Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Frågan är: är prisutvecklingen hållbar?
Det beror helt på betalningsviljan hos marknaden, men jag tror själv att den kan komma att öka i takt med att problemen med segregationen gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Dvs kan priserna fortsätta såhär alternativt landa på en platå?
Jag tror det finns mer att ta av ja på sina håll.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Klarar marknaden ett amorteringskrav + räntehöjningar utan att falla 20-30 procent?
Marknaden klarar det galant eftersom bara en liten del av marknaden kommer att drabbas av amorteringskraven och räntehöjningar.
Man måste komma ihåg att merparten av marknaden redan är inne och har relativt låga skulder i förhållade till tillgångarnas storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Hittills ser jag inga bra argument. Det pekas mot "bostadsbrist" fast något sådant ej har påvisats mer än "brist på attraktiva bostäder".
Nej brist på billiga hyresrätter har inget med bostadsbrist att göra. Det är klart att alla vill ha gratis glass.
Det som främst driver priser är sådana som redan är inne i marknaden och har varit det ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Det finns däremot all anledning att tro att när billiga krediter ges -> priserna går upp
Ja så är det eftersom kostnaderna för att bo minskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Krediter blir dyrare -> priserna går ner.
Så behöver det inte vara. Det är bara att titta tillbaka i historien så ser man att priserna kan stiga trots att räntan samtidigt ökar.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Sitta och tjafsa om "jomen banken har sagt att Pelle klarar 5 procent" är bara snack. Spelar ingen roll vad Pelle, Lisa eller Elin klarar. På makronivå så finns det all anledning att vara orolig för en privatlånebubbla som bara blir större i MYCKET snabbare takt än inkomsterna.
Det som är intressant att titta på är
KOSTNADERNA för att bo i förhållande till inkomsterna och tillgångarnas storlek givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Varenda procentenhet som höjs är pengar ur ekonomin rakt ner i bankernas fickor. Folk kommer självklart dra ner på konsumtion. Vad gör det för sysselsättningen i landet?
mmm fast högre räntor är ett tecken på att ekonomin går på högvarv och behöver kylas av. OCh där är vi långt ifrån. Den dagen räntorna höjs kommer lönerna också hängt med.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Sitter och daltar om one liners som "titta priserna gick upp", "titta på Pelle som klarar 7 procent", "och jag köpte min lya till ett kanonpris och har låg boendekostnad" etc.
jag är själv en del av marknaden, men jag tycker det är kul att förklara hur det ligger till för folk som uppenbarligen själva inte är inne i marknaden och därför saknar förståelse för prissättningen.
Så fort man själv är inne är det mycket lättare att förstå prisbilden. För det är nämligen inte dyrt för oss som äger. Det är billigare än någonsin.
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Borde starta en tråd om bostadsbubblan i privatekonomiforumet.
Ja gör det!
Citat:
Ursprungligen postat av
baso80
Här är senaste utspelet av Erik Olsson som är i alla fall på en sund nivå.
http://www.svd.se/maklare-varnar-for-bubbelrisker/i/utvalt/om/bolan
Erik Olsson är mäklare och han har naturligtvis intresse av att skrämma upp folk att kamma hem sina vinster så att det blir fler affärer och mer pengar till honom.
Jag tycker att man ska lyssna på sig själv och sina bostadsbehov först och främst.