna jag använder är bl.a ifrån EU, SCB, CIA, U.S. ESA, U.S. Census Bureau, U.S. BEA
dock tar jag ofta min data ifrån samanstälda analyser gjorda av folk bra mycket smartare än mig. Men har behövt verifiera datan ändå.
Metodologin när man gör den här typen utav analyser brukar alltid se ut på samma sätt.
Median husinkomst tagare (singel/sambo )/ Fasta boende kostnader (hyra, räntekostnader, värme, el, vatten, sophämtning, fastighets skatt)
Datan ifrån sverige inkluderar ränteavdrag, sen när det kommer till inkomstnivåer osv så vet jag att raportena brukar specificiera efter ålders katagorier där grupp 1 är 27-33 grupp 2 33-38 osv.
Finns raporter som tittar på utveckligen över tid och där har Sverige haft en negativ utveckling i kostnaden (alltså en bra utveckling) och US har haft en katastrofalt posetiv utveckling senaste 40 åren.
Skall ta fram alla raporterna åt dig så du kan gräva ner dig i all data.
Finns säkert logik luckor i analyserna men vill ändå påstå att de är ganska välgjorda och använder standard metodologi.