2015-08-20, 12:04
Medlem
Försök köpa en lägenhet i London city med en löneinkomst får du se vad som gäller. Vi är inte där än men det kommer.
2015-08-20, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Försök köpa en lägenhet i London city med en löneinkomst får du se vad som gäller. Vi är inte där än men det kommer.

Nej och det beror på att sthlm ≠London
2015-08-20, 12:10
Medlem
Jag säger inte att jag gillar utvecklingen men ser vad som händer. Redan nu bor det investerare i andra länder som äger bostäder i city Stockholm. En del hyr ut andra låter lägenheten stå tom. Marknaden styr och andrahandshyrorna kommer förmodligen släppas fria inom kort och då kommer allt det här explodera men det finns ingen annan utväg om vi skall låta vanligt folk kunna bo åtminstone utanför tullarna till rimliga priser. En lägenhet kan inte ha samma hyra på Östermalm som i Tensta, Sundbyberg eller något annat det är helt orimligt och då måste innerstaden offras till de riktigt rika som kan betala monsterhyror.
2015-08-20, 12:11
Medlem
Ja du Kurt -Sune vänta får du se...
2015-08-20, 14:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ja du Kurt -Sune vänta får du se...
På vilken punkt menar du att Stockholm kommer i närheten av London? Ligger helt fel geografiskt, är inte internationellt känt, låga löner även med skandinaviska mått, etc..

Vad gäller ett främjande av ägande, sure, men det måste finnas pengar också.

Citat:
Ursprungligen postat av Sune
Det verkar vara bra drag nu iaf! Vem är förvånad utom bubbelbabblarna?
Ditt spån. Kan du inte sätta några posits på skärmen med vad folk skrivit till dig? Varje sida blir det alzheimers i princip.

Det du kallar "bubbelbabblare" är de som är absolut minst förvånade. Det du kallar "bubbelbabblare" kommer med nödvändighet spå extrem prisutveckling tills vi slår i ett tak och åker åt andra hållet.

Du själv spår lugnad marknad och är alltså den som är förvånad. Kanske sätta en postit med vad du själv tror också?
Senast redigerad av Trillske 2015-08-20 kl. 14:12.
2015-08-20, 14:21
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det verkar vara bra drag nu iaf! Vem är förvånad utom bubbelbabblarna?

http://www.di.se/artiklar/2015/8/19/priserna-skenar-i-budgivningarna/

Många som förväntar sig vinst, eller var det kanske att de vill ha någonstans att bo?

Det är ingen som är förvånad. Varför skulle någon vara förvånad att priserna går upp?

Det är väl ingen som säger att bopriserna kommer falla som en blixt från klarblå himmel?

Ta fram ett inlägg där någon säger "plötsligt kommer priserna helt appropå ingenting falla".

Du sänker nivån på diskussionen til dagisnivå men den typen av inlägg.

Frågan är: är prisutvecklingen hållbar?

Dvs kan priserna fortsätta såhär alternativt landa på en platå?

Klarar marknaden ett amorteringskrav + räntehöjningar utan att falla 20-30 procent?

Hittills ser jag inga bra argument. Det pekas mot "bostadsbrist" fast något sådant ej har påvisats mer än "brist på attraktiva bostäder".

Det finns däremot all anledning att tro att när billiga krediter ges -> priserna går upp

Krediter blir dyrare -> priserna går ner.

Sitta och tjafsa om "jomen banken har sagt att Pelle klarar 5 procent" är bara snack. Spelar ingen roll vad Pelle, Lisa eller Elin klarar. På makronivå så finns det all anledning att vara orolig för en privatlånebubbla som bara blir större i MYCKET snabbare takt än inkomsterna.

Varenda procentenhet som höjs är pengar ur ekonomin rakt ner i bankernas fickor. Folk kommer självklart dra ner på konsumtion. Vad gör det för sysselsättningen i landet?

Sitter och daltar om one liners som "titta priserna gick upp", "titta på Pelle som klarar 7 procent", "och jag köpte min lya till ett kanonpris och har låg boendekostnad" etc.

Borde starta en tråd om bostadsbubblan i privatekonomiforumet.

Här är senaste utspelet av Erik Olsson som är i alla fall på en sund nivå.
http://www.svd.se/maklare-varnar-for-bubbelrisker/i/utvalt/om/bolan
Senast redigerad av baso80 2015-08-20 kl. 14:42.
2015-08-20, 15:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Frågan är: är prisutvecklingen hållbar?
Det beror helt på betalningsviljan hos marknaden, men jag tror själv att den kan komma att öka i takt med att problemen med segregationen gör det.

Citat:
Dvs kan priserna fortsätta såhär alternativt landa på en platå?
Jag tror det finns mer att ta av ja på sina håll.

Citat:
Klarar marknaden ett amorteringskrav + räntehöjningar utan att falla 20-30 procent?
Marknaden klarar det galant eftersom bara en liten del av marknaden kommer att drabbas av amorteringskraven och räntehöjningar.

Man måste komma ihåg att merparten av marknaden redan är inne och har relativt låga skulder i förhållade till tillgångarnas storlek.

