2015-08-21, 16:33
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
EDIT:

För att via en webbundersökning är det den svarande som söker upp undersökningen i fråga. Medan säg via SCB så sker det ett slumpmässigt urval (de ringer upp dig).

Jag vet inte om jag behöver förklara, men nåja: Den förra varianten gör att man missar de som inte är särskilt intresserade för tillfället. Och om det finns osäkra väljare månader innan valet, vad gör det inte då fyra år innan?

Att man ringer upp en slumpmässigt urval är ingen som helst garanti för att man får ett statistiskt representativt urval respondenter som dessutom ger ett sanningsenligt svar...

Oavsett om du tycker det "låter bättre" eller inte, så finns det ingen som helst garanti för att urvalet av respondenter är bättre vid telefonintervjuer än vid webbenkätundersökningar.

Det enda du "bevisat" är att du tycker det låter bättre... Det har noll relevans.

I slutändan är det hursomhelst inte ens rådatan som redovisas för någon opinionsundersökning, utan denna viktas oavsett hur metodiken ser ut... Dvs - utifrån metodikens svagheter (I princip svagheten som framkommer utav ett valresultat.) så viktar man om datan efter en bestämd algortim för att få ett resultat som ska "överensstämma" med verkligheten.
2015-08-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Fast jag ser inte falska uppgifter som det mest problematiska, hellre att utslaget blir annorlunda om man bara vänder sig till personer som är genuint intresserade av ämnet.
Jo jag förstår att du ser ett potentiellt problem, men återigen, om YouGov hamnade på bronsplats av 8 institut när det gällde lägsta avvikelse från valresultatet så är det sannolikt att vilka problem som än finns med YouGovs metoder så har de även bra verktyg för att kompensera. Vad är det som räknas i slutändan? Resultatet, eller problem som skulle kunna finnas men inte yttrar sig genom resultatet?

- Vi kom trea.
- Jo men ni skulle ha kunnat vara sämst med hänsyn till invändningar jag har mot era metoder, därför räknar jag det som att ni var sämst egentligen.
2015-08-21, 16:40
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
På ditt första påstående är invändningen att man inte anmäler sig till undersökningen alls. Man anmäler sig till yougovs urvalspanel ur vilken dom sedan sätter samman ett representativt urval utifrån ålder, kön, region etc. Detta framgår i medierapporteringen om du missat det.

Det hindrar inte att man främst vänder sig till personer som är intresserade av ämnet. Som sagt.

Citat:
För det andra är det relevant att veta om du hävdar att felet är inneboende i metodiken och vad du i så fall grundar ditt påstående att det skulle gynna just SD på. Detta är inte raljant utan jag vill uppriktigt veta vad det baseras på förutom att resultatet inte faller en i smaken.

Jag vet inte vad du snackar om.
  • Jag har sagt vad jag tycker är problemet med metoden i fråga.
  • Har inte sagt någon om huruvida metoden ifråga skulle gynna SD.
  • Har inte sagt något om resultatet faller mig i smaken eller inte.

Citat:
Själv tycker jag att MP verkar lite högt skattade. Säkert en legion av miljöpartistiska rättshaverister som "anmält sig till undersökningen"!

Jag har intet emot miljöpartister, men ja. Det är därför jag är kritisk mot metoden. Den söker upp de intresserade. Som sagt.

Citat:
Förresten, det senaste stycket var raljant.

Må så vara.
2015-08-21, 16:45
Medlem
Hur gör man en schysst rättvisande opinionsundersökning?
2015-08-21, 16:45
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
den där TV4-panelen, alexandra säger att vi inte diskuterat annat än integration och invandring i 25 år, någon postade här eller i en annan tråd en länk till lars lejonborg från 2002 eller nått där han sa att integrationen inte fungerade mm.

när ska dessa förstå att det är skillnad på att diskutera hur vi ska få in fler, hur många och att det inte betyder något i kronor och ören, gentemot att diskutera det utifrån vad folkets vilja verkar vara, en kritisk ekonomisk verklighetskalkyl, dvs det räcker nu (eller det var ett tag sedan det var nog)

bara för man nämner integration och invandring så innebär det inte att man faktiskt diskuterar det. Folkets vilja verkar faktiskt vara att minska invandringen, stoppa tiggeriet, minska EU's makt mm, eftersom SD växer.

Den dagen de erkänner att det är därför SD mandat ökar i varje OU så har de iallafall erkänt problemet med varför de förlorar sitt eget mandat mätt i OU, sedan kan de vara ärliga att säga vi kommer aldrig att ändra vår inställning, fine. Men bortförklara eller förlöjliga då heller inte meningsmotståndare då de faktiskt inte stödjer er ståndpunkt.

Jo, det är ju intellektuellt väldigt svagt. Dessa tyckare har bestämt för länge sedan att deras åsikter är rätt, att hyperradikal invandring är normalt och att debatten därmed borde beröra någonting annat. Man lever liksom inte i verkligheten.

