2015-08-20, 23:08
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Och så uppfattar jag att det är för andra irl också. Möjligen lägger vissa in bivillkor som är lite statusbetonade också.
Samt tror att BR är den bästa monetära investering man kan göra.

Vi har varit inne på det förut, du har antingen för få i din närhet eller så är det för länge sedan. Det är ju alltså på senare år det dykt upp fler och fler köpare som inte begriper vad de gör. Vilket också är logiskt i en marknad med 20-årig idiocrazy-evolution. I brist på IRL-exempel kan du faktiskt även bara ta en titt runt i den här tråden. När du köpte ditt första boende var situationen precis tvärt om. Då hade vi en marknad som överskattade riskerna och underskattade fördelarna.
2015-08-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Statistiskt har priserna stigit med ca 100% på 10 år (inte riktigt, men blir enklare att räkna i ett exempel)
Jag kollade på lite längre sikt och estimerade den reala prisökningen per år till 2%.
Nu sker viss modernisering av bostäder också. Så en del av dessa 2% kan tillskrivas förbättringar. Säg 0.5%.

Resterande 1.5% är vad vi hade i fastighetsskatt under större delen av tiden. Den reala vinsten är således 0.
Men eftersom vi haft inflation under tiden och att staten beskattar den så blir reala vinsten negativ. Ca -1.5% per år.
Man får räkna med det som en extra boendekostnad.
2015-08-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Vi har varit inne på det förut, du har antingen för få i din närhet eller så är det för länge sedan. Det är ju alltså på senare år det dykt upp fler och fler köpare som inte begriper vad de gör. Vilket också är logiskt i en marknad med 20-årig idiocrazy-evolution. I brist på IRL-exempel kan du faktiskt även bara ta en titt runt i den här tråden. När du köpte ditt första boende var situationen precis tvärt om. Då hade vi en marknad som överskattade riskerna och underskattade fördelarna.
Det finns alltid några som blir "överhettade".
När optionshandel poppade upp i Sverige fanns knäppskallar som gjort en vinst och yrade om hur bra optioner var.
1999 så hittade vi samma knäppskallar som bettade på förlustbolag och bettade upp bolag till svårt övervärderade nivåer. Bara för att få se allt sjunka ihop till en liten hög sedan.
Och den här tråden lockar en del som har starka synpunkter. Men det jag vill peka på är att detta är inte representativt för den stora massan.
2015-08-20, 23:26
Medlem
Rektangels avatar
Det enda som kan rädda kreditbubblan på bostäder från att brisera är hyperinflation där räntan över tid understiger inflationen.
Allt annat lär driva medelklassen i innerstaden ut på gatan.
2015-08-20, 23:41
Medlem
GoldmanGotTheSachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Detta hör jag ofta, jag anser att detta är en halvsanning.

Man måste bo nånstans och om du väljer att göra en exit på din "investering" står du bostadslös. Men visst, det kapital du lägger in från början växer ganska avsevärt dock behöver man nånstans att bo så det är ganska svårt att realisera en vinst från BR.

Sen att investera i BR och hyra ut är väldigt svårt att göra då dom flesta föreningar motsätter sig att man köper lägenhet som en investering, i så fall är det mer realistiskt att sikta in sig på hus.
2015-08-20, 23:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hej, jag har ju fortfarande lån. (dock relativt likvid)

Men visst, jag förstår hur du tänker, jag skall förklara hur jag tänker.

Statistiskt har priserna stigit med ca 100% på 10 år (inte riktigt, men blir enklare att räkna i ett exempel)

Det innebär att om mina barn skall bo lika bra som i deras uppväxt så kommer dom om 30 år betala 120 mill för en liknande kåk.
Inser att jag pratar mycket pengar, men det blir ju likadant för en medelvilla i regionen för 5 mill. den är om 30 år värd 40 mill om det fortsätter som det gjort de senaste 100 åren.

Givetvis kommer det inte fortsätta som det gjort, å andra sidan har man nog sagt det de senaste 99 åren också.

Så har du 1-2 barn så är man mega förlorare på stigande marknad, förutsatt att man har samma önskemål för sina barn som mig.
Är du ekonom så borde du greppa att nuvarande prisutveckling är ohållbar och att för varje år som går blir bygget allt smalare i botten och skakigare högre upp.
Visst kan det öka ett antal år till men inom 10 år kommer priserna på attraktiva fastigheter och BR vara extrema, lönerna hänger inte med och till slut finns det inga bostadskarriarister kvar som kan lyfta det ytterligare en nivå.
Sen kommer smällen!
2015-08-20, 23:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldmanGotTheSach
Detta hör jag ofta, jag anser att detta är en halvsanning.

Man måste bo nånstans och om du väljer att göra en exit på din "investering" står du bostadslös. Men visst, det kapital du lägger in från början växer ganska avsevärt dock behöver man nånstans att bo så det är ganska svårt att realisera en vinst från BR.

Sen att investera i BR och hyra ut är väldigt svårt att göra då dom flesta föreningar motsätter sig att man köper lägenhet som en investering, i så fall är det mer realistiskt att sikta in sig på hus.
Blir du pensionär och väljer att flytta ut på landet kan du göra en exit och ha ett obelånat och renoverat boende och en slant på banken.
2015-08-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du ekonom så borde du greppa att nuvarande prisutveckling är ohållbar och att för varje år som går blir bygget allt smalare i botten och skakigare högre upp.
Visst kan det öka ett antal år till men inom 10 år kommer priserna på attraktiva fastigheter och BR vara extrema, lönerna hänger inte med och till slut finns det inga bostadskarriarister kvar som kan lyfta det ytterligare en nivå.
Sen kommer smällen!

