2015-08-20, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Säljaren, caféet, har köpt in relativt stora mängder kaffe i avsikt att sälja detta i mindre doser till högre styckepris. Ja, det är spekulation. Förmodligen inte högriskspekulation (det är ju uppenbart många som regelbundet går på café och jag minns inte på rak arm att jag sett några större mängder konkurser i branschen), och jag lägger personligen inga negativa konnotationer i begreppet spekulation som sådant, men spekulation är det i allra högsta grad.
Då kan vi terminera diskussionen redan här. För vad du bekräftar, och håller fast vid då, är att väsentligen alla transaktioner i samhället där varor/tjänster/betalmedel byts är spekulation.

Och det är mycket långt från såväl min som wikipedias definition. Och förutsättningarna för att nå någon slags enighet är därmed obefintliga.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Även detta skulle du mycket väl kunna läsa upp stående framför spegeln och giltigheten skulle vara minst lika stor.

Det här var väldigt enkelt att besvara. Det är en ren emulering av din debatteknik. Vad kallar du själv den för?
Då väljer du helt att bortse ifrån att jag sakligt har bemött vad du skrivit.
2015-08-20, 01:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din dagisnivå är bara för ointressant att delta i.
Den gubben går inte. Med tanke på att du kunde svarat med en enkel bokstav får vi enas om att du inser ditt misstag - om nu misstaget var på dagisnivå eller ej, det är ju liksom ditt, inte någon annans, därmed har du själv lagt nivån.

Men även att du (som vi faktiskt kunnat gissa redan) faktiskt inte är intresserad av att komma framåt.
2015-08-20, 02:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den gubben går inte. Med tanke på att du kunde svarat med en enkel bokstav får vi enas om att du inser ditt misstag - om nu misstaget var på dagisnivå eller ej, det är ju liksom ditt, inte någon annans, därmed har du själv lagt nivån.

Men även att du (som vi faktiskt kunnat gissa redan) faktiskt inte är intresserad av att komma framåt.

Det är ingen som är intresserad av dina innehållslösa inlägg, totalt ointressant. 90% av alla dina inlägg består av tomt skitsnack i stil med det här:

Citat:
Jag har besvarat dig på precis den där punkten i åtminstone 10 gånger. Därav bilden.

Varje gång man går in i en debatt med dig som du inte klarar, och det är varje gång, så flyr du undan genom att säga att du redan har svarat trots att du inte har det. Du är helt ointressant, inte ens underhållande som Bajsmännen som kommer in här ibland. Bara en tråkig och trilskig barnunge.
2015-08-20, 02:30
Medlem
Trillskes avatar
Jag blir uppriktigt illamående när du till och med påstår dig vara vuxen.

Vi både vet att du letade halmstrån och inte hittade något, blev ledsen och låtsades att det inte var intressant istället. Eftersom ditt enda intresse är att försöka ha rätt och det snabbt framgår att du snurrat in dig i en sits där du har uppenbart fel blev det ännu jobbigare, så nu ska du låtsas att det är jag som inte vill vara med. Såklart med gamla inlägg från någon du inte läser, du råkade bara sitta med ett inlägg du inte läser i bakfickan ändå.

Ett inlägg som är fullständigt riktigt - jag hade besvarat det där i just minst 10 inlägg, och bevisen ligger i tråden. Det är lätt att hålla städat när man inte hittar på saker på måfå.

Summa summarum har vi alltså ändå till slut kommit fram till att en tro på att investeringen kommer att öka i värde är prisdrivande, eftersom du förstås inte skulle svara fel på en dagis-fråga. Om du vill kan vi låtsas att du inte var ute och cyklade sida ut och sida in.

Edit: men du får gärna komma ihåg att det har förklarats för dig att det är prisdrivande.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-20 kl. 02:35.
2015-08-20, 08:18
Avslutad
Citat:
Jag tycker att ni borde fundera på en rejäl avhandling då ni är inne på spår vardagliga forskare verkar ha missat totalt i sina analyser av varför bostadsmarknader naturligt går i cykler av överskjutande hybris och underskjutande pessimism. Det här med att aggregerad psykologi inte är prisdrivande är nytt och spännande.

Bumpar hursomhelst denna och låter surfarn svara också. Så kan ni ju för en gångs skulle ta något framåt. Det finns liksom ingen mening att bläddra i den här tråden, man vet att de senaste 10 sidorna innehåller samma sak hela tiden.

Om det är "motivera" som skrämmer er så behöver det inte vara någon lång utläggning.
Den av A, B eller C som vill ha lägenheten mest kommer vinna budgivningen. Om A t ex är nyskild och är på jakt efter en lght i detta område för att barnen ska kunna gå kvar i skolan, kommer denne betala ett premium för lägenheten pga detta. Om B är en pensionär och huset har hiss o ligger nära service kommer denne betala ett premium för detta. Har B dessutom sålt ett lågbelånat hus kommer denne garanterat att vinna. Driften att få den bostad man vill ha väger över spekulaurion, varje gång.
2015-08-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den av A, B eller C som vill ha lägenheten mest kommer vinna budgivningen. Om A t ex är nyskild och är på jakt efter en lght i detta område för att barnen ska kunna gå kvar i skolan, kommer denne betala ett premium för lägenheten pga detta. Om B är en pensionär och huset har hiss o ligger nära service kommer denne betala ett premium för detta. Har B dessutom sålt ett lågbelånat hus kommer denne garanterat att vinna. Driften att få den bostad man vill ha väger över spekulaurion, varje gång.