Sanningen är att vi under ett antal år nu haft den i särklass mest radikala invandringen per capita i hela västvärlden. Vi ser konsekvenser av det med t.ex. Pisa och fullständigt skenande kostnader - fördubbling av migrationskostanderna på bara fem år som moderaten nämnde i Aktuellt igår. Samhället blir mer och mer otryggt, även om media desperat försöker framhäva motsatsen, med kraftig ökning av skottskador, sprängdåd, och antalet områden som klassas som utanförskapsområden - d.v.s ghetton - växer explosionsartat.

Så det är inte konstigt att SD växer kraftigt. Etablissemanget beter sig som om de lever i någon sorts gemensam psykos där det är någon naturlag att Sverige som enda land ska öppna dörrarna för hela världen. Vi har testat det experimentet nu och resultatet är inte direkt upplyftande.
2015-08-21, 16:47
Medlem
Fickludds avatar
Det är uppseendeväckande att så många vill framstå som experter på statistisk urvalsteknik så snart SD får bra siffror. Jag hörde Sveriges Radios politiske kommentator Fredrik Furtenbach "förklara" siffrorna med rent nonsenspladder. Till exempel visste han att de som röstar på SD har mer datorvana än andra. "Förklaringar" har även kommit från andra lekmän, som till exempel en minister och flera beteendevetare.

Vet vi, för varje OI, exakt vilken fråga som ställs? Är frågorna jämförbara? Hur stort är bortfallet? Hur viktar respektive OI rådata? Och så vidare.

Opinionsundersökningar är betydligt mer komplext än vad de som yttrar sig vill ha det till.
2015-08-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Det är uppseendeväckande att så många vill framstå som experter på statistisk urvalsteknik så snart SD får bra siffror. Jag hörde Sveriges Radios politiske kommentator Fredrik Furtenbach "förklara" siffrorna med rent nonsenspladder. Till exempel visste han att de som röstar på SD har mer datorvana än andra. "Förklaringar" har även kommit från andra lekmän, som till exempel en minister och flera beteendevetare.

Vet vi, för varje OI, exakt vilken fråga som ställs? Är frågorna jämförbara? Hur stort är bortfallet? Hur viktar respektive OI rådata? Och så vidare.

Opinionsundersökningar är betydligt mer komplext än vad de som yttrar sig vill ha det till.

Men Folk som röstade på SD är väl bara outbildade lantisar, tror fan att vi sjunker i pisa för vi blir bara fler och fler 25% är nu outbildade lantisar i Sverige
2015-08-21, 16:59
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Föll SD förra valet? Jag trodde de dubblerade sitt röstetal...
Tror inte Expressens kampanjer betydde särskilt mycket negativt för SD. Summa summarum kanske plus minus noll för deras del, då en del avskräcktes och en del istället drogs till partiet för att de såg hur korrumperade och manipulerande Expressen och RG är.

Utan drevet hade nog SD tangerat 18% förra valet. Nog kostade dreven minst 5% tillväxt.
2015-08-21, 17:00
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Och lite för mycket järnrörsmän, som dessutom verkar immuna mot intern kritik. Och sedan folk som han som vars twitter cirkulerar på fejs nu, han som skröt om att nu är vi störst, det är bäst ni håller er vän med oss, yadda.

Och sen de tomtar som vill ha dödsstraff på Reinfeldt, etc.

Det är för mycket konstigt folk som tillåts husera i SD för att det verkligen ska bli ett folkparti, imo.
Imbecill,det var aluminiumrör som planerades att användas i försvar.
Och det behövdes aldrig.

Dödstraff på Reinfeldt,händer det ofta?

SD och dess väljare består av ytterst vanliga människor som lever i verkligheten.
Det är du som är konstig.
2015-08-21, 17:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
De blir nog besvikna när de inser hur verkligheten är. Under hela min tid då jag varit registrerad på Yougov (omkring 12 månader) har jag svarat på EN partisympatiundersökning och kanske ett 50-tal undersökningar totalt. Varför? Jo, jag har inte fått fler skickade till mig, inte som jag uppmärksammat iaf.

Det är uppenbarligen en del som som hört de nya "rönen" (hehe) om att Yougov skulle vara ett inkompetent, oseriöst skräp-OU.

Jepp jag är också med i yougovpanelen och har väl svarat tre gånger om politisk opinion. det är oftast en bifråga i en större omfattande produktundersökning..
2015-08-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Det är du som är konstig.
Snart är SDarna så många att detta blir det naturliga svaret Varför röstar i inte du på SD?
2015-08-21, 17:18
Medlem
Kaospojkens avatar
Alexandra Pascalidou uttalar sig om SDs siffror...
https://www.youtube.com/watch?v=vWK681H_LgE

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in