Detta har man sagt lääääääänge nu. Situationen i Sverige är väldigt annorlunda än t.ex USA där bostadsmarknaden imploderade 2008.

Bankerna är ganska hårt åtstramade i vilka dom får låna ut till i samband med ganska hög min insättning (relativt till andra länder i väst).

Det som skulle göra nuvarande prisutveckling ohållbar vore om Sveriges nyproduktion utav fastigheter ökade dramatiskt eller om våran befolknings tillväxt drastiskt minskade... Eller om statsbanken gick banana och ökade reporäntan väldigt fort typ började höja räntan nu och 2019 var vi på 4-5%.

Alla ovannämda situationer är väldigt osannolika, att det desutom skulle ske väldigt fort är enligt mig mer eller mindre omöjligt.
2015-08-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir du pensionär och väljer att flytta ut på landet kan du göra en exit och ha ett obelånat och renoverat boende och en slant på banken.

Stämmer, men man måste skatta en hel del på vinsten.

Sen är det ganska korkat att jämföra innerstads bostäder i Sverige med t.ex landsbygden eller att flytta till ett annat land (?). Det är väll självklart att om man går ner i "standard" att man kan tjäna pengar på det?

Det är samma som att gå från en 150kvm 5 r.o.k till 98 kvm 3 r.o.k i Östermalm. Klart att jag gör en vinst på värde ökningen på 150 kvm men det är för att jag väljer att gå ner i standard. Vill jag ha en 150kvm 5 r.o.k med samma standard kommer jag inte att realisera min vinst.
EDIT:
"Du har ett boende och en slant på banken"
men dina tillgångar ändras inte.. Har du 5m sek tillgångar i en lägenhet är det lika mycket tillgångar som att ha 2,5m sek i lägenhet / 2,5 m sek i banken

dock betalar du vinst skatt när du gör exit så du har mindre tillgångar än när du valde att sälja dock har du en mer diversifierad portfölj

Dumt av mig att skriva att din åsikt är korkad, ber om ursäkt
Senast redigerad av GoldmanGotTheSach 2015-08-21 kl. 00:01.
2015-08-21, 00:12
Medlem
Rektangels avatar
Jag noterar att de senaste dagarnas börsfall inför utsikterna om globalt minskad tillväxt och då främst i Kina inte nämnts som utlösande faktor... Varför skulle inte sämre löneutveckling i kombination ökad inhemsk arbetslöshet inte kunna utlösa en fallande prisspiral?

Vilka är det då som har att gå in i basen i pyramidspelet för att hålla bostadsmarknaden uppe? Den som hålls under armarna genom ewigt fallande räntor för var årskull som väljer att flytta från sitt föräldrahem.
Dagens generation som inte klarar av att ta en examen utan hellre säljer narkotika vid gatuhörnen?
En ränta på -10%? Subventioner via skattemedel på importerad arbetskraft?

Hur ska bankerna finansiera ytterligare prisuppgång..? Annonskampanjer där man vill att övriga svenskar gör en insättning på 100 kr och du har ett tillgodohavande på 90 kr efter ett år? I vår bank får du behålla hela 91 kr efter ett år. Sätt in pengarna hos oss...!
2015-08-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag noterar att de senaste dagarnas börsfall inför utsikterna om globalt minskad tillväxt och då främst i Kina inte nämnts som utlösande faktor... Varför skulle inte sämre löneutveckling i kombination ökad inhemsk arbetslöshet inte kunna utlösa en fallande prisspiral?

Känns föga seriöst att göra framtids analyser baserat på några dagars data ifrån börsen..

Du har så klart rätt i att en sämre löneutveckling och ökad arbetslöshet skulle kunna utlösa en negativ pris utveckling. På sikt är det ganska osannolikt att innerstads arbetslöshet kommer att öka, snarare tvärtom om vi ska lita på analytikerna.

Citat:
Vilka är det då som har att gå in i basen i pyramidspelet för att hålla bostadsmarknaden uppe? Den som hålls under armarna genom ewigt fallande räntor för var årskull som väljer att flytta från sitt föräldrahem.
blablablabalbalbalblabla du har inte koll.

Citat:
Dagens generation som inte klarar av att ta en examen utan hellre säljer narkotika vid gatuhörnen?
En ränta på -10%? Subventioner via skattemedel på importerad arbetskraft?

Kan ens världsyn vara mer sensations baserad? Här har du länkar så du kan läsa på istället för att tänka fram egna slutsatser baserade på luft i stället för fakta. SCB 2014 års sumering

Citat:
Hur ska bankerna finansiera ytterligare prisuppgång..? Annonskampanjer där man vill att övriga svenskar gör en insättning på 100 kr och du har ett tillgodohavande på 90 kr efter ett år? I vår bank får du behålla hela 91 kr efter ett år. Sätt in pengarna hos oss...!

Massa osammanhängande galenskap.. Snart säger du väll att Rothchilde styr världen.
2015-08-21, 00:39
Medlem
Citat:
Det enda som kan rädda kreditbubblan på bostäder från att brisera är hyperinflation där räntan över tid understiger inflationen.
Allt annat lär driva medelklassen i innerstaden ut på gatan.
Vem ska bo i bostäderna i innerstaden då, och betala kostnaden för dessa? Ingen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in