2015-08-15, 00:22
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Eftersom 4.5-generationes plan utan smygförmågor kommer inom snar framtid bli kraftigt omoderna, vad kommer Gripen fasas ut mot? En Super-Super Gripen? F-22? F-35? Ett till egetbygge?
Tvärt om är det snarare så att 4.5 generationen blir mer poppis då fler och fler nationer har problem att finansiera sitt försvar och helt enkelt inte har råd med plan som F35. F22 exporteras inte av USA så det planet är uteslutet. Sen så kostar stealth i många fall mer än vad det smakar. Det som är viktigt är att ha uppdaterad EW och fungerande och kraftfulla datalänkar i dagens stridsflyg.
Citera
2015-08-15, 00:41
Medlem
Wishies avatar
Hörde från en bekant inom försvarsindustrin att vi inom en snar framtid eventuellt kan få se finska flygförare i 39:an. Undrar om nån annan med örat mot rälsen hört liknande rykten?
Senast redigerad av Wishie 2015-08-15 kl. 00:44.
Citera
2015-08-15, 02:06
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Hörde från en bekant inom försvarsindustrin att vi inom en snar framtid eventuellt kan få se finska flygförare i 39:an. Undrar om nån annan med örat mot rälsen hört liknande rykten?

Ja, tillsammans kommer vi skapa nya 39.an, Super F-18 för dyr, samt E klassar ut! (obs, bara räls nyheter).
Senast redigerad av DragonOnWall8 2015-08-15 kl. 02:09.
Citera
2015-08-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Ja, det är ju rätt känt att de söker efter alternativ och ersättare till F-18 som de har nu, dyra flygtimmar samt att Finlands flygvapenpersonal är oerhört positiva till Saab, de har ju goda erfarenheter, de fick ut många timmar på j-35, samt hade relativt få haverier, långt färre än vad vi hade.

Gripen E/F är skräddarsytt för Finlands behov på ett sätt som A/B var, för jag vill minnas att det stod mellan A/B och några andra alternativ där ett av kraven var möjlighet att fånga vajrar likt hangarfartygsmodellen som Finland använder på väglandningar. Något som gripen inte behöver men andra kärror med längre landningssträcka behöver. Dessutom tror jag man även har försökt konstruera N/G så att ombyggnad till hangarfartygsbasering ska vara lite enklare än vad det hade varit med A/B eftersom man fortfarande är lite intresserade i Indiens behov.
Citera
2015-08-15, 14:38
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Eftersom 4.5-generationes plan utan smygförmågor kommer inom snar framtid bli kraftigt omoderna, vad kommer Gripen fasas ut mot? En Super-Super Gripen? F-22? F-35? Ett till egetbygge?
FS2025 kommer ta över.

Det finns dock en lösning på stealthproblemet i närtid och det är drönare med riktade datalänkar. De kan ta sig närmare fienden oupptäckta (en drönare kan optimeras för att flyga "kallt" och optimeras mer än jaktplan i att undvika radar). Med riktad långräckviddig datalänk (som Gripen E har) så kan en 39-förare tillsammans med FOIs drönarprojekt skjuta ner stealthplan på extrema avstånd (teoretiskt över 300km).

Allt detta finns förövrigt dokumenterat och är en del av SAABs offerter. Dvs att man även kan vara med i UCAV-projekten när de blir aktuella. Idag finns det dock endast ett förbandssatt jaktplan med stealth och det är ca 180 st F22. När Stealthplan som Pak FA, F35, J31 mfl börjar användas kommer även jaktdrönare att bli vanliga.

I sak följer det samma utveckling som stridsflygen, man flyttar striden längre och längre från skytten. Från akan till korträckviddiga robotar till långräckviddiga med raketmotor, till ramjetbaserade med trippla räckvidden och nästa steg blir extern avfyrningsplattform. Aka UCAV.

Så vad som avgör hur modern ett flyg är kommer snarare handla om tekniken ombord och där är SAAB långt fram. Med den låga kostnaden och modulbaserade designen så kommer även SAABs kunder ha råd att uppgradera oftare och mer än i konkurrenternas fall.
Citera
2015-08-15, 19:19
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
för jag vill minnas att det stod mellan A/B och några andra alternativ där ett av kraven var möjlighet att fånga vajrar likt hangarfartygsmodellen
A/B var ett alternativ men valdes väl bort då planet inte var färdigutvecklat när beslut skulle tas? Det var ett av skälen till varför det blev Hornet istället för Gripen(A/B).
Citat:
Dessutom tror jag man även har försökt konstruera N/G så att ombyggnad till hangarfartygsbasering ska vara lite enklare
Hade inte Brasilien också krav på "krok" när Gripen var ett av alternativen..?