Nu handlar det ju inte om vem som i slutändan vinner budgivningen, utan om att antalet intresserade driver upp priset, och om en del av de intresserade avstod pga av att deras drivkraft försvann ( tro på ökat värde ) kommer slutpriset hamna lägre.
2015-08-20, 09:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nu handlar det ju inte om vem som i slutändan vinner budgivningen, utan om att antalet intresserade driver upp priset, och om en del av de intresserade avstod pga av att deras drivkraft försvann ( tro på ökat värde ) kommer slutpriset hamna lägre.
Priserna sätts efter kostnaden för att bo inget annat.

Du kan inte gå till banken och säga att du vill låna si och så mycket för att det minsann kommer att gå upp där. Snarare blir det så att banken kommer att göra kostnadskalkylen och därefter bevilja lånelöfte.

Sådana här argument förstår jag mig inte på överhuvudtaget. Då har man noll förståelse för hur bostadsmarknaden fungerar.
2015-08-20, 09:49
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Du kan inte gå till banken och säga att du vill låna si och så mycket för att det minsann kommer att gå upp där. Snarare blir det så att banken kommer att göra kostnadskalkylen och därefter bevilja lånelöfte.

Sådana här argument förstår jag mig inte på överhuvudtaget. Då har man noll förståelse för hur bostadsmarknaden fungerar.

Självklart påverkar förväntad framtida vinst/förlust priset, eller tror du alla bara lägger sitt tak vid sitt lånelöfte? Då skulle man ju kunna strunta i budgivning överhuvudtaget & bara låta folk lämna in en kopia av sina lånelöften, högst lånelöfte vinner Om folk tror att priserna kommer stiga blir det plus i balansräkningen över "kostnaden för att bo", tror de att de kommer sjunka blir det ett minus.
2015-08-20, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Självklart påverkar förväntad framtida vinst/förlust priset, eller tror du alla bara lägger sitt tak vid sitt lånelöfte? Då skulle man ju kunna strunta i budgivning överhuvudtaget & bara låta folk lämna in en kopia av sina lånelöften, högst lånelöfte vinner Om folk tror att priserna kommer stiga blir det plus i balansräkningen över "kostnaden för att bo", tror de att de kommer sjunka blir det ett minus.

Fortfarande är det banken som lånar ut pengar så att folk överhuvudtaget kan vara med och buda. Och det första banken gör är en kostnadskalkyl och inte en kalkyl med framtida vinster.
2015-08-20, 10:21
Medlem
Citat:

Är du helt dum i huvudet?

Kontrollfråga:

Vilken budgivning ger logiskt sett det högsta slutpriset? ( alla andra parametrar likadana )

1. Budgivning med 5 intresserade, alla välbeställda och intresserade.

2. Budgivning med 10 intresserade, alla välbeställda, 5 intresserade för att bo, och de andra 5 intresserade i spekulativt syfte.

Är du mentalt kapabel att nu ge mig ett rakt svar på frågan, utan att sväva ut kring boendekostnader samt hur mycket du personligen tjänat eftersom du kom in tidigt i marknaden.

Tack på förhand.
2015-08-20, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är du helt dum i huvudet?
Personangrepp åker alltid fram när man inte har något vettigt att komma med.

Citat:
Kontrollfråga:

Vilken budgivning ger logiskt sett det högsta slutpriset? ( alla andra parametrar likadana )

1. Budgivning med 5 intresserade, alla välbeställda och intresserade.

2. Budgivning med 10 intresserade, alla välbeställda, 5 intresserade för att bo, och de andra 5 intresserade i spekulativt syfte.

Är du mentalt kapabel att nu ge mig ett rakt svar på frågan, utan att sväva ut kring boendekostnader samt hur mycket du personligen tjänat eftersom du kom in tidigt i marknaden.

Tack på förhand.

Det är omöjligt att svara på vilken av dessa budgivningar som kommer att leda till det högsta priset. Alla budgivningar är unika och svåra att jämföra rakt av.
2015-08-20, 10:40
Medlem
Citat:
Personangrepp åker alltid fram när man inte har något vettigt att komma med.

Det är omöjligt att svara på vilken av dessa budgivningar som kommer att leda till det högsta priset. Alla budgivningar är unika och svåra att jämföra rakt av.

1. Jag frågade om du var dum i huvudet, det var inget jag hävdade alltså inget påhopp.

2. Jag fick min fråga besvarad eftersom du uppenbarligen inte kan föra upp två scenarion i samma tabell i huvudet.

Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in