Citat:
Ursprungligen postat av
softboll
De pratar grötmyndigt om statistikvetenskapen utan att veta något, inte minst Pascalidou. Hur tror de att YouGov blivit ett stort internationellt undersökningsföretag om de levererar "låtsasstatistik" till sina kunder?
Visst man kan ha vissa frågetecken om de här webbpanelerna. Yougovs lär inte vara mer än drygt 40 tusen. Sentio har jag för mig använder någon annans som är i ett antal hundratusen.
Bilden som våra kändistyckare ger av sig själv när de sitter och masturberar sin egen godhet och förträfflighet i TV-sofforna blir allt sjaskigare och tarvligare.
Oavsett YouGov så är den allmänna trenden hos alla institut att SD växer så det knakar. De borde ta YouGov på största allvar, den trycker upp verkligheten i ansiktet på dem.
Slutsatsen är väl helt enkelt att man måste tillskriva "Dunning-Kruger-effekten" på alla idioter till journalister som uttalar sig om Yougovs undersökningar utan någon som helst aning om vad de snackar om.
"OMG, jag kan säga att en opinionsundersökning har en svaghet därför vet jag med säkerhet att den är sämre än en annan opinionsundersökning som uppenbarligen inte heller är perfekt - utan att ens ha försökt kvantifiera att svagheterna hos den ena på något sätt är större än de hos den andra så kan jag ändå dra denna slutsats....
- att svagheterna dessutom är helt beroende på populationens svarsbeteenden, som varierar med tiden, och därför gör det omöjligt att säga att den ena metoden är strikt bättre än den andra skiter jag fullständigt i för jag är JOURNALIST - JAG VET ALLT HELT UTAN ATT HA KUNSKAPER!!!!1111one"