Tror det skrevs om just detta i denna långa tråd då.
Citera
2015-08-17, 19:48
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Någon som vet tillverkningstakten på den senaste batchen C plan?

Den sista levererades ju i Mars i år, och jag försöker räkna bakåt hur färska skroven är.

Det tillverkas nya skrov nu. Vet tyvärr inte exakt antal. Men tror iaf det är fler än tio som ska/är tillverkade.
Citera
2015-08-17, 22:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Gripen E/F är skräddarsytt för Finlands behov på ett sätt som A/B var, för jag vill minnas att det stod mellan A/B och några andra alternativ där ett av kraven var möjlighet att fånga vajrar likt hangarfartygsmodellen som Finland använder på väglandningar. Något som gripen inte behöver men andra kärror med längre landningssträcka behöver. Dessutom tror jag man även har försökt konstruera N/G så att ombyggnad till hangarfartygsbasering ska vara lite enklare än vad det hade varit med A/B eftersom man fortfarande är lite intresserade i Indiens behov.

Något krav på att det flygplan som Finland valde
skulle ha krok fanns knappast.
Finland hade på den tiden inga bromsvajrar till sina krigsbaser,
utan det var något som man tvingades ta till med F/A-18.

Tidigare jaktkärror (Draken och MiG-21) klarade sig utan bromsvajrar
och det hade även Gripen gjort.

Så, en STOBAR, eller t.o.m. CATOBAR-version av Gripen E/F har funnits på tapeten,
men det torde vara lågt prioriterat just nu, med tanke på allt jobb
som SAAB har framför sig med vanliga Gripen E/F och Boeing-SAAB T-X-projektet.
Därtill så finns det extremt få kunde på området.

I praktiken så torde bara Brasilien och Indien
vara teoretiskt möjliga under de närmsta årtiondena.
Indien kör där redan med MiG-29K och lär fortsätta att göra det,
eventuellt kombinerar med Tejas, om man nu lyckas få ut något användbart ur det.

Vad gäller Brasilien så behöver de först en mycket större pengapåse,
så att de t.ex. kan köpa in ett nytt hangarfartyg
(Sao Paolo har efter 3 års tjänstgöring, nästan uteslutande
tillbringat de senaste 10 åren i hamn och på varv).
Citera
2015-08-18, 19:16
Medlem
Kenny Kuks avatar
Nåt fel på Jasen idag inför landing på Saab:s flygplats i Linköping.

https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Ostergotland/2015-08-18-1232-Varningslarmhaveri-Linkoping/

http://corren.se/nyheter/linkoping/tva-gripenlarm-samma-dag-8476486.aspx
Citera
2015-08-19, 10:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Nåt fel på Jasen idag inför landing på Saab:s flygplats i Linköping.

https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Ostergotland/2015-08-18-1232-Varningslarmhaveri-Linkoping/

http://corren.se/nyheter/linkoping/tva-gripenlarm-samma-dag-8476486.aspx

Nu var det förmodligen aldrig några fel. Man kan få givarproblem av olika orsaker, men även sådant som nedisning av pitotrör och dyl som kan uppstå efter att man kört igenom ett åskmoln ger också larm och då finns det rutiner man måste använda.
Citera
2015-08-19, 11:35
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Det tillverkas nya skrov nu. Vet tyvärr inte exakt antal. Men tror iaf det är fler än tio som ska/är tillverkade.

Intressant!

Så med andra ord skulle det inte vara något problem att vidhålla numerären 100 JAS i flygvapnet efter 2025?

Det blir ju endast 70 stycken version-E. Det måste det ju finnas tiotals C-versioner som endast är 10-15 år gamla 2025? Det är väl inte meningen att man ska slakta de nyaste C för att göra E?

Nu är jag ju bara "lekman" på området, men jag tycker ändå det låter rimligt. Visst att en del säger att C-versionen blir "värdelös" på 2020-talet, men det måste väl ändå finnas användning för dem?

Saab släppte ju nyligen en uppgradering till radarn i C-versionen som verkar väldigt kostnadseffektiv:
http://aviationweek.com/defense/gripen-radar-upgrade-aimed-sweden-and-exports

Är jag helt ute ock cyklar nu, eller vore det vettigt att behålla C så länge det går? Det borde ju vara betydligt längre än när alla E har kommit in i service.
Senast redigerad av koppen89 2015-08-19 kl. 11:59.
Citera
2015-08-21, 23:24
Medlem
Brasilien vill köpa eller leasa 6-12st av svensks flygvapnets plan nu snarast. Även aty hotbilden i EU är annan nu, tycker ni inte Brassarna kan få göra detta?

http://www.svd.se/har-ar-flyggeneralens-krav-pa-regeringen/om/gripenaffarerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in