Citat:
Hittills ser jag inga bra argument. Det pekas mot "bostadsbrist" fast något sådant ej har påvisats mer än "brist på attraktiva bostäder".
Nej brist på billiga hyresrätter har inget med bostadsbrist att göra. Det är klart att alla vill ha gratis glass.

Det som främst driver priser är sådana som redan är inne i marknaden och har varit det ett tag.

Citat:
Det finns däremot all anledning att tro att när billiga krediter ges -> priserna går upp
Ja så är det eftersom kostnaderna för att bo minskar.

Citat:
Krediter blir dyrare -> priserna går ner.
Så behöver det inte vara. Det är bara att titta tillbaka i historien så ser man att priserna kan stiga trots att räntan samtidigt ökar.

Citat:
Sitta och tjafsa om "jomen banken har sagt att Pelle klarar 5 procent" är bara snack. Spelar ingen roll vad Pelle, Lisa eller Elin klarar. På makronivå så finns det all anledning att vara orolig för en privatlånebubbla som bara blir större i MYCKET snabbare takt än inkomsterna.
Det som är intressant att titta på är KOSTNADERNA för att bo i förhållande till inkomsterna och tillgångarnas storlek givetvis.

Citat:
Varenda procentenhet som höjs är pengar ur ekonomin rakt ner i bankernas fickor. Folk kommer självklart dra ner på konsumtion. Vad gör det för sysselsättningen i landet?
mmm fast högre räntor är ett tecken på att ekonomin går på högvarv och behöver kylas av. OCh där är vi långt ifrån. Den dagen räntorna höjs kommer lönerna också hängt med.

Citat:
Sitter och daltar om one liners som "titta priserna gick upp", "titta på Pelle som klarar 7 procent", "och jag köpte min lya till ett kanonpris och har låg boendekostnad" etc.
jag är själv en del av marknaden, men jag tycker det är kul att förklara hur det ligger till för folk som uppenbarligen själva inte är inne i marknaden och därför saknar förståelse för prissättningen.

Så fort man själv är inne är det mycket lättare att förstå prisbilden. För det är nämligen inte dyrt för oss som äger. Det är billigare än någonsin.

Citat:
Borde starta en tråd om bostadsbubblan i privatekonomiforumet.
Ja gör det!

Citat:
Här är senaste utspelet av Erik Olsson som är i alla fall på en sund nivå.
http://www.svd.se/maklare-varnar-for-bubbelrisker/i/utvalt/om/bolan

Erik Olsson är mäklare och han har naturligtvis intresse av att skrämma upp folk att kamma hem sina vinster så att det blir fler affärer och mer pengar till honom.

Jag tycker att man ska lyssna på sig själv och sina bostadsbehov först och främst.
2015-08-20, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
I min frågeställning var ju alla parametrar lika förutom antalet intresserade samt agendan hos budgivarna, med andra ord är det ju samma budgivning ( samma tid, objekt, utgångspris osv ) och givet dom förutsättningarna gav du mig inget svar som vanligt.

Vad du personligen föredrar att göra kunde jag faktiskt inte skita mer i, ta gärna upp det under "Privatekonomi"
Det är ett hypotetiskt exempel som inte har med verkligheten att göra, därför blir det ointressant att diskutera. En budgivning består inte av ett antal individer med samma förutsättningar men olika tro på bostadsmarknaden utveckling.

Jag har deltagit i två budgivningar där spekulation i priset kan förekommit. Det ena var en lägenhet på exekutiv auktion. Den var värderad av kronofogden till 1,3 mkr. Det första budet las av två killar i blåkläder, snickare som helt klart tänkte renovera den och sälja, för att tjäna pengar och inte för att bo. De la första budet på 700000, varvid alla garvade och nån la nästa bud på 1 mkr. De la inga fler bud, det blev för dyrt så det var ingen ide för den som bara ville tjäna pengar. Den köptes av en pappa till sitt vuxna barn (satt bredvid pappa) för 1,6. Lägenheten köptes tydligt för att bo.

Den andra budgivningen var ett felprissatt hus. Huset gick ut för 5,1 mkr och det var alldeles för billigt. Budgivningen var hetsig med många deltagare, kanske nån/några dom tänkte göra ett klipp. Priset gick dock snabbt upp till vad husen i området normalt gick för. Köptes av nån som köpte för att bo. Jag.

Vad lära av detta? "Klipparna" hoppas på en billig affär och hoppar av i budgivningen när de märker att det inte går att tjäna snabba penga. Kvar är de som köper för att bo och inte bryr sig om en snabb avkastning på affären.
2015-08-20, 20:24
Medlem
Jag har sagt i 10 år att det inte kan fortsätta stiga jag är ekonom till yrket och tycker att jag har bra grepp om utbud/efterfrågan/inflation. Jag köpte en lägenhet i London för 4m för 9 år sedan, sålde igår för närmare 12m. Det motsvarar ett kvm pris på 150,000kr. (källarlägenhet)Köparna var vanliga Londonbor men vad jag antar är mediokra inkomster.

Jag är helt oförstående till att vi snart i Sverige är uppe i samma nivåer, samtidigt kan jag inte se att det möjligtvis kan sjunka i Stockholm med den brist på bostäder som finns och viljan att betala. Jag vet inte längre vad fasen man skall tro. Jag inser att jag låter som en hyresmupp som önskar prisnedgång, det är tvärtom, har en villa för närmare 15 utanför Stockholm, men önskar ändå en kraftig korrigering, annars kommer ju aldrig mina barn någonsin kunna bo lika fint som de växt upp.

Galen marknad, men hur jag än tänker kan jag inte se att det kan sluta stiga, trots att jag mycket väl vet att i en sund ekonomi så borde inte priserna stiga mycket mer än lönetillväxten..

sjukt....
2015-08-20, 20:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
men önskar ändå en kraftig korrigering, annars kommer ju aldrig mina barn någonsin kunna bo lika fint som de växt upp.
Tänkte du supa upp alla dina miljoner?
Tycker det annars låter som de har ett bra läge.

Angående prisfall vore det på lite sikt bra för precis alla utom lånetorskar. Och de sistnämnda tvingas vi ju subventionera, så kan inte tycka jättesynd om dem heller i det läget.
2015-08-20, 21:11
Medlem
Hej, jag har ju fortfarande lån. (dock relativt likvid)

Men visst, jag förstår hur du tänker, jag skall förklara hur jag tänker.

Statistiskt har priserna stigit med ca 100% på 10 år (inte riktigt, men blir enklare att räkna i ett exempel)

Det innebär att om mina barn skall bo lika bra som i deras uppväxt så kommer dom om 30 år betala 120 mill för en liknande kåk.
Inser att jag pratar mycket pengar, men det blir ju likadant för en medelvilla i regionen för 5 mill. den är om 30 år värd 40 mill om det fortsätter som det gjort de senaste 100 åren.

Givetvis kommer det inte fortsätta som det gjort, å andra sidan har man nog sagt det de senaste 99 åren också.

Så har du 1-2 barn så är man mega förlorare på stigande marknad, förutsatt att man har samma önskemål för sina barn som mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tänkte du supa upp alla dina miljoner?
Tycker det annars låter som de har ett bra läge.

Angående prisfall vore det på lite sikt bra för precis alla utom lånetorskar. Och de sistnämnda tvingas vi ju subventionera, så kan inte tycka jättesynd om dem heller i det läget.
2015-08-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Självklart påverkar förväntad framtida vinst/förlust priset, eller tror du alla bara lägger sitt tak vid sitt lånelöfte? Då skulle man ju kunna strunta i budgivning överhuvudtaget & bara låta folk lämna in en kopia av sina lånelöften, högst lånelöfte vinner Om folk tror att priserna kommer stiga blir det plus i balansräkningen över "kostnaden för att bo", tror de att de kommer sjunka blir det ett minus.
Jag kan gå igenom mina bostadsköp.

1) först var det en BR. Hade egentligen tänkt hyra men råkade få syn på en BR och det visade sig vara något jag gillade. Bra läge och inte för dyr. Funderingarna då ang priset var mest att jag kunde förlora pengarna. Det hade funnits tider innan när man fick betala för att bli av med en BR, och det fanns inget som sa att inte det skulle kunna inträffa igen. Någon vinst fanns inte med i kalkylen.

2) Nästa köp var en villa. Då var min förväntan en nedgång på bostadsmarknaden. Mycket pga politiska beslut som var på gång. Dock hittade jag en villa jag gillade, och som var bra byggd, med ok mikroläge. Det fanns alltså inga tankar på vinst, utan snarare en övertygelse om prisfall, som jag hoppades skulle bli uthärdligt. Prisnedgången skulle ju drabba min BR om jag bodde kvar. När man befinner sig i marknaden så är man delvis hedgad. Och det var läge för villa då.

3) Nästa villa hade nedgången kommit. Och jag klarade mig någotsånär. Men nu var det byte av bostadsort så ett köp var mer eller mindre forcerat. Efter 8 månaders tittande hittade jag ett hus jag gillade med ok mikroläge. Det fanns inga tankar på prisändringar upp eller ned. Tanken var att bo där för överskådlig tid.

4) Det blev en villa till. Tog ungefär 3 år att hitta något acceptabelt. Inte heller här fanns några tankar på prisförändringar. De spelar så att säga ingen större roll, eftersom jag ska fortsätta bo i ägd bostad. Här bor jag troligen resten av livet. (Om jag inte tar 5 år i Portugal vid pensionen). Däremot hade det varit bra med en prisnegång vid bytet. Då hade staten plundrat mig mindre.
Den prisuppgång som varit sedan 1) har bara kostat mig i fastighetsskatt och vinstskatt. Finns inget positivt i den.

Men som man kan se finns inga inslag av förhoppningar av prisuppgångar. Att hitta ett bra ställe att bo på, en bra bostad man gillar, ett bra mikroläge, det är vad som haft betydelse. Och så uppfattar jag att det är för andra irl också. Möjligen lägger vissa in bivillkor som är lite statusbetonade